Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi omppulainen, tapahtuisipa siellä nyt jotain suuntaan tai toiseen! Jospa lääkärillä asiat selviää.

Dolcetti, peukut pystyssä, että ovis olis myöhemmin :)

Toisesta ketjusta luin tietoa ruumiinlämmön vaihteluista. Siellä kerrottiin, että lämpö romahtaa normaalilukemiin neljä vrk ennen menkkoja. Minä sitten tänä aamuna mittasin lämmöt, ja en taatusti oo raskaana, kun ei ollut yhtään koholla. Se oli se päällimmäinen tunne kyllä muutenkin. Ärsyttää, mutta eiköhän tämä taas tästä.

Lämpöjen laskemisen ajankohta on myös yksilöllistä. Mulla romahtaa joskus edellisenä päivänä ja joskus vasta sinä päivänä ku menkat alkaa. Ootko suvetar mitannu säännöllisesti lämpöjä? Ja aina suurin piirtein samaan aikaan.

Minä aloitin lämpöjen mittaamisen tänään tämän sivuston keskustelujen innoittamana. Ihan hirveästi dataa ei siis ole ehtinyt vielä kertymään :) Syötän tietoni sitten Googlen Play Storesta eilen lataamaani Glow-aplikaatioon, johon voi syöttää myös kuukautisten alut ja kestot, painon, seksikerrat, ovistestien tuloksen jne. Appis tekee automaattisesti graafin lämmöistä ja näyttää hedelmällisimmät päivät jne. Ihan hauska lisä tähän näennäiseen tilanteen hallintaani :wacky: Tänä aamuna aloitin myös tikuttamisen sillä CB:n tuplahormonitestillä ja pyöreä nollahan sieltä tuli.Hyvä!

Suvetar: En kyllä menettäisi uskoa, sillä eihän toi lämmönmittaus varmasti mikään takuuvarma merkki ole! Lämpö kun voi vaihdella monesta eri syystä.

Mitäs muille kuuluu? Omppulaisella yhä sama tilanne? Millin Mollukalla alkaa uudet hommat ja saitko aikaa siirrettyä?

Myönnettäköön, että mittaushistoriaa mulla ei ole, mutta perustan johtopäätökseni siihen, että lämpö oli joka tapauksessa ihan normaali (36,55), eli ei yhtään koholla. Ja ymmärtääkseni raskaus nostaa lämpöjä kaikilla - vai olenko väärässä? Eli tuntuu sillä tavalla ihan loogiselta.

Hyvä dolcetti, ettei ovis vielä oo ovella :)

En ole ikinä kuullut raskauden ja lämmönnousun yhteydessä, mutta toisaalta en ollut kuullut monesta muustakaan jutusta vielä pari kuukautta sitten :) Pitääkin guuglata tätä juttua.

CB:n mukaan ovis ei tosiaan olisi vielä ovella, mutta niin randomisti se nuo hedelmälliset päivät näyttää (tai siis niin randomisti ne mulla on?), että koskaan ei voi tietää. VIime kierrossa pysyvä hymynaama pahahti suoraan kahden nollan jälkeen (KP 10), kun taas sitä edellisessä kierrossa oli kaksi nollaa ja kuusi vilkkuvaa hymiötä ennen pysyvää hymyä (KP 13). Ja ovulaatio on käsittääkseni sitten 24-36 tunnin sisällä tuosta pysyvästä hymynaamasta. Näin ollen mun luteaalivaihe on muuten kyllä tosi lyhyt :grumpy:

Jos asiaa ryhtyy goglettamaan, niin ei ihan helposti kyllä löydä selkeää tietoa asiasta (sellaista, joka vaikuttaisi oikeasti luotettavalta). Mutta, oli miten oli, oon jo päättänyt, että en oo raskaana, jotta menkat ois pienempi pettymys :meh:

Ja nyt mulla kramppaa oikealla alavatsassa just samoin kuin viime kierrossa vähän ennen kuukautisia.

Mitä dolcetti sun gyne on tuumannut muuten tuosta luteaalivaiheen pituudesta? Ootteko jutelleet siitä?

Ymmärrän hyvin ton pahimpaan varautumisen Suvetar. Samasta syystä (eli etten pettyisi) en usko omiin mahdollisuuksiini pätkääkään. En siitäkään huolimatta ettei muuta "vikaa" ole löytynyt kuin se alhainen AMH. Mutta jotenkin en vaan jaksa uskoa että se tapahtuisi minulle. Eli pysy päätöksessäsi ja ylläty iloisesti jos niikseen tulee :)

Luteaalivaiheesta en ole jutellut gynen kanssa muulloin kuin lyhyesti puhelimessa viime viikolla. Mutta otan kyllä puheeksi tällä viikolla ja samalla puhunu lyhyestä kierrostani. Pienen määrän istukkahormonia gyne mainitsi minulle antavansa, mutta epäselväksi jäi mihin sen pitäisi tehota.

Suvetar, mulla on menkkojen alusta ovikseen asti lämmöt 35,6-36. Ja oviksen jälkeen 36,3-36,8 suurin piirtein. Jonkinlaista päivittäistä vaihtelua on. Eli pitää oikeasti tietää miten omat lämmöt menee, yksittäisestä lukemata ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä. :)

Huomenta tytöt! Tällai yrittäessä onkin ihan eri tavalla täydet aamut. Nyt on mitattu lämpö (35,9 C), tehty ovistesti (vilkkuva hymynaama :grumpy:) ja logattu tiedot Glowhun. Nyt sitten salille ja aamu-Hesaria crosstrainerille lukemaan. Olisi saanut tuo hymynaama kyllä vielä pysyä poissa....

Mites teillä on lähtenyt päivä käyntiin? Toivottavasti positiivisemmissa merkeissä!

Ps. Glow tiesi kertoa tänä aamuna, että yli 35 vuotiaina lapsen saaneiden määrä on kasvanut 64 % vuodesta 1990 vuoteen 2008. Pätee varmaan Suomeenkin

Moi! Taustailua tässä teidän ketjussa on tullut tehtyä ja silloin tällöin muutama kommenttikin laitettu. Toivottavasti saataisiin kaikille plussat tässä vielä loppuvuoden aikana, vai mitä?

En niitä yrityskertoja oo ite juurikaan laskeskellu, kkm 05/15 jälkeen taivuin taas clomeihin, oviksenkin bongasin tuossa ja nyt olis dpo 8. Täällä taisi olla muitakin aika samoissa piinapäivissä olevia?

Dolcetti, kiva kun jaoit tuon tilastotiedon, tuntuu, että on mahdollisuuksia paremmin siis meilläkin :)

Päätin nyt kyllä tänään, että teen testin vasta jos kuukautiset on myöhässä. Ei oo oikeestaan mitään oloja, vaikka periaatteessa ajoitus -2 ja 0 osui ihan hyvin. Ultrassa kävin kp 12 ja siellä johtofolli 14mm.

Piinailua siis pahimmillaan.

Rinttis kp 23/30

Heippa Rinttis ja tervetuloa mukaan :) Pahoitteluni keskenmenosta, itselläni sama takana 10/14. Tsempit piinailuun..

Mulla on nyt kp 27 menellään, tarkasta dpo:sta ei tietoa. Mutta oletan sen olevan 12 tai jotain. En aio testata, jos menkat ei ole kunnolla myöhässä. Liian monta testiä olen tuhlannut turhaan.

Onko sulla ollut kiertohäiriöitä vai miksi clomit? (kysyn siis uteliaisuudesta vain :)

Eilen illalla alkoi tosiaan outo kramppitunne oikealla alavatsassa, joka tuntuu siltä, niin kuin joku puristaisi tiukkaan nyrkkiin munasarjaa :confused: Nyt ei enää ole samalla tavalla kipeä, mutta välillä tuntuu. En tykkää näistä jatkuvista vaihtelevista kivuista, aina kroppa kehittää uutta :grumpy:

Samaa mieltä noista vaihtelevista kivuista ja tuntemuksista, on niin epävarma olo, että testaaminen on pakko tehdä ihan varman päälle (vaikka aika malttamattomanahan sitä tässä ollaan..)

Clomit ovuloimattomuuden takia ja mikä omituisinta siinä (olen tämän vuoden alusta niitä ottanut, kkm:n jälkeen oli taukoa) että ensin gyne yksityisellä kehotti ottamaan päivinä 3-7 ja sitten kunnallisella puolella päivinä 2-6. En sitten tiedä miksi näin, mutta oon nyt kun taas otin niitä niin noudattanut tuota alkuperäistä 3-7 ja ainakin ovulaation olen selkeesti saanut bongattua (jopa kolmena peräkkäisenä päivänä).

Olen yrittänyt olla stressaamatta tätä raskaaksi tulemista, mutta kuinka monella meillä 35 täyttäneellä ei mukamas ole se tunne, että kaikilla muilla on muksuja ja osa jo tosi isojakin... ihan pieni ns. yhteiskunnallinen paine vaikkei se nyt mikään itsestäänselvyys olekaan, että lapsia vaan tulee :)

Pitäisiköhän sitä alkaa noita lämpöjä seuraamaan, kun moni täällä tuntuu tekevän niin -> onko hyviä kokemuksia?

Täälläpäs onkin ollut vilkasta keskustelua, hyvä niin. :)

Suvetar, vain yhdessä kierrossa olen seuraillut kierron loppupuolella lämpöjä. Lämpöni oli koholla vielä sinä päivänä, kun kuukautiset alkoivat, joten mun kohdalla ei pitänyt kutinsa tuo, että lämmöt laskisivat pari päivää ennen kuukautisia.
Kurjalta kuulostaa nuo vaihtelevat kivut. Toivottavasti helpottuvat pikaisesti! Voisiko olla, että kehon seuraaminen saa myös huomaamaan erilaiset tunteet selkeämmin? Itselläni ainakin on näin, että selvästi kuuntelen kehoani nyt enemmän. Esimerkiksi eilen illalla olin keräämässä puolukoita ja aina kun nousin kumartuneesta asennosta ylös niin juili alavatsaa vasemmalta puolelta. Syytä en tiedä, mutta ajatusrumba ja mielikuvitus pyörähti heti liikkeelle. :wink

Dolcetti, sulla on ollut reipas aamu!
Mun uusi pesti alkaa ensi kuussa parin viikon päästä (jännää!!) ja onneksi sain siirrettyä sitä poliaikaa viikolla niin ei tarvi olla heti ekalla viikolla töistä poissa ja onneksi sain vielä aamuajan. Ensi viikolla sitten verikokeisiin. Ei tullut muuten mitään ohjeita verikokeisiin liittyen, että pitääkö olla syömättä tms. Täytyypä soitella labraan aiheesta.

Rinttis, tervetuloa. :)

Huomenta ja tervetuloa Rinttis!
Kiva, että sait siirrettyä poliaikaa Mollukka. Käyt siis julkisella puolella? Ja millaisia verikokeita sulle määrättiin? Mites Suvetar? Toivottavasti ei enää kramppaa! Ja Junttura: noista lämmöistähän ei sitten voi päätellä ovulaation hetkeä, ennen kuin se on jo ohi?

Aamutoimista, KP 9/22, on tullut jo lähes rutiinia :wink Lämpösuora on kasvanut kolmen päivän mittaiseksi (36.2, 35.8 ja 36 C) ja ovistesti vilkutti taas hymynaamaa. Mies oli lähettänyt aamuyöllä viestin, jossa ei muistanut kysyä mitään tai toivottaa tsemppiä lääkäriin. Ymmärrän toki, että hänellä pitää siellä kiirettä, töitä aamusta iltaan ja tänään siirtymä toiseen Aasian miljoonakaupunkiin. Silti ajattelin, että on se helppoa kun saa viilettää siittiöidensä kanssa pitkin maailmaa, minun ollessani jumissa kroppani, lämpöjeni, kohtuni, limakalvojeni ja munarakkuloideni kanssa. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun ajattelin että olisipa helpompaa olla mies!

Keskiviikkoa kaikille!

Tilanne on täällä edelleen sama, mutta onneksi pääsin tänään käymään lekurissa. Fyysisesti kaikki on kunnossa, eli kuulemma fyysiset edellytykset ovulaatiolle on. Ei siis merkkejä PCO:sta, limakalvon paksuus ok jne. Kuitenkin joku on pielessä, kun kierto venyy noin pitkäksi ja menkat ei ymmärrä alkaa ->> verikokeisiin mittaamaan hormonitasot ja kilpirauhasarvot. Sain Terolut-kuurin, ja jos kierto tasautuu sillä niin hyvä. Vika on siis päässä, ei alapäässä :p Lekuri sanoi, että hyvä että tulin, ei kannata turhia odotella.

Mullekaan ei muuten @Mollukka sanottu syömättömyydestä yms. mitään ennen labraa. Pitäisköhän kanssa soitella tai googlailla?

Hyvä vinkki tuo Glow @Dolcetti, latasin sen kanssa ja otin käyttöön! Tosi kattavasti voi kirjailla kaikkea ylös. Mutta aikamoisen rutiinin kieltämättä saa kehittää että saa ne kaikki ylös, jos haluaa.

Tervetuloa Rinttikselle!

Kiva, että koit Glow-vinkin hyödylliseksi Omppulainen :) Toivottavasti sinun kokeistasi ei löydy mitään sellaista, mitä ei voisi fiksata helposti.
Mollukka ja Omppulainen: Näissä lapsettomuuslabroissa ei kai tuolla syömisellä ole mitään väliä. Ei ainakaan mulle sanottu mitään sellaisesta ja muistaakseni kysyinkin. Kertokaa sitten teille tehdyistä kokeista, niiden tuloksista ja tulkinnoista! Pistän tähän oman sepustukseni, jonka muokkasin tuohon toiseen ketjuun kirjoittamastani. Aattelin, että jos ette sitä löydä, niin tämä voisi olla kuitenkin tietoa joka teitäkin kiinnostaa!

Kävin tänäänä lääkärissä, jossa tehdyssä ultrassa löytyi 16 millimetrin follikkeli (KP 9). Lääkäri ihmetteli ovistestini vilkkuvaa hymynaamaa, joka oli hänen mielestään varhaisessa vaiheessa. Sekoitti kuitenkin vilkkunaaman siihen pysyvään, mutta tajusi sitten kun selitin toisen kerran. Ei ole lääkäritkään aina ihan niitä terävimpiä veitsiä :grin Oli kuitenkin sitä mieltä, että saatan kärsiä ennenaikaisesta luteinisaatiosta ja kun tajusi, ettei sitä pysyvää hymynaamaa ollut vielä tullut, ohjeistikin minut aloittamaan ensi kiertoon suunnittelemansa hoidon jo tässä kierrossa ja TÄNÄÄN. No siitä sitten reseptin kanssa hoitajan huoneeseen itsensä piikittämistä opettelemaan. Voin kertoa, että ärsyttää vieläkin enemmän, että se mies on siellä huitsinnevadassa.

Minulle määrättiin tähän kiertoon kaksi eri pistosta: Orgalutran (tänään, huomenna ja perjantaina) ja Ovitrelle (tänään ja huomenna). Kierron alussahan otin kolme kpl Letroa (KP 2, KP 4 ja KP 6).

Netistä olen saanut kaivettua sen verran, että nuo minulle määrätyt pistokset toimivat kahdella tavalla. Toinen, Orgalutran, estää GnRh:n vaikutuksen ja siten LH:n spontaanin vapautumisen. Orgalutran on siis jarrulääke, jolla pyritään ehkäisemään ennenaikainen LH-piikki, joka voi aiheuttaa ennenaikaisen munasolun irtoamisen. Lääke kuuluu gonadotropiinia vapauttavien hormonien estäjien lääkeaineryhmään. Orgalutrania pitää siis piikittää tänään, huomenna ja perjantaina.

Toinen pistos, Ovitrelle, on samantyypinen kuin Pregnyl, eli istukkahormonia. Sitä pistän vain pienen määrän ja tarkoituksena on ymmärtääkseni tukea kohdun limakalvoa.

Mutta semmosta sitten, että ekat piikit on nyt piikitetty. Mies etätukena puhelimitse, vaikka siellä kello onkin jo pitkälle aamuyön puolella. Orgalutra-pistoksen puolella näkyy pientä punoitusta ja tunnen pistoksen, mutta Ovitrelle-pistoksen puoli on rauhallinen. Ei kai ne noita piikkejä tumpeloille antaisi, jos niissä olisi iso riski?

Lääkäri kertoi, että LH-piikki antaa viestin munarakkuloille (ovuloikaa!) ja kohdun limakalvolle (valmistaudu vastaanottamaan hedelmöitynyt munasolu!). Joillakin naisilla tuo LH-huippu alkaa liian aikaisin kohdun kannalta ja kohtu ottaa ikäänkuin varaslähdön. Ultrassa voi silloin näkyä hyvä ja paksu limakalvo, ja hyvänkokoinen munarakkula (joka ei tietenkään takaa, että siellä sisällä on laadukas munasolu tai munasolua ollenkaan) mutta koska kohtu on jo mennyt "kiinni" ennenaikaisen luteinisaation takia, ei kiinnittyminen silloin tietenkään onnistu.

Munasoluhan hedelmöityy munatorvessa ja alkaa jakautumaan. Viidentenä päivänä siitä on tullut blastokysti ja se on valmis kiinnittymään (munasolun solut ovat alkaneet silloin erikoistumaan ja toisista tulee sikiö ja toisista istukka). Kohdun pitää olla siinä vaiheessa valmis ja yhä auki. Joskus munasolulla menee kuitenkin 6. tai 7. päivää ennen kuin se on blastokysti ja silloin kohtu voi olla jo kiinni. Tätä tietoa hyödynnetään IVF:ssä, jonka onnistumisprosentti paranee huomattavasti jos nuo kuuden ja seitsemän päivän blastokystit pakastetaan odottamaan seuraavaa kiertoa ja parempaa kohdun vaihetta.

Nyt mulle määrätty lääke (Orgalutran) estää spontaanin LH-huipun ja tuota istukkahormonia otan todella pienen määrän eli se ei käynnistä ovulaatioa. Ilmeisesti ottaisin sitten isomman annoksen Ovitrellea perjantaina tai lauantaina, jos perjantain ultra näyttää hyvältä (limakalvo hyvä ja munarakkula yhä yhdessä koossa).

Vähän kyllä pelottaa vieläkin sivuvaikutukset ja allergiset reaktiot... mutta olen kyllä ylpeä itsestäni!

Ps. Olipa muuten kalliit lääkkeet letroihin verrattuna! Ovitrelle maksoit 50 € ja Orgalutran 50 € / neula. Hintaa tuli siis 150 € (Orgalutranista saa Kelan korvauksen - 30 %)

Kiitos tiedoista @Dolcetti! Voin uskoa että vaatii aikamoisen määrän pänttäystä, että ymmärtää asioista noin paljon. Vielä kun itse on ei-lääketieteen alan ihminen, niin moni juttu on aika hepreaa. Hyvin selitetty!!

Kieltämättä aika kallista hupia. Toivottavasti et joudu kovin pitkään käyttämään... Yksi mun kaveri sanoo aina kun on ollut vähän hankalampi päivä kotona, että "pitää niistä lapsista nyt nauttia kun on niin kalliilla tehty" :D

Hormonikokeisiin syömisillä ei mitään väliä. Kilppareista en tiedä, mutta en usko syömisten senkään tuloksiin vaikuttavan :)
Tsemppiä kaikille :)

Verikokeista: syöminen ei vaikuta kilpparikokeisiin (paitsi mahd. lääkkeet). Kellonajalla on kuitenkin väliä milloin verikoe otetaan, samoin prolaktiinin kohdalla. Prolaktiiniarvoon vaikuttaa myös edeltävän päivän puuhat. ;) Ne kokeet mulla on jo otettu. Tosin en hoksannut kysyä silloin olisiko kp:llä ollut prl:n osalta väliä...
Nyt otetaan mm. EMA (keliakia), joka ei tähän asiaan liity, mutta se otetaan samalla kuin muita verikokeita. Ennen kaikkea sen osalta ajattelin selvittää, onko syömisellä väliä. Ohjeistusta näihin verikokeisiin ei välttämättä kovin tarkkaan saa, vaan ite pitää selvittää onko jotain huomioon otettavia asioita.

Takaisin