Jeilei, kiitos kauniista sanoista. Ehkä mulla vain oli se oma keskenmenokokemus vielä niin tuore ja tuntemukset niin tuoreessa muistissa, mutta silti olin päässyt jo yli siitä ensishokista, että osasin jotenkin samaistua.
Timbe, positiivisen kautta yritän minäkin kovasti ajatella ja tänään taas jo paljon paremmalla mielellä. Eilen se nega tuntui niin suurelta pettymykseltä, kun odotin kuitenkin uutta raskautta ekoista kierroista keskenmenon jälkeen, varsinkin kun ensimmäinen raskaus alkoi yk 1. Oli eilen tosi vaikeaa saada itseään kasaan ennen iltavuoroon lähtöä, pettymys iski niin lujaa. Nyt miettiessäni eilinen oli ehkä synkin päivä tässä yrityksessä sitten keskenmenon toteamisen ja sitä seuranneiden päivien jälkeen. Tänään olen kuitenkin jo paremmalla mielellä. Kyllä mekin se oma täydellinen pieni saadaan.
Keskenmenon käsittelystä miehen kanssa on ollut puhetta. Meillä asiasta pystyttiin puhumaan heti silloin tuoreeltaan. Ensimmäisen viikon aikana tuli asiasta ja sen herättämistä tunteista puhuttua paljon. Seuraavinakin viikkoina silloin tällöin. Missään vaiheessa keskenmeno ei ole onneksi ollut sellainen asia, mistä ei voisi puhua. Nykyään asia nousee välillä puheeksi, ei niinkään että se olisi enää keskustelun keskiössä, mutta jos muuten näistä vauva-asioista jutellaan, niin keskenmeno saattaa vilahtaa keskustelussa. Mies on ollut mun suurin tukeni keskenmenon käsittelyssä. Suru on ollut yhteinen, vaikka mulla ehkä omalla tavallaan kuitenkin syvempi. Minä koin olevani jo äiti ja menettäneeni lapsen silloin, kun keskenmeno tapahtui. Mies on kertonut, ettei hän vielä tuntenut itseään isäksi eikä ollut samalla tavalla kiintynyt vielä, vaikka oli toki todella onnellinen ja innoissaan raskaudesta. Mies on kannatellut mua ja rohkaissut jatkamaan yritystä, kun itse olen halunnut luovuttaa. Myös meillä on keskenmeno tiivistänyt suhdetta.
Ystävien tuestakin ollut puhetta. Minulla on sisko ja yksi ystävä, jotka ovat pystyneet olemaan tukena asiassa. Silti heillä on omat elämäntilanteet molemmilla sellaiset, etten ole hirveästi viitsinyt heitä kuormittaa asialla. Muutama muukin ystävä tietää keskenmenosta. He eivät ole kysyneet kertaakaan, kuinka voin, asiasta kertomisen jälkeen.
Toivon ihan jokaiselle meistä, että vuosi 2015 tuo raskauden, joka jatkuu loppuun asti.