Yritystä keskenmenon jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja j.n
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen täällä lueskellut kyllä kaikki jutut mutta kamala kiire ollut pari päivää!

Pahoittelut kp ykkösistä ja negoista niille joille niitä oli tullut :(

Me ollaan sitä mieltä että mennään ar ultraan koska haluan tietää ettei seuraava ole esim tm tai kiinnittynyt väärään paikkaan, ja myös ajatus uudesta kkm pelottaa aivan valtavasti,se vaan oli niin kauhea kokemus. Eihän sille voi mitään jos tulee uudestaan,mut jos edes aijemmin huomattaisiin siinä tapauksessa.

Esikoinen: Kiitos vinkistä..mä löysin tieni vielä tonne googleen ja lueskelin lisää hermoratahieronnasta ja luulen, että kallistun sen suunnalla. Käyn ainakin kokeilemassa ja jos ei muuta, niin varmasti rentouttava hieronta ainakin.

Täällä oli puhetta tosta kkm:sta ja varhaisultrasta. Mulla siis edellinen kanssa kkm, enkä osaa oikein ajatella, että miten olisi seuraavassa mahdollisessa raskaudessa paras tehdä: käydä siellä varhaisultrassa vai ei. Toi muakin just pelottaa, että entä jos vaavi onkin vatsassa monta viikkoa kuolleena. Oon paljon miettinyt tätä, kun mullahan ei mikään lääkkeellinen tyhjennyskään saanut mitään aikaiseksi, eikä km tosiaan itsestään vuotanut pois...-ehkä mun keho/mieli yrittää viimeiseen saakka pitää raskaudesta kiinni, vaikka vaavi olisikin jo viikkoja aiemmin menehtynyt :sorry:.

En vain usko, että pystyisin odottamaan sinne nt-ultraan asti ja pelkäämään kannanko kuollutta vauvaa sisälläni, kun aiemmin on jo niin käynyt. Ehkä kallistuisin ainakin yhden varhaisultran puoleen. Lisäksi, koska mullakin on takana yksi tuulimunaraskaus, niin haluaisin käydä varmistamassa, että siellä oikeasti on joku ja vieläpä oikeassa paikassa.

Kaikille oikein ihanaa viikonlopun jatkoa :Heartpink Pysytään toiveikkaina! :Heartpink

Minniliini: ei mitään :) ite oon saanu iha muuhun avun hermorata hieronnasta (täytyy myöntää että mun äiti on mestari ja myöskin vyöhyketerapeutti) sillä uskallan kyllä liputtaa sen puolesta ja äitiltä kysyin ni se sano että ennemmin hermoratahieronta ku vyöhyketerapia.. oon iteki aatellu että vois käyä äiteen hierottavana jos nappais nopeemmin ;)
Kannattaa tosiaan käyä hermorata mestarin vastaanotolla, netistä löytyy mestareiden sivuilta rekisteröidyt henkilöt ja kunnat missä toimii :)
Täällä alkaa mieli olemaa taas parempi ja kohti ovista suunnistetaan :)

Huomenna kp10 ja loma alkoi, ens viikolla siis tärppipäivät kalenterin mukaan, sopivasti saan levätä et jaksaa ;)
Mä menen ar ultraan, edellinen raskaus huijas kasvattamalla sikiöpussia tyhjänä aikaansaaden kaikki mahdolliset oireet, pakko saada seuraavassa tietää pullistunko turhaan!

Muutama kiireinen päivä takana, oon kyllä käyny lukemassa viestejä, mutten oo ehtiny kirjoittaa.. Ja nyt ei muista, mitä oli mielessä!
Ekaksi voimia kaikille omaan tilanteeseen. Ja uusille tervetuloa surunvalittelujen kera :sad001

Jellona, justiin sitä tunteiden ailahteluahan tämä on jatkuvasti. Välillä tuntuu, että mikäs tässä, nautitaan nyt vapaasta elämästä ilman perhettä, että lapsen aika tulee vielä. Ja välillä on niin tyhjä ja epätoivoinen olo eikä jaksa uskoa tulevaisuuteen.

Starling, jos meillä ois normitilanne, ihan varmasti tulis riitaa "pakkoseksistä", oon siitä ihan satavarma. On harmillista, että tähän vaiheeseen hiipii niin usein stressi mukaan.. Toivottavasti pystytte kuitenkin puhumaan asioista rakentavasti :)
Alkuraskauden ultrasta oli puhetta. Varmaan kävisin ultrassa, mutta en ehkä niin aikaisin kuin km-raskaudessa(oli 6+5). Ehkä viikko 8 vois olla sopiva...

Inhottava vieras taas saapunut monelle, tsemppiä uuteen kiertoon. Mullaki menkat menossa, mulla ei oo ikinä alkanu tiputtelulla mutta nytpä alkoi..ensin normiaikataulun mukaan keskiviikkona rupes vuotaan, se oli semmosta ihan niukkaa ja vasta eilen alkoi kunnolla. Ja kivut oli sen mukaiset.
Mulla tuli pari päivää sitten eka ikävä tilanne keskenmenoon liittyen. Olin kampaajalla ja yks kampaaja (ei se mun) kävi kysymässä: Joko sulla on vauva syntynyt? :wideyed: Minä vaan totesin, että ei se sitten syntynyt tai synny ollenkaan.. Kysyjä oli tietenkin hämillään ja pyysi anteeksi.
Olin hieman ihmeissäni. olin kyllä ehtinyt omalle kampaajalle kertoa, koska kyselin häneltä hiusten värjäyksen turvallisuudesta juuri pari pvää ennen kuin sain tietää keskenmenosta. Joko tuo kollega oli kuullut tai sitten sille oli kerrottu raskaudestani. Joka tapauksessa tilanne oli kumman ristriitainen. Jostain syystä minua lähinnä jotenkin hävetti, että tyhmä olin puhunut asiasta niin aikaisin :sorry:

Ai niin, se greippi: kumpikohan lie todennäkösempää, että se pitkittää vai lyhentää kiertoa? Uskaltaiskohan kokeilla - tarve ois lyhentää..

Niin kauheelta kun se kuulostaakin niin mähän aloin nauraan nt-ultrassa kun ultraaja varovaisesti sanoi että ei valitettavasti löydä sykettä. Siis naurahdin ja tokasin ihan ääneen että ei kai taas, ei voi olla totta. Vasta kun pääsin kotiin ja tajusin mitä oli tapahtunut niin itku tuli.

Ja kun kolmas km tuli niin tuntui että se oli monelle terveysalan ammattilaiselle kovempi pala kun mulle. Kaikki kyseli joka puolelta että mikä fiilis yms. Totesin vaan kaikille järjestään että kyllä tää tästä mutta nyt haluan tietää syyn.

Ja älkää nyt leimatko mua tunteettomaks mutta mä käsittelen asiat vähän eri tavoin :) ja jotenkin mun vaisto sano ettei kaikki ole hyvin joten se sykkeettömyys ei ollut yllätys vaikkakin järkytys oli silti.

Olen kanssa miettinyt sitä mahdollista ar ultra ajankohtaa sitten joskus.. Kun tuntuu kanssa,että 6+ on tosi aikaisin,kun np ultra on vasta joskus viikolla 12-14, ainakin Hki:ssä. Eikä kyllä oikeasti olisi varaa käydä kahdesti,mutta onko se reilu 100€ per kerta sitten loppujen lopuksi kummiskaan iso summa mielenrauhasta? (Eli jos kävisi esim vkolla 7 ja 10 tms)
Kun siinä välillähän voi tapahtua mitä vaan...

Sitten taas tämmönen en-tiedä-mistään-mitään-kun-kaikki-on-niin-uutta kysymys..
Millaiset kiinnittymisvuodot teillä oli aikaisemmissa raskauksissa vai oliko ollenkaan?
Itse muistan,että eräs päivä tuntui vaan "plups" ja luulin et menkat alkoi, mutta tulikin semmonen kellertävä lima-klöntti,ehkä teelusikan kokoinen, ja jälkeenpäin laskin,että sen on täytynyt olla se kiinnittyminen. Silloin muistan miettineeni et "eipä oo ennen tapahtunu"

Ja, tuleeko teille oviksen aikoihin/jälkeen verta? Minulla tuli ihan pikku viiru jokunen päivä oviksen jälkeen, en oo ennen huomannut. Siis todellakin vain ihan pikkuriikkinen viiru.

Tämmösiä ajatuksia tänä yönä. Pitäisi varmaan mennä nukkumaan :)
Kauniita unia ja plussa-kuvia! <3

Mulla ei kahdessa ensimmäisessä raskaudessa (muistaakseni) ollut mitään vuotoja mutta kolmannessa tuli n. viikkoa ennen oletettujen menkkojen alkamista verta joita tietysti kirosin että menkat alko etuajassa mutta se olikin kiinnittymisvuotoa.

Kp10 ja ovis testi näyttää tältä :o perjantaille laskujen mukaa piti tulla mut taitaa olla aikasemmin jo..

Liitteet

• 1425194091908.jpg
    1425194091908.jpg
    17.8 KB · Katsottu: 160
Ovis on varmaan jo ohi mennyt, oikealla alhaalla jotain on, särkee ja painaa. Joku kyseli kiinniittymisvuodoista. Mulla tuli esikoisen kanssa noin viikkoa ennen kk:sten alkamisajankohtaa pari tippaa kirkasta verta pönttöön, kuopuksen kohdalla en muista, tuulimunassa ei oireita ollut mihinkään suuntaan edes plussan jälkeen. Nyt keskenmennessä tuli voimakkaat kiiniittymiskivut viikko ennen kun kk:sten piti alkaa. Mut ei kaikille tule oireita kiinnittymisestä.

Joo reaktiot ovat erilaisia. Kun olen tota terapiatyötä tehnyt ja teen, niin nauru on ihan luonnollinen reaktio itkun lisäksi. Nauru usein tarkoittaa ahdistusta. Joten älä Anskunen ole yhtään häpeissäsi reaktiostasi. Mä en ois myöskään odottanut omaa reaktiotani siinä ar-ultrassa. Romahdin ihan täysin, itkin hysteerisesti ja toistelin vaan sitä et oon jo niin vanha, tää oli tässä jne… Sitten kun vielä jouduin saamaan sen rheesustekijä piikin, niin sen hoitajan kanssa sain sitten itseäni vähän kasattua, et pystyin lähtemään autolla kohti työpaikkaa. Siellä jäin parkkikselle ja pyysin yhtä mun luottokollegaa hakemaan mun kamat työhuoneesta ja annoin sille sairaslomatodistuksen pomolle vietäväksi. Kotiin en halunnut mennä, kun en halunnut et lapset näkee et oon ihan itkunen. Ajelin autolla ympäriinsä pari tuntia ja sit sain kasattua itseni. Kuopus kyllä ihmetteli, et mikä sulla äiti on. Ja tietysti mies oli matkoilla ja en pystynyt muuta kuin puhumaan hänen kanssa puhelimessa. Eli seuraavalla kerralla menemme yhdessä ultraan.

Samaa mieltä kuin Mimmu: muutetaan tää raskautuneiden ketjuksi!

Minniliini, mulla oli samanlaisia ajatuksia liittyen keskeytyneeseen keskenmenoon ja lääkkeelliseen tyhjennykseen, varsinkin pian keskenmenon jälkeen. Mietin, että halusiko mieli pitää niin kovasti kiinni raskaudesta, että keho ei toiminut oikein. No, nyt olen vain sitä mieltä, että lääkkeellinen tyhjennys ei vain mulla onnistunut ja alkiokin olisi varmaan jossain vaiheessa vuotanut pois. Olen kyllä miettinyt kiitollisena sitä, että tämä kaikki tapahtui Suomessa, jossa on hyvä terveydenhuoltojärjestelmä. Joissain toisissa olosuhteissa keskeytynyt keskenmeno ja sitä mahdollisesti seuraavat komplikaatiot voivat olla kohtalokkaita, jos alkio ei vuodakaan ulos, vaan aiheuttaa tulehduksen.

Suvetar, mulla myöhästyi ekassa greippimehukierrossa ovis viikolla, mutta en osaa sanoa, mistä johtui. Ehkä odotin vain liikaa, että kerrankin ovis osui yhteiseen vapaaviikonloppuun ja siitä johtuen se ei sitten ajallaan tullutkaan. Tässä kierrossa olen ryystänyt greippimehua samaan malliin ja ovis tuli normaaliin aikaan.

MrsH, mulla tuli keskenmenneessä raskaudessa kiinnittymisvuoto. Juoksevaa, laimeahkoa verta jäi yhdellä vessareissulla paperiin pyyhkiessä. Vuotoa ei tullut enempää. En silloin edes ymmärtänyt heti, mistä on kyse, vaan manailin lähinnä, että menkat alkavat viikon etuajassa.

Rosann, mulla tuli kyllä myös totaalinen romahdus ultrassa, kun keskenmeno selvisi. Itkin ja vaikeroin. Kätilö oli onneksi todella hyvä ja empaattinen, itsekin keskenmenon kokenut ja olen kiitollinen siitä, että juuri hän oli kätilönä meillä.

MrsH mulla ei ollu mitään merkkejä raskaudesta tiesin vaan että olen raskaana jo ilman testiä, näin on molemmilla kerroilla ollut.. eikä oviksen aikoihin ole mitään mistä sen tunnistaisin ilman tikkuja..

Mulla on ollut yhdessä keskenmenneessä kiinnittymisvuotoa. Tai niin mä sen tulkitsin, kun dpo 6-7 tuli valkkarin seurana veriviiru. Kahdessa raskaudessa on tullut pieni limaklöntti dpo 6.

Meillä aletaan oleen terveinä. Onneksi! Huomenna mulla onkin gyneaika aamusta. Yritän nyt saada apua tuohon aikaiseen ovikseen mutta en usko, että sen puolesta tapahtuu mitään ihmeitä. Clomeja toivon mutten usko, että ne saisin.

heippa vaan naiset! kertokaas mulle että mistä päivästä mun ois pitänyt alkaa kierto laskemaan?! siitä kun alkoi tiputteleen vai siitä kun alko vuotaa niinku hanasta? kun nyt mä tosiaan kummastelen sitä ovis oireiden vähyyttä(tai olemattomuutta) ja kun oishan sen jo pitänyt olla...mutta sittenhän jos lasketaan kierron alkaneen siitä tiputtelusta niin mun ovis on varmaan ollu het kun vuoto loppunu ?? voiko se mennä niin?ja sillonhan ei kai ainakaan ois toivookaan saada lasta alulle kun just tyhjentyny kaikki?ei kannattas näin kauheesti varmaan miettiä,ei se miettimällä lähde ainakaan kasvamaan mutta nyt just ei hommiinkaan pääse :D ja mulla on outo olo!vaikee sen tarkemmin kuvailla,vaan outo :) ei oikeen sen kaltainen mitä normisti oviksen aikaan. ja ihan hiukan verta tänäänkin,tai ei oikeen verta vaan limaa jossa seassa hiukan verta.tais tuo viimesin keskenmeno laittaa ihan oudoks mun kierron!

Ekasta kunnon vuotopäivästä lasketaan uusi kierto alkaneeksi myös mun käsityksen mukaan.

Jaa Mimmu, saadaan sitten jännäillä yhdessä... Tai en mä niin jännäile, mutta voin tehdä testin sun seuraksi! Milloin sulla on testipäivä?

Mä katsoin nyt sen Inhimillisen tekijän Yle Areenasta. Olitte keskustelleet siitä, miksi se yksi nainen oli puolisonsa kanssa päättäneet lopettaa yrityksen. Minä käsitin niin, että ne kolme keskenmenoon päättynyttä raskautta sekä yrittämiseen liittyvä toivon ja pettymyksen vuoristorata olivat olleet psyykkisesti niin raskaita, että olivat päättäneet pitää taukoa. Ja mulle tuli myös sellainen käsitys, että siihen yrittämiseen ei haluttu tai kenties uskallettu lähteä enää uudestaan, kun elämään oli löydetty iloa ja elämänlaatu oli sitä kautta kohonnut verrattuna yritysvuosiin.

Muokattu viimeksi:
Kyllä mekin ollaan paljon keskusteltu luovuttamisesta. Neljäs raskaus tulee ratkaisemaan aika paljon. Mikäli neljäs ei onnistu niin aletaan miettimään vakavissaan joko adoptiota tai kokonaan luovuttamista. Mihinkään isoihin hoitoihin en lähde, se ollaan jo sovittu. Siinä mielessä kaksijakoset mielipiteet että miksi luovuttaa tässä vaiheessa kun kerta 9 km jälkeenkin voi saavuttaa terveen vauvan. Mutta jokainen tietää missä se oma raja menee ja mulla ei taida kyllä kantti kestää viidettä jos neljäs ei onnistu. Tai voihan se olla että oon eri mieltä sitten.

Mutta luotetaan siihen että seuraava raskaus onnistuu ja saan pikkuisen syliin :happy119

Takaisin