Ylipainoiset mammat

Hienoa jigi! :)

Vaakalla en oo käynyt, kun oma näyttää mitä sattuu. Käyn sitten neuvolassa joulukuun alussa vaakalla toivoen parasta :D
Liikunta jäänyt lähinnä työssä liikkumiseen, olen edelleen niin väsy ettei voimat riitä liikuntaan :sad001 hedelmiä ja kasviksia yrittäny lisätä ruokavalioon oikeestaan joka aterialle
 
Hienoa jigi! :)

Vaakalla en oo käynyt, kun oma näyttää mitä sattuu. Käyn sitten neuvolassa joulukuun alussa vaakalla toivoen parasta :D
Liikunta jäänyt lähinnä työssä liikkumiseen, olen edelleen niin väsy ettei voimat riitä liikuntaan :sad001 hedelmiä ja kasviksia yrittäny lisätä ruokavalioon oikeestaan joka aterialle
Hyvätä kuulostaa Jenpula. Tämä väsymys on kyllä ollut järkyttävä. Kätevää kun saa hyötyliikuntaa töissä.
Itsekin olen yrittänyt lisätä hedelmien ja vihannesten määrä sekä rajoittanut juuston menekkiä. :grin Muutenkin pienentänyt annoskoot kun on pakko syödä tiheästi ja monta kertaa päivässä ettei olo mene ihan karseaksi.
Muuten olen kyllä välillä käynyt ravintolassa ja herkutellutkin olen, mutta järkevästi ja pieniä määriä kerralla. Olen superiloinen kun on onnistunut näin hyvin ja paino pysynyt kurissa. Niin kauan kun imetin oli mahdotonta syödä näin järkevästi. Päätin lopettaa imetyksen kun raskauduin ja olen ollut tyytyväinen siihen päätökseen. Taapero oli jo 1,5v kuitenkin silloin.
 
No mä aloin tuolla pilateksessa käydä. Vaikka nyt eilen oli vasta toinen kerta, niin huomasin muutaman liikkeen sujuvan paremmin kuin edellisellä kerralla. Pilates ei ole mulle kyllä uusi laji, oon joskus käynyt vuoden mittasen kurssin physiopilatesta ja oli kyllä paras vuosi selän kannalta. Toi physiopilates on siis fysioterapeutin ohjaamaa pilatesta. On tosi kiva kun vetäjä ottaa hyvin huomioon kunkin kurssilaisen rajoitteet ja tarpeet. Ei tule tehtyä liikkeitä väärin vahingossakaan, kun ohjaaja korjaa heti jos on sanomista. Ja selittää hyvin tarkkaan missä liikkeen pitäisi tuntua ja mitä muuta tulee ottaa huomioon sitä tehdessä. Tosin tässäkin on varmasti ohjaajissa eroa.
 
Ihana lukea näitä teidän onnistumisia jo tässä vaiheessa. Itse istun töissä ja tämän pienen hengähdystauon aikana syön kiireellä kebakoita ketsupilla. Oon koittanut katsoa mitä suuhuni pistän mutta huomaan illalla aina että jaahas tuli sitten tänäänkin taas syötyä pullaa kahvihuoneessa. Neuvolassa reilu viikko sitten oli paino noussut noin kilon, että pitää ottaa itseään nyt niskasta kiinni ja pitää se siinä yhdessä kilossa!
 
Ihanaa Bettie! Toi kuulostaa just hyvältä liikuntamuodolta. Mä ajattelin katsoa jos löytyisi joku äitiysjooga. Liikkuvuutta olisi varmasti hyvä ylläpitää.

No mutta kilo ei ole paha tseitsei! Kahvihuoneet ovt kyllä pahoja. Helposti tulee syötyä kun tyrkyllä on, vaikka ei muuten tulisi ostetuksi.
 
Mä en oo uskaltanu edes mennä vaa'alle. Menen vasta sit seuraavassa neuvolassa. Eilen lueskelin jotain vau.fi:n vanhaa juttua vesisynnytyksestä ja siinä sanottii että bmi pitää olla alle 30, että onnistuu. Toivon todella, että se on vanha tieto. Juttu oli päivitetty 2009 . Nyt täytyy googlailla muita juttuja vesisynnytyksestä, niin sais ehkä ajantasasempaa tietoa. Mulla bmi on siis yli ton. Mutta nt-ultrassa ei kätilö sanonu bmi:stä mitään, kun siltä kyselin vesisynnytyksestä.
 
Täälläkään oo uskallettu vaakalle, ajattelin myöskin neuvolassa seuraavan kerran. Yritän olla stressaamatta tästä painoasiasta edes :D syön sillon ku on nälkä
 
Aluksi en pystynyt liikkumaan ja syömään ollenkaan. Paino tippui 7-8kg. Tosin niistä on jo tullut takaisin 5

ylipainoinen siis alun perinkin. BMI merkattu 32. Ennen raskautta laihdutin 10kg ja olen nyt lähtöpainoltani pienempi kuin koskaan aiemmin raskaana ollessa. Ensimmäisellä kierroksella raskauskiloja ei tullut, tokalla kierroksella painoin alussa 6kg vähemmän kuin ekalla ja raskauskiloja tuli se 6 eli samassa painossa lähdin synnyttämään. Nyt painoin alunperin 12kg vähemmän kuin ekalla kierroksella ja toivon että saan pidettyä painon kurissa ettei kiloja tule 12
 
Kävin muuten sillä ravitsemusterapeutilla! Oli ehkä vähän turha käynti, hän sanoi että ei nää ruokavaliossa mitään hälyttävää kunhan pidän herkkupäivän yhdessä enkä napostele. Sanoi että hyvin minulla on hallussa tieto oikeanlaisesta ravitsemuksesta, ja kehui että lapsi varmasti ruokavalion osalta kehittyy hyvin ja saa hyvän terveen mallin ruokailuun vanhemmilta kun kasvaa :)
 
Täällä kans ylipainoinen odottaja. Kiloja on enemmän ku tarpeeksi, mutta oon nyt silti 10kg kevyempi mitä esikoisen alkuraskaudessa. Sillon paino putos jonku verran raskausaikana ja vähä imetyksen alussa, mutta kaikki keräsin kyllä 2v aikana takasi. Vuosi sitte alko omat voimavarat riittää itestä huolehtimiseen, niin sain painoa hilattua vähä alaspäin ja nyt on tämän raskauden aikana pari kiloa taas varmaan tippunu. Ja painon ei tosiaan tarvi nousta yhtään näillä kiloilla.

Vaakalle en kyllä astu ennenku maha suostuu toimimaan :shifty:
 
Täällä kans ylipainoinen odottaja, esikoisesta tuli melkein 20kg ja synnörillä jäi niistä vain 6kg. Ennen raskautta sain pudotettua 10kg, mutta taas lähtee herkuttelu käsistä. Hyvää perusruokaa syödään ja paljon salaatteja, mutta oon pahimmanluikan sokeri hiiri, aina pitäs olla jotain makeaa, varsinkin ruoan jälkeen :wtf:
Nyt rv15 painoa tullut 5kg
 
Täällä kans ylipainoinen odottaja, esikoisesta tuli melkein 20kg ja synnörillä jäi niistä vain 6kg. Ennen raskautta sain pudotettua 10kg, mutta taas lähtee herkuttelu käsistä. Hyvää perusruokaa syödään ja paljon salaatteja, mutta oon pahimmanluikan sokeri hiiri, aina pitäs olla jotain makeaa, varsinkin ruoan jälkeen :wtf:
Nyt rv15 painoa tullut 5kg

Mulle on tullu kanssa 5kg. Ekat neljä tuli jo ennen ekaa neuvolaa, ku silloin oli niin huono olo, et oli puolen tunnin-tunnin välein pakko syödä jotain koko ajan :sad001 Toi viimenen kilo on tullu sitten 7 viikossa, eli se ei taas kuulosta niin pahalta nousulta. Nyt rv17+1. Ja tiedän et osa tosta on kyllä ihan nesteturvotusta, mulla kertyy sitä todella herkästi muutenkin saati nyt raskaana ollessa.
 
Mulla näytti että ois tullu 4kg. Tähän en täysin luota, koska paino mitattiin iltapäivällä, oli järkky turvotus sekä viikonloppuna söin mielettömästi herkkuja, myös suolaista. Eli uskon että 2-3kg ois oikeampi jos oisin käynyt neuvolassa aamulla. Onneks neuvolatäti ei saarnannut yhtään, itse aloin siinä vain kauhistelemaan. Toipahan vähän inspistä alkaa tarkkailla syömisiä ja vähentää karkkia :D muuten ei kyllä tunnu että olisin lihonut, kuin että alavatsa kasvanut ja sehän nyt on ihan luonnollista :D
 
Mä punnitsen itseni aamuisin kotona enne ku syön tai juon, koska se on ainoa tapa pysyä yhtään kärryillä siitä mitä painolle oikeasti tapahtuu. Neuvolassa voi olla ihan mitä vaan riippuen ties mistä kaikesta. Tällä hetkellä oon vielä miinuskiloilla lähtöpainosta, mutta noin kilo tullut siihen missä alimmillaan kävi. Pysynyt kylläkin nyt samana useemman viikon. Ei tarvis tulla yhtään painoa, mutta veikkaan et tulee kyllä.
 
Minäkin punnitsen itseäni heti aamusta kotona ja sitä painoa merkataan neuvolakorttiin. Muutenhan paino voi heitellä jo sen perusteella mitkä housut on jalassa. :D

Kävin eilen neuvolassa ja painoa on nyt yhteensä tullut vähän alle 0,5kg. Terkka sanoi, että tässä kohtaa ei enää saisi laskea vaan olisi ok jos alkaa tulemaan hiukan painoa. Uskon kyllä, että ehtii tulla kiloja vielä. Syön kuitenkin säännöllisesti ja tavallista ruokaa. Ainut vaan, ettei makeat maistu pahoinvoinnin takia. Aikaisemmin olen syyllistynyt hiilarimässäilyyn koko se aika kun imetin, joten ei ole kummallista että se tasapainoittaa painoa nyt kun en herkuttele. :)
 
Ehkä taidan itekin kotona alkaa seurailla painoa! Jotenkin oma peilikuva järkytti eilen, kun katsoin naamaani ja huomasin miten paljon mulla on naamaankin tullut pyöreyttä. Nyt alan tosiaan keskittymään enempi ruokavalioon, yritän syödä ruuan kanssa enempi salaattia ja herkkuja en syö kuin viikonloppuisin ja sillonkin vähän. Painoin 3 v sitten yli 15kg vähemmän, enkä halua samoihin mittoihin kuin olin aikanaan, kun painoa oli 100 kiloa.

Mut mites teillä, alkaako raskautta jo huomata masusta yhtään?:) itellä vatsa kasvanut vaan lähinnä näyttää siltä kuin olisin vain lihonut, jospa se tästä alkaisi pyöristyä pikku kummuksi ')
 
Ylipainoinen esikoisen odottaja ilmoittautuu. BMI on tällä hetkellä tasan 35. Laihduin odotusajan ensimmäisen puolikkaan aikana noin 4 kiloa, joista joulun jälkeen on pikkuhiljaa tullut takaisin vajaa 3. Toivoisin että näillä maltillisilla painonnousuluvuilla pääsisi loppuun asti. Huomaan kyllä mm. kasvoista (leuasta), ranteista ja nilkoista että ne ovat kaventuneet, vaikka maha kasvaa.

Minun ei ole tarvinnut myöskään shoppailla paljoa äitiysvaatteita, koska vanhat ”teltat” mahtuvat aivan hyvin. Yhdet uudet äitiysfarkut ostin alennusmyynneistä ja yllätyin, kun sainkin ostaa koon 46 farkut. Viime kesänä käytin vielä 48-50 shortseja! Ehkä tämän takia saankin yllättyneitä katseita (mahaani kohti) töissä, kun kerron jääväni 2 kuukauden päästä äitiyslomalle.

Olen vähän ristiriitaisissa tunnelmissa loppuodotuksen painonnousun suhteen. Mielessäni pyörii rakenneultrassa lääkäriltä kuulemani ohje, ettei painoni tarvitse nousta koko raskauden aikana yhtään, eikä haittaa vaikka laihtuisinkin. Neuvolan terveydenhoitajan mukaan taas painoni nousee ”maltillisesti”. En halua varsinaisesti laihduttaa raskaana ollessani, mutta olisihan se hienoa, jos synnäriltä päästyäni painaisin alle 100 kiloa. Silloin ei painoni saisi loppuraskaudessa enää hirveästi nousta.
 
Mulle on nyt tähän mennessä tullut 10kg, joista viimeisen kuukauden aikana 200g. Nyt rv 28+0. Täytyy loppuodotus tehdä ihan töitä et pystyy pitää sen nousun minimaalisena kun ei oikeasti tarvi enää yhtään lisää tulla. Tiedän et ei viimesimmän kuukauden mukaisella nousulla pysty koko loppuaikaa menemään. Mulla yleensä lopussa on saattanu joinakin viikkoina nousta sen kilonki viikossa. Sitä en edelleenkään tajua, miten se nousi noin rajusti alussa, kun en kuitenkaan ihan hirveesti ole tässä välissä syömisiä katellut.
 
Takaisin
Top