Ylipainoiset mammat

Jigi

Sukkela juttelija
Maalismammat 2018
Toukoäidit 2020
Onko täällä muita ylipainoisia odottajia? Itselle on jäänyt kiloja roikkumaan edellisestä raskaudesta ja bmi on n 30. Tavoitteena olisi lähteä synnyttämään suurinpiirtein samanpainoisena kuin nyt. Olisi kiva saada tsemppikavereita.
 
Jee tälläista vähän odotinkin! Eli täällä kans ylipainoinen odottaja. Painoa on nyt abaut päälle 83, hankala sanoa oikeeta painoa koska turvotus on ihan jäätävä :D
77 kiloisena sain ehkäsyneuvolassa shokin kun sillon neuvolatäti suurinpiirtein manasi minut, olin kuulemma niiiiin lihava että en tulisi tervettä lasta saamaan. Ikävä nuorelle naiselle sanoa noin,ja kovasti pyörii mielessä hänen sanat :sad001 olen kuitenkin kohtuu hyvä kuntoinen, kun olen työssä jossa liikutaan koko ajan, ja töiden jälkeen jaksan yleensä heittää lenkin ja tehdä kotitöitä.

Mut välittömästi plussan jälkeen alkoi ruokaremontti; makeat minimiin (tämä oli helppoa koska karkeissa pakko olla seassa salmiakkia ja sitä ei suositella, niin turhaan ostan muitakan), salaatteja ja kasviksia ja hedelmiä lisää :) liikkuminen on joinain päivinä väsymyksen takia jäänyt vähemmälle..
 
Täällä myös aavistus ylimääräistä johtuen PCOSstä. Olen siis aktiiviliikkuja ja sm-tasollakin kilpaillut, mutta painoa on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tavoite tosiaan mullakin, että paino pysyisi niin paljon kuin mahdollista samoissa lukemissa tai nousisi mahdollisimman vähän. Alkuraskaudesta tosiaan pelko ja voimakas väsymys on verottanut hieman voimia, mutta puntarille en ole mennyt lisästressiä hakemaan. Yritän keskittyä tässä kohtaa arkisiin valintoihin ja liikkua hieman enemmän, mikäli mielihyvää on haettu kiellettyjen listalta. :smiley-ashamed008
 
Mulla kans joitain kiloja ylipainoa. Tavoitteena pitää herkuttelu mahdollisimman vähissä. Se on hankalaa, kun on tulossa isänpäivä, joulu yms. Mutta jos ei arkena herkuttelua ja vain noissa juhlissa ja joululomalla. Yritys olisi kuitenkin syödä mahdollisimman terveellisesti ja siten että raskauden aikana ei kertyisi ainakaan hirveästi yli 10kg lisää painoa. Vaa'alle en ole uskaltanut, jäätävä masun turvotus.
 
Oijoi joulu tulee olemaan paha :D tosin minua rajottaa todella herkkä laktoosi intoleranssi, joten suklaatakaan ei mielinmäärin voi syödä :)
 
Täällä kans yksi, edellisessä raskaudessa sain tuomion neuvolasta että joo se on ihan varma radi. Kävin kahdesti rasituksessa ja kummallakaa kerralla ei arvot ollu normaalista poikkeavat.

Nyt päätin etten anna painon nousta kovin paljoa ja hommasin itelleni kuntosaliohjelman ja ruokavalion niin oon silkkaa terästä synnyttäessä laughing7
 
Edellisessä raskauksessa haasteena oli alkuraskauden pahoinvointi. Oli pakko syödä jotain jatkuvasti, että olo olisi siedettävä. Sen jälkeen oli elämäntilanne sellainen, että järkevien ruokavalintojen tekeminen oli haastavaa. En avaa sen enempää, mutta uskon että nyt on mahdollista toimia toisin. Ettei taas tule 22kg :angelic:

Tarkoitus olisi harrastaa kevyttä kävelyä säännöllisesti ja venyttelyä, sekä syödä järkeviä annoksia ja herkutella hallitusti.

Tuntuu hiukan siltä kuin kaipaisisin neuvoja määristä. Kyllä tiedän mitä kuuluu syödä, mutta toivon että neuvolasta saisin apua sen kanssa kuinka paljon energiaa tarvitsen vuorokaudessa. Toi radi olisi just ihan kauhea. :nailbiting:
 
Täällä myös. Edellisessä raskaudessa kiloja tuli lähinnä huonojen ruokavalintojen ja täydellisen liikkumattomuuden vuoksi 25. Näistä en ole saanut pudotettua kuin reilun 10, eli semmoinen 10kg olisi vielä ylimääräistä. Tavoitteena on ettei paino tästä pääsisi enää nousemaan vaan synnyttämään mentäisiin tällä painolla mikä nyt on. Uskon että tällä kertaa ainakin ruokavalintojen tekeminen on helpompaa, kun kotona on kaksi taaperoa jolle laittaa terveellistä kotiruokaa ja joiden ateriarytmiä yrittää itsekin noudattaa.
 
Mulla ahdistaa jo valmiiksi neuvolan puntari.
Viime raskaudesta vielä kiloja jäljellä noin kymmenen. Ja tuntuu että maha on nyt niin turvonnu että ne housut mitkä oli hyvät pari viikkoa sitten puristaa niiin paljon. Mulla on raskauksissa noussut paino n.20kg niin nyt ei sitten saisi tulla kuin kymmenen niin se vähän jännittää että kuinka sitä saa pidettyä painon kurissa.
 
Mulla myös ylimääräistä jonkun verran. Vartalonmallilta olen kyllä aina ollut sellainen, että kun painoindeksi näyttää hyvää, olen jo oikeasti laiha. Olisiko sitten lihasmassaa? Eli en nyt koe itseäni mitenkään lihavaksi, vaikka ylipainoa on.

Viime raskaudessa nousi paino 20kg ja nyt olisi toiveissa, että ei kyllä paljon yli 10kg nousisi. Jos vaan mahdollista, niin mielummin vaikka vaan 5kg. Mutta sen näkee sitten. Koitan syödä terveellisesti ja järkevästi ja pystyä tekemään töitä loppuun asti (ainoa liikuntamuoto on fyysiset työt ja koirien kanssa lenkkeily). Paino nousee sen minkä nousee, mutta koitan olla ainakaan edesauttamatta sitä. :wink
 
Minulla myös todella paljon ylipainoa. Tavoite olisikin että painoa ei tulisi yhtään lisää.
 
Täälläkin yksi ylipainoinen. Ekasta tuli 20kg ja tokasta 10kg. Nyt ei tarvis tulla yhtään.
 
Pitääkö/pitikö teidän käydä ravitsemusterapeutilla ja fyssarilla, koska on ylipainoa?
Mua vähä ahistaa ne käynnit. Fyssarista nyt varmaan saan hyötyäkin, mut se RT... Mä kyllä tiedän käytännössä ravitsemuksesta tosi paljon, ja tiedän miten pitäisi syödä, mutta toteutus kusee sit käytännössä, enkä usko et jonkun sedän kanssa juttelu muuttaa asiaa mitenkään..
 
Pitääkö/pitikö teidän käydä ravitsemusterapeutilla ja fyssarilla, koska on ylipainoa?
Mua vähä ahistaa ne käynnit. Fyssarista nyt varmaan saan hyötyäkin, mut se RT... Mä kyllä tiedän käytännössä ravitsemuksesta tosi paljon, ja tiedän miten pitäisi syödä, mutta toteutus kusee sit käytännössä, enkä usko et jonkun sedän kanssa juttelu muuttaa asiaa mitenkään..

Mulle ei oo kertaakaan noita ehdotettu. Riippuu varmaa paikkakunnasta. En tiedä sitten jos olisin isompi kuin nyt, tulisiko sitten puhetta asiasta. Nyt bmi jotain 31 ja 32 välillä. En ole laskenut. Liikaa kuminkin. Otin kyllä heti ekassa neuvolassa puheeksi, että olin yrittänyt ennen raskautta saada painoa alaspäin ilman tuloksia. Sen jälkee kun kierukkaa kokeilin meni koko kroppa sekaisin ja tää painokin nous ja jumahti tiukkaan :sad001
 
Minulle sanoi että on käytäntö jos bmi on 30 tai 32 ja siitä yli, en muista kumpi, niin silloin noi terapeutit ainakin kerran
 
Mulla on ollu rt radin takia ja vaikka tiesin paljon itsekin niin sain paljon käyttiksiä neuvoja silti. Sillä mielellä vaan että ei sinne mennä tuomittavaksi vaan annetaan ammattilaiselle mahdollisuus tarjota hyviä ideoita ja ite sit on itselleen vaan vastuussa siitä että miten niistä hyötyy :) Pääsin nyt (en painon vaan oireiden takia) äitiysfyssallekki ja siitäki oli hurjasti hyötyy!
 
Olisipa ollut hienoa päästä fyssarille ja miksi ei rasvitsemusterapeutillekin. Minäkin tiedän paljon ravinnosta, mutta jotenkin kaipaisin suoria neuvoja annoskokojen ja syötävien suhteen. Tuntuu siltä, että omat allergiat ja raskausrajoitukset tekevät haastavaksi syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Myös raha on tekijä tässä yhtälössä. Aika tiukalla ruokabudjetilla yritämme pärjätä. Toisaalta olisi selkeät kaloriarajoitukset hyvät, mutta ex-syömishäiriöisenä ei myöskään tunnu hyvältä laskea kaloreita.

Noh, mutta kiitos pahoinvoinnin ruokailut ovat pysyneet suhteellisen terveellisinä ja säännöllisinä. Paha olo tulee makeasta, ei tee mieli sipsiä tai muutakaan herkkua ja liian isot annoskoot aiheuttavat tukalan ja huonon olon. Eli tähän mennessä paino on pysynyt aisoissa eikä ole noussut ainakaan toistaiseksi.
 
Mä oon yrittänyt lisätä kasviksia ruokaan, mut tuntuu et koko ajan on nälkä, niin napostelee jotain ruokailujen välissä, kun tulee muuten äklö olo. Tänä viikonloppuna on halloween pirskeet, niin maanantaina olisi tarkotus tsempata urakalla ruokailujen suhteen, ja jättää loppukuuksi kaikki makea pois, ainakin viikolla.
 
Mulla paino senku nousee, vaikka oon nyt pystyny syödä säännöllisemmin. Alkuun oli pakko syödä tunnin välein pahimmillaan jottei joutunu oksentamaan. Nyt alkaa olla pikkuhiljaa normaali rytmi. Kasviksia pitäisi pystyä lisäämään runsaasti, mutta aina ei riitä budjetti niin kasvispainotteiseen kuin haluaisin. Leipää on kyllä menny ihan liikaa :sad001 Mä epäilen et tän raskauden lopussa tällä menolla mä painan sata kiloa, ja siinä ois sitte jo melkein 40kg liikaa. Nyt jo lähenee 90kg. Ja mä siis oon 160cm pätkä. En oo yhtään kotonani tässä kropassa. Ja edelleen syytän sitä kierukka kokeilua kun sen jälkeen paino ei ole suostunu laskemaan grammaakaan. Toivottavasti tää raskaus ja synnytys lopulta tasapainottais ne hormooniongelmat, jotta olis joskus mahdollista päästä edes sinne alle 80kg, jossa mulla alkaa olla jo mukava olla.

Liikuntakin on ollu nyt pitkää ton pahoinvoinnin vuoksi tauolla. Mut nyt keskiviikkona kävin pilates-tunnilla ja että mä nautin. Tunti meni todella nopeasti ohi, kun oli niin kiva tehdä niitä liikkeitä. Vetäjä anto mulle omat liikkeet niiden tilalle missä olisi pitäny olla mahallaan. Ja aion kyllä mennä ens viikolla uudestaan :) Oli myös tehokas, tuntuu et koko kroppa on vieläkin hapoilla.
 
Mun täytyy kehua itseäni, että vaikka liikkuminen on ollut olematonta voinnin takia olen yrittänyt tehdä parempia ruokavalintoja. Edelliset kerrat niin oli tähän mennessä jo tullut 4 kg. Nyt ei ole oikeastaan tullut painoa kuin ehkä 0,5kg. Hyvin tsempattua minä. :happy:
Toivon, että kun tämä eka kolmannes on ohi ja vointi kohenee niin voisin ottaa joku liikuntaharrastus.

Miten teillä menee? Onko joku onnistunut aloittamaan liikuntaharrastuksen tai tekemään hyviä ruokavalintoja? Tai onko ehkä ollut hankalaa voinnin takia?
 
Takaisin
Top