Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kaikki!

Olen uusi keskustelija täällä, hakemassa vertaistukea. Olen 37v nyt, ehkäisystä luovuimme jo kohta 3 vuotta sitten. Pitkä kierto/harvat ovulaatiot osoittautuivat meidän lapsettomuuden haasteiksi. Paljastui, että toinen munajohdin on tukossa. Se ja yksi kysta poistettiin laparoskopiassa, jonka lisäksi mulla on myös PCOS:ään viittaavat munasarjat. Miehellä onneksi kaikki kunnossa. Ensialkuun yritettiin 9kk letrojen avulla, niillä toki tuli säännöllinen kierto ja ovulaatiot joka kuu kp 14-18 tienoille, mutta ei raskautta sitten millään. Viime kuussa tehtiin päätös siirtyi IVF-hoitoihin. Tänään alkoi taas menkat ja huomenna aloitan pistämään Gonal-F. Jännittää ihan vietävästi!! Vaikka tuntuu myös toiveikkaalta, että nyt vihdoin jotain konkreettista ehkä alkaa tapahtumaan.

Onko täällä kanssasisaria, jotka osaisi kertoa kuinka kipeäksi punktiosta tulee? Olin laparoskopian jälkeen tosi kipeä, viikon saikulla vuodelevossa ja senkin jälkeen vielä viikon verran pelkästään lyhyitä kävelylenkkejä pystyi tekemään. Vaihdoin työpaikkaa reilu puoli vuotta sitten ja kaikki uusia ihmisiä, joten en haluaisi kenellekään siellä kertoa hoidoista (vielä). Punktion jälkeen ollaan käsittääkseni jonkin aikaa pois töistä. Kuinka kauan muut ovat olleet saikulla?
Mä olin viime keväänä punktiossa ja sain sairaslomaa 3 päivää. Mä olin aika kipeä punktiopäivän ja seuraavan,mut sitten alko jo helpottaa, turvotusta oli vähän pidempään. Mun muistaakseni pääsin hölkällekkin jo ennen kuin oli 2 vkoa mennyt punktiosta. Mulle ei tehty tuoresiirtoa, kun hyperin riski oli niin iso ja edelleen odotan, et pääsisin ekaan siirtoon 😒
 
Kiitos kommentista S33. Kiva kuulla, että noin pienillä kivuilla selvisit. :) Voin onneksi tehdä kotona etänä puolet työajasta, ei heti tarvitse olla toimistolla skarppina 😄
 
Meilläkin taisi miehelle tulla, kun hänelle siitä mainitsin ennen sitä simppanäytteen antoa. Ei hänelläkään aivan övereitä tule otettua tai ei niinkään biletetä, mutta hän on semmoinen "tissuttelija". Työarkena ei niinkään, mutta viikonloppuisin ja lomilla. Huomasin kyllä heti sitten muutoksen ennen näytteen antoa, että hän ottikin tosi paljon vähemmän ennen sitä. Toki, ei se niihin siittiöihin enää tosiaan auttanut, mutta noin niin kuin ajatuksena. Ei sitä alettu sen enempää analysoimaan eli ei päästy keskusteluissa siihen pisteeseen, että kuinka pitkän ajan sisältä tuo vaikutus tulee.


ON: tänään pitäisi lääkärin soittaa minun labratuloksista. (pitäkää peukkuja, että tänään on se "the päivä") Viikko on ollut tosi pitkä odottaa. Olen varautunut nyt päässäni susi-huonoihin tuloksiin ja viikon aikana olen pyöritellyt laskelmia, että mistä kaikesta saisin raavittua rahan kasaan suht nopeallakin aikataululla. Yhteen hoitokertaan ehkä niinkin saa rahaa kasaan, mutta sitten seuraavat voikin olla jo haaste. En oletakaan, että ensimmäisestä kerrasta tärppäisi IVF:kään, joten semmoinen hieman pidempi säästösuunnitelma pitäisi tehdä varmasti.

Kierto on nyt vaiheessa: dpo 7. Nyt ei ole vielä näkynyt sitä viime kierron "tuhru"-vuotoa, mutta voi olla, että se alkaa tänään tai vasta huomenna, jos kierrot olisivat nyt keskenään veljeksiä. Siteen laitoin jo valmiiksi sitä ajatellen. Siihen malliin kuitenkin nipistelee alamahalla. :Hear No Evil Monkey:

Lääkäri ei soittanut eilen, vaan soitti tänään. Ei mitään hurraa-huutoja voi kyllä kuulua sen puhelun jälkeen. Miehen jutut oli ok, minun ei. :crying-face:
Ainoa suositus oli IVF minun arvoilla. Meni kyllä päivä aivan sekaisin.
 
Täällä seurailen. Itsellä kolme kokemusta punktiosta ja ei mielestäni jäänyt mitään kipuja.

Nyt täällä keskityn vuoden loppuun tähän painon pudotukseen, mutta mietin silti näitä juttuja… Nyt en testaile edes ovista, mutta alan sit tammikuussa testaan et näkee miten se kroppa toimii… Mulla siis nyt laihdutuslääke apuna, kun paino nousi 10kg vuoden aikana…
Ja mä oon taas flunssassa. Olin kuukausi sitten poskiontelontylehduksessa. Uskon, että työpaikan ilma on huono ja siitä johtuu kaikenlaiset oireet. Aion toivoa kokonaan etätyötä kuukauden ajaksi ainakin jos mahdollista…
mun urheilu alkaa kärsiin…

Tsemppiä kaikille yritykseen! 🫶🏻
 
Tervetuloa kaikki uudet 😊

Täällä alkaa kierukan poistosta johtunut tyhjennysvuoto vihdoin loppuilemaan, nyt kp25/dpo10, jos edellisistä kuukautisista laskee. En nyt yhtään tiedä, mikä kierron vaihe oikeasti on, kun oli toi "välivuoto"...

Kaikenlaista kummallista oiretta ollut kyllä, johtuu varmasti tuon Mirenan poistamisesta. Ehkä alan mittailla aamulämpöjä, jospa sillä saisi selkoa, missä mennään.
 
Hei vaan kaikille uusille, tervetuloa mukaan.
Minä yritän olla täällä taustalla vain nyt.. odottelen ensi viikolla olevaa ensikäyntiä ja yritän metsästää ovista sekä pudottaa painoa.. ruokavalion korjaus on jo hieman onnistunut vähä hiilarisempaan suuntaan.
Töissä meinaa olla liian kiirettä..
Mites @Sandra84 mitä lääkettä sait avuksi? Itsekin olen tässä miettinyt, että pitäisikö kysyä jotain taplettimuotoista avuksi kun ozempic kyllä taisi vähän auttaa, sen saatavuus vain on niin heikkoa... 😔
 
Kiva lueskella teidän päivityksiä, samassa 35+ veneessä kun kaikki kellutaan.

Täällä menkat tekee tuloaan ja eka/toka yk (riippuu laskenko kuparikierukan poistokierron yk1:ksi) loppumaisillaan. Harmittaa, mutta olishan se ollut liian hyvää ollakseen totta jos olisi heti napannut. Ärsyttävää, että seksistä on tullut tavoitteellinen harrastus ja että tavallaan sitä miettii mahdollista raskautta kaikissa tulevaisuudensuunnitelmissa jne. Mutta kohti uutta kiertoa, kokeillaan nyt muutama kerta näin ja sitten yksityiselle kartoittamaan tilanne mikäli plussaa ei tule.
 
Melko kriisiin sain itseni nyt henkisesti. Vaikka toivoin tietenkin, että kaikki olisi vielä aivan ok, niin jotenkin tiesin, että jotain on "vialla" ja yritin tosiaan itseäni psyykata jo aiemmin siihen.. harrastaa siis semmoista minun katastrooffi-ajattelua, mutta silti eilinen puhelu lääkäriltä oli kuin isku samaan aikaan vatsaan, päähän ja sieluun. Nyt yritän selvitä henkisesti työpäivästä.. ja tulevasta illasta.. ja... loppu viikosta.


Mitä teillä on tullut maksamaan yksi hoitokerta IVF, koko se prosessi?
Itsellä on nyt tiedossa tämmöiset hinnat:
IVF, koeputkihedelmöitys (sis. 2 uä-käyntiä, munasolujen keräyksen ja hedelmöityksen, alkion 2-3pv viljelyn sekä alkion siirron alkioliiman kanssa) 3080€ (Kela-korvauksen jälkeen 3020€)
Lääkkeet, arvio 600 €
Miehen siemenneste+käsittely n. 200 € (??, onko tästä mitään tarkempaa hintatietoa kenelläkään? Tämä oli lääkärin "heitto" hinnasta.
Noilla hinnoilla pääsee jo 3820 €/ krt
Mitä muuta kuluja tulee? Saako noista hoidoista tällä hetkellä kela-korvausta edes? Jostain luin, että korvaus otettiin pois ja olisi tulossa vuodenvaihteen jälkeen takaisin..?


Tänään dpo9. Odotan nyt vain menkkoja ja yritän jollain tapaa edistää asioita. Tarvitaan konsultaatiota, toisia lääkkeitä perussairauksiin, ym. ym. Miehen kanssa keskustelua ja hänen mielipidettään kaikkeen tähän jne. jne. Tuo viimeinen pelottaa ja jännittää tosi paljon. Onhan sekin mahdollista, että toinen sanoo, että ei hän halua lähteä tähän prosessiin. Vaikka asiasta on tässä keskusteltukin; että mitä jos näin tai näin. Mutta se on ollut keskustelua vailla faktoja, ennen tuloksia.
 
Hei vaan kaikille uusille, tervetuloa mukaan.
Minä yritän olla täällä taustalla vain nyt.. odottelen ensi viikolla olevaa ensikäyntiä ja yritän metsästää ovista sekä pudottaa painoa.. ruokavalion korjaus on jo hieman onnistunut vähä hiilarisempaan suuntaan.
Töissä meinaa olla liian kiirettä..
Mites @Sandra84 mitä lääkettä sait avuksi? Itsekin olen tässä miettinyt, että pitäisikö kysyä jotain taplettimuotoista avuksi kun ozempic kyllä taisi vähän auttaa, sen saatavuus vain on niin heikkoa... 😔
Kerro sit miten kävi siellä käynnillä! 🙏🏻❤️

Mä sain Ozempicin reseptin… Sitä on isompina annoksina apteekissa. Ennen hoitoo pitää olla 3kk ilman tätä… tarkistin Ovumiasta. Mä nyt minimissään sen 4kk vedän…

Meillä meni joku 4000€ hoitoon plus lääkkeet. En osaa enää eritellä niitä… Meni se 600€ lääkekatto ekasta rikki. Joistakin lääkkeistä ei saa Kela-korvausta. Ens vuonna kai on puhuttu että vois tulla 40% Kela-korvaus hoitoihin, mutta se ei oo kai vielä varmaa?

Kallistahan tämä on… pitää kans laskea budjettia vähän, jos vaikka joutuu lahjasoluhoitoon lähtemään… Aika tiukkaa on jo nyt. Toki mun luisteluharrastus maksaa maltaita, että sit kun se loppuu, mulla on enemmän rahaa…
 
Pitää pohtia uudelleen tuota ozempicia... 🤔 Työterveyden kautta voisi kysellä.. apteekissa vaan jättivät myymättä mulle viimeksi, sanoivat, että kun mulla oli vasta niin alussa ja heillä vain pari pakettia, niin antavat diabeetikoille ne.. en sitten lähtenyt useamman sadan kilometrin päähän... ärsyynnyin.. plus sit nyt pitäis resepti uusia... Että ois kans sitte vielä 3kk sitä.. Noh.. jooh, kaikki vastustaa... 🙈

Ja taidan joutua perumaan sen ens viikon ajan.. taas... Mies oli yrittänyt saada palkatonta vapaata... Ei kuulemma onnistu.. siellä on töissä väkeä poissa liikaa... 😖
Meinas, että irtisanoutuu jos ei rupia onnistumaan... Noh keino kait se olisi sekin.. mutta milläs ne hoidot sitte maksaa... 🙄

Taas sellainen olo että haaveet kaatuu... Miten se biisi menikään...
Noh.. ovista en ole vielä bongannut... Kp12 joten vielä ehtii.. jos noppaisi tässä yrityskierrossa xxxxxxx niin ei sitä tarttis miettiä milloin päästäis ensikäynnille... 🤪
Joo tervassa tarpomista vaihteeksi...

Tsemppiä @StarStrike ❤️ minä katsoin jo etukäteen et tuo yksityinen minne olen ajan varannut ja jo pariin kertaan siirtänyt.. että siellä olisi hinta aika sama IVF oli jotain hieman alle 3000€ plus käyntimaksut, eka käynti, testit yms tutkimukset... Eli jos ei ekalla tärppää... Niin aina sit "kerta" sen 3000€ 😬 ei tässä ole vara montaa kertaa yrittää... 🙄

Et kait se olis viisaampi nyt vaan koittaa itellä saada painoa alas mahdollisimman paljon.. ja ehkä sitten keväämmällä varailla aikoja ja säästää rahaa ku pärjää vähemmällä ruualla ku laihduttaa.. 🤭🙈
 
Kerro sit miten kävi siellä käynnillä! 🙏🏻❤️

Mä sain Ozempicin reseptin… Sitä on isompina annoksina apteekissa. Ennen hoitoo pitää olla 3kk ilman tätä… tarkistin Ovumiasta. Mä nyt minimissään sen 4kk vedän…

Meillä meni joku 4000€ hoitoon plus lääkkeet. En osaa enää eritellä niitä… Meni se 600€ lääkekatto ekasta rikki. Joistakin lääkkeistä ei saa Kela-korvausta. Ens vuonna kai on puhuttu että vois tulla 40% Kela-korvaus hoitoihin, mutta se ei oo kai vielä varmaa?

Kallistahan tämä on… pitää kans laskea budjettia vähän, jos vaikka joutuu lahjasoluhoitoon lähtemään… Aika tiukkaa on jo nyt. Toki mun luisteluharrastus maksaa maltaita, että sit kun se loppuu, mulla on enemmän rahaa…
Aivan totta.. se varmaan itseasiassa menikin noin, että lääkäri sanoi että se 600€ lääkekatto tulee nopeaa vastaan.. siitä hän puhui. En tässä shokissani selvästi muistanut. Onneks olette te täällä.

Olen eilen ja tänään ollut jotenkin aivan lukossa. Shokissa. Enkä jotenkin pysty ajattelemaan ollenkaan järkevästi.

Tuloksissa tosiaan kriittisimmät olivat todella matala amh ja matala ferritiini. Toisen voi korjata ja toistahan ei. Raudan aloitin heti.

Miehen kanssa juttelin ja hänen mielestä me siltikin yritetään edelleen luomusti muutamat kuukaudet ja jutellaan sitten uudelleen mitä tehdään, tehdäänkö mitään. 😔 Että kai sitä vain tyytyy kohtaloonsa.. en tiedä. En halua ketään painostaakaan tai houkutella tämmöisessä asiassa. En tämän enempään kuin nyt olen tehnyt. Haave on vain niiiiin kova tässä ja nyt. You know. 💔
 
Muokattu viimeksi:
Aivan totta.. se varmaan itseasiassa menikin noin, että lääkäri sanoi että se 600€ lääkekatto tulee nopeaa vastaan.. siitä hän puhui. En tässä shokissani selvästi muistanut. Onneks olette te täällä.
Tammikuusta alkaen yksityisen puolen lapsettomuushoidoista saa Kela-korvausta 40%. Se tuo jonkin verran helpotusta ja me esim odotetaan siihen tammikuuhun että tehdään itse hoito.
 
Takaisin
Top