Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä varmaan tänään tai huomenna kp1 ja sitä myöten yk9. Verikokeisiin meen tällä viikolla ja lekuriaika on sitten parin viikon päästä. Julkisella siis nyt tässä vaiheessa, mutta yksityiselle suunnataan alkuvuodesta ellei mitään ala julkisella tapahtua. Alustavasti ollaan yhden klinikan sivuja joskus katsottu ja "mieleinen" lääkäri valittu.
Kiva kun kerrotte lääkärikäynneistä ja hoitosuunnitelmista. Niitä on mielenkiintoista lukea ja samalla oppii aina jotakin uuttakin.

Viime aikoina en oo juurikaan googlaillu mitään aiheeseen liittyvää, paitsi noi verikokeet. Lähinnä tätä ketjua olen seuraillut. Koen, että toisinaan liika tieto tai asian puiminen lisää omaa levottomuutta. Usein vielä löytyy tietoa suuntaan ja toiseen. Asiat on kuitenkin varsin yksilöllisiä myös. Esim. Dolcetti toi esiin tuon hormonaalisen ehkäisyn. Siinä kuten kaikissa muissakin valinnoissa on aina tietyt riskit, joita ei voi etukäteen täysin tietää. Voi vain koettaa tehdä juuri sillä hetkellä sen parhaan ratkaisun niillä tiedoilla joita on. Jälkeenpäin ei kannata itseään enää ruoskia, mennyt ei tule takaisin. Jossain vaiheessa surin kovasti menetettyjä vuosia ja tuskailin, etten ole aiemmin tähän projektiin ryhtynyt. No nyt ollaan tässä eikä muuta voida. Yhä enemmän olen sopeutunut tähän ajatteluun enkä kiusaa itseäni asioilla joihin en enää voi vaikuttaa. Jossain vaiheessa puin paljonkin mielessäni kaikkea mahdollista minkä haluaisin nyt tehdä toisin, mutta ei se ainakaan oloa parantanut, päinvastoin. Tiedostan oman taipumukseni itsesyytöksiin ja -kritiikkiin, joten koetan varjella itseäni itseltäni. ;)

Lääkärin valinnasta ajattelen, että asiantuntemus tärkeintä. Tää julkisen puolen lääkäri jolle mennään, on tunnetusti osaava, mutta varsin kaunistelematon ja joskus kuulemma jopa loukkaava. Olen kysellyt useilta ja lukenut netistä. Hieman siis jännittää hänen kohtaamisensa, mutta odotan silti innolla. Häntä ei voitu valita, mutta on myös yksityisellä puolella ja jotkut haluavat hänen vastaanotolle pitkän kokemuksen ja osaamisen takia. Saas nähdä, mitä tuleman pitää. ;)

Sori kun tuli paljon tätä omaa settiä, mutta sallittaneen näin kp1:n kolkutellessa.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Aika samoissa mennään - kp7. Tuplahormonitestit tuli just tänään postilla, Glow-appia oon täytellyt ahkerasti ja ennen verikokeita en hommaillut enkä näpelöinyt mitään :p Eli kiitos kaikille vinkeistä!

Mollukan kanssa mennään niin samoissa, että hauska vertailla miten verikokeet ym. etenee. Rinttikselle buu ykkösestä.

Tässä kierrossa pitäisi aloittaa terolutit. Homman ongelma on vaan se, että oon just sillä viikolla työreissussa toisella puolella maailmaa ja en haluis sekoilla siellä hormonipäissäni. Pitää kysellä apteekista voisko niiden aloitusta vaan viivästyttää vähän yli viikolla. Jos se kierto on kuitenkin mitä on?? Viimeksi ovis tuli (jos se oli ovis) kuitenkin kp37??

Iltaa naiset! :) Minulla menossa KP 16/22 (DPO 2). Pistin siis irrotuspiikin KP 11 jolloin follikkelin koko oli 20 mm ja kohdun limakalvon paksuus tyydyttävä. Jos se ovis oli 36 tunnin kuluttua piikistä (aivothan voi kyllä lähettää LH-viestin aikaisemminkin, jolloin myös ovis olisi aikaisemmin), niin sitten kyllä rakasteltiin täsmälleen oikeaan aikaan. Mutta eihän se mitään todista tai takaa. Munasolu saattoi olla huonolaatuinen tai sitten sitä ei ollut ollenkaan... vaihtoehtoja riittää. Mutta niin kuin toisessa ketjussa sanoin, odottelen tulosta vähän niin kuin lototessa. En muista siis välttämättä minä päivänä ne numerot tulee, mutta koska kupongissa on tilinumero, niin kyllä se tulos selviää jossain vaiheessa joka tapauksessa :) No siinä mielessä seuraan kyllä päiviäkin, että kuukautisten ei pitäisi alkaa ennen ensi tiistaita. Jos alkavat, niin sitten se kielii liian lyhyestä luteaalivaiheesta. Ja toi tiistaikin olisi siis varhaista, mutta juuri ja juuri normaalin rajoissa. Ja lomamatkalle ollaan lähdössä semmoseen maahan, jossa punaviiniä tulee ihan varmasti lipiteltyä. Ja eikös sen pitäisi vaikuttaa kiinnittymiseen? :wink

Jos ei tässä kierrossa tärppää (en pidättele hengitystä), niin sitten jatketaan letroilla (1 tabletti KP 2-6) ja kontrolliultralla (KP 9-12).

Kiva Omppulainen, että olet tykännyt vinkeistä ja hyödyntänyt niitä. Minäkin täytän Glowta joka päivä ja mittaan myös aamulämpöjä. Toi Glow tekee niistä automaattisesti kivan graafin ja onhan sitä ihan mielenkiintoista seurata. Huomaisin kanssa, että Glow säätää ennusteitaan kuukautisten alkamisesta ja päiväkohtaisesta raskauden todennäköisyydestä ainakin ovistestien tulosten mukaan.

Saatko Mollukka tulokset jo ennen lääkärikäyntiä? Ja muistutapas taas, että mitä testejä sulta otettiin?

Rinttikselle pahoittelut uudesta kierrosta!

Muokattu viimeksi:
Heippa pitkästä aikaa. Olin viikonvaihteen yli reissussa ja kiirettä on pitänyt.

Rinttis, pahoittelut menkoista :sad001

Dolcetilla ainakin oli hyvänkokoinen folli! Toivottavasti tärppäisi :) ja punaviinin väitetään tosiaan edistävän kiinnittymistä. millloin lähdette ressuun?

Omppulainen, noihin teroluteihin en osaa sanoa mitään. Mutta me mennään samoilla kiertopäivillä, mulla on nyt kp8 :) Ovisplussa on yleensä tullut 14-16. Aattelin nyt tässä kierrossa palata tietoisesn yrittämiseen, kun ei se viime kierron hällä väliä -asenne tuottanut tulosta. Joten ovistestit on nyt käytössä.

Mollukka, onko sulla menkat alkaneet vai vieläkö on jännättävää?

Omppulainen, terot ei tee mitään korvien välille eli anna mennä vaan :)

Ja niitä voi myös viivästyttää, nehän on vain menkkojen aikaansaamiseksi sekä kierron tasaamiseksi.

Kp2 on meneillään. Mieliala on melko alavireinen, mutta eikö se taas tästä. Eipä tässä vaiheessa kummempia kuulumisia.

Suvetar: Luulen kans, ettei se hälläväliä-asenne oikein auta. Sitä paitsi on vaikea olla ajattelematta asiaa, sanoisin että mahdotonta ainakin mulle. ;) Kuitenkin sitä tietää, mikä kp on menossa jne.

Tsemppiä uuden kierron aloittaneille ja muillekin tottakai. <3

Mollukka, pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta. :sad001 Mulle ainakin juuri kierron alku on yleensä raskainta aikaa. Tsemppiä lääkärille. Harmi jos on töksäyttelevä tyyppi, mutta varmaan hyvä että googlasitte etukäteen niin tietää ainakin ettei se ole henkilökohtaista.

Rinttis pahoittelut sullekin uudesta kierrosta. :sad001

Omppulainen, mä uskoisin myös ettei haittaa että ottaa terot myöhässä. Mutta muistanko oikein että ne pitää aloittaa vasta ovulaation jälkeen, koska jos ne aloittaa ennen, ne estävät ovulaation?

Dolcetille hyvää lomaa ja nauttikaa viinistä! :)

Mulla alkoi tiputtelu taas iltapäivällä, mikä on varma merkki siitä että uuteen kiertoon mennään. Harmittaa taas vietävästi, vaikka oli vasta toinen kierros Letroja. Kokeillaan näitä vielä ainakin yksi kierto, ehkä kaksi, sitten siirrytään rankempiin hoitoihin. Maanantaina pitäis siis alkaa menkat mulla. Toisaalta hyvä että vaihteeksi taas tiputteli vaan kaksi päivää eikä kolme. Toisaalta se ärsyttää kun ehtii jo vähän alkaa toivoa että josko se tuhru ei tuliskaan paikalle. Joskus mä vihaan kun en osaa olla toivomatta. Suurin osa musta suhtautuu kyllä järjellä, mutta sitten se pieni osa toivoo...

Kiitos tsempeistä Beisla ja tsemppiä sinnekin! <3 Nyt on kyllä mulla sellainen matalapaine ettei tosikaan! Pakko vaan jaksaa. Tarkoitatko Beisla rankemmilla hoidoilla ivf:ää? Oletteko jo puhuneet lääkärinne kanssa siitä? Nyt en muista noista letroista, että miksi sinulle on niitä määrätty. Jos saan udella, niin oliko joku selkeä syy vai lähinnä munasolun kehitystä vahvistamaan ja sitä kautta raskaaksi tuloa edesauttamaan?
Meillä suunnitelma nyt ensin mennä sinne julkisen puolen käynnille tämän kuun aikana ja riippuen nyt sitten siitä, mitä siellä keskustellaan suunnitelmasta niin sitten tehdään jatkosuunnitelmia. Ellei julkisella puolella tehdä mitään toimenpiteitä vielä, niin sitten yksityiselle joulukuussa ja tammikuussa voisi sitten aloittaa hoidot. Mietin tuota vuoden alkua tuon Kelan lääkekaton takia, että hoidot kannattaisi startata alkuvuodesta. Tuntuu, että on vain pakko päästä eteenpäin ja tehdä asialle jotakin --> kaikki mahdollinen ja asap.

Olisko jollain hyvää linkkiä heittää amh-arvoihin liittyen? Siis sellaista linkkiä, mikä auttaisi arvon tulkinnassa, että onko se hyvä/huono. Saan tietää oman arvoni ensi viikolla. :eek:

Mollukka pakko vaan jaksaa tosiaan, kun luovuttaakaan ei haluta tässä vaiheessa. Mulle keväinen taukokuukausi teki kyllä hyvää, mutta en sellaista varsinaisesti kaipaa nyt. Vaimo on sillä kannalla että ei pidetä taukoa vaikka rankkaa onkin henkisesti, joten yritys jatkuu.
Joo, IVF:ää tarkoitin rankemmilla hoidoilla. Tai meidän tapauksessa saattaa mennä suoraan ICSI:hin (mikroinjektiohoito) koska luovuttajan siittiöt kestävät huonosti pakastusta eikä liikkuvuus lääkärin mukaan pakkasen jälkeen riitä IVF:ään. Tosin hän sanoi että tilanne saattaa muuttua, joten katsotaan vielä. ICSI on kyllä kallein hoito, mutta toisaalta ero IVF:ään ei enää ole huikea, kun siinä "konkurssissa" ollaan. :wink Lisäksi onnistumisprosentti on ilmeisesti vielä parempi kuin IVF:llä.
Sain Letrot, koska mulla on monirakkuilaisuutta ja ovuloin ilmeisen huonosti luomuna. Toisaalta tilannetta ei ole tarkistettu koskaan ovulaation jälkeen, mutta ne kaksi kertaa kun mua on ultrattu kp9 ja 12 (eri kierrot) niin pieniä follikkeleita on ollut "hirveä määrä" eikä selvää johtofollikkelia ole löytynyt. Letroilla taas kahden ultran perusteella follikkeli kehittyy oikein hyvin. Nyt kun vielä tulis se tärppikin. :rolleyes:

Huonosti olen näköjään perillä Kelan lääkekorvauksista, mutta ne menee siis kalenterivuoden mukaan? Me kun meinattiin IVF:ään (sanon nyt noin, koska lääkkeet minulle ovat joka tapauksessa samat) joulukuussa. No, tuskin jaksamme odottaa tammikuuhun kun nyt on jo puhetta että pitäisikö ehkä siirtyä siihen jo marraskuussa. Silloin vaan meillä ei vielä ole täynnä vuosi yritystä eli ei voi hakea Kela-korvauksia itse hoidoista. Korvausten hakeminen ei tosin takaa että niitä saisi.

Kuulostaa ihan hyvältä teidän suunnitelma, kun aika julkiselle on jo näin pian. Ja sittenhän tosiaan kuulee kuinka pitkät jonot on hoitoihin. Tutkimuksia sulle oli jo muistaakseni tehty? Oliko miehen simpat jo tutkittu?

Beisla: Kelan korvaukset menee kalenterivuoden mukaan ja lääkekattohan (~ 610e) tulee käsittääkseni ekan ivf:n jälkeen täyteen. Lääkkeet taitaa olla siinä n. tuhannen euron tietämissä per ivf (ja tietysti toimenpidekulut päälle). Sellainen noin kolmen tonnin keikka siis omavastuun osalta.

Tuota en tiennyt, että Kela-korvaukset toimenpiteistä saadakseen täytyisi olla vuosi yritystä takana... Mietin, että meillä on tjottailu alkanut 1/2015 niin jos se lasketaan yritykseksi siitä lähtien niin sittenhän tuo 1/2016 sopisi niiltäkin osin meidän tapaukseen.

Perustutkimukset mulla alkaa oleen aika lailla tehtynä. Kierron kartoitusta esim. progesteroni, fsh, lh ei ole katsottu vielä. Ja sen prolaktiinin kävin samalla kertaa kilppareiden kans otattamas kp 14, kun en saanut ohjeita, että pitäisi ottaa alkukierrossa... Huoh. En tiedä, täytyisikö se ottaa uudestaan, täytyypä kysyä nyt sitten siltä gyneltä. Simppa-analyysi on tehty ja siinä kaikki paremmin kuin ok. Julkisella puolella ivf-jono on ainakin täälläpäin noin yksi vuosi! Siihen jonoonhan voi toki mennä (jos pääsee) ja vuoroa odottaessa tehdä yksityisellä hoitoja. En tiedä, onko mitään muita hoitoja sinänsä saatavilla, jos/kun ei ole mitään syytä tilanteelle löytynyt. Iso harppaus siis täytyy ottaa het kerralla.

Tuttu tunne tuo, että ei haluaisi millään odottaa etenemistä. Haluaisin ainakin itse jo eteenpäin, puoliso ottaa asian rennommin ja nyt on yhdessä sovittu tästä aikataulusta. Rasittaa tämä jatkuva odottelu. Helpompi kun olisi jotain ns. tekeillä. Toisaalta kun ajattelee niin tammikuuhun on "enää" 3 kuukautta aikaa ja hoidon suunnittelunhan voisi varmaan pistää käyntiin joulukuussa.

Niinhän se tosiaan taitaa mennä, että kalenterivuoden mukaan. Oltiin ajateltu aloittaa IVF joulukuussa, mutta jos sitten joutuukin uusintakierroskelle niin pitäisikö sittenkin malttaa tammikuuhun.. äh. Lisää odottelua, vaikka toisaalta onhan se vain kuukausi, ja sinä aikana voi jatkaa yrittämistä jahka luovuttajalle sopii. No, pohditaan ja katsotaan millä fiiliksellä ollaan.

Siitä hoitojen kela-korvauksista, lääkäri kysyi vielä kun sanoin että vuosi tulisi täyteen joulukuussa, että ollaanhan me siis yritetty joka kuukausi kun hänen pitää kirjoittaa se johonkin raporttiin. En oikein sanonut siihen mitään silloin paitsi "nooooh". En kyllä tiedä kuinka moni on täysin rehellinen tuossa kohdassa. Todellisuudessa siis yksi taukokuukausi on meillä ollut. Yleensä olen kyllä kroonisen rehellinen, mutta ehkä sanomme että parissa kuussa ajoitus meni täysin pieleen ja muuten ollaan yritetty. Musta kuulostaa vaan oudolta, kun tiedän että vuoden jälkeen voi (normiparit) hakeutua julkisille. Joissakin paikoissa on lyhytkin jono, eikä kaikki varmasti ole yrittäneet tasan 12 kertaa siinä vaiheessa. Mitä jos pillereiden jälkeen kierto on venynyt? Jompi kumpi ollut matkalla jossain vaiheessa? Tai on niin pitkä kierto luonnostaan ettei vuoteen mahdu 12 yritystä?

Hoidon suunnittelun voi tosiaan aloittaa ajoissa. Kuitenkin jos IVF:ään menee niin lääkkeiden suunnittelu tehdään vähintään edellisessä kierrossa, näin olen ymmärtänyt. (?) Vai tulisko teille Mollukka mahdollisesti ensin vain inseminaatio?
Me päätettiin nyt niin, että varattiin tähänkin kiertoon follikkeliultra vaikka lääkäri sanoi että ei ole enää pakollinen. Samalla tehdään IVF:n suunnittelua. Vaikka toteutus menisikin tammikuulle, tuskin se suunnitelma siitä muuttuu, ja tuntuu hyvältä kun asiat etenee. Tai sitten aloitetaan joulukuussa ja toivotaan parasta.

Täällä siis meneillään kp2, yk10. Letroja syön edelleen 1kpl/pv kp2-6.

Itse kun soitin viime kuussa yksityiselle klinikalle niin eivät sanoneet mitään tuosta, että pitäisi olla välttämättä se vuosi takana ennen kuin saa Kela-korvausta. Kysyin tosin aika yleisellä tasolla, että miten suosittelevat hoitoon tultavan. Julkisella puolellahan on se yksi vuosi tietynlainen "merkkipaalu". Toki jos jokin vika on tiedossa niin sitten jo puolen vuoden jälkeen on suositeltavaa hakeutua tutkimuksiin ja ikä vaikuttaa myös. Sanoivat sieltä klinikalta vaan, että julkisella puolella on tällaisia rajoja, mutta yksityisellä puolella ei. Tämä on sinänsä ihan ymmärrettävää, kun julkisella puolella täytyy jokin mittatikku näihin asioihin olla.

Olen käynyt kahdella eri gynellä tässä vaiheessa ja huomaan, että molemmat laski yrityksen alkamisen eri tavalla. Toinen laskee siitä, kun ehkäisy jäänyt pois ja toinen siitä kun yhdynnät ovat olleet ajoitettuja. Kahta koulukuntaa heilläkin siis.
Ainakin minun mielestäni tuo ei haittaa, vaikka teillä on jäänyt yksi kierto välistä. Se on kuitenkin vain yksi kierto ja yksi mahdollisuus. Eri asia sitten mielestäni on, jos hakeutuu hoitoon vaikkapa puolen vuoden yrittämisen jälkeen ja sanoo, että yli vuosi on jo kulunut. Tällaisestäkin tapauksesta olen tuttavani kautta kuullut. Puoleen vuoteen kuitenkin mahtuu noin kuusi yrityskertaa, ehkä jopa enemmän kierron pituudesta riippuen. Itse olen kertonut yrittämisestä juuri niin kuin asia on ollut - mitään lisäämättä ja pois jättämättä ;).

Tuo yrityksen pituuden laskeminen on aika hassu juttu. Meillähän vinkkelistä riippuen yritystä takana 1v 2kk tai 7kk. Ja vasta muutama kierto. Eli ongelmansa kullakin - aika vähän se kiertojen laskeminen lopulta kertoo! @Beisla aika hassua kyllä että pitäisi muka joka ikisessä kierrossa kokeilla. Miten se on edes mahdollista jos elää normaalia liikkuvaa elämää tai teidän tapauksessa pitäisi ehtiä vielä toimenpiteeseenkin??

@Mollukka alkukierto on aika raskasta aikaa. Tsemppiä! Noista kokeista: mulle tuli ohje ottaa prolaktiini kp3..? Onkohan sillä eroa että ottaa keskivaiheella?

@Suvetar Aika hauska sattuma että mennään samoilla päivillä :) @TK Pitää pohdiskella mitä tekisin niiden terojen kanssa. Ehkä aloitan ne kuitenkin kp15 kun ei se ovis kuitenkaan olisi tulossakaan lähiviikkoina! (ehkä niistä ei sit sekoa nuppi ;)) Ehkä siis luovutan tän kierron kanssa, ja toivon että ens kierrossa terot ois tehny tehtävänsä ja oviskin tulis aiemmin kun jossain 30 alkavalla päivällä...

Ja sitten vielä hyviä uutisia, verikokeissa kaikki näytti normaalia eli jos kierron saisi kohdilleen niin kaikki edellytykset olisi teoriassa olemassa!

Tsemppiä kaikille!

Heippa, miten teillä naiset menee? Dolcetti on varmaan reissussa, kun ei ole hetkeen kuulunut mitään? Joko testipäivä lähestyy?

Joko mollukka aloitti uudet työt? Millainen se AMH-arvo sulla oli?

Entä mikä vaihe Beislalla on menossa? Harmittaako teitä yhtään, että luovuttajan sperma ei ollutkaan ihan priimaa?

Itsestä tuntuu vielä tosi vieraalta maaperältä nuo hedelmöityshoidot, enkä ole yhtään perillä niistä. Kun oon kerran tullut raskaaksi, niin elättelen vielä toiveita, että se tapahtuisi luomuna. Tietääkö joku, pääseekö julkisella rankempiin hoitoihin jos lapsettomuuteen ei ole löytynyt syytä, vai pitääkö olla joku todettu syy, että ei voi luomusti raskautua?

Täällä on ollut ovis hukassa, olen testaillut sitä jo viikon eikä vieläkään plussaa. Tänään kp 18 ja ennen olen saanut plussan 14-16 välillä. Olen aika varma, että tämä on ovuloimaton kierto, mutta mulla on ollut aikamoista stressiä..joten sekin voisi olla syynä viivästymiseen. Jotain ovistyyppisiä jomotuksia ja tänään jopa pientä limaisuutta on kyllä havaittavissa. Testaan vielä tänään ihan uteliaisuuttani..

Mies menee ens viikolla antamaan simppanäytteen, ja sen tuloksen tultua me päästään sitten tutkimusjonoon julkiselle. Oli ensin tälle viikolle varannut ajan, mutta kun piti varulta pupuilla joka toinen päivä, niin perui sen. Eli tässä kierrossa ollaan tosiaankin yritetty :p

Mites mun kiertokaverilla omppulaisella menee?
Mukavaa sunnuntaipäivää :happy:

Heipä hei. Takaisin Suomessa ja KP 6 menossa. Minun kiertoni on näköjään vakiintunut niin säännölliseksi ja lyhyeksi (21-22 pv) että testien teko ei tule ikinä ajankohtaiseksi, eikä ikinä ole pienintäkään jännittämisen aihetta. Tälläkin kertaa kuukautiset alkoivat olematta päivääkään "myöhässä". Luteaalivaihe jäi taas tosi naftiksi ja oli juuri ja juuri sen mittainen ettei aihetta suureen huoleen (kai?) ole.

Letrot aloitin KP 2 ja tässä toisessa letrokierrossa otin niitä yhden joka päivä. Ultraan pitää varata aika huomenna ja ovulaation pitäisi olla taas ensi viikon alussa. Se hyvä puoli lyhyissä kierroissa toki on, mutta katsotaan nyt antaako lääkäri jotain luteaalivaiheen tueksi. Onko teille muille annettu mitään?

Miltä viimeinen ovulaatiotesti näytti Suvetar? Itse aloitan taas huomenna, vaikka ohjeiden mukaan olisi pitänytkin aloittaa jo tänään. Eivät olleet vaan testit mukana, vaikka letrot olivatkin.

Täytyy muuten sanoa että kuukautisten alkaminen latisti lomatunnelmaa hetkellisesti melkoisesti. Venytin miehelle kertomista kun ajattelin vinksahtaneesti ettei asia ole totta, jos en sano sitä ääneen. Itseäni siinä syytin ja koin epäonnistuneeni. Pettäneeni miehen. Vinksahtaneita ajatuksia ja tunteita, mutta niin inhimillisiä ja varmasti teillekin tuttuja.

Hei vaan leidit! <3

Omppulainen: Kiva kuulla, että verikokeiden tulokset olivat hyvät!

Suvetar: Kyllä niihin rankempiinkin hoitoihin julkisella lopulta pääsee, vaikkei löytyisikään selkeää syytä siihen ettei vauvaa kuulu. Aina syytä ei löydy eikä saada selville, mutta onneksi hoitoihin pääsee lopulta silti. Saitkos muuten ovulaatiota eilen tai tänään tikutettua? Ovulaation paikka voi kyllä jonkin verran vaihdella, ainakin oman kokemukseni mukaan. Nyt on tässä ja viime kierrossa ollut mulla ovulaatio pari päivää myöhemmin ja kierto oli viimeksi vastaavasti sitten kokonaisuudessaan sen pari päivää pitempi.

Dolcetille tervetuloa takaisin lomalta. Olikos muuten rentouttava loma? Harmi kun sattui ajallisesti juuri niin, että menkat tuli lomalla. Tuttuja tunteita kuvaat. Mulle kierron alkupäivät on välillä niin tukalan surullisen ahdistavan kamalia!

Omat kuviot: Uudet työkuviot ovat onneksi vieneet ajatuksia toisaalle ja aika kuluu nopeampaa. Verikokeista en ole saanut tuloksia vielä. Välillä tuntuu tosi surulliselta se, että vauvasta ei vielä ole merkkiäkään. Esim. kaupassa käydessä tulee kiinnitettyä huomiota lapsiperheisiin ja vaikuttaa siltä, että kaikki äidit on niin toooosi nuoria... Miten sitä onkaan yhtäkkiä aika kulunut tähän pisteeseen? Välillä ei voi käsittää sitä.

Mukavaa alkanutta viikkoa teille kaikille!

Dolcetti, harmi että menkat tuli. Mulla ei oo tuohon luteaalivaiheen buustaamiseen sanottavaa, kun ei oo kokemusta. Tsemppiä uuteen kiertoon!

Mollukka, tiedän niin hyvin tuon surumielisen tunteen. Täällä ihan sama. Olin vuosi sitten raskaana ja tuntuu niin epäreilulta, että uutta raskautta ei oo vieläkään suotu. Ajattelin yksi päivä, että aivan kuin taistelisi jotain näkymätöntä vihollista vastaan, joka pelkkää ilkeyttään piinaa ihmisiä. Varmasti samankaltainen tunne on kaikilla lasta yrittävillä ja toivovilla.

Ihme ja kumma, sain vihdoin kunnon viivan ovistikkuun tänään. Eli lähes viikkoa tavanomaista myöhemmin. Arvelen tosiaan, että stressillä oli osuutensa viivästymisessä. Toivon, että luteaalivaihe pysyy normaalissa eikä lyhenisi. Siis tiedossa pidempi kierto. Oli onni, että testasin, sillä muuten olisin kyllä jättänyt tältä päivältä hommailut sikseen.. Vaikka eipä se ajoitettu seksi vielä mitään takaa, mutta ollaan ainaski loppuun asti yritetty (kaikkemme annoimme :D

Mollukka, no meidän pitää kysyä lääkäriltä vielä lisää kela-korvauksista jos nyt parissa kierrossa ei tärppää.
Sanoiko ne sulle, milloin verikokeiden tulosten pitäisi tulla? Tylsää vain odotella. Mulla on taas menossa yrityksen kanssa sellainen vaihe, etten jaksa oikein pahastua enkä innostua vauva-asioista. Paitsi sitten kun tuhru tai menkat alkaa, niin padot aukeaa. Nyt ei ole häirinnyt esim. vauvojen näkeminen kaupungilla. Mutta myöskään en ole enää pohtinut, tai ei olla keskusteltu, millaisia tavaroita ostetaan vauvalle. Yrityksen alussa käytiin huviksemme vaunukaupassa koetyöntämässä vaunuja, ja kudottiin pari vaatekappaletta. Nyt ne odottaa kaapin perällä, eikä tulis mieleenkään tehdä lisää, ennen kuin vähintään plussa on tikussa.

Omppulainen, hyvä että verikokeessa tulokset oli sitä mitä pitikin. Toivottavasti terot tekee tehtävänsä ja kierto lyhenee järkevän mittaiseksi.

Suvetar, kuulostaa ainakin hyvältä teidän petipuuhat ja hyvä että ovis ilmestyi paikalle vaikkakin myöhemmin kuin yleensä. Ja hyvä että teidän tutkimukset etenee, ainakin saa kuulla vähän missä mennään.
Mulla on tänään kp9 ja follikkeliultra. Inssi on melko varmasti aikaisessa tässä kierrossa, kun luovuttaja on reissussa viikonlopun. Mutta kätevää kun lääkkeellä voi saada oviksen aikaan.
Meidän luovuttajan spermassa ei sinänsä ollut mitään vikaa, se ei vaan tykännyt pakastamisesta. Lääkärin mukaan luomuna hedelmöityskyky on ihan hyvä/normaali. Ei tiedetä, miksi joidenkin sperma ei kestä pakkasta. Sitä ei kuulemma voi sperman laadusta päätellä. Evoluutio ei vaan ole valmistanut siittiöitä nestetyppeen. :p Senkin olen kuullut, että jostain syystä hedelmöitetty alkio kestää pakastusta paremmin kuin siittiöt tai munasolut erikseen. No mutta, mua ei oikeastaan harmita ettei päästy klinikkainsseihin, nyt kun sain samat lääkkeet koti-inssin tueksi. Onhan klinikalla inssissä hieman parempi todennäköisyys tärppiin, mutta ei huikean paljon. Tuntuu enemmänkin että ollaan säästetty noin tonni per kierros kun ollaan saatu kotona puuhailla lääkkeen avulla. Ja nyt, monen letrokierron jälkeen, olen valmis IVF:ään enkä haluaisi enää edes kokeilla klinikkainssiä. On tässä tarpeeksi kauan jo odotettu.

Dolcetti, pahoittelut menkoista. Voin kyllä kuvitella että latistaa lomatunnelmaa. Toivottavasti oli kivaa kuitenkin ja joitte hyviä viinejä. Mäkään en osaa sanoa luteaalivaiheen pidentämisestä. En tiedä saisiko sitä tehtyä teroilla tai lugesteronilla, kun niillä ainakin hoidetaan tuhruvuotoa. Puolensa ja puolensa lyhyessä kierrossa. Mutta toivottavasti letroannos on nyt sopiva, ja sieltä löytyy hieno johtofolli.

Suvetar: Hyvä että ovisplussa tuli! Nyt vain hyödyntämään sitä. ;)

Beisla: Kerrohan jos saat Kela-korvauksista uutta tietoa. Ootteko jo tehny päätöstä ivf:ään menosta - siis sen ajankohdasta, jos nyt ei tärppää?

Kuulen verikokeiden tulokset vasta ens viikolla lääkärikäynnillä. Olen niistä kahteen kertaan kysynyt jo, kun aikaa on kulunut jo sen verran, että tulosten olisi pitänyt tulla. Molemmilla kerroilla ovat sanoneet myös ettei näistä tarvi soittaa, tulokset eivät ole tulleet ja että kuulen ne sitten lääkärikäynnillä. En siis kehtaa enää kysyä...

Takaisin