Heipä hei kaikille ja tervetuloa uusille! :) Viimeisiä viedään töissä ennen pitkää joululomaa, joten kiirettä on pitänyt, enkä ole ehtinyt kommentoimaan, vaikka uudet viestinne lukenut olenkin. Nytin pitäisi oikeasti valmistautua töihin, mutta sitä ennen kirjoitan pikaisesti ja vastailen kysymyksiin.
Omppulainen ja Rinttis: Menitte päässäni sekaisin, sori! :) Rinttis, sullahan oli ultrassa ihan mahtavat luvut, mutta tuo lääkärin kommentti ja suhtautuminen ylipainoon kyllä ihmetyttää. Beislalla olikin jotain tietoa julkisen puolen rajoista, mutta minä en tiedä muista rajoista kuin siitä ikärajasta (joka on omalla klinikallani muistaakseni 45 vuotta). Kun olet nyt ehtinyt sulattelemaan lääkärin sanoja, niin oletko/oletteko miettineet, että mitäs jatkossa? Oletko sinä itse tyytyväinen painoosi? Jos olet, ja liikut aktiivisesti sekä syöt monipuolisesti, niin piutpaut lääkärille ja hänen sanoilleen. Samaa mieltä
Suvettaren kanssa siis.
Kiitos
Suvetar tsempistä! :) Endomin paksuus on vaihdellut kiertojen mittaan ja tietysti KP:n mukaan, muttei ole ollut koskaan paksumpi kuin 6 mm. 4 mm on muistaakseni se ihan ehdoton raja, mutta omassa päässäni vasta 8 mm kuulostaisi hyvältä. Mainitsen huolestani endomin paksuuden suhteen joka kerta ultrassa käydessäni, mutta vastaus on aina sama: "Kyllä tällä raskaudutaan, täällä on hieno kerrosrakenne ja näätkö tämän vahvan viivan tässä? Se on hyvä!" En ole ihan varma mitä tarkoitit
Omppulainen, kun kirjoitit: "Dolcetti mitä tuo meinaakaan käytännössä? Jos lääkärin mielestä limakalvo oli kuitenkin ok?"
Ja pöh vaan sun miehen pikkujouluilulle. Mun mies pikkujouluili samaan aikaan ulkomailla asti, joten meidän puuhailut jäivät ovulaatiota edeltävään päivään. Se tietysti riittää ja olivatpahan siittiöt jo odottamassa paikan päällä, kun follikkeli puhkesi! Pyysin kuitenkin, että pitää huolta pojistaan ja tytöistään (lähtöaamuna en vielä tiennyt, että ovulaatio oli paraikaa käynnissä) ja niin hän tekikin. Halusi vielä varmuuden vuoksi kuksia
kun palasi kotiin myöhään seuraavana iltana. "Ihan muuten vaan" kuulemma, mutta luulen kyllä että tuplavarmistus sillä oli mielessä. Itselaskin, että jos ovis oli päättynyt tai käynnissä kahden aikaan iltapäivällä, niin ei se munasolu tainnut enää elossa olla seuraavan päivän iltana kymmenen jälkeen. Mutta sun ovishan saattoi olla vaikka tosi myöhään illalla. Milloin teidän edellinen kerta oli? Olisiko se(kin) voinut riittää?
Beisla, lääkärin toiveesta käyn ultrassa, vaikkei se kai pakollista ole. Ja ihan mielelläni olen käynyt, muuten en uskoisi että mitään tapahtuu! Mutta kun siellä ultrassa on aina jotain näkynyt, niin uskottavahan se on. Testaamisen kanssa olemme täysin samoilla linjoilla. Luteaalivaiheen tukilääkityksen kanssa siirrän testaamista vieläkin myöhemmäksi, eikä ole tähän mennessä tarvinnu edes tarvinnut testata. Ainoastaan kerran mietin testaamista, mutta silloinkin vain sen takia, että halusin varmistaa että pikkutuhru todellakin ennakoi kuukautisia (jolloin olisin voinut heti lopettaa Lutinukset). Toisin sanoen olisin testannut varmistaakseni negan, en plussan...
Mulla on menossa KP 16 ja DPO 5 (samat päivät
Beisla!). Testiluvan olen antanut itselleni tapaninpäivälle (ja tosiaan van siksi, että tietäisin lopettaa töhräävät Lutinukset), mutta tuskinpa taas pääsen sinne asti. Ohjeena on ollut jatkaa Lutinuksia kuukautisiin asti (Lutinukset eivät pidä vuotoa poissa loputtomiin) tai siihen asti kunnes plussaan. Testi ollaan suositeltu tehtäväksi KP 15.
Suvetar kysyi IVF:stä... vastaan paremmin paremmalla ajalla, mutta lyhyesti jo nyt. IVF ei herätä ilon ajatuksia ja punktio kieltämättä lievästi kauhistuttaa. Ajattelen silti, että kai se on sekin kortti katsottava kun on tähän leikkiin ryhtynyt. Tiedän myös, että olen hyvissä käsissä ja että IVF on ainoa tapa saada tietoa munasolujeni laadusta ja siitä, miten meidän solumme - munasolu ja siittiöt - reagoivat toisiinsa. IVF:llä sattuman osuus jää mahdollisimman pieneksi, sillä mikäänhän ei takaa sitä, että se yksi kuukausittain kypsyvä munasolu olisi hyvänlaatuinen. Mitään vuosien IVF-ruljanssia ei kuitenkaan ole missään nimessä tiedossa.