Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suvetar: Saitteko tulokset kirjallisena? Siitä kirjallisesta selvityksestä ilmenee viitearvotkin ja siinä mukana tuli ainakin meille lääkärin lausunto. Lisäksi lääkäri vielä soittikin siitä.
Netistä kun arvoja aikanaan googlettelin, niin huomasin, että nykyarvot ovat sallivammat kuin aiemmin. Kaivoin esiin tuon meidän paperin, jossa on viitearvot. Normaaleja tulisi olla yli 4%. Myös määrällä on merkitystä. Mikä on lkm/ml ja vielä kokonaismäärä ja miten on liikkuvuuden laita? Ne kannattaa tsekata ja lisäksi pyytää lääkäriltä vielä lisäselvitystä ja kenties ottaa uudestaan testi jonkin ajan kuluttua. Tulokset on siksikin tärkeä saada paperilla, koska niitä kysytään heti, jos menet jollekin toiselle gynelle.

Beisla: Ymmärrän hyvin halun juridiseen vanhemmuuteen. Erilaisia skenaarioita on hyvä pohtia ja miettiä, mikä sopii itselle ja mikä ei. Joskus puolisot keskenään voivat olla asioista eri mieltä ja siksi on hyvä keskustella etukäteen. Näin olen itsekin kokenut, että on hyvä jutella mietteistä etukäteen. Testasitko muuten tänään?

Dolcetti: Olipas edullinen simppanäyte. Meillä oli jotain n. 140e ja tiedän, että on hintava verrattuna niihin hintoihin, mitä olen netistä useiden klinikoiden hintoja katsonut. Mutta eipä tullut kysyttyä hintaa etukäteen...

Anannaa: Welcome on board!

Omaa settiä: Progesteroniarvo kunnossa ja loppukiertoon sopiva (otettiin viime kierrossa loppupuolella). Nyt mennään jo uutta kiertoa.

Kysymys Lugesteronista teille, jotka olette käyttäneet. Se pidentää kiertoa ja edistää ainakin sitä kautta kiinnittymisen mahdollistumista. Mutta onko siitä lisäksi myös muuta etua? Mietin vaan, että saamani ohjeen mukaan sitä tulee jatkaa myös sitten vähän aikaa, jos raskaus alkaa.Jännä havainto tuoteselosteesta: "Jos olet allerginen maapähkinälle tai soijalle, älä käytä tätä lääkevalmistetta." Syynä on se, että lääke sisältää soijalesitiiniä.

Huomenna alkaa marraskuu. Toivotaan, että vihdoin tulisi plussa ja mielellään plussia tähän ketjuun silloin! Vähintäänkin yksi tulee ellei jopa muutama, mielellään kaikille. :)

Mollukka, lugesteron on keltarauhashormonia, joka myös auttaa ylläpitämään raskautta kunnes istukka kehittyy. Varsinkin niille joilla on keltarauhasen kanssa ongelmia tai toistuvia keskenmenoja saatetaan määrätä luget jopa olisko johonkin rv12 asti.

En testannutkaan tänään. Tuhru alkoi nyt iltapäivällä, muuten olisin testannut illasta kun aamulla ei huvittanutkaan. Nyt oon vaan itkeskellyt tunnin verran, melko varmasti tämä kierto oli tässä. :sad001

Mollukka: Minulla on eka kertaa käytössä Terot, Lugesteronista ei ole kokemusta. Jälkimmäinen on luonnollista keltarauhashormonia ja edellinen synteettistä. Omalla klinikallani, joka on varmasti yksi Suomen parhaista, suositaan Teroluteja, jotka ovat halvempia ja todettu turvalliseksi myös raskauden aikana. Ilmeisesti myös sivuvaikutukset ovat teroissa lievempiä, mutta tämä on toki tapauskohtaista. Klinikalla suositaan myös letroja clomien sijaan. (Tuntuu muuten, että julkisilla on käytössä clomit, lugesteronit ja pregnylit, kun taas yksityisellä puolella ollaan siirrytty letroihin, teroihin ja ovitrelleen.) Minulla niiden toivotaan vaikuttavan tosiaan luteaalivaiheeseen, mutta muuta hyötyä niistä ei taida juurikaan olla. Välillisesti ne voivat kai vaikuttaa myös limakalvoa suojaavasti, jolloin mahdollinen kiinnittyminen helpottuisi. Pitääkin seuraavalla kerralla kysyä lisää, sekä Lugejen ja Terojen eroista, että keltarauhashormonin muista vaikutuksista :)

Tarkistin muuten sen simppanäytteen hinnan:

• Siemennestetutkimus, laaja 70 €
  • Siittiö, lgG vasta-aineet 20 €
  • Kelakorvauksen jälkeen 66 €
Siittiöiden muotoa ei oltu näköjään edes tutkittu, tai ainakaan tulospaperissa niistä ei lue mitään. Diagnoosina on Normozoospermia, eli normaali sperma :)

Kiitos Beisla seikkaperäisestä vastauksesta. Ihan tuota puolta en ehkä odottanut, itsellä kun se isoin kynnys on siinä, että löytäisikö sellaisen henkilön/parin jonka kanssa natsaisi. Lähipiirissä olen kyllä nähnyt toimivia esimerkkejä, mutta en "heteropuolelta". Mitenkään yksinkertaiseksi en apilaperheratkaisua kuvittele ja oli hyvä, että selitit nimenomaan tuota juridista puolta. Keskimääräistä enemmän noista jutuista jo tiedänkin, koska olen työn puolesta tekemisissä mm. sateenkaariperheteeman kanssa. Toisesta ketjusta luonkin sun toisista uutisista ja ilmeisesti tässä vaiheessa uuden kierron alkaminen on enemmän kuin todennäköistä? Virtuaalihali sinne. Ja joo, KP 25/21 DPO 9 täällä. Ei jännitystä ilmassa, sillä letrot ja terot ne tätä kiertoa vaan pidentää. Katsotaan sitten uudelleen ensi viikolla kun terokuuri loppuu.

Beisla, pahoitteluni :sad001 Jos yhtään lohduttaa, niin me ainakin melko todennäköisesti tiedetään tarkalleen, miltä susta tuntuu. Toivottavasti saat taas kierron edetessä uutta toiveikkuutta :Heartred

Mollukka, spermanäytetuloksessa ei ole ollenkaan analyysia/diagnoosia. Olinkin vähän ihmeissäni, että homma toimii noin: voivat antaa pelkät tulokset ilman diagnoosia. Mutta kun me ollaan vain ostettu se testi Väestöliitolta ja tulos on tarkoitus tulkita julkisella puolella. Siksi mieskin pääsi juttelemaan lisätietoja kysyessään vain hoitajan, ei lääkärin kanssa.
Tässä on vaan se surkeus, että me ei tiedetä yhtään, milloin saadaan aika sinne julkiselle..

Paperi näyttää tältä:
Määrä: Tilavuus 3 ml (viitearvo 1,5 ml)
Siittiöitä 17 x10pikkukuutonen/ml (viitearvo 15)
Kokonaismäärä: 51 x10pikkukuutonen (viitearvo 39)
Muoto: 0 %normaaleja (viitearvo 4)
Epänormaaleja 100 % (ei eritelty, millä tavalla)
TZI 0.0 (<1,6)

MAR-testi
MAR IgA
MAR IgG 21 %(tämä on se siittiövasta-ainepitoisuus, ei viitearvoa merkitty)

Siittiöiden liikkuvuus
Eteenpäin liikkuvat 53 % (viitearvo 32)
Paikallaan liikkuvat 8 %
yht. liikkuvat 61 %
Liikkumattomat 39 %

Tänään juteltiin, että ehkä sitä yksityiselle menoa on nyt pakko kiirehtiä vastoin aiempaa suunnitelmaa. On todella tympeää jäädä odottelemaan aikaa julkiselle - voi mennä pahimmillaan puolikin vuotta - kun ei tiedä, miten noihin tuloksiin pitäisi suhtautua. Olen toki lukenut netistä kaiken mahdollisen aihepiiristä, mutta ei sen perusteella ota selvää. Olettaisin, että tulos voisi olla lievästi alentunut hedelmöittämiskyky, koska määrä ja liikkuvuus ovat ihan hyvät.

Tietty sperma uusiutuu kolmen kuukauden välein ja nyt yritetään lisäravinteilla parantaa sen laatua. Mutta pakkohan tähän on saada lääkärin mielipide esim. juuri testin uusimistarpeesta.

Anteeksi, nyt omanapailen näin kovasti, mutta mun päähän ei meinaa nyt mahtua muuta kuin tämä asia :sad001

Aurinkoista ja ennätyksellisen lämmintä marraskuun alkua! Menossa KP 28/22 DPO 12. Lämmöt tipahtivat eilen aamulla selvästi, joten odotan enää uutta letro+tero kiertoa. Uuteen kiertoon mahdollisesti myös LH-hormonipiikki tukemaan limakalvoa, jonka paksuus ei päätä huimaa. Terot ja letrot näyttävät toimineen kohdallani kaikessa muussa kuin sen raskauden alkamisessa, mutta on kai se optimismi tulevien kiertojen suhteen säilytettävä.

Meinasin testata myös FSH-pitoisuuden kotitestillä jahka ne kuukautiset saapuvat. AMH-arvon kohdalla realismi-pessimismini osoittautui oikeaksi ja samaa odotan FSH-arvolta. Eli eiköhän sieltä positiivinen tulos ja vahva viiva rävähdä.

Mitä teille kuuluu? :)

Huomenta! Eilen oli KP 28/22 ja tänään - yllätys yllätys * sarkastinen :happy: * - KP 1.

SItähän se lämpöjen lasku ja aktiivinen suoli tänä aamuna tarkoitti.

Täällä alkoi taas uusi kierto ja mieli on vielä vähän maassa. Neljäs letrokierto ja yk11, kohta tulee vuosi täyteen.

Suvatar, voiko tosiaan mennä puolikin vuotta että saatte jonkun julkiselta puolelta kertomaan arvionsa sperma-analyysistä? Kuulostaa todella kohtuuttomalta. Tiedän, että julkisen puolen hoitoja saa odottaa mutta luulisi että pelkän lääkärikäynnin saa helpommalla. Nyt en muista, oletteko käyneet jo julkisella puolella puhumassa jonkun kanssa, ja lähete sperma-analyysiin tuli sieltä? Jos niin, niin ei kai ne tosissaan voi jättää teitä tietämättömiksi niin pitkäksi aikaa? (tai voi ja voi...) Tuliko se puolen vuoden arvio heiltä? Sori paljon kysymyksiä, mä olen nyt vaan niin pöyristynyt teidän puolesta.

Dolcetti, jänniä nuo lääke-erot. Mähän olen samalla klinikalla ja sain silti Pregnylin. Olen siihen kyllä tyytyväinen; kivuista päätellen toimii kyllä hyvin ja mielestäni lääkkeen sekoittaminen oli niin helppoa että en kyllä paria euroa enempää hintaa olisi maksanut vain siitä ettei sitä tarvitse tehdä itse.
Teroista ja lugesteronista, itselläni ei ole kokemusta mutta olen lukenut siitä paljon täällä. Kun mullakin on sitä tiputteluvuotoa pari-kolme päivää niin olen ottanut selvää varalta, lääkkeiden saannin toivossa. Pitkään yrittäneiden ketjussa yleinen mielipide tuntuu olevan taas että luget toimivat paremmin kuin terot tiputteluvuodon estämiseen, niiden mielestä jotka molempia ovat syöneet. Kierron tasoituksesta en tiedä, molemmat ilmeisesti toimivat. Myös lugeja voi käyttää raskauden aikana, niitä ilmeisesti pidempään kuin teroja. Ja mitä olen kokemuksia lukenut, monien mielestä sivuvaikutukset ovat vähäisimmät alakautta otetuilla lugeilla. (Terot voi ottaa vaan suun kautta, luget joko suuhun tai alakautta.)
Pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta. :sad001 Mutta jos olosuhteet on paremmat lääkkeiden avulla, eiköhän siellä ole hyvät mahdollisuudet tärppiin ensi kierrossa.

Mä mietin että saatan pitää vähän taukoa foorumilta, jos vaikka saisi ajatuksia muualle. Tai sitten vaan taustailen, saa nähdä. Tuun kertomaan viimeistään kun uusi kierto alkaa, tai jos tapahtuu jotain järisyttävää. Nyt siis kp3.

Dolcetti, pahoittelut menkoista :sad001 En ole tiennytkään, että noita FSH-kotitestejä on. Ovatkohan kuinka luotettavia?

Beisla :Heartbigred Ymmärrän tauon tarpeesi, itselläkin välillä samat fiilikset, mutten sitten kuitenkaan osaa olla pois tuolta km:n kokeneiden salaisesta ryhmästä, kun siellä on niin tiivis porukka.

Kyselit, voiko mennä kuukausikaupalla, että saadaan analyysi spermanäyttestä julkisen puolen lääkäriltä. Periaatteessa voi siis mennä. Soitin kuitenkin maanantaina uudelleen sinne klinikalle, jossa testi on tehty ja juttelin pitkään hoitajan kanssa. Hän sai minut vakuuttuneeksi siitä, että näyte on normaalin rajoissa. Kertoi, että tuloksiin olisi kirjattu, jos epämuodostumat olisivat vaikeita, nyt kuulemma on kyse lähinnä siitä, että siittiöt eivät ole "mallikelpoisia" (vertasi kauneuskilpailuihin tuota seulaa, kun on niin tiukka). Lisäksi se vasta-ainepitoisuus ei ole niin korkea, että siittiöiden takertumista toisiinsa olisi havaittavissa (se pahimmillaan aiheuttaa sitä). Hän rauhoitteli ja sanoi, että ei pitäisi olla aihetta huoleen. Olinkin helpottunut :)

Meillä on siis tilanne se, että odotetaan vielä aikaa lapsettomuusklinikalle. Lähetteen saamiseen oli edellytys tuo spermatesti. Eli asiaan perehtynyttä lääkäriä ei ole vielä tavattu, yleislääkärillä olen käynyt kahdesti. Aion tänään soittaa ja kysyä, mitä arvioivat, kauanko menee, että päästään sinne ensikäynnille. Mulla on edessä varmaan ensimmäiseksi kierron kartoitus, sitä ei ole vielä tehty.

Mua jotenkin ihmetytti, oli se, kun Väestöliiton klinikan hoitaja sanoi (soittaessani spermanäytteestä ja kertoessani tilanteestamme): "Voittehan julkiselle puolelle pääsyä odotellessa tulla halutessanne meille ensikäynnille ja voidaan kokeilla jotain kevyttä hoitoa, kuten inseminaatiota." Puhui lapsettomuushoidosta kuin jostain kampaamokäynnistä.. Mulle noi hoidot on iso asia, tuntui jotenkin todella kummalta, että hän suhtautui asiaan niin kevyesti! Miehen kanssa on nyt käyty keskusteluja näistä aiheista ja en oikein osaa päättää, kiirehtiäkö vaiko eikö. Kun toisaalta haluaisin niin uskoa siihen luomuplussaan, kun olen kerran tullut raskaaksi, mutta sitten taas tämä ikä.. Ja mulla hämää koko ajan se, että keskenmenosta on jo niin kauan, mutta miehen ulkomailla olon vuoksi meillä oli 7 kk:n aikana vain muutama yrityskerta. Yrityskertojen määrässä laskettuna meillä tulee vuosi yritystä täyteen vasta ensi vuonna. Että ehkä vasta sitten alan olla oikeasti huolissani.

Täällä kp 8 ja jo parina päivänä jomotellut oikeaa puolta. Vissiin hyvissä ajoin rupeaa folli antamaan merkkejä kasvusta (ottaen huomioon että ovisplussa tuli viimeksi kp19).

Huomenta kaikille! :)

Suvetar: En tiedä FSH-kotitestien luotettavuudesta (en ole lukenut tukimuksia tms.), mutta onhan niiden täytynyt mennä jostain seulasta läpi. Tilasin omani Kotitesti.fi:stä, eli samasta paikasta kun ovulaatiotestini. FSH-testit ovat ainakin halpoja, kaksi tikkua saa muutamalla eurolla. Testi tehdään samalla tavalla kuin ovistesti, aamupissasta, 10 sekuntia ja viiden minuutin kuluttua tulos on valmis. Tulkitsin omani negaksi! :joyful: FSH jäi mietityttämään, koska ensimmäistä kertaa klinikalle soittaessani, neuvoi sairaanhoitaja sen testaamaan. Lääkäri ei kuitenkaan testiä määrännyt. Odotin tietysti pahinta vaihtoehtoa, eli erittäin kiva näin.

Ja Suvetar, sairaanhoitajille hedelmöityshoidot ovulaation induktiosta ICSI:iin on arkipäivää ja se voi kuulua heidän kielenkäytössään ja sananvalinnoissaan. Tietenkin heidän tulisi muistaa, että asiakkaalle asia ei välttämättä ole arkipäivää, ja tunnustella, että ollaanko tekemisissä "vanhan tekijän" vai "aloittelijan" kanssa. Sensitiivisyyttä ja hienotunteisuutta, sekä herkkyyttä heiltä vaadittaisiin.

Beislan tapaan mun kuukautiset on kummalliset. Ruskea tuhru alkoi eilen aamulla, mutta jatkui sellaisena koko päivän, eikä kirkasta verta ole näkynyt. Kuukautiseni ovat olleet aina niukat ja endometrium on osoittautunut ultrissa varsin ohueksi. Uskon ohuen limakalvon olevan osittaisena syynä myös kuukautisten niukkuuteen (toinen syy voi lääkärini mukaan olla se, että limakalvo irtoaa nopeasti kerralla ja siksi vuoto tyrehtyy aiemmin ja jää siten niukaksi. Pikkuhiljaa, monen päivän aikana irtoava limakalvo ja yksitellen katkeavat verisuoniyhteydet aiheuttavat tietenkin pidempää ja runsaampaa vuotoa). Mutta mietin nyt, että oliko eilen KP 1? Vain onko se tänään? Ja jos se on vasta tänään, niin aloitanko letrot vasta huomenna? Seuraavan ultrankin ehdin jo varaamaan ja mietin nyt sitäkin, että pitäisikö sitäkin siirtää. No, seuraan tilannetta ja soitan klinikalta lisäohjeita!

Liitteet

• 2015-11-05 07.30.59.jpg
    2015-11-05 07.30.59.jpg
    1,014 KB · Katsottu: 168
Kuten joku jo totesikin, tää on siitä kiva ketju, että uutta tulee sopivaan tahtiin ja viesteissä on tuntuvasti sisältöä. :) Tahti tuntuu itselle sopivalta eli ehtii hyvin pysyä kartalla muidenkin tilanteesta, vaikkei joka päivä katsoisikaan.

Dolcetti: Kysyitkö Lugesteronin ja Terolutin eroista tai saitko siitä lisätietoja? Simppa-analyysista: meillä sisältyi muotoon liittyvä analyysi hintaan, mutta jännä kuitenkin, miten hinnat voivat noin paljon vaihdella.
Mielenkiintoinen tuo kotitesti. Enpä ole sellaisesta kuullut. Tsemppiä uuteen kiertoon!

Beisla: Pahoittelut uutteen kiertoon joutumisesta. Nyt kuitenkin uusi kierto siellä jo hyvässä vauhdissa. Toivottavasti jo parempi mieli asian suhteen. Tauko foorumilta voi tehdä hyvää. Itsekin olen joskus miettinyt samaa, mutta en ole silti malttanut taukoa pitää. Aluksi olin kahdessa eri kuumeiluketjussa mukana. Sitten jättäydyin toisesta taustalle ja nyt olen kirjoitellut vain tänne. Mutta kerrohan jossain vaiheessa taas kuulumisia, miten teillä menee.

Suvetar: Tuntuu erikoiselta, etteivät anna lausuntoa näytteen mukana. Vastuu tulkinnasta siis jää parin omille harteille, mikä tuntuu väärältä. Onneksi kuitenkin sait hoitajalta jotain vastauksia. Mutta kyllähän tuo lääkärin heiniä ilman muuta olisi. Toivottavasti saatte pikaisesti selvyyden asiaan eikä tarvitsisi kuukausikaupalla odotella. Ärsyttää teidän puolesta toi homma!
Onkos muuten siellä ovisplussasta jo merkkejä?

Täällä tänä aamuna lh-plussa. Mietin, että ohjeen mukaan Lugesteron pitäisi aloittaa ylihuomenna. Mutta aloitanko sen aamulla vai illalla... Hmm. ehkä illalla.

Onnea Dolcetti, että FSH-testi näytti siltä miltä pitääkin :) Oli valaisevaa lukea myös lääkärisi arvioita, mikä voi vaikuttaa kuukautisvuodon niukkuuteen. Mulla on nimittäin itsellä niukentunut myös vuoto tosi paljon - itestä tuntuu, että keskenmenon jälkeen, mutta en mene vannomaan, onko se niin yksioikoista, km:n jälkeen ehkä tutkailee asioita tarkemmin. Olen ollut huolissani, kertooko se olemattomasta limakalvosta, mutta jospa ei olisi kuitenkaan niin. Helmikuussa gyne katsoi limakalvon ja sillä kerralla se oli ainakin ihan ok.

Soitin sairaalan lapsettomuuspolille, ja siellä arvelivat, että kun meillä on tehty jo perustutkimuksia, ensikäyntiaika voisi tulla jo joulukuulle. Olisipa helpottavaa, jos tulisi niin pian!

Mollukka, lauantaina testasin ovista, mutta ei silloin vielä näyttänyt olevan lähellä. Tänään on tarkoitus tsekata tilanne uusiksi. Nyt kp13, ei välttämättä vielä oo ihan aika.

Eilinen isänpäivä sai jotenkin mun mielen matalaksi. Mieleen jäi pyörimään ajatus siitä, että jos viime vuotinen raskaus ois onnistunut, nyt vietettäis ensimmäistä isänpäivää.. Jotenkin on semmoinen "tästä ei tuu ikinä mitään" -fiilis päällä. No, tiedän, että loppukiertoa kohden optimismi taas lisääntyy. Mutta jollain lailla sitä toivoisi voivansa suojata itseään pettymyksiltä olemalla pessimisti.

Parempia fiiliksiä teille toivottelen :)

MUOKS: Klinikka-aika tuli tänään, se on 16.12. :happy:

Muokattu viimeksi:
Heipä hei!

Täällä on menossa semmoset "projektin" kannalta tylsät päivät. KP 5, pari letroa syötynä (teki mieli syödä samat viisi tablettia kuin edellisessä kierrossa, eikä palata siihen "joka toinen päivä yksi tabletti KP 2-6 " malliin) ja ultra perjantaina. No tänään pitää aloittaa JTP, eli siis Seksiä Joka Toinen Päivä ja yrittää pitää siitä tietysti rutiini kaukana! :) Ovulaatiotestit aloitan keskiviikkona.

Suvetar: Hienoja uutisia klinikka-ajasta! Enää reilu kuukausi ja sitäkin ennen voi tapahtua vaikka mitä. Olen tosiaan miettinyt ihan samaa vuodon niukkuuden suhteen ja suhtaudun vieläkin varauksella siihen, että vuotoni niukkuudelle olisi harmiton syy. Limakalvoni on myös todettu monta kiertoa putkeen varsin ohueksi, joten omalla kohdallani uskon senkin vaikuttavan. Mutta sinulla on sen sijaan todettu kiitettävä endom, joten syy sinun niukkoihin kuukautisiin on varmasti harmiton!

Mollukka: en ole vielä nähnyt lääkäriä, mutta aion kysyä lisää myös Lugesteronista ja Teroluteista. Mullakin ohje oli, että Terolutit piti aloittaa kaksi päivää positiivisen ovistestin jälkeen. Ja kun mulla oli ohjeena kaksi tablettia, niin otin toisen aamulla ja toisen illalla. Toivottavasti tepsivät sinunkin kiertoosi ja tuovat toivotun tuloksen!

Kivaa viikon alkua kaikille!

Muokattu viimeksi:
Moikka kaikki!

Tosiaan tämä on kiva ketju, kun voi lueskella vähän pidemmilläkin väleillä... Ymmärrän hyvin että @Beisla haluat ottaa vähän taukoa, sitä on itsekin välillä tullut tehtyä.

@Suvetar Hieno juttu että saitte klinikka-ajan noin pian! Ehkä se vähän nostaa fiiliksiä kun joku asia etenee :)

@Dolcetti veit jalat suustani tuon kierron kuvauksen kanssa (vaikka meillä olikin päinvastaiset ongelmat). Mulla oli nyt Terojen kanssa vuoto ihan samanlainen kuin kerroit kanssa. Jotain ihme kökkeröitä oli mukana viimeksi ja alkoi ihan öllöttää kun ei ole sellaisia ennen näkynyt. Onkohan se ruskea asia kp1 vai vasta seuraava??

Ja @Mollukkallekin tsemppiä loppukiertoon!

Täällä alkaa olla tylsien (ja toisaalta mukavien kivuttomien) päivien jälkeen taas tapahtumaa. Menossa kp16 ja tattadaa, Clearbluen testissä alkoi vilkkumaan hymynaama :joyful:! Ensimmäistä kertaa joku arvaus milloin ovis voisi olla lähistöllä ja nyt jopa testissä näkyy liikettä! Vähän erilaista verrattuna sokkona testailuun ilman mitään aavistustakaan kierron vaiheesta... Toivottavasti teroista huolimatta se ovis tulisi.

Valoa marraskuun pimeyteen!

Suvetar: Hienoa, että saitte ajan joulukuulle. Enää kuukausi ja pääsette juttelemaan lääkärin kanssa tilanteesta. Hieno homma! Kannattaa miettiä mahdolliset kysymykset valmiiksi lääkärille. Ainakin meidän julkkarikäynti oli tosi tiukkaan aikataulutettu. Suunnilleen 20 min ja oli käyty läpi lomakkeet, ultrat ym. ja resepti kirjoitettu. Huh. Toivottavasti saatte edes puolen tunnin ajan, että ehtii kysellä simppa-analyysista riittävästi ja toki muustakin.

Dolcetti: Ovis alkaa lähestymään. ;) Tärppionnea!

Omppulainen: Siellä myös ovis eikö vaan. Tärppionnea sinnekin!

Täällä ei uutta. Vähän jännä kierto ollut oviksesta lähtien. Rintojen arkuutta ja pistelyä alavatsalla. Mistäköhän johtuu, että osa kierroista on tällaisia. Joskus rintojen arkuus tulee n. viikko tai joitakin päiviä ennen menkkoja ja nyt taas heti oviksesta lähtien. o_O

Miten muuten olette suhtautuneet alkoholiin yrityksen aikana? Mulla on töissä tulossa tilaisuus, jossa on viiniä ja kuoharia, joten vähän tässä pähkäilen, voisiko ottaa lasillisen tai kaksi... Yleensä olen ollut oviksen ja kuukautisten välisen ajan kokonaan ilman alkoholia. Joissain kierroissa tosin olen kokeillut myös juoda lasin punaviiniä ovulaation jälkeisinä päivinä.

Omppulainen: Ite oon laskenut kierron siitä päivästä kun ensimmäiset merkit kuukautisista tulevat, mutta ilmeisesti lääkkeiden ym. kannalta pitää laskea niin että ruskea tuhru, runsaskaan, ei ole vielä kuukautiset, vaan vasta ensimmäinen päivä kun tulee kirkasta punaista verta. Onnea vilkkuhymystä! :) Itse aloitin testaamisen tänään ja pyöreähän nolla siellä vielä (KP 7). Sanoit, että toivottavasti ovis tulisi teroista huolimatta. Onko sulla jotain syytä olettaa, että terot vaikuttaisi ovikseen negatiivisesti? :nailbiting:

Mollukka: Hyvä vinkki tuo kysymysten kirjaaminen ennen tapaamista. Minulla on ollut aikaa aina ruhtinaallisesti ja ollaan aina saatu ekstraakin. Yleensä käynti kestää melkein tunnin ja lääkäri intoutuu puhumaan muistakin jutuista: uusista tutkimustuloksista, potilastapauksista, politiikasta :) Suorastaan ihania tapaamisia siis!

Alkoholia en ole osannut/ymmärtänyt varoa. Alkoholinkäyttöni on joka tapauksessa kohtuukäyttöä ja ei ole tullut mieleenkään jättää juomatta lasia, paria... joskus jopa kolmea, vaikka yritys päällä onkin. Eihän ne naisen ja sikiön verenkierrotkaan yhdisty kuin vasta myöhemmin, eikös niin?

Muokattu viimeksi:
Kiitos vinkistä, Mollukka! Menenkin sinne klinikalle varmaan täyden A4-paprun kanssa :grin saa nähdä, minkä pituinen aika on. Minäkään en tuota alkoholia ole erityisesti varonut. Joskus oon yrittänyt sitä punaviinikuuria viikko oviksen jälkeen... siis pientä annosta useampana päivänä kiinnittymisen aikoihin. Ihmiset kai suhtautuu alkoholinkäyttöön vähän eri tavoin: tottahan se on, että verenkierrot eivät oo missään yhteyksissä, mutta toiset on sitä mieltä, että alkoa pitäisi ylipäätään välttää, jos haluaa tulla raskaaksi. Mulla on alkoholinkäyttö muutenkin niin vähäistä, että en oo tehnyt siihen muutoksia.

Se on muuten totta, mitä Mollukka sanoit: tuntemukset eri kierroissa voi vaihdella paljonkin. Mulla esim. rintojen tai nännien arkuus riippuu ihan kierrosta, oon tullut siihen tulokseen, että raskautta niistä ei ainakaan voi päätellä.. Mikä kp sulla onkaan menossa?

Omppulaiselle onnea lähestyvään ovikseen - vai joko se pysyvä hymy sieltä pärähti näyttöön?

Täällä ei ovisplussaa oo näkynyt, toissapäiväinen testi oli ihan blanko. Tänään aion taas tsekkailla. Kropan tuntemukset on sellaset, että ehkä se vois nyt olla tulossa vihdoin. Varulta on joka toinen päivä talleteltu kuitenkin.

Terojen ei pitäisi vaikuttaa ovikseen millään muotoa. Itse söin niitä koko hoitojakson clomien kanssa.

Alkoholin kohtuukäytöllä tuskin on mitään merkitystä hoitojen ja raskautumisen kannalta. Toki saattaa ollaa lääkeyhdistelmiä, mitkä ei osu yhteen alkoholin kanssa, mutta ei hoitojen osalta tule heti mieleen yhtäkään lääkettä mikä ei sietäisi alkoholia kaverinaan :)

Ehkä mun pohdinta teroista oli ihan turhaa! Kiitos kommenteista! Vielä ei ole pysyvää hymynaamaa näkynyt - tänään tuli kolmas vilkkuva. Ehkä huomenna? Ollaan Suvettaren kanssa kyllä aika tarkkaan samoissa :grin Joko ovis ilmoitti itsestään?

Hyvä tieto tuo mikä lasketaan menkoiksi ja mikä ei @Dolcetti. Pitää laskea kierto päivää myöhemmin seuraavaa terokiertoa varten.

Mulla kanssa vaihtelee oireet tosi paljon kierrosta toiseen. Kun kuvailin aikanani viimekesäisiä oireita gynelle, niin kommentti oli että "taisi olla hormonimyrsky"... Onneksi ei ole sellaista näkynyt hetkeen!

Ja sama alkoholin kanssa, olen jatkanu samoilla linjoilla, eli max. pari annosta kerralla. En usko että haittaa. Punkkua voisin kokeilla ensi viikolla jos ei muuta niin pimeiden iltojen iloksi :p

Onko @Mollukka muuten ollut piinalliset piinapäivät vai kestääkö vielä hermo?

Tänään se ovisplussa onneksi tuli :) Eli näyttäis olevan kp 14-16 välillä normaalisti, se viime kertainen taisi viivästyä stressin takia. Mulla on muuten niiden ovislimojen sijaan ovisoireina paha olo, mahan turvotus ja finnit, nyt totesin, että nää on ne joka kierrossa toistuvat asiat.. Mutta ei kyllä tee oloa kovin hemaisevaksi :grin
Toivottavasti omppulainen sullakin jo asettuis pysyvä hymynaama näyttöön!

Mitäs mieltä ootte clomeista, onko niissä joku "max aika" kun niitä voisi käyttää, kun ei oo yksikään gyne maininnut, eikä siinä tuoteselosteessakaan mitään mainita? Oon nyt 4 kiertoa niitä popsinut ja mietin tässä jo pessimistinä, että mitäs sitten keksitään..:eek:

Tosin tässä tänään kun on dpo 0, niin ihmettelemistä riittää muutenkin, sain nimittäin ke iltapäivänä tuplahormonitestiin sen "ei hedelmällinen päivä"- näytön ja eilen sitten kerralla iltapäivällä suunnilleen samaan aikaan sen pysyvän hymynaaman. En tiiä, onko tossa jotain outoa teidän mielestä? :anyone

Huoh, kovin on flunssainen olo, taidan kaikesta huolimatta ottaa hieman terästettyä glögiä illemmalla. Stressinpoistoa (tai niin ainakin uskottelen itselleni :p )

Takaisin