Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt vihdoin kuulumisia tännekin..

Omppulainen: harmi, että kierto tuolla tavoin pitkittyi, mutta hyvä että gynellä olla rohkaisevaa kerrottavaa :)

Dolcetti: teillä on nyt sitten tositoimet menossa! Toivottavasti tuottaa tulosta :signs003

Mollukka, eikös ole typerää, että noissa verikokeissa pitää olla itse niin valveutunut, että saa oikeita tuloksia..ohjeistus kun on huono usein.

Rinttis, tiedän niin hyvin tuon tunteen, kun ympärillä kaikilla on melkein jo perhe.. Eikä vain se yhteiskunnallinen paine vaan sisäinen tunne, mikä mulla ainakin on vahva siitä, että haluan meille perheen. Kun keskenmenon jälkeen ei oo raskautta kuulunut, tuntuu, että koko ajan sellainen surun varjo elämässä.

Omaa napaa..
Eilinen lääkärikäynti oli ihan turha käynti, siis aivan pelkkä muodollisuus yleislääkärillä. Papa-kokeen olisi ottanut, ellei sitä olisi otettu multa niin vastikään. Sitten pitää vielä tutkia spermanäyte, ennen kuin lähetteen saa lapsettomuuspolille. Suositteli hoitamaan sen puolen Väestöliitolla, kun kuulemma on niin pitkät jonot julkisella..haiskahti siltä, että vihjaili samalla meitä siirtymään yksityiselle. Kuulemma polille voi olla puolen vuoden jono. (Niin ja tämäkin lääkäri oli ihan ihmeissään kun sanoin sen kerratessa verikoetuloksia, että eikö prolaktiini olisi pitänyt ottaa tietyssä vaiheessa kiertoa. Kuulemma labraohjeissa ei ole siitä mitään. No miksiköhän lapsettomuuslääkärot antaa eri ohjeet.. :shifty:)

Nyt on tuumattu, että jos hoidetaan se näyte, että päästään julkiselle jonoon ja jäädään odottelemaan ehkä loppuvuoteen. Jos siihen mennessä en ole tullut raskaaksi eikä lähetettä kuulu, niin hakeudutaan yksityiselle.

Mulla alkoi tänään menkat odotetusti, mut oudolla tavalla. Ne kramppimaiset kivut, jotka vaivasi jo alkuviikosta, paheni kertaa 100. Ihan supistuksenomaisia kipuja, mutta meni monta tuntia ennen kuin vuoto alkoi. Harvoin joudun ottamaan näin tujut särkylääkkeet, että pystyn olemaan: 2x600 mg buranaa sai tilanteen rauhoittumaan lopulta. :depressed:

Mun pitää kyllä tunnustaa, etten tunne minkäänlaista painetta vanhemmuuteen tai lapsen saamisen. En sisäistä, enkä yhteiskunnallista. En ole koskaan tuntenut. Tällä en tarkoita sanoa sitä ettenkö haluaisi lapsia, mutta olen varma, että onni pystyy asumaan niin lapsiperheissä kuin lapsivapaissakin ja tahattomasti lapsettomissa. Mutta ikä on kuitenkin sellainen - ja miehen halu vahvempi - että ei sitä painetta odottamaan voi jäädä, vaan nyt on kokeiltava. Mun tunteisiin ja tunteiden puutteeseen vaikuttaa moni asia, joista vähäisin ei ole oma äitisuhteeni ja äidin menettäminen ihan liian aikaisin.

Ootteko Suvetar miettineet jo, että minne hakeutuisitte jos ei jostaan ihmeen syystä tärppää ennen uutta vuotta? Ja miksi just Väestöliitolla? Voihan sen näytteen ottaa missä vaan! Dextralla ei tartte edes käydä lääkärissä lähetteen tai tuloksen saadakseen, vaan kaikki labratulokset voi tarkistaa itse Oma Dextra palvelusta. On ehkä Väestöliitollakin tollanen? Spermanäyte taisi muuten maksaa Dextralla Kelan korvauksen jälkeen 66 €. Hintojakin kannattaa siis vertailla ja kaikilta ne pitäisi löytyä nettisivuilta. Hirveältä kuulostaa sun ja muidenkin menkkakivut! Itellä ei moisia ole ikinä ollut ja vuodot on aina olleet niukkoja. Niin, ja Mollukka, tuntuupa piittaamattomalta ja laiskalta että eivät ole viitsineet ohjeistaa sinua kunnolla. Kyllä sitä nyt odottaisi saavansa ammattilaisilta ammattimaista palvelua! Tosin eipä ne ammattilaisetkaan kaikkea tiedä. Itekin tulostin huomista lääkärikäyntiä varten CB:n Dual Hormone testin ohjeet lääkärin luettavaksi :grin

Mun ovistesti vilkutti vielä tänä aamuna pelkkää kohonnutta estrogenitasoa, eli se juuri nyt epätoivottu pysyvä hymiö ei ilmestynyt näytölle :) Piikit on tältä illalta piikitetty ja tunnen itseni jo melkein prooksi. Not! :wacky: Huomenna sitten ultraan, viimeinen Orgalutran ja kenties loput Ovitrellesta irrottamaan se toivon mukaan follikelissa yhä kypsyvä laadukas munasolu!

Mitä nuo tuplaovistestit on, joissa näkyy hymiö ja se piikki, jos sitä on?
Oon ite tyytynyt pc:n testeihin ja viime kierrosta kokeilin digiäkin.

Kovat menkkakivut on kyllä kamalia, onko se Suvetar eka kerta ikinä vai meneekö silleen vaihdellen?

Rinttis: Täältä voit lukea lisää tosta tuplahormoni ovistestistä: http://fi.clearblue.com/ovulaatiotestit/kahden-hormonin-tasot-digital ClearBluen testi huomaa siis ensin kohonneen estrogeenitason ja ilmoittaa siitä vilkkuvalla hymiöllä. Se tarkoittaa korkean hedelmällisyyden aikaa ja sitä että vois on yleensä lähellä. Testi mittaa myös LH:n tasoa ja kun testi huomaa LH-piikin (joka ennakoi ovulaatiota), ilmoittaa se siitä pysyvällä hymiöllä. Pysyvästä hymiöstä ovis on sitten 12-36 tunnin kuluttua.

Noiden korkean hedelmällisyden päivien (vilkkuva hymiö) määrä vaihtelee. Mulla oli yksi kierto jossa niitä oli kuusi ja edellisessä kierrossa ei ollut yhtään, vaan pysyvä hymiö pamahti mittariin suoraan kahden nollan jälkeen. Apteekissa toi testi on aika kallis, mutta vähän halvemmalla saa esim. kotitesti.fi sivustolta.

Ja joo, ite tykkään tosta testistä sen helppokäyttöisyyden vuosi. Ei tartte tulkita viivoja ja vilkkuva hymiö antaa merkin, että ovis on kohta tuloillaan.

Suvetar, pk-seudullako olette?

Mä kävin toista kierrosta varten juhannuksen jälkeen lekurissa joka laittoi lähetteen Naikkarille. Aika tuli jo jokunen aika sitten ja on 24.11. Jonoa siis on.

Lisäksi meillä kyllä simpat kaikki tutkittiin Naikkarilla eikä niitä varten tarvinnut yksityiselle lähteä. Väestöliittoa varmasti suosittelevat mm hintojen vuoksi, ovat hieman muita halvempia.

Ei kun Pohjois-Suomessa asutaan, ei ole muita vaihtoehtoja kuin pari yksityistä lääkäriasemaa ja se Väestöliitto.

Nuo kivut on vaihdelleet, aina ei suinkaan oo tämmöstä, mutta valitettavasti tänä vuonna kivut on olleet yleisempiä kuin ennen. Tuo kramppimainen kipu oli nyt aika uusi juttu, viime kierrossa oli samaa mutta lievempänä ja huomattavasti vähemmän aikaa.

@Suvetar, on kyllä tosi onnetonta tuollaiset kivut. Sitä luulisi, että tässä iässä olisi jo näiden suhteen jotenkin vakiintunut tilanne, mutta ei...

Mulle se gyne suositteli Dextraa (pk-seudulla), jos sinne asti joudutaan. Hänen lempilääkärinsä oli kuulemma juuri siirtynyt sinne (eli suositteli kilpailijaa). Harmi, ettei tullut kysyttyä nimeä saman tien niin olisin voinut vinkata! Hän suositteli peruskartoituksen tekoa nopealla aikataululla yksityisellä, ja sitten voi päättää lähteekö jonottamaan. Varmaan näillä jonoilla ihan viisas vinkki, jos lompakko kestää. @TK, ootteko olleet koko ajan julkisen puolen hoidossa? Ootteko olleet tyytyväisiä? Olen kuullut, että osa ei ole tykännyt siitä, että hoitava lääkäri on vaihdellut usein ja aikoihin ei ole voinut vaikuttaa.

Pitääpä käydä opiskelemassa niitä verikokeiden juttuja tarkemmin! Kierron kolmantena päivänä tuli käsky mennä. Ihme juttu @Mollukka ettei anneta kunnon ohjeita!

@Dolcetti, kerro sitten miten kävi ultrassa! Sormet ristiin että näyttäisi hyvältä :)

Ja menkatkin ilmestyi vihdoin ja viimein! Ne vissiin säikähti sanaa tyrot :D No, aloitan ne joka tapauksessa ettei seuraavaksi käy näin jälleen...

Onneksi olkoon menkoista omppulainen! Uuteen kiertoon sitten paremmin eväin ja erinomaisella onnella. Tuolla Dextralla on aloittanut/aloittaa syyskuussa kaksi lääkäriä: naistentautien ja synnytysten erikoislääkärit Annika Tulenheimo-Silfvast ja Marika Mikola. Varmaan jompikumpi heistä? Lääkärin valinnassa henkilökemiatkin merkkaa paljon, joidenkin kanssa natsaa ja toisten ei. Sillai kannattaa kuunnella itseään ja vaihtaa, jos ei miellytä. Maksavalla asiakkaalla on tässä asiassa valta! :)

Mun ystävä muuten kertoi, ettei tykännyt julkisella puolella siitä, että klinikan seinillä oli lapsettomuushoitojen tuloksena syntyneiden vauvojen valokuvia. Ei kuulemma olisi halunnut nähdä niitä samalla kun itse kipuili oman lapsettomuutensa kanssa. Vaihtoivat hekin Dextralle minun vinkistäni (en ollut silloin itse asiakas, mutta käynyt tutustumassa tiloihin muissa merkeissä).

Palaan huomenna ultran tulosten kanssa!

Jes menkoille omppulainen :)
Pitäiskö ehdottaa miehelle spermanäytteenvientilomaa Helsinkiin :grin no ei sentään, Väestöliitolla ilmoittavat hinnaksi max. 89 e sperma-analyysista. Eli ei hirveän hintaista.
Muut hinnathan on sitten korkeampia. Mua kiinnostais kiertokartoitus, AMH ja FSH-arvo. Ja samoin se endometrioosin markkeri, mikä se olikaan, mollukaltahan se aiottiin ottaa?
Aukiolotutkimuksesta tuntuu olevan kahta mielipidettä, jos on kerran tullut raskaaksi. Toiset lääkärit meinaa, että sitä ei silloin kannata tehdä.
Dolcetti, toivottavasti ultrassa on hyviä uutisia :)

Ja tarkemman tarkastelun jälkeen täällä vaihtoehtona on tasan yksi yksityinen lääkärikeskus ja se Väestöliitto. Olipa yllättävää, luulin, että kaikilla lääkäritaloilla on näitäkin palveluja..

@omppulainen ollaan koko ajan oltu julkisella puolella, kun meidän tapauksessa kaikki asiat on rullannut tosi kivasti, vaikkakin yksityisellä oltaisiin päästy nopeammin eteenpäin.
Meillä jostain kumman syystä kaikki ovikset mm osui arkeen eli inssit oli mahdollista tehdä jne.
Musta oli ihan ok, että siellä oli vauvojen kuvia tsemppeinä ja kiitoksina. Toki ymmärrän jos ne ei kaikkia miellytä.
Aluksi ärsytti lekurien vaihtuvuus, mutta loppujen lopuksi sillä ei ollut merkitystä. Sattuikohan peräti kolme ultrausta samalle hlölle, muuten aina erit hoitsut ja lekurit.
Miinuksia jos pitäisi kaivaa niin yläpään hoito siellä jää täysin eli jos tarvitsee henkistä tukea, on sitä osattava kysyä. Kukaan siellä ei kysele, josko sua harmittaa tms. Toinen nega on ehkä asioiden huono selittäminen eli jollet tiedä ja osaa kysyä, ei sulle kukaan kauheasti mitään selvittele.
Julkisen puolesta puhuu, ainakin meidän tapauksessa, myös maksut. Kaikkinensa tuo pikku-ukko maksoi hieman yli tonnin.
Mulla taasen moni tuttu on käynyt alun testit julkisella ja sitten siirtynyt yksityiselle.

Huh, miten sitä tänään taas on niin onnettoman epätoivoinen olo. Ei ole mitään tuntemuksia, vaikka mennään dpo 12 paikkeilla. Epätoivoa.

Viime kerralla kun kävin gynellä clomiseurannassa pari viikkoa sitten, niin hän kyllä sanoi tosi hyvin. Et sinä sitä sitten enää 9-kymppisenä muista, miten kauan tai millä kuukaudella tulit raskaaksi tai välttämättä edes sitäkään, että mikä se vuosi oli, milloin se lapsi syntyi..

Tämä mielessä, nenä pystyyn ja eikös jossain ollut, että perjantai on se viikon paras päivä... :/

Iltaa! :)

Ultrani näytti tänään (KP 11) oikein hyvältä. Lääkäri sanoi että siitä tuli hänelle intuitio. Että kun on tuhansia ja tuhansia ultria katsonut, niin alkaa näkemään milloin olosuhteet on otolliset. Ja nyt kuulemma on. Eikä minussa muutenkaan ole kuulemma mitään diagnosoitavaa (*koputtaa puuta*), paitsi se tikuttava kello (alhainen AMH). Kohdun limakalvo oli paksuuntunut ja follikkeli kasvanut neljällä millimetrillä parisenttiseksi. Orgalutran (jarrulääke) jää siis välistä ja Ovitrellea (irrotuspiikki) menee loppusatsi. SItten odottelen miestä maailmalta ja lopun näkee lokakuun ensimmäisellä kolmanneksella. Ja vaikka tulosta ei tulisikaan, kun eihän se folli vielä takaa että siellä munasolu on (ja vaikka olisikin niin eihän se välttämättä hedelmöity. lähde kehittymään tai kiinnity), niin ultrat ovat näyttäneet miten minä toimin ja nyt kun tuon ovulaation ajankohdan tietää tasan tarkkaan, niin saamme tietoa myös luteaalivaiheeni kestosta (joka saattaa olla liian lyhyt).

Rinttis12: Mulle lääkäri sanoi, etteivät he juurikaan enää käytä clomeja, vaan ovat siirtyneet letroihin. Letroissa on kuulemma muitakin hyviä puolia kun ovulaation tukeminen ja clomeilla on kai enemmän vaaraa useammista kuin yhdestä hyvästä follikkelista.

Suvetar: Minä kysyin lääkäriltäni noista muista testeistä ja hän sanoi, ettei FSH:ta kannata oiekastaan ottaa kuin joissakin tapauksissa. SUlla voi olla eri tilanne, mutta mulle määrättiin tosiaan vaan AMH ja kilppari.

Oliko niin että Dolcetti olit 39 vuotias? Mietein vain että miten ne päättää keneltä ne ottaa tuon AMH arvon? Ite oon 37 vuotta ja multa ei sitä otettu. Ja kyllä mustakin tuntuu että kroppa on toiminut kellontarkasti näiden letrojen avulla jo nyt kolmatta kiertoa. Ovis on varmistettu ultralla ja progesteroni -verikokeella. Miehen simpatkin on tutkitusti normaalit, mutta raskaus ei vaan oo vielä alkanu. Pelottaa että mitä ne voi oikeesti tehä seuraavaksi, jos ei onnistuta kahdessa seuraavassakaan kierrossa? Ja kello tikittää kyllä täälläkin...

Huomenta Junttura ja muut! :) Kyllä, olen 39 ja tuo AMH määrättiin mulle varmaan parista eri syystä. Silloin kun alunperin soitin klinikalla, neuvoi kätilö mua käymään kaikissa alkukierron testeissä sekä kilpirauhastestissä että AMH:ssa. Oisko niitä tullut sitten 4-5 eri testiä (AMH, kilpirauhanen, FSH ja LH...?) Mutta sitten kun menin ensimmäiseen tapaamiseen lääkärin kanssa ja kerroin tilanteestani sekä taustastani (ei endoepäilyjä, ei leikkauksia, ei aiempia kuukautiskiertoon liittyviä ongelmia, ei synnytyselinten tulehduksia, lyhyehkö ja teinivuosien kierroista lyhentynyt kierto, ...), ei hän määrännytkään mulle kuin AMH:n ja kilpparit plus miehelle spermanäytteen.

AMH:lla varmaan todennettiin lyhentynyttä kiertoani, eli että johtuisiko se alentuneesta hedelmällisyydestä (AMH kertoo siis pienentyneestä munasolureservistä), ja katsottiin, että paljonko minulla on aikaa. Että onko kova kiire ja onko luomusti raskaaksi tulo ylipäätään kovin todennäköistä. Alhainen AMH voi olla nuorillakin naisilla, mutta lyhyt kuukautiskierto ei tarkoita sitä, että AMH olisi alhainen. No minun oli. AMH ei tosiaan kerro munasolujen laadusta ja alhaisellakin AMH:lla voi tulla raskaaksi. Mutta IVF:n vaste on huonompi ja aikaa ei tosiaan ole hukattavaksi.

Minä kuitenkin ovuloin luomusti ja letrot määrättiin mulle poistamaan sattuman vaikutusta. Letrojen avulla yritetään varmistaa, ettei yksikään kierto menisi hukkaan, vaan aina olisi kaikista otollisimmat olosuhteet ja parhaat munasolut siellä johtofollikkelin sisällä. Letrot ei myöskään vaikuta hormonitoimintaan ja niillä ei ole taipumusta kasvattaa useita follikkeleita yhtä aikaa (toisin kuin clomeilla). Ne vaikuttavat myös limakalvon paksuuteen ja monesti pidentävät kiertoa lyhyistä kierroista kärsivillä (la lyhentävät pitkistä kierroista kärsivillä).

AMH-arvo ei käyttäydy lineaarisesti. Arvo ei kyllä nouse, mutta toisaalta se voi pysyä pitkään samalla tasolla.... tai romahtaa nopeasti. Siksi minunkin kannattaisi ehkä käydä toisessa testissä vuoden loppuun mennessä.

Kyllähän sinä voit pyytää AMH-testiä tai maksaa sen itse (Dextralle testi maksoi vajaan satasen). Voisi tuoda lisätietoa ja antaa teille rauhan sen suhteen, että jos AMH on korkea, niin hedelmälisyytesi on korkealla tasolla ja teillä ei ole kamala kiire! (Tosi korkea AMH kertoo sitten monesti PCOS:sta).

Hesarissa oli torstaina mielenkiintoinen juttu kuukautisista, ovulaatiosta, e-pillereistä ym.Jos meni ohi, niin jutun voi lukea täältä: www.hs.fi/hyvinvointi/a1442978735552

Jutussa haastatellun lääkärin mukaan ihmisten tyypillinen harhaluulo on se, että kuukautiset olisivat tarpeelliset. Viimeisimpien tutkimusten mukaan niistä ei ole kuitenkaan mitään hyötyä, ellei ole toivetta tulla raskaaksi. Päinvastoin kuukautisista saattaa olla naiselle jopa haittaa, sillä munarakkulan puhkeaminen, kohdun limakalvon tuhoutuminen ja irtoaminen sekä koko kuukautisten tapahtumasarja aiheuttavat munasarjoissa pientä tuhoa joka kerta. Myös hormonaalisen ehkäisyn taukoviikolla munasarjoissa tapahtuu pientä virkoamista, mikä on turhaa kehon rasittamista.

Säännöllisten kuukautisten terveyshaitoista löytyy myös tieteellistä näyttöä ja tiedetään, että jotkut gynekologiset sairaudet liittyvät runsaisiin kuukautisiin. Mitä enemmän nainen vuotaa, sitä suurempi riski esimerkiksi endometrioosiin on.

Hormoniehkäisy ei tutkimusten mukaan hankaloita raskaaksi tulemista käytön lopettamisen jälkeen. Sen sijaan on näyttöä siitä, että hormonaalinen ehkäisy päinvastoin suojaa hedelmällisyyttä, koska se ehkäisee vakavia sisäsynnytintulehduksia. Hormoniehkäisystä saatavat hormonit ovat niitä samoja, joita ihmisen kehossa on muutenkin. Käytön lopettamisen jälkeen raskaaksi voi tulla ihan yhtä todennäköisesti kuin ennen käyttöä.

Kuukautisista on siis hyötyä lähinnä silloin kun yrittää tulla raskaaksi, mutta hormonalisen ehkäisyn käyttämisestä ei tarvitse itseään syyttää ja potkia.

Iltaa taas!

Luin kanssa tuon Hesarin jutun. Muuten juttu oli ihan ok, mutta tuo hormonaalisen ehkäisyn vaikutus raskaaksi tulemiseen oli kyllä vähän suoraviivainen. Varmaankin juuri noin, mutta kierron palautuminen kyllä saattaa kestää vuodenkin pillereiden lopettamisen jälkeen... eli kyllä se aika paljon vaikeuttaa!

Hyviä uutisia Dolcetti! Tässä sitä jaksaa iloita aina jokaisesta positiivisesta askeleesta, vaikka tietääkin että kaukana ollaan...

@Junttura & @Dolcetti, multa ne otti FSH:n, LH:n, prolaktiinin ja kilpirauhasen. Noi oli siis ihan ekat tutkimukset mitä määrättiin... Noi on kai just ne alkukierron testit? (Ei siis sitä AMH:ta?)

Tsemppiä Rinttikselle!!

Ja nyt Sillan pariin ;)

Täällä onkin ollut ahkeraa keskustelua mun loman aikana.

Suvetar, pahoittelut menkoista. Mä oon kyllä miettinyt että lämpöjen mittaus tuskin voi olla 100% varma keino tietää raskaudesta. Jos olisi, miksi raskaustesteillä olisi niin kova menekki? Ja kun tietää missä kaikessa naisen kroppa voi tehdä poikkeuksen ja silti toimia tai olla toimimatta, tuskin mitään täysin varmaa oiretta onkaan. Itse en tosin ole mittaillut lämpöjäni.
Harmi jos oli turha lääkärikäynti. Mä en tiennyt, että prolaktiini pitää myös ottaa tietyssä vaiheessa kiertoa. Luulin että se oli vaan progesteroni, joka osoittaa onko ovulaatio tapahtunut. No, mulla otettiin prolaktiini kierron alkupuolella. Tämä yksityisellä klinikalla ja hyvin ohjeistettuna.
Tosiaan rasittavaa kun julkiselle on niin pitkät jonot. Ihan hyvältä kuulostaa kyllä teidän suunnitelma.

Klinikkakeskusteluun lisäisin vielä, että Väestöliitto on myös nimestään huolimatta yksityinen klinikka. Se on vain voittoa tavoittelematon ja siksi usein halvempi. Mutta ei aina, heilläkin jotkin toimenpiteet maksaa enemmän kuin toiset. Me googlailtiin kovasti hintoja ennen klinikan valintaa ja meidän tarpeille halvimmaksi osoittautui Dextra. PK-seudulla siis asutaan, eli valinnanvaraa riitti. Me ollaan tykätty Dextrasta. Meidän lääkäri ei ehkä ole lämminhenkisin ihminen (ihan ystävällinen kylllä), mutta hyvin asiallinen ja tuntuu myös asiantuntevalta - juuri se mitä kaipaan lääkärissä. (Mä en yhtään tykkää, jos lääkäri puhuu sillä lailla "pehmeästi ja rauhoittavasti".) Tykkään myös siitä kun hän sanoi ettei teetä turhia toimenpiteitä kun se on meille vain rahanmenoa. Komppaan Dolcetia, että voi olla hyvin pätevä ihminen mutta jos henkilökemiat ei natsaa niin voi hyvin vaihtaa lääkäriä. Voin antaa yksityisviestillä lisätietoa jos joku kaipaa.

Rinttis, tervetuloa ja tsemppiä piinapäiviin!

omppulainen, hyvä että lääkärissä oli kaikki suurinpiirtein kuten pitääkin. Hyvä että sun menkat viimein alkoi.
Verikokeista lisäisin vielä että jos otetaan prolaktiini, niin edellisenä päivänä ei saa puuhastella tai kosketella rintoja, näin mua ainakin ohjeistettiin.
Mä kanssa mietin sitä, että vaikka hormonaalinen ehkäisy ei muuten vaikuttaisikaan hedelmällisyyteen, niin tosi monet saa kyllä odotella kuukausikaupalla kierron tasoittumista. Eli sikäli kyllä hidastaa.

Mollukka oli ilmeisesti menossa verikokeisiin, milloinkas ne olikaan?

Täällä ollaan piinapäivien puolivälissä. Enpä voi sanoa, että olisi aiemmista kierroista poikkeavia oireita. Jotenkin luotto tähän kiertoon ei ole kovin kova. No, saan jatkaa Letrojen syöntiä jos nyt ei tärppää. Varmaan joulukuussa edessä rankemmat hoidot. Sitten tulis vuosi yritystä täyteen.

Dolcetti hyvä että ultrassa folli näytti siltä kuin pitikin, ja vielä kun on lääkkeet joilla voi vähän vaikuttaa ajoitukseen.

Takaisin