Tämmöstä olisin minäkin kaivannut viime syksynä, mutta eipä niissä pahoinvoinneissa tullut mieleen, että olisin itse tämmöisen aloitanut :D Itse siis olen 31.v. ensisynnyttäjä Helsingistä ja tänään tuli raskausviikkoja täyteen 33+0. Miehen kanssa ollaan oltu yhdessä reilut 7 vuotta, ja nyt viime keväänä päätettiin, että oliskohan jo aika. Ja tässä sitä nyt ollaan...maha pystyssä! :)
Onnea kovasti kaikille juuri plussanneille! Alussa muakin pelotti/jännitti/ahdisti/yrjötti ja monenlaista aiheeseen kuuluvaa. Helsingissä ultrataan normaalisti kahteen kertaan; varhaisultra viikolla 10-13 ja rakenneultra viikoilla 19-21.
Ekaa ultraa jännitin aivan sikana. Kävin muistaakseni viikolla 13. Ultra tehtiin mulle ensin vatsan päältä, mutta meidän ihmisen alku ei tahtonut kääntyä oikein päin, jotta kätilö olisi saanut mitattua niskapoimun. Siinä sitten kokeiltiin ultraa myös alakautta ja sen jälkeen hypittiin yhdellä jalalla ja hötköteltiin mahaa. Kätilö meinas jo passittaa mut kahville, kunnes lapsi päätti toimiakin yhteistyössä. Tästä jäi pelkästään positiivinen muisto. Ja kiva tarina jälkipolville kerrottavaksi.
Itseäni on jäänyt harmittamaan se, että Helsingissä ei enää järjestetä etukäteen käyntejä synnytyssairaaloihin. Kaikki on siirretty virtuaalisena verkkoon, mistä en ainakaan itse kauheasti kostu. Muualla Suomessa näitä käyntejä vissiin kuitenkin vielä järjestetään? Itse kärsin jännityksestä sekä synnytyspelosta. Takana on masennusdiagnoosi ja siihen saatu lääkitys, sekä useampi työuupumus, joten meidän ihana neuvolantäti vinkkasi Nyyttiryhmästä. Nyyttiryhmän mukana pääsen nyt sitten etukäteen käymään kätilön opastuksella Kätilöopistolla katsomassa synnytyssalia ja kokeilemaan mm. ilokaasua. Käynti on huomenna. Sekin jännittää, mutta koska olen menossa Kätilöopistolle näillä näkymin synnyttämään, niin eiköhän tuo jännitys tästä laannu.
Kannattaa muuten ottaa selvää omien kuntien/kaupunkien synnytyspelko "hoidoista" hyvissä ajoin, jos kokee yhtään epäröintiä oman jaksamisen tms. suhteen. Rohkeasti kannattaa avata oma suu, ja kertoa asioista ääneen. Pk-seudulla asuville esim. tuo Nyyttiryhmä on melkein ainoa ratkaisu, jos ei pääse pelkopolille. Ja Nyyttiryhmäänkin pääsee mukaan vain 6-8 henkeä kerralla.