Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hellou! Mitäs teille naiset kuuluu?

Täällä tänään ovisplussa ja tuntemuksia selkeästi oikealla puolella alavatsassa. Tuntuu, että ovulaatiotuntemukset ovat olleet tässä ja parissa edellisessä kierossa selkeämpiä kuin aiemmin. Ehkä se on vain sitä, että on tullut tämän "projektin" myötä tietoisemmaksi kropan tapahtumista ja tuntemuksista.

Yksi kolmekymppinen ilmoittautuu mukaan! Eka viesti ikinä millekään vauvapalstalle, enpä olisi uskonut että tämä päivä vielä koittaa :D

Itselläni on menossa jännät hetket, kp 41/37, mutta vielä aamulla testi näytti negaa... Kierto on kyllä epäsäännöllinen, mutta kaikki oireet ilmassa. Kipeät tissit, yököttää vähän väliä ja alkoholia ei voi kuvitellakaan laittavansa kitusiinsa. Huomenna uusi testaus, katsotaan miten käy???

Tervetuloa omppulainen! Ootteko ehtineet yrittää pidempään vai onko tuore juttu? Toivottavasti ois tärpännyt :)

Mollukka, sullahan kuulostaa ovisoireet lupaavilta. Peukut on taas pystyssä! Onko sieltä polilta kuulunut vieläkään? Pitikö sen ajan olla lokakuussa?

Tänne ei kuulu mitään, viikon päästä on sisätutkimusaika perusth:n puolella, josta pitäisi saada lähete lapsettomuuspolille. Sitä lähinnä oottelen. Ja viikon päästä aika lailla pitäis menkkojenkin alkaa. Tietty toiveikkuus nousee näin loppukiertoa kohden, mutta nyt oon yrittänyt saada ajatuksia muualle ja olen osittain siinä onnistunut. Ja tavallaan sitä suuntaa ajatukset niin kovin sinne tutkimusten alkamiseen, että se jollain lailla laskee odotuksia. Vaikka tiedän, että kp1 tulee olemaan taas pettymys.

Mitä Beislalle kuuluu?

Mollukka, mustakin tuntuu että ketjuissa korostuu ääripäät. Tietenkin etenkin ne, joilla yritys kestää, jää helpoimmin mieleen kun pitkään pyörivät mukana. Vaikka onhan sitä "keskikastia" myös runsaasti. Mä luulen kuitenkin että se sun työnhaku on hyvä juttu. Vaikka itsellä tuntuu olevan hankalaa suunnitella nyt muuta elämää, mutta sais tosiaan ainakin ajatuksia muualle, eikä sitä voi kaikkea laittaa tauolle projetkin ajaksi. Toivon kuitenkin että se sun polin aika tulisi pian!
Kyselit Letrojen vaikutuksesta mulla. Tosiaan luomukierrossa on ultrattu kahdesti, mutta juuri ne kierrot venyivät pitkäksi, joten en tiedä kertoivatko ne koko totuuden. Kuitenkin silloin isoimmat follit oli kp12 12mm ja kp9 9mm (kuikans sattuikin!). Eikä olleet mitenkään selkeästi isoimmat, jälkimmäisessä ei löytynyt johtofollia vaan tuon kokoisia oli paljon. Letrojen kanssa on ollut nyt kp10 18mm ja tässä kierrossa kp9 18mm, eli sikäli toimivat hyvin. Lääkäri tosin mainitsi, että letrojen avulla munasolu kasvaa suuremmaksi kuin luomuna.

Suvetar, hyvä että sun verikokeiden tulokset oli hyvät. Ja pian on sulla tutkimusaikakin. Vaikka tietenkin toivon että kävis hyvin eikä seuraava kierto alkaisikaan! Mutta näin meni mullakin, että kun tutkimuksiin olin menossa, vähän se helpotti oloa. Vaikka on se uusi kierto silti aina pettymys.

Omppulainen, tervetuloa! Onpas sulla mennyt kierto pitkäksi, vaikka testit näytää negaa. Jospa sun ovulaatio on ollut myöhässä tässä kierrossa, ja plussa voisikin olla tulossa? Joillakin myös hormoni nousee hitaammin. Toivotaan parasta! Onko teillä pitkä yritys takana?

Täällä on nyt ultrassa käyty eilen. Siellä tosiaan näkyi hienosti vasemmalla yksi 18mm follikkeli. Sain ohjeen tikuttaa ovista nyt kerran päivässä, ja jos ei perjantaihin mennessä plussa tule, niin pistän irrotuspiikin. Se onkin tosi hyvä, koska lähden sunnuntaina viikoksi reissuun ja myöhästynyt ovulaatio olisi tietänyt tämän kierron epäonnistumista. Nyt ei tarvitse sitä ainakaan stressata. Viimeksi tosiaan o-plussa ei tullut itsestään (vaikka muuten olen saanut sen tikutettua) ja pistin irrotuspiikin. Nyt kuitenkin illalla tuli kunnon ovulaatiolimaa, joten vähän veikkaan että ei tarvitse pistellä tässä kuussa. Onneksi sovittiin luovutajan kanssa jo että huomenna tehdään yksi inssi, ja mahdollisesti toinen lauantaina.

Huomenta kaikki! :)

Minulla olisi kysymyksiä lyhyestä kierrosta ja niukoista kuukautisista. Kiertoni ovat olleet 21-24 päivän välillä, yleisimmin 22 päivää. Tämä tukee mielestäni matalaa AMH-arvoani (testattu kuukausi sitten), sillä kiertohan lyhenee menopaussia lähestyttäessä (ja AMH alenee). Hyviä merkkejähän nämä eivät siis ole.

Ovulaatio tukemaan sain Letroja (sama kuin sulla Beisla! :) ), ensimmäinen pilleri eilen ja ultra on ensi viikolla. Mutta...

Tiistaina käynnistyneet kuukautiseni ovat olleet todella niukat ja käytännössä katsoen ohi jo eilen. Nyt mietityttää ja tuntuu vahvasti siltä että kiertoni lyhyys merkitsee sitä ettei kohdun limakalvoni ehdi paksuuntumaan vastaanottavaiseksi ennen ovulaatiota. Että niukat kuukautiset viestivät keskeneräiseksi jääneestä limakalvosta: kun se ei ole ehtinyt kasvaa, niin vuotokin jää niukaksi kun ei ole mitään mitä pois vuotaa.

Saan ensi viikon käynnon yhteydessä ilmeisesti pienen määrän istukkahormonia (mitäköhän se tekee?) ja ajattelin kysyä voisiko, kannattaisiko kiertoa pidentää ja limakalvoa tukea, ja jos kyllä, miten.

Mites teidän kokemukset? Miten Letrot ovat vaikuttaneet muilla kuin Beislalla (onnea tähän kiertoon!), kokemuksia lyhyestä kierrosta ja niukasta vuodosta? Entä kiertoa pidentävästä, ovulaatiota myöhästyttävästä ja limakalvoa vahvistamista hoito- ja lääkitysvaihtoehdoista? Kiitos kaikista kokemuksista jo etukäteen!

Suvetar, hieno homma, että tutkimukset etenee. Saattaahan olla, että tärppi käy jo ennen sitäkin! Eihän sitä vielä tiedä. :wink Odottelu on välillä tosi tylsää ja tympeetä, niin plussan kuin tutkimustenkin. Epävarmuuden tunne on alati läsnä. Tässä kuviossa tuntuu, että aina odottaa jotakin. Ovisplussaa, kuukautisten alkamisajankohtaa, tutkimuksia ym. Mulla on nyt tällä hetkellä vähän helpompi olotila, kun sain sen uuden työn. :) Se vie ajatuksia muualle. On paljon järjesteltävää ja tottakai nyt jännittää niitä työkuvioita. Sain sen poliajankin tietooni ja se on just ensimmäisten työpäivien kohdalla. Kääk mikä sattuma! Koetan yrittää siirtää sitä aikaa. On nimittäin tosi hankala olla heti ekoina päivinä keskellä päivää pois.

Beisla, hyvin tuntuu sun follit kasvaneen! Huima vaikutus tolla lääkkeellä niiden kokoon. Tärppipäiviä toivottelen sinnekin!

Dolcetti, enpä juuri osaa sanoa mitään tuosta kierron pituudesta. Ajattelisin, että ehkä merkittävää on, jos selkeästi tapahtuu muutosta pituudessa suuntaan taikka toiseen eli lyhentyy tai pidentyy aiempaan nähden. Kierto on eri ihmisillä eri pituinen. Itselläni ei ole koskaan ollut pitkä kiertorytmi, joten en ole osannut olla siitä mitenkään kovin huolissani. Kohdun limakalvon paksuus selviää ultrassa, joten gyne voi tuon asian sopivana kiertopäivänä tarkistaa. Luota sun gyneen, että se tietää, mitä kannattaa tehdä. Mä menin kesälle vastaanotolle A4:sen kanssa, joka oli täynnä kysymyksiä. Tuntui ainakin itselle huojentavalta, että sai ammatilaiselta vastauksia itseä askarruttaviin kysymyksiin. Gyne toteskin jotain sen tapaista, että oon tainnut selvitellä netistä aika paljon asioita. Jep, sitä on tullut tehtyä. :cool: Mutta tosiaan paljon sain vastauksia sillä käynnillä.

Omppulainen, tervetuloa mukaan!

Toiveikasta torstaita kaikille!

Dolcetti, hyvä kun sait letroja, toivottavasti toimivat hyvin. Taas muitakin ketjuja lukeneena, kysyin omalta lääkäriltä että vaikuttaako Letrot ovulaation tikutukseen ja hän sanoi että ei mitenkään vaikuta. Letrot eivät ole hormonia johon o-testi reagoi, joten testin pitäisi toimia normaalisti.
Tosiaan jos oma kierron pituus muuttuu, voi se kieliä hedelmällisyyden laskusta. Olennaista ei silti ole vain kierron pituus, vaan onko aika kierron alusta ovulaatioon riittävän pitkä (munasolu ehtii kehittyä) ja onko luteaalivaihe (ovulaatiosta kierron alkuun) sopivan pituinen, että kiinnittyminen ehtii tapahtua. Pikaisesti googlaamalla löysin että normaaliksi luteaalivaiheeksi lasketaan 10 - 16 päivää kestävät, mutta 12 päivää lyhyemmällä voi olla hankalampi raskautua. Ajasta kierron ekasta päivästä ovulaatioon en ole ihan varma. Luomukierrossa tilanne on varmaan eri kuin lääkeavusteisessa. Esim. nyt lääkäri sanoi mulle kp9, kun follikkeli oli 18mm, että se olisi periaatteessa jo tarpeeksi suuri irrotettavaksi, mutta koska lääkkeellä kasvaa usein suuremmaksi (eikä meillä ollut mikään kiire) niin annetaan kasvaa.
Lueskelin mun ovulaatiotestin ohjetta, ja siinä sanotaan että jos kierto on alle 21 tai yli 40 päivää, niin ota yhteyttä lääkäriin. Eli tuon mukaan 22 ainakin olisi vielä normaali. Ja paketin mukaan 22 päivän kierrolla testaus pitäisi aloittaa jo kp6, joten oletettavasti siitä on mahdollista raskautua. (Vaikka toki ohjeessa neuvotaan aloittamaan testaus sen mukaan, että todennäköisesti alussa testi näyttää negaa.) Kuulostaa kyllä omaan korvaan hurjan lyhyeltä ajalta, mutta lääkäri varmaan tietää paremmin.
Istukkahormonista en ole varma. Sitä on ainakin irrotuspiikissä, joka siis saa munasolun irtoamaan (näin ymmärsin), mutta määrästä en tiedä tai mihin muuhun sitä käytetään.
Kuukautisten kestosta, muistan lukeneeni, että jos vuoto kestää vain 1-2 päivää on limakalvo todennäköisesti liian ohut. Itsellä ei vaan sitä ongelmaa ole koskaan ollut, mun menkat on todella runsaat. Letrot ei vaikuttaneet tähän ainakaan viime kierrossa. Mutta ehdottomasti kannattaa sanoa niukasta vuodosta, voi hyvin olla että siihenkin on jokin lääke.

Mollukka, mullakin lääkäri totesi että taidetaan olla aika hyvin perillä jo aiheesta. Totta kai on hyvä kysyä sieltä kun netissä (ja lääkäreillä) on eri ohjeita ja mielipiteitä, mutta kallista aikaa se on yksityisellä niin mun mielestä hyvä tehdä taustatutkimusta netissä eikä mennä ihan H-moilasena.
Ai niin ja noista ovulaatiotuntemuksista piti sanoa, itsekin olen alkanut kuunnella kroppaa ihan eri tavalla kuin ennen. Kummasti reagoi jokaiseen nippaukseen ja kramppiin ja miettii mitä tuokin meinaa. Toisaalta olen myös oppinut lisää, esim. vasta muutaman kuukauden yrityksen jälkeen opin tulkitsemaan ovulaatiolimoja, ennen en oikeastaan tiennyt niistä mitään.

Vau teitä Mollukka ja Beisla! Sainpa taas paljon uutta hyvää tietoa jo tässä vaiheessa. Kierrostani vielä sen verran, että minullahan ei ole ollut luomukuukautisia lähes tulkoon vuosikymmeniin ennen tämän yrittämisen alkamista. Joskus aikoja sitten kiertoni kesti noin 26 päivää, joten ei se ikinä pitkä ole ollut. Mutta toki selkeästi niistä teinivuosistani lyhentynyt. E-pillereiden poisjättämisen jälkeen kierto oli ensi 26-30 päivän välillä, mutta on nyt näytänyt vakiintuvan - muutaman hieman pidemmän kierron jälkeen - tähän 22 päivän tienoille. Yrittämistä ei ole takana vuosikausia, mutta eipä tässä ole aikaakaan hukattavaksi. Siksi olosuhteet pitäisi saada viilatuksi kohdilleen, vaikka muuta vikaa kuin se alhainen munasolureservi ei ole löydetty. Viaksi kyllä laskisin myös nämä niukat kuukautiset, jos niiden taustalla tosiaan limakalvon keskeneräiseksi jääminen. Noh, ensi viikolla tiedän taas enemmän ja saa lisää "troppeja"!

Ovulaatio- ym. tuntemuksia ei osaa kyllä etsiä enkä havainnoida, kun vatsani temppuilee muutenkin. Hulluksi tulisin jos yrittäisin pohtia, että mikä mistäkin johtuu. E-pillereiden kanssa kuukautiset oireilivat aina jonkin verran, mutta nyt ei tuntunut tässä kierrossa miltään. Varmaan siksi kun tuota vuotamista oli niin vähän. Ovulaatiolimojakaan en ole bongannut, mutta CB:n kahden hormonin testi on kyllä piikin havainnut (joissakin kierroissa vain sen maksimaalisen). Jos noihin testeihin on luottaminen, niin luteaalivaiheen pitäisi olla juuri ja juuri riittävän pitkä eli 12 päivää tai yli.

Mites te muut? Helpottaako teitä tiedon etsiminen ja tiedon löytäminen? Vai lisääkö tieto teideän kohdallanne stressiä ja epävarmuutta? Minulle tiedon etsiminen luo valheellisen, mutta lohduttavan kuvan kontrollista. Että ikään kuin voisin tähän jotenkin itse vaikuttaa ja toki tiettyyn pisteeseen saakka voinkin (elämäntavat ym.)

Huh @Mollukka ja @Beisla, olen kyllä vielä ihan h-moilanen teihin verrattuna. Meillä on yritystä takana n. vuosi, mutta siitä puolet on mennyt kierron käynnistämiseen pillereiden (mini) lopettamisen jälkeen. Oma ongelmani on päinvastainen kuin @Dolcettilla. Aikanaan 10v sitten ennen pillereitä kierto oli 70 päivää. Gyne oli sitä mieltä, että se on varmaan ohimenevä häiriö, ja oma "normaali" kiertoni on se 36-37 päivää - ja sitä se onkin ollut viime aikoina. Mutta jos ei tärppää, niin seuraavan oviksen odotusaika on pitkääkin pidempi! Muutakin gyne-osaston ongelmaa on, joten en usko että tästä raskaudutaan ihan helposti (kun lekuri lupasi kirjoittaa hedelmöityspuolelle lähetteen jo ennen yhtään yritystä...)

Nyt tilanne on se, että ostin apteekin kalleimman testin, ja sekin oli tänään nega. Menossa päivä 42/37(??). Olen pohdiskellut tätä vähän monesta vinkkelistä.

a) arvioin ovulaation aivan väärin, ja selkeistä merkeistä huolimatta se olikin vasta viime viikon pe eikä tuon 37p oletetun kierron mukainen. 37 päivän kiertoa puolustaisi se, että silloin oli selkeät ovislimat... Samoin sitä puolustaa se, että nämä "raskaus"oireet alkoi jo ennen viime viikon pe, jolloin nämä ei voisi olla PMS-oireita.

b) joku muu asia aiheuttaa raskausoireet. Onko pöpö pahoinvoinnin takana? Muu hormonimyräkkä rintojen kipeytymisen ja alavatsakivun takana?

c) muu, mikä? Olin sattumalta tänään työterveyslääkärissä, ja hänen mukaansa nykyiset kotitestit ovat erittäin luotettavia joten raskaana tuskin ollaan (buu).

Hyviä ideoita? Lääkäriin lähden, jos oireet ei lopu ja menkkoja ei näy ensi viikon loppuun mennessä...

Dolcetin kysymykseen tieto aiheuttaa tällä hetkellä enemmän hämmennystä, sillä luotettavan tiedon seulonta on netistä aika hankalaa ei-ammattilaiselle. Kontrollifriikin luonteelle tämä ei sovi, sillä kaikkeen pitäisi saada vastaus saman tien eikä vain odotella...

Stressitöntä viikonloppua kaikille!

Niin sitä väitetään nykyajan testien olevan tarkkoja. Itse sain plussan vasta kun menkat oli kaksi vkoa myöhässä :)

Onnittelut uudesta työpaikasta mollukka! Hieno juttu :) Harmi, että asiat menevät hankalasti päällekkäin, mutta etköhän saa siirrettyä aikaa. Tekee hyvää saada uutta ajateltavaa :thumleft

Beisla, kuulostaa hyvältä taasen follitilanne :happy: Olispa jännää tietää itsekin noin tarkkaan, mitä kropassa on meneillään. No ehkä sen aika tulee vielä tutkimusten myötä. Vaikka toki toivon, ettei niihin tarvitsisi mennä.

Dolcetille en osaa oikein kommentoida, kun ei ole kokemusta lääkityksistä tai muista. Mutta maalaisjärjellä ajatellen tosiaan voisi kuvitella, että jos kierto on aina ollut lyhyt, se ei välttämättä kerro hedelmällisyyden heikentymisestä. Ja gynehän tosiaan mittaa sen limakalvon paksuuden, eli se on aika helposti selvitettävissä. Noista kierron pituuksista ennen ovista ja oviksen jälkeen pakko todeta, että tiedän ainakin yhden tapauksen, joka on tullut raskaaksi tosi varhaisesta oviksesta. Ja myös ohueksi todettuun limakalvoon on päässyt pieni kiinnittymään, vaikka lääkäri piti mahiksia heikkoina. Että ei se ole aina niin yksinkertaista - ihmeitäkin tapahtuu :)

Omppulainen, toivottavasti saisit vielä plussan! Tuo odottelu on niin raivostuttavaa. Itsestä ainakin tuntuu, että menkkojen odottaminen vain siirtää niitä. Onko sulla ollut aiemmin tapana testata ovista vai onko tuntemukset niin vahvat, että luotat niihin? En halua olla tylsimys, mutta ovuloimaton kiertohan voi venyä. Mitä olen lukenut, niin ilmeisesti kierron pitää olla aika reilusti venynyt (pari viikkoa?), että lääkärissä puuttuvat asiaan. Toisaalta sulla on ollut venymistä aiemminkin, voisivat ehkä reagoida sen takia herkemmin.

Tiedon hakemisesta ja saamisesta.. Kyllähän se antaa jonkun pienen hallinnan tunteen, kun tietää, miten asiat keskimäärin menee. Mutta sitten taas on tajunnut, että ei näitä asioita voi silti oikeasti hallita. Mua rupesi tympäisemään tämän kierron alussa nimenomaan se, että vaikka kuinka koittaa tehdä kaiken "oikein", silti ei onnistu. Joten nyt ei esim. harrastettu kuin yhden kerran sellaista tietoisesti ajoitettua seksiä enkä testannut ovista. Mulla oli kyllä tosi voimakkaita kipuja, mutta niin monena päivänä, etten tiedä, mikä olisi ollut se varsinainen ovisaika. Yritin kyllä mielenkiinnosta seurata limoja, mutta en minä niitä bongaa. Ehkei niitä sitten tuu kaikille. Joka tapauksessa en oo varma, onko mellä nyt oikeasti hirveästi edes mahdollisuuksia. Nähtäväksi jää...

Mukavaa viikonloppua!

Kiitos sullekin Suvetar2015 tiedoista ja toiveikkuutta herättävien kokemusten jakamisesta. Ekassa ikinä minulle tehdyssä ultrassa pari viikkoa sitten limakalvo oli kasvanut ihan OK mittaan siihen nähden että folli oli samaan aikaan noin 14 millimetrin kokoinen. Mutta ovulaatio taisi kuitenkin tapahtua aiemmin kuin mitä lääkärini ultran perusteella arvioi (perustuen CB:n hymynaamaan, joka napsahti ruutuun ultran jälkeisenä päivänä). Mutta niin se kai on, että kun hedelmällisyys laskee, niin munarakkulatkin puhkeavat pienempinä ja aikaisemmin (siksi lyhentyvä kierto). Mukavaa viikonloppua sinullekin! :)

Beisla: Miten Letrot on vaikuttaneet sulla ovulaation ajankohtaan? Onko pysynyt samana vai siirtyny tmyöhemmäksi tai aikaisemmaksi? Onko muilla Letro + ovulaatio kokemuksia?

Merkkejä kuukautisista on näkynyt myös tänään neljäntenä päivänä ja enpä olisi ennen uskonut olevani iloinen pidemmästä vuodosta! :D Niukkaahan vuoto on ollut, mutta eilisen perusteella luulin kuukautisten kestoksi jääneen reilut kaksi päivää. Nyt voin puhua jo neljästä päivästä ja tuo luteaalivaihekin on todennäköisesti tarpeeksi pitkä.

Omppulainen, onpa sulla tosiaan kestänyt kierron käynnistyminen. Varmasti turhauttavaa odotella. Ja onhan pitkässä kierrossa tosiaan se, että kauemmin aina joutuu odottelemaan. Mun normikierto on 28-32 päivää (yleensä 30 tai 31) mutta tässä 9kk aikana on ollut kaksi pidempää kiertoa (ehkä stressin takia), 36 ja 39 päivää.
Enpä mäkään tiennyt yrityksen alkupuolella puoliakaan tästä, mutta täällä kun on lukenut ihmisten kokemuksia niin tieto lisääntyy. Eipä sillä kai niin väliä muuten, mutta (yksityiselle) klinikalle kun mentiin, niin halusin olla kartalla kun siellä aika on rahaa.
Harmi että sun kierto vaan venyy vaikka testit näyttää negaa. On kyllä joitakin ihmisiä, joilla raskaus näkyy vasta verikokeessa, mutta mäkin olen ymmärtänyt että enemmistölle kotitestit toimii hyvin. Hyvä että oot kuitenkin menossa lääkäriin uudestaan. Oireista en osaa sanoa muuta, kuin että yrityksen aikana olen kokenut lähes kaikki: on ollut etovaa oloa, epätavallista tissikipua, palelua... ja silti on menkat tulleet ajallaan (tai myöhässä) ja testit aina näyttäneet negaa. En tiedä onko siellä ollut kiinnittymisyritystä joka aiheuttaa oireet, vai hormonit muuten vaan heitelleet. Mutta toivotaan että sun ovis oli myöhässä, sitten olisi vielä toivoa! :)

Suvetar, niinhän se on, ristiriitainen juttu: kovasti toivoin etten joudu tutkimuksiin, mutta näin pitkällä kun ollaan niin helpottaa vähän oloa kun tietää missä mennään. Toivotaan että se yksi hyvin ajoitettu kerta riittäisi teillä. Samassa toivossa täällä usein ollaan, yksi tai kaksi inssiä kuussa. Kerta oikeaan aikaan voi hyvin tuoda tärpin. :wink Mutta kuulostaa hyvältä jos olet onnistunut vähän unohtamaan yritystä tai kierron vaihetta, sekin voi vähentää stressiä.
Ovislimoja mulle ei juurikaan tule pyyhittäessä. En muista olenko jo laittanut linkkiä tänne, mutta limoja opin tulkitsemaan vasta tämän blogitekstin myötä: http://luomupimu.blogspot.fi/2011/11/ovulaatiolima-ja-muita-valkovuodon.html (ällövaro, kuvia!)

Dolcetti, en ole ihan varma miten Letrot on vaikuttaneet ovulaation ajankohtaan. Periaatteessa siis folli on kasvanut paljon nopeammin isoksi, joten oletan että luomuna ovis olisi ollut aiemmin. Olen kuitenkin saanut molempiin lääkeavusteisiin kiertoihin irrotuspiikin, jos o-plussa ei tule tiettyyn päivään mennessä. Normaalisti mulla o-plussa on tullut kp12-16 välisellä ajalla. Nyt lääkkeen kanssa lääkäri on käskenyt alkaa tikuttaa jo ultrapäivänä, eli kp10 ja nyt kp9. Molemmissa kierroissa sain ohjeeksi, että jos o-plussa ei tule kp12 mennessä niin irrotuspiikki napaan. Ei tullut, joten tänäänkin pistin piikin. (Ovulaation pitäisi olla sitten 36 tunnin päästä pistosta.)
Hyvä jos pari viikkoa sitten ultrassa sun limakalvo oli ihan ok. Eiköhän sen sitten pitäisi olla tarpeeksi paksu, jos lääkäri oli sitä mieltä.
Kysymykseesi tiedon hausta, itse kun kiinnostun jostakin aiheesta niin tykkään hakea siitä tietoa. Minulla se ehkä vähän vähentää stressiä, kun tiedän mitä odottaa. Toisaalta olen pitäytynyt lähinnä tiedossa siitä, millainen kierron pitäisi olla ja miten eri lääkkeet toimivat, ja miten eri ihmisillä tutkimuksissa on tehty. Olishan tuota ravinnepuolen tietoakin ihan loputtomiin, mutta olen ajatellut että yritän lähinnä syödä terveellisesti ja liikkua, enkä stressaa kaikesta mitä laitan tai voisin laittaa suuhuni. Siitä kyllä saisin stressin, jos joka päivä joutuisin miettimään mitä syön.
Toisaalta, kun tässä ollaan luovuttaja-kaverin kanssa liikkeellä, niin koen velvollisuudeksi hakea ainakin sen verran tietoa, ettemme vaivaa kaveria turhaan. Ison työn ja uhrauksen hän tekee, niin haluamme että kaikki on hänelle mahdollisimman helppoa.

Kiitos Beisla! Toivotaan, että minullekin kävisi samoin kuin sinulle ja ovulaatio viivästyisi. Ihan kotitesteilläkö tuota ovulaatiota tikutat? Saako kysyä merkkiä? :) Sullahan on muuten aika pitkä myös toi luteaalivaihe, eli siis aika ovulaatiosta seuraavan kierron alkuun. Se on varmasti hyvä juttu. Mulla taitaa olla siinä ja siinä että meneekö siihen "tarpeeksi pitkä" luokkaan.

Itsekin suhtaudun ruoka- ja lisäravinne ym. asioihin maalaisjärjellä ja lääketieteeseen sekä tutkimustuloksiin luottaen. Googlasin kyllä mm. tuota gelee royalia, mutta koska en löytänyt sen tehosta muunlaisia kuin anekdoottisia todisteita, niin päätin jättää välistä. Foolihappoa syön kyllä ja koska tykkään greipeistä muutenkin, voisin syödä niitä silloin tälloin :) Uskon myös tuohon monipuolisesti ja terveellisesti syömiseen (herkuttelua unohtamatta!) sekä liikuntaan. Niiden osalta siis jatkan kuten ennenkin.

Meillä on o-testinä kotitesti.fi:stä tilatut Sofin ovulaatiotestipuikot. Liuska olis ollut vielä halvempi, mutta puikko tuntuu kivemmalta käyttää ja mulla ainakin toimii hyvin ja selkeästi. Mutta tosiaan voi olla että mun ovulaatio olisi tullut ihan normaaliin aikaan, jos olisin jatkanut tikuttamista enkä pistänyt piikkiä. Normaalisti olisin vasta aloittanut tikutuksen tänään kp12, nyt lääkäri oli sitä mieltä että parasta irrottaa se jo. Kuitenkin kun folli oli kasvanut paljon suuremmaksi kuin luomuna, ei haittaa että ovulaatio on aiemmin.
Mulla on sama, että mieluummin luotan tutkittuun tietoon. Foolihappoakaan en tosin alussa syönyt, nyt ostin jokunen kuukausi sitten elämäni ensimmäiset monivitamiinit (raskausversion) että saisi sitä foolihappoa ja muuta. Aavistuksen skeptinen olen tosin edelleen siitä, että foolihappo olisi pakko saada purkista. Uskon kyllä että se on tarpeellista, mutta kyllä lääkefirmat käärii isot rahat kun saavat ihmiset uskomaan, että se on ainoa kunnon tapa saada sitä terpeeksi. Kuinka suuri osa maailman naisista (ja Suomenkin, ei kovin montaa vuotta sitten) ei koskaan popsi foolia purkista ja silti syntyy terveitä lapsia. No, silti itsekin nyt syön pillereitä. :rolleyes:
Mäkin pidän verigreipistä ja epäsäännöllisen säännöllisesti olen niitä syönyt. Tässä kierrossa taas enemmän, varmasti yli puolena päivistä ennen ovista söin yhden verigreipin päivässä. Tiedä johtuuko siitä, mutta ovislimat on kyllä normaalia runsaammat. (Lääkkeestä tuskin johtuu, koska viime kierrossa limat lähes loisto poissaolollaan.) Kyllä mä paria "poppaskonstia" olen sortunut kokeilemaan, yhdessä kierrossa geleetä (elämäni ensimmäinen ostos luontaistuotekaupasta) mutta epäilen että lisääntynyt tiputtelu johtui siitä, joten se jäi. Ja yhden purkin ostin vehnänalkioöljyä, tosin vetosin itselleni siihen, että se saattaa autaa atooppiseen ihoon. Mulla ainoa tehokas lääkevoide on kielletty ovulaation jälkeen. Eipä auttanut ihoon, ikävä kyllä.

Beisla, oon jossain yhteydessä törmännyt tuohon luomupimun sivuun ja ne kuvat on tosi havainnollistavia :grin siis hyvässä mielessä. Teinkin tällä kertaa niin, että kokeilin joka päivä ainakin kerran myös sisältä, mutta silti en havainnut niitä kananmunanvalkuaislimoja. Ei mitään sinne päinkään. ÄLLÖVARO.. Mulla se valkovuoto on kosteimpaan aikaan vaan sellaista tosi valkoista ja kosteusvoidemaista ja sen jälkeen muuttuu läpinäkyväksi, muttei venyväksi. Mutta aivan kun oisin jostain lukenut, ettei niitä limoja tule kaikille (aina?).

Dolcetti, hyvä, että menkat ei nyt olleet niin lyhyet - joskus siitäkin voi iloita :)

Ootteko muuten kuulleet yskänlääkepoppaskonstista?? Siihen törmäsin yhdellä sivustolla.. Perustuu muka liman irroittamiseen! En kyllä oikeasti jaksa uskoa siihen. Tuli mieleen tosta greipistä, kun sitrushedelmät yleensäkin lisää mulla liman eritystä myös keuhkoputkista :p

Yritän kovasti olla ajattelematta kropan tuntemuksia, mutta kun ei. Hiton hormonit, kun saavat taas kaiken sekaisin ja oirehourailu alkaa..

Täällä oli mielenkiintoista keskustelua letroista, ovulaatiosta ja kierroista yleensäkin. Jaampa tähän omankin tarinani jos siitä on esim. Dolcetille apua :)

Mulla on menossa neljäs letrokierto.
Ensimmäisestä letrokierrosta tehtiin aukkari kp10 ja muuta seurantaultraa ei tuossa kierrossa ollut. Yllätyksekseni sain positiivisen r-testituloksen tuossa kierrossa, mutta tuo raskaus päättyi keskenmenoon noin rv6-7.

Menkat alkoi tasan 7viikkoa keskenmenon jälkeen ja sain ohjeeksi syödä kaksi letro-tabua kiertopäivinä 5-9. Ensimmäinen seurantaultra oli kp12, siinä löytyi 10mm folli. Uusi seurantaultra tehtiin sitten kp16, jolloin tuo folli oli kasvanut 15mm kokoon. Lääkäri oli positiivisella fiiliksellä ja arveli sen irtoavan kp19-20 tietämillä. Irtoamista varmistamaan minulta otettiin kp25 progesteroni verikoe. Tuo arvo oli muistaakseni yli 40, joka on kuulemma erittäin hyvä ja osoittaa follin irronneen. Tuo kierto oli 35 päivän mittainen.

Kolmannessa kierrossa tulkitsin omaa kehoani itse ilman ovistestejä / folliultria. Siinä tunnistin ovisoireet selvästi: kp14 tuli kananmunalimat, kp 15 oli alavatsajuilimisia ja kp16 oli lämmöt kohonneet. Näin ollen arvelin oviksen olleen kp15. Kierto oli 30päivän mittainen, eli aika oviksesta menkkoihin 15päivää.

Tämä neljäs letrokierto on ollut tuon kolmannen toistoa, paitsi ovis oli pari päivää myöhemmin kp17, nyt menossa kp21 eli dpo5. Menkkojen oletan alkavan kp33 eli kierrosta tulisi 32päivän mittainen.

Näiden viime kiertojen tuntemuksien perusteella olen varma että ovuloin. Se ei varmasti ole meidän ongelma. Lisäksi miehen simpat on tutkittu ja kaikki oli normaalilla tasolla. Näitä letrokiertoja meillä päätettiin tehdä 5-6 ennen kuin katsotaan jotain muuta. Itse ajattelin että kokeilen varmaankin tuon 6 kiertoa. Letrot + aukkari toi meille kuitenkin jo yhden plussan tikkuun niin miksei voisi tulla toistakin...

Ai niin Dolcetti mietti myös niukan kk-vuodon yhteyttä limikseen. Itse olen mietiskellyt samoja asioita. Mun kuukautiset kestää 2-4 päivää ja ovat myös aika niukat. Yhtenä päivänä vuotaa vähä reilummin, mutta silloinkin pärjää pienimmällä tampoonilla monta tuntia. Muutoin riittää ihan pikkuhousunsuoja. Noissa folliultrissa katottiin myös limiksen paksuus ja oli tuossa kp16 tehdyssä ultrassa 8-8,5mm, mikä on lääkärin mukaan ihan hyvä.

Toivottavasti tästä oli apua.

Kiitos Junttura! Sen verran vielä, että tiedätkä myöhensivätkö Letrot sun ovista? Itse toivon niin käyvän omalla kohdallani monestakin syystä. Ehtisi ensinnäkin limakalvo kasvamaan isommaksi ja samoin munasolu. Tässä kierrossa toivon myöhäisempää ovista myös siksi, että mies lähti tänään (KP5) viikoksi maailman toiselle puolelle siemenineen. Eivät taida siittiötä kuitenkaan jaksaa hengissä viikkoa, vaikka liikkuvaisia ovatkin :) Ihmettelen kuitenkin tota Letro määrää: mulle on määrätty yksi tabletti kierron 2., 4. ja 6. päivä. Moni muu näyttää ottavan pillerin päivässä monen päivän ajan o_O

Beisla: Samoilla linjoilla mennään noiden lääkkeiden ja luontaistuotteiden kanssa. Itse syön siis toista viikkoa foolihappoa, ja D-vitamiinia syön satunnaisesti talviaikaan. Lääkefirmojen lisäksi isoja rahoja käärivät myös luontaistuotteita valmistvat firmat. Ihmetyttää, että toisissa apteekeissa on ikioma homeopatia-osastonsa. Tuttu lääkäri kertoi, että apteekkarit lisäävät noita tuotteita valikoimiinsa, koska ne myyvät niin hyvin ja niissä on hyvät katteet. Hiukan arveluttava periaate.

Ai niin, aloitan tikuttamisen huomenna (KP6) ja toivon myöhäisempää ovista tässä kierrossa. Jospa se limakalvo ehtisi kasvamaan paksummaksi, munasolu kehittymään kypsemmäksi ja mieskin ehtisi takaisin kotiin :) Ultrassa ensi viikolla selviää varmasti lisää.

Muokattu viimeksi:
Mun kierrot on ollu niin vaihtelevat etten osaa kyllä ihan faktavastausta antaa siihen, että myöhentävätkö ovista. Myös näiden letrojen kanssa on kiertojen pituus vaihdellut, eka oli 35, toinen 30 ja nyt odotettavissa 32 päivän mittanen kierto. Eli pitävät mun kokemuksen mukaan oviksen aika lailla omalla paikallaan... ehkä...

Aika hassusti sulle määrätty nuo. Minä syön 2kpl/päivä kiertopäivinä 5-9.

Täällä sama meno jatkuu. Menkkoja ei vieläkään näy, mutta onneksi (noin elämän kannalta) muut oireet on vähentyneet ja jäljellä on vain alavatsakipu. Sen alun perin luulemani oviksen päättelin kananmunalimoista (samoilla luomipimun sivuilla on käyty ;)) ja "melkein" tikusta. Viivat ei sit vissiin olleetkaan riittävän tasavahvat... Jälkimmäinen ovisepäily oli selkeä tikutus, mutta silloin olo oli kuivaakin kuivempi. Päättele tästä sitten. No, sain lekuriin keskiviikolle peruutusajan. Muutenkin tässä syksyllä oli tarkoitus mennä, niin ihan ok. Eli kuten Beisla sanoit, toivoa on jos se oli todella ovis vaikka tulisikin 4 kertaa vuodessa... Luulen, että kohta voin sit liittyä teidän kerhoon lääkkeiden vertailussa :D

Takaisin