Kiva, että koit Glow-vinkin hyödylliseksi
Omppulainen :) Toivottavasti sinun kokeistasi ei löydy mitään sellaista, mitä ei voisi fiksata helposti.
Mollukka ja Omppulainen: Näissä lapsettomuuslabroissa ei kai tuolla syömisellä ole mitään väliä. Ei ainakaan mulle sanottu mitään sellaisesta ja muistaakseni kysyinkin. Kertokaa sitten teille tehdyistä kokeista, niiden tuloksista ja tulkinnoista! Pistän tähän oman sepustukseni, jonka muokkasin tuohon toiseen ketjuun kirjoittamastani. Aattelin, että jos ette sitä löydä, niin tämä voisi olla kuitenkin tietoa joka teitäkin kiinnostaa!
Kävin tänäänä lääkärissä, jossa tehdyssä ultrassa löytyi 16 millimetrin follikkeli (KP 9). Lääkäri ihmetteli ovistestini vilkkuvaa hymynaamaa, joka oli hänen mielestään varhaisessa vaiheessa. Sekoitti kuitenkin vilkkunaaman siihen pysyvään, mutta tajusi sitten kun selitin toisen kerran. Ei ole lääkäritkään aina ihan niitä terävimpiä veitsiä
Oli kuitenkin sitä mieltä, että saatan kärsiä ennenaikaisesta luteinisaatiosta ja kun tajusi, ettei sitä pysyvää hymynaamaa ollut vielä tullut, ohjeistikin minut aloittamaan ensi kiertoon suunnittelemansa hoidon jo tässä kierrossa ja TÄNÄÄN. No siitä sitten reseptin kanssa hoitajan huoneeseen itsensä piikittämistä opettelemaan. Voin kertoa, että ärsyttää vieläkin enemmän, että se mies on siellä huitsinnevadassa.
Minulle määrättiin tähän kiertoon kaksi eri pistosta: Orgalutran (tänään, huomenna ja perjantaina) ja Ovitrelle (tänään ja huomenna). Kierron alussahan otin kolme kpl Letroa (KP 2, KP 4 ja KP 6).
Netistä olen saanut kaivettua sen verran, että nuo minulle määrätyt pistokset toimivat kahdella tavalla. Toinen, Orgalutran, estää GnRh:n vaikutuksen ja siten LH:n spontaanin vapautumisen. Orgalutran on siis jarrulääke, jolla pyritään ehkäisemään ennenaikainen LH-piikki, joka voi aiheuttaa ennenaikaisen munasolun irtoamisen. Lääke kuuluu gonadotropiinia vapauttavien hormonien estäjien lääkeaineryhmään. Orgalutrania pitää siis piikittää tänään, huomenna ja perjantaina.
Toinen pistos, Ovitrelle, on samantyypinen kuin Pregnyl, eli istukkahormonia. Sitä pistän vain pienen määrän ja tarkoituksena on ymmärtääkseni tukea kohdun limakalvoa.
Mutta semmosta sitten, että ekat piikit on nyt piikitetty. Mies etätukena puhelimitse, vaikka siellä kello onkin jo pitkälle aamuyön puolella. Orgalutra-pistoksen puolella näkyy pientä punoitusta ja tunnen pistoksen, mutta Ovitrelle-pistoksen puoli on rauhallinen. Ei kai ne noita piikkejä tumpeloille antaisi, jos niissä olisi iso riski?
Lääkäri kertoi, että LH-piikki antaa viestin munarakkuloille (ovuloikaa!) ja kohdun limakalvolle (valmistaudu vastaanottamaan hedelmöitynyt munasolu!). Joillakin naisilla tuo LH-huippu alkaa liian aikaisin kohdun kannalta ja kohtu ottaa ikäänkuin varaslähdön. Ultrassa voi silloin näkyä hyvä ja paksu limakalvo, ja hyvänkokoinen munarakkula (joka ei tietenkään takaa, että siellä sisällä on laadukas munasolu tai munasolua ollenkaan) mutta koska kohtu on jo mennyt "kiinni" ennenaikaisen luteinisaation takia, ei kiinnittyminen silloin tietenkään onnistu.
Munasoluhan hedelmöityy munatorvessa ja alkaa jakautumaan. Viidentenä päivänä siitä on tullut blastokysti ja se on valmis kiinnittymään (munasolun solut ovat alkaneet silloin erikoistumaan ja toisista tulee sikiö ja toisista istukka). Kohdun pitää olla siinä vaiheessa valmis ja yhä auki. Joskus munasolulla menee kuitenkin 6. tai 7. päivää ennen kuin se on blastokysti ja silloin kohtu voi olla jo kiinni. Tätä tietoa hyödynnetään IVF:ssä, jonka onnistumisprosentti paranee huomattavasti jos nuo kuuden ja seitsemän päivän blastokystit pakastetaan odottamaan seuraavaa kiertoa ja parempaa kohdun vaihetta.
Nyt mulle määrätty lääke (Orgalutran) estää spontaanin LH-huipun ja tuota istukkahormonia otan todella pienen määrän eli se ei käynnistä ovulaatioa. Ilmeisesti ottaisin sitten isomman annoksen Ovitrellea perjantaina tai lauantaina, jos perjantain ultra näyttää hyvältä (limakalvo hyvä ja munarakkula yhä yhdessä koossa).
Vähän kyllä pelottaa vieläkin sivuvaikutukset ja allergiset reaktiot... mutta olen kyllä ylpeä itsestäni!
Ps. Olipa muuten kalliit lääkkeet letroihin verrattuna! Ovitrelle maksoit 50 € ja Orgalutran 50 € / neula. Hintaa tuli siis 150 € (Orgalutranista saa Kelan korvauksen - 30 %)