Ylipainoiset mammat

Mulle tuli rutkasti kiloja jouluna ja ne nyt tietysti jäivät. Nyt 24+3 on yhteensä tullut n 6kg, mikä toki on enemmän kuin suunniteltu mutta jos enää tulisi n kilo kuussa olisin tyytyväinen. Edellisessä raskaudessa oli samoilla viikoilla jo tullut 9kg. Joten paremmin on mennyt siinä mielessä. Edellisessä raskaudessa tuli sen jälkeen vielä 12kg ennen kuin lähdin synnyttämään... Joten ei kiitos tällä kertaa, kun lähtöpaino kuitenkin oli 7kg enemmän nyt. Tällä kertaa olisi tavoite lähteä synnyttämään alle 90kiloisena. Täytyy kyllä tsempata ruokavalion kanssa, koska liikunta ei ole onnistunut.
 
Itsellä painoa oli sellanen sata kiloa jo alkuun nyt on painoa tullut nelisen kiloa lisää ja viikkoja 29. Tulee mitä tulee, onhan tuota painoa jonkin verran, mutta en oikein osaa tuntea oloani lihavaksi (en hengästy, treenaan pt:n kanssa, juoksen koirien kanssa, elän suht terveellisesti). Olen melkein 180 pitkä joten se vähän kompensoi edes. Radihan mulla todettiin myös, mutta ei sitä hoideta mitenkään eikä se aiheuta minulle ruokavaliomuutoksia. Kunhan syö säännöllisesti ihan mitä vain niin sokeriarvot on alle 6 joka mittauksella, paastoarvot minulla siis oli vähän koholla rasitustestissä. Toki ärsyttävää, että joutuu silti mittaamaan neljä kertaa päivässä

Toivottavasti imetys onnistuisi ja painoa tippuisi sitä kautta mitä on tullutkin, tämä vähän jännittää. Jos ei imetä niin ruokavalio tietysti muuten on vapaampi ja voi vaikka dieetata tiukemmin synnytyksen jälkeen.
 
Tänään tuli +10kg täyteen rv 31+1. Joulun jälkeen on tullut lähes 500g/vko mikä on sama tahti kuin oikeastaan läpi koko edellisen raskauden. Tällä kertaa sain sentään alussa rajattua ettei pitäisi yltää samoihin lukuihin kyin silloin. Mutta kyllä vaikuttaa siltä että sittenkin menen synnyttämään samalla painolla kuin viimeksi.

Maaliskuussa meillä oli toki kolmet synttärit, joten ehkä saan skarpattua vielä huhti ja toukokuun. Tuntuu vaan hankalalta karsia "herkut" pois näin koronaaikoina kun ei oikein muutakaan valopilkkuakaan ole kuin hyvä ruoka. En siis syö sipsiä tai karkkia hirveästi, mutta ollaan herkuteltu hyvällä ruoalla ja herkästi tulee toki yksinkertaisesti syötyä liikaa kaloreita. Oletteko muut pysyneet tavoitteissa?
 
Mulla tuli kans 11kg täyteen pari viikkoa sitten. Oletin että ois tullut enempi kun oon mässänny sipsiän ja karkkia enempi kuin alussa, jolloin kilot oikeen pompsahti. Tää pahoinvointi pistää tekee mieli kaikkee herkkuja, oon tosin nyt yrittänyt hillitä edes vähän. Varmasti menee paino yli tavotteeni, mutta oon kyllä niin motivoitunut liikkumaan kuhan syntymän jälkeen pystyy, et luulis painon tippuvan. Kaipaan jo lenkkejä niiiin paljon!
 
Miulla tullut nyt 8kg, mikä on enemmän kun oli tavoitteena koko raskausaikana. Viimeinen 2kk tullut keskimäärin n. 500g/vko, nyt viimeisen kahden viikon aikana tätäkin enemmän. Miulla riesana lisääntyvät turvotukset ympäri kehoa mikä nostaa painoa, ne ei oikein lähde liikkeelle millään nyt kun ei koronan takia pääse lymfahoitoonkaan että saisi nesteet kiertämään.
Ruokalut on kääntyneet nyt kuukauden aikana ihan päälaelleen. Tämä kotona olo saa yllättävän paljon herkuttelemaan ja sitten taas kunnon ruoka ei maistu oikeastaan yhtään kuten ei ole maistunut koko raskausaikana.
Kävelylenkit on edelleen ohjelmassa, mutta kaipaan kuntosalia. Kotona olen yrittänyt jumppailla, mutten saa samaa tuntumaa kun salilla. Oikein odotan että tämän raskauden jälkeen olisin siinä kunnossa että pääsisin heti liikkumaan, motivaatiota ainakin nyt tuntuu löytyvän.
 
Mulle on tullut painoa joulukuusta lähtien keskimäärin 600 g/kk. (Laihduin ensimmäisen puoliskon aikana noin 3 kiloa.) Paino vaihtelee kyllä paljon, jos ei päivittäin niin viikottain. Esim. tänä aamuna vaaka näytti yli kilon enemmän kuin eilen. Ummetus ja nesteytys kyllä vaikuttavat paljon tuohon vaihteluun, joten en ole niin huolissani päiväkohtaisista eroista. Tämän aamuisen tuloksen perusteella painaisin nyt noin 2 kiloa enemmän kuin rv0:lla, mutta todellisesti ehkä 1-1.5 kg enemmän. Uskoisin että loput reilu 1.5 kk menee suurin piirtein samaa +600g/kk tahtia.
 
Kävin alkuviikosta ultrassa. Rv 32+6 taisi olla. Sikiön vatsanympärysmitta oli +2sd, toihan lienee lähellä nyt makrosomiaa mitä luin netistä. Painoarvio oli 2359g eli +0,8sd. Minulla myös raskausdiabetes, en ole noudattanut ruokavaliota, koska sokerit olleet kunnossa vaikka söisi levyn suklaata. Olisi varmaan kannattanut... Itselle tullut painoa 8 kiloa.

Onko muilla tästä kokemusta, mitä tarkoittaa ja aiheuttaa tuo korkea kehonympärysmitta? Sikiö on perätilassa kohdun anatomisen poikkeaman vuoksi, joten synnytystavaksi valitsen sektion.
 
Kävelylenkit on edelleen ohjelmassa, mutta kaipaan kuntosalia. Kotona olen yrittänyt jumppailla, mutten saa samaa tuntumaa kun salilla. Oikein odotan että tämän raskauden jälkeen olisin siinä kunnossa että pääsisin heti liikkumaan, motivaatiota ainakin nyt tuntuu löytyvän.
Mäkin haluaisin niin salille! Toivottavasti ei tarvitse kuukausia toipua synnytyksen/sektion jälkeen ennen kuin pääsee :/
 
Kävin alkuviikosta ultrassa. Rv 32+6 taisi olla. Sikiön vatsanympärysmitta oli +2sd, toihan lienee lähellä nyt makrosomiaa mitä luin netistä. Painoarvio oli 2359g eli +0,8sd. Minulla myös raskausdiabetes, en ole noudattanut ruokavaliota, koska sokerit olleet kunnossa vaikka söisi levyn suklaata. Olisi varmaan kannattanut... Itselle tullut painoa 8 kiloa.

Onko muilla tästä kokemusta, mitä tarkoittaa ja aiheuttaa tuo korkea kehonympärysmitta? Sikiö on perätilassa kohdun anatomisen poikkeaman vuoksi, joten synnytystavaksi valitsen sektion.

Iso kehon ympärys suhteessa muihin mittoihin tarkoittais just sitä, että radin takia sokerit on olleet korkeena. Mulla on ollut radi joka raskaudessa ja esikoisen synnytys yritettiin käynnistää 39+0 kun näytti että maha kasvaa, mitatut sokeriarvot oli hyviä ja noudatin ruokavalioo aika tarkasti mutta mun paino nousi silti 14kg. Käynnistely kesti viikon ja esikoinen syntyi lopulta 40+0 ihan normaalikokoisena. Toinen käynnistettiin & syntyi laskettuna ja hän oliki päässyt vaivihkaa kasvaan radimaisesti kokoa mistä aiheutui haittoja, onneksi lopulta ei jäänyt mitään. Sokerimittaukset oli kunnossa ja noudatin ruokavalioo mutta silti paino nousi taas 14kg ja vauvakin oli radivauva. Kolmatta oottaessa huomasin että vaikka mun aamusokeri oli tablettilääkkeillä hyvä niin yöllä se olikin korkea, sain insuliinin lisäks. Mun paino nousi taas saman 14kg vaikka noudatin diettiä.. paha vaan kun noi tulleet kilot jäi, painoin 2 vikasta lapsesta kotiin lähtiessä saman ku synnyttämään mennessä o_O Eikä millään oo tahtonu lähtee ne kilot.


Tällä kertaa onneksi paino alkupuolella putos nelisen kiloa ja vaikka sen jälkeen jossain kohtaa nousi nopeestikin niin nyt on alkupainoon nähden tullut vain 3kg eli ei näyttäis tulevan sitä 14kg mikä oliskin vieny painon uudelle sataselle.. Oon syönyt ihan samoin ku aikaisemmissaki raskauksissa eli aika tiukasti radi-dietillä, et ihan omia latujaan toi paino ym menee. Lapsi on kasvanu +1sd +2sd käyrillä vähä mittakerrasta riippuen mut ei nähtävästi mahasta, eli ei ensisijassa sokereiden takia.
 
Mulle on tullut painoa joulukuusta lähtien keskimäärin 600 g/kk. (Laihduin ensimmäisen puoliskon aikana noin 3 kiloa.) Paino vaihtelee kyllä paljon, jos ei päivittäin niin viikottain. Esim. tänä aamuna vaaka näytti yli kilon enemmän kuin eilen. Ummetus ja nesteytys kyllä vaikuttavat paljon tuohon vaihteluun, joten en ole niin huolissani päiväkohtaisista eroista. Tämän aamuisen tuloksen perusteella painaisin nyt noin 2 kiloa enemmän kuin rv0:lla, mutta todellisesti ehkä 1-1.5 kg enemmän. Uskoisin että loput reilu 1.5 kk menee suurin piirtein samaa +600g/kk tahtia.
Todella hienosti tsempattua!

Ja tsemppiä teille radin kanssa kamppaileville. :Heartred
 
Iso Kolmatta oottaessa huomasin että vaikka mun aamusokeri oli tablettilääkkeillä hyvä niin yöllä se olikin korkea, sain insuliinin lisäks.

En ole koskaan öisin mitannutkaan, voisko ne sokerit sillon olla korkeat... mulla mennyt tuo siis niin, että jos paasto liian pitkä tai on syönyt liian vähän niin sitten paastosokerit voi kivuta aamulla lähelle kuutta, kun maksa kait alkaa kompensoimaan sokereita, mutta muutoin on aamuisin noin 4 ja ruuan jälkeen noin 5-6 vaikka söis mitä tahansa. Lääkitystä tms ei ole.

Tuli vastaan netissä tutkimus, jossa todettiin, että vaikka noudattaisi ruokvaliota ja olisi lääkitys niin silti voi olla makrosominen. Aina siihen ei auta vaikka mitä yrittäisi.
 
Ei muakaan koskaan ohjattu yöllä mittaamaan mutta ku heräsin useesti niin ihan omasta kiinnostuksesta mittasin ja huomasin että oli kuuden pintaan vaikka aamulla sitte olikin hyvin rajoissa.
 
Todella hienosti tsempattua!

Ja tsemppiä teille radin kanssa kamppaileville. :Heartred

Kiitos ❤️

Olen kyllä tavallaan yllättynyt kuinka vähällä vaivalla tämä on ollut mahdollista. Olen kyllä herkutellut, nyt viimeisinä kuukausina vielä vähän enemmän kuin alkuun himotusten takia. Mutta aiempaan ruokavalioon verrattuna syön nyt kyllä paljon terveellisemmin ja säännöllisemmin. Olen myös pystynyt käymään yhä salilla 2 kertaa viikossa ja sehän on varmasti ollut tässä iso auttava tekijä. Aion jatkaa salikäyntiä vielä niin kauan kuin pystyn. Väkeä siellä ei ole aamuaikaan juuri yhtään, joten hyvästä hygieniasta huolehtimalla olen kyllä uskaltanut käydäkin.
 
Eipä mennyt ihan niin kuin kuvittelin tuo viime kuun painonnousu: tulikin noin puoli kiloa viikossa eli 2 kilon verran huhtikuussa lisää. Samansuuntaisena tuntuu toistaiseksi jatkuvan. Eipä tarvi haaveilla enää 2-numeroisesta vaa’an lukemasta synnytyksen jälkeen. Olo on kuitenkin muuten ihan hyvä, liikkuva ja suht vähäkipuinen ja se kai tärkeintä onkin. Suhtaudun myös kehooni positiivisimmin kuin koskaan. Olen ollut ylipainoinen koko aikuisikäni. BMI oli alle 25 viimeksi yläasteella ja viimeiset 10 vuotta se on ollut yli 30. Olen nyt parin kilon päässä elämäni suurimmasta painolukemasta. Silti nuo asiat eivät nyt aiheuta pahaa mieltä niin kuin vaikka vuosi sitten. Olen kiitollinen keholleni että se on kyennyt hoitamaan työnsä uuden elämän luomiseksi näinkin hyvin. Tykkään vauvavatsastani ja silittelen sitä mieluusti. Jollain tapaa myös hieman haikeana odotan sitä hetkeä, kun tämä vaihe kehossa tulee päättymään. Jännitän vielä hieman synnytystä, mutta olen koko ajan päässyt yli eri pikku peloistani siihen liittyen. Hyväksyn mahdollisuuden, että koen raskaudenjälkeisen masennuksen. Toivon vain että kykenen silloin hakemaan siihen apua. Heinäkuussa 2018, vuosia kaivatun raskautumisen jälkeen sain keskenmenon, jonka jälkeen olin pitkään mieli mustana. Silloin en tajunnut ottaa vastaan apua jota mm neuvolassa tarjottiin, vaan menin sellaisella kyllä tässä pärjätään -asenteella. Vasta kun työterveyshoitaja ohjasi minut sydänoireiden vuoksi työpsykologille, aloin toipumaan tuosta surusta. Nyt kun mietin tuota aikaa tuntuu se kovin etäiseltä ja vieraalta. Tiedän että nuo asiat tapahtuivat minulle, mutta se on jotain vanhaa surua menneisyydessä. Nyt on katse tulevaisuudessa ja oma lapseni on tulossa tähän maailmaan. Se on ihaninta ikinä!
 
Mulla poksahti 100kg rikki vikassa neuvolassa. Nyt vähän yli viikko synnytyksen jälkeen on painunut alle 90kg:hen. Yritän pitää herkut kohtuudessa, muuten syön tarpeeksi enkä laihduta jotta maidon heruminen ei hidastu.
 
Mulla varmaa poksuu toi satanen rikki myös. Viimeks oli 97,8 ja lisää oli tullu 600g/viikkovauhdilla edelliseen kertaan. Jännittää jääkö kaikki niin kuin on edellisistä tytöistä jäänyt. Pojista tippu ihan itestään paris kuukaudes kaikki mitä raskaana ollessa tulikin.
 
Mie oon saanut nyt tsempattua painonnousun kanssa. Viikkoja kasassa 36+5 ja painoa tullut aika tarkkaan 10kg. Turvotusta on melko reilustikin, niin viimeiset pari kuukautta nousua tullut useasti 500g/vko. Liikkunut olen päivittäin. Lähinnä kävelylenkkejä taaperoiden kanssa, mutta niistäkin tulee helposti 3-5km. Salille en ole päässyt, mutta jotenkin ajattelen kestävyysharjoittelun olevan nyt muutoinkin mukavampaa.
Nyt aloitin ihmiskokeen äitiysloman alun myötä ja jätin kaikki sipsit, karkit, suklaat ja jäätelöt pois. Limpparia saa juoda lasillisen viikossa saunan jälkeen. Tällä haluaisin vähentää sokerikoukkussa oloa ettei imetysaika mene pelkäksi herkutteluksi ja että saisin vielä aiempia raskauskiloja hävitettyä.
 
Nyt viikko synnytyksen jälkeen paino on tipahtanut juuri ja juuri alle 100 kilon. Esikoisen ihmettelyn lisäksi ihmettelen tätä uutta äitivartaloa, joka raskauskropan alta paljastui. Yritän nyt syödä säännöllisesti, tarpeeksi ja liikoja herkuttelematta, mutta hieman hankalaa se on kun vastasyntyneen hoitaminen heittää kaikki suunnitellut aikataulut menemään. Pääasia, että saa edes jotain syötyä ja joskus nukuttua. Onneksi isä auttaa.
 
Mulla ihme kyllä ei tästä raskaudesta jäänyt kiloja (toisin kuin 3 edellisestä) mutta sen sijaan sokerit jäi diabeteslukemiin :/ No, onpa syy yrittää jatkaa radi ruokavalioa.. se on kyllä todellakin vaikeampaa vastasyntyneen kanssa ihan käytännön syistä.
 
Mulla tippui jo paino alle 90kg:aan. Nyt tuntuu että aivan turhaan vuosi sitten painoa tiputtelin kun taas olen samassa pisteessä. Kyllä selkeästi paino tippuu nyt hitaammin mitä esikoisen aikaan 23-vuotiaana. Mutta pyrin syömään terveellisesti ja koitan nyt tiputtaa herkutkin vähemmälle.
 
Takaisin
Top