Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Toinenkierros juurikin niin. Ja onhan se stressaavaa pettyä uudelleen ja uudelleen ja jos se lopputulos on IVF sitten kuitenkin. Toki, stressata saa rahastakin noilla kuluilla, mutta ehkä ne tuottaa sitten paremmin tulosta, jos on tuottaakseen. En tiedä.. tämmöistä ajatuksien virtaa. 🤷‍♀️

Tuli mieleen, kun luin tätä iltalehden juttua; Iltalehti
..onko kukaan muuttanut omaa ruokavaliota yrittämisen aikana ja millä tavalla? Itse olen sekasyöjä ja tulen olemaan, mutta voisin hieman tehdä ns. korjauksia ruokavalioon -> enemmän kasviksia, hedelmiä, marjoja yms. Erilaisia pähkinöitä voisi myös syödä. Nyt syön aika paljon manteleita ja cashew-pähkinöitä.
 
@StarStrike ihan samanlaiset suunnitelmat täälläkin, en viitsi näin 37/38-vuotiaana kovin kauan yrittää ilman apuja, paras vaan ottaa kaikki keinot käyttöön jos ei muutamaan kiertoon nappaa.

@Edna kiitos kommentista, tuosta tuli heti toivoa! ☺️ Jotenkin ollut niin positiivinen fiilis tästä kierrosta kunnes tää jomotus alkoi. Ensi viikolla sitten nähdään miten kävi.
Kiva jos auttoi 🤗
Pelkäsin tuon kivun myötä, että kiinnittyminen olisi tapahtumassa ja tapahtunut munasarjaan. Näin ei kuitenkaan ollut onneksi. 🤗
Toivotaan, et saat pian plussan ❤️
 
Mulle tuli yllätyksenä kuinka paljon miehen alkoholinkäyttö vaikuttaa raskautumismahdollisuuksiin. Kuulostetaan varmaan joltain himobilettäjiltä kun tällaisia pohdin 😄 Ihan normaalia kolmekymppisen, puolet ajasta ”lapsivapaan” pariskunnan elämää eletään. Mutta siis siittiöiden kehityskaari on ilmeisesti 100 päivää pitkä, ja kaikki sinä aikana nautittu alkoholi vaikuttaa kulloinkin piipussa olevaan lastiin. Oma puoliso lähtikin nyt poikien mökkireissulle melko laihoin eväin 😂 Täysin reilua, että miehetkin joutuvat jostain luopumaan tässä prosessissa.
 
Täällä dpo 13 tänään ja raskaustesti neg 😔 Ollut useampana päivänä alavatsassa tunne, että menkat alkaa ihan just, aamulämmöt kohosi laahaamisen jälkeen takaisin normaaleiksi ja eilen oli aavistuksen rusehtavaa valkovuotoa, niin oli toiveet tähän saakka korkeimmalla.. Mutta joo, eipä ollut meidän kierto vielä tämä. Maanantaina dpo 15 vielä virallinen testi, mut testaan lisäks jo huomenillalla ja jätän ilta-Terolutin ottamatta jos neg. Alkais menkat sit aiemmin ja päästäis kohti ensimmäistä IVF:ää. Hitto että sekin jännittää 😅 Gonal-pistokset alkaa suoraan 300 IU annoksilla, tuntuu hurjalta määrältä. Onko teille muille IVF:läisille Gonal-F aloitettu noin isolla annoksella?
 
@Toinenkierros
Tuli mieleen, kun luin tätä iltalehden juttua; Iltalehti
..onko kukaan muuttanut omaa ruokavaliota yrittämisen aikana ja millä tavalla? Itse olen sekasyöjä ja tulen olemaan, mutta voisin hieman tehdä ns. korjauksia ruokavalioon -> enemmän kasviksia, hedelmiä, marjoja yms. Erilaisia pähkinöitä voisi myös syödä. Nyt syön aika paljon manteleita ja cashew-pähkinöitä.
Joo, olen tullut usein raskaaksi karppauksen päätteeksi. Eli, vähemmän hiilareita, enemmän rasvaa ja proteiinia. Käytännössä siis lihaa, munia, kasviksia ja hedelmiä. Ei mene ihan linjassa tuon Iltalehden jutun kanssa. :tears:
 
Muokattu viimeksi:
Ilmoittaudun mukaan kuumeileviin.
Olen kohta 39v, aikaisemmin meillä jo yksi lapsi 7v. Nyt toiveissa vielä toinen jos on tullakseen. Ehkäisy lopetettu syyskuun alkupuolella. Eka vuoto pillerien jälkeen hyvin hyvin pieni, ei käytännössä vuotoa vaan pelkkää tuhrua jonka takia vaikea sanoa mikä on eka kp.

Onko kellään kokemusta Clear Blue Dual kaksoishormoni (vai mikä lie) ovulaatiotesteistä? Tilasin ja posti toi ne kotiin niin että aloitin testaamisen kiertopäivänä 7-8 (ehkä jopa 9) vähän riippuen miten laskee. Yllätyksekseni heti ekaan testiin tuli pysyvä hymynaama eli olisi korkein hedelmällisyys.
Onko kellään muulla käynyt näin eli että heti eka testi näyttäisi näin?

Jotenkin luulin että testi seuraisi hormonitasojen heilahtelua päivien välillä ja sen pohjalta ilmoittaisi välkkyvää hymyä/pysyvä hymy. Mullahan ei aikaisempia testipäiviä ole niin kai sitten joku ”perustaso” on ylittynyt.
 
Ilmoittaudun mukaan kuumeileviin.
Olen kohta 39v, aikaisemmin meillä jo yksi lapsi 7v. Nyt toiveissa vielä toinen jos on tullakseen. Ehkäisy lopetettu syyskuun alkupuolella. Eka vuoto pillerien jälkeen hyvin hyvin pieni, ei käytännössä vuotoa vaan pelkkää tuhrua jonka takia vaikea sanoa mikä on eka kp.

Onko kellään kokemusta Clear Blue Dual kaksoishormoni (vai mikä lie) ovulaatiotesteistä? Tilasin ja posti toi ne kotiin niin että aloitin testaamisen kiertopäivänä 7-8 (ehkä jopa 9) vähän riippuen miten laskee. Yllätyksekseni heti ekaan testiin tuli pysyvä hymynaama eli olisi korkein hedelmällisyys.
Onko kellään muulla käynyt näin eli että heti eka testi näyttäisi näin?

Jotenkin luulin että testi seuraisi hormonitasojen heilahtelua päivien välillä ja sen pohjalta ilmoittaisi välkkyvää hymyä/pysyvä hymy. Mullahan ei aikaisempia testipäiviä ole niin kai sitten joku ”perustaso” on ylittynyt.
IMG_20240901_121844.jpg


Voi näyttää ekana päivänä jo huippuhedelmällisyyden. Mut kannattaa huomioida; itellä toi testi ei esim oikein toimi. Jos lh on korkealla tai tulee "peakeja" ennen varsinaista ovista, voi näyttää ns. väärin ton pysyvän hymynaaman. Mulla kävi niin tässä kierrossa. Eka pysyvä hymynaama tuli jo kp 6 mut ovuloin oikeasti vasta kp 15 (liuskoilla ja bbt seuraamalla varmistettu).
 
Minttutuuli, kiitos tuosta ClearBluen kuvakaappauksesta. On kyllä mystinen juttu, eli valmistajan mukaan ei pitäisi näyttää huippu hedelmällisyyttä ekapäivänä, mutta todellisuudessa näin kuitenkin kävi. Nyt en voinut jatkaa testausta koska laite on ”lukossa” eli hymynaama vaan näytössä.

No, eikai tössä voi muuta kuin odotella seuraavaa kiertoa noiden testien osalta.
 
Minttutuuli, kiitos tuosta ClearBluen kuvakaappauksesta. On kyllä mystinen juttu, eli valmistajan mukaan ei pitäisi näyttää huippu hedelmällisyyttä ekapäivänä, mutta todellisuudessa näin kuitenkin kävi. Nyt en voinut jatkaa testausta koska laite on ”lukossa” eli hymynaama vaan näytössä.

No, eikai tössä voi muuta kuin odotella seuraavaa kiertoa noiden testien osalta.
Mä esimerkiksi testasin viime kierrosta vain kerran koska oireiden perusteella oletin että nyt voisi olla ovulaatio ja sain suoraan pysyvän naaman ja se piti paikkansa sillä ovuloin juuri silloin. Mulla myös jää joskus välistä se vilkkuva just sen takia että kun teen ”nollatestin” niin hormonitaso on jo vähän koholla ja sit se laite ei tunnista sitä pienempää nousua vaan vasta sitten sen ultimaattiseb huipun pelkästään. Turhia positiivisia en oo niillä koskaan saanut.
 
Tuli mieleen, kun luin tätä iltalehden juttua; Iltalehti
..onko kukaan muuttanut omaa ruokavaliota yrittämisen aikana ja millä tavalla? Itse olen sekasyöjä ja tulen olemaan, mutta voisin hieman tehdä ns. korjauksia ruokavalioon -> enemmän kasviksia, hedelmiä, marjoja yms. Erilaisia pähkinöitä voisi myös syödä. Nyt syön aika paljon manteleita ja cashew-pähkinöitä.
Oon yrittäny vähän pitää takaraviossa sitä, et yrittäis nyt syödä vähän terveellisemmin. Mut ei se välttämättä oo kauheesti sit lopulta vaikuttanut syömisiin. Onneks nyt kohtuu terveellisesti tulee syötyä. Joskin tää syksynalku ja kiire ja stressi näkyy esim. siinä kuin paljon tilataan ravintolasafkaa. Joka pääasiassa ei oo kauheen terveellistä. :No Evil Monkey: Pitäis pyrkiä siihen, et jos kerta tilaa ruokaa kotiin, niin tilais sit ees jtn hyviä salaatteja tms.

Ja tota alkoholia oon kyl kans miettiny. Esikoisen yrittämisen aikaan en miettiny ollenkaan. Sillon viel vietin villiä opiskelijaelämää ja asenne oli enemmän semmonen nyt pitää ottaa siitä kaikki ilo irti kun vielä voi. 😅 Mut nyt oon paljon tarkempi sen suhteen. Tuntuu, et parempi olis olla ottamatta ollenkaan, ettei vaikuttais mihinkään, mut toisaalta sit taas mälsää tää yritysaikakin elää nuivasti, ku sit sen jälkeen viel raskausaikakin pitää kärvistellä kaikkien rajoitusten kanssa. Eilen juotiin miehen kanssa skumppapullo ja sen kaverina kylmäsavulohinappeja vähän sillä ajatuksella, et jos en kerta oo enää raskaana, niin otetaan sit ilo irti näistä herkuista. Mut vähän sit mietityttää, et äh mitenkähän nyt toikin tähän hommaan vaikuttaa. Mua ei oikeastaan kiinnosta se, et tärppäis sen ansiosta nopeemmin, vaan se, et sais mahdollisimman laadukkaita munasoluja ja parhaat lähtökohdat ihmisalulle. Varsinkin kun ikäkin alkaa tuomaan sitä laatuongelmaa. Mut kuin paljon sitä alkoa sit pitäis vetää, et olis jotain vaikutusta? Jos nyt otin sen pari lasia ja pari viikkoa sit kans juhlissa pari lasia, niin onko se jo sit liian usein aijai, vai pitäiskö sitä vetää sit isoja määriä kerralla tai päivittäin tms. et olis vaikutusta? Jaa-a.

Ja tietty miehen pitäis kans tehdä näitä samoja valintoja. Mut hassua, ettei sitä pidä jotenkin niin tärkeenä ku itseensä, vaik mies on kuitenkin sama 50% siitä reseptistä. 😅 Onneks sekään ei hirveesti kyl alkoholia vedä ja syö kans kohtuu ok. Monivitamiinia oon kyl sillekin nyt antanu syötäväks.
 
Oon yrittäny vähän pitää takaraviossa sitä, et yrittäis nyt syödä vähän terveellisemmin. Mut ei se välttämättä oo kauheesti sit lopulta vaikuttanut syömisiin. Onneks nyt kohtuu terveellisesti tulee syötyä. Joskin tää syksynalku ja kiire ja stressi näkyy esim. siinä kuin paljon tilataan ravintolasafkaa. Joka pääasiassa ei oo kauheen terveellistä. :No Evil Monkey: Pitäis pyrkiä siihen, et jos kerta tilaa ruokaa kotiin, niin tilais sit ees jtn hyviä salaatteja tms.

Ja tota alkoholia oon kyl kans miettiny. Esikoisen yrittämisen aikaan en miettiny ollenkaan. Sillon viel vietin villiä opiskelijaelämää ja asenne oli enemmän semmonen nyt pitää ottaa siitä kaikki ilo irti kun vielä voi. 😅 Mut nyt oon paljon tarkempi sen suhteen. Tuntuu, et parempi olis olla ottamatta ollenkaan, ettei vaikuttais mihinkään, mut toisaalta sit taas mälsää tää yritysaikakin elää nuivasti, ku sit sen jälkeen viel raskausaikakin pitää kärvistellä kaikkien rajoitusten kanssa. Eilen juotiin miehen kanssa skumppapullo ja sen kaverina kylmäsavulohinappeja vähän sillä ajatuksella, et jos en kerta oo enää raskaana, niin otetaan sit ilo irti näistä herkuista. Mut vähän sit mietityttää, et äh mitenkähän nyt toikin tähän hommaan vaikuttaa. Mua ei oikeastaan kiinnosta se, et tärppäis sen ansiosta nopeemmin, vaan se, et sais mahdollisimman laadukkaita munasoluja ja parhaat lähtökohdat ihmisalulle. Varsinkin kun ikäkin alkaa tuomaan sitä laatuongelmaa. Mut kuin paljon sitä alkoa sit pitäis vetää, et olis jotain vaikutusta? Jos nyt otin sen pari lasia ja pari viikkoa sit kans juhlissa pari lasia, niin onko se jo sit liian usein aijai, vai pitäiskö sitä vetää sit isoja määriä kerralla tai päivittäin tms. et olis vaikutusta? Jaa-a.

Ja tietty miehen pitäis kans tehdä näitä samoja valintoja. Mut hassua, ettei sitä pidä jotenkin niin tärkeenä ku itseensä, vaik mies on kuitenkin sama 50% siitä reseptistä. 😅 Onneks sekään ei hirveesti kyl alkoholia vedä ja syö kans kohtuu ok. Monivitamiinia oon kyl sillekin nyt antanu syötäväks.
Ehkä panostaisin foolihappoon jo kuumeiluaikana, varsinkin jos maistelee alkoa silloin tällöin. Alkoholi heikentää b-vitamiinin imeytymistä. Monivitamiini on tietysti myös hyvä lisä tähän.
 
Ehkä panostaisin foolihappoon jo kuumeiluaikana, varsinkin jos maistelee alkoa silloin tällöin. Alkoholi heikentää b-vitamiinin imeytymistä. Monivitamiini on tietysti myös hyvä lisä tähän.
Joo, tos monivitamiinissa on kans foolihappo. Erikseen löytyy myös folaattipurkki, jota joskus tulee napsittua.
 
Hei kaikki!

Olen uusi keskustelija täällä, hakemassa vertaistukea. Olen 37v nyt, ehkäisystä luovuimme jo kohta 3 vuotta sitten. Pitkä kierto/harvat ovulaatiot osoittautuivat meidän lapsettomuuden haasteiksi. Paljastui, että toinen munajohdin on tukossa. Se ja yksi kysta poistettiin laparoskopiassa, jonka lisäksi mulla on myös PCOS:ään viittaavat munasarjat. Miehellä onneksi kaikki kunnossa. Ensialkuun yritettiin 9kk letrojen avulla, niillä toki tuli säännöllinen kierto ja ovulaatiot joka kuu kp 14-18 tienoille, mutta ei raskautta sitten millään. Viime kuussa tehtiin päätös siirtyi IVF-hoitoihin. Tänään alkoi taas menkat ja huomenna aloitan pistämään Gonal-F. Jännittää ihan vietävästi!! Vaikka tuntuu myös toiveikkaalta, että nyt vihdoin jotain konkreettista ehkä alkaa tapahtumaan.

Onko täällä kanssasisaria, jotka osaisi kertoa kuinka kipeäksi punktiosta tulee? Olin laparoskopian jälkeen tosi kipeä, viikon saikulla vuodelevossa ja senkin jälkeen vielä viikon verran pelkästään lyhyitä kävelylenkkejä pystyi tekemään. Vaihdoin työpaikkaa reilu puoli vuotta sitten ja kaikki uusia ihmisiä, joten en haluaisi kenellekään siellä kertoa hoidoista (vielä). Punktion jälkeen ollaan käsittääkseni jonkin aikaa pois töistä. Kuinka kauan muut ovat olleet saikulla?
 
Vivianne, minulla ei ole kokemuksia mutta toivoin teille nopeita plussia ja että kaikki menee hoidoissa hyvin!

Ruokavaliosta: meillä mennään perussetillä eli emme ole muuttaneet vitamiinejä (foolihappo) lukuunottamatta omaa ruokavaliota. Alkoa meillä tosin mies ei käytä lainkaan, minä yksittäisiä kertoja vuodessa. Ei tupakoida kumpikaan. Syödään aika perusruokaa, mutta varmasti olisi vara lisätä kasviksia ja terveellisiä rasvoja. Mies normaalipainoinen, itsellä ylipainoa luokkaa 10 kg.
 
Mulle tuli yllätyksenä kuinka paljon miehen alkoholinkäyttö vaikuttaa raskautumismahdollisuuksiin. Kuulostetaan varmaan joltain himobilettäjiltä kun tällaisia pohdin 😄 Ihan normaalia kolmekymppisen, puolet ajasta ”lapsivapaan” pariskunnan elämää eletään. Mutta siis siittiöiden kehityskaari on ilmeisesti 100 päivää pitkä, ja kaikki sinä aikana nautittu alkoholi vaikuttaa kulloinkin piipussa olevaan lastiin. Oma puoliso lähtikin nyt poikien mökkireissulle melko laihoin eväin 😂 Täysin reilua, että miehetkin joutuvat jostain luopumaan tässä prosessissa.
Meilläkin taisi miehelle tulla, kun hänelle siitä mainitsin ennen sitä simppanäytteen antoa. Ei hänelläkään aivan övereitä tule otettua tai ei niinkään biletetä, mutta hän on semmoinen "tissuttelija". Työarkena ei niinkään, mutta viikonloppuisin ja lomilla. Huomasin kyllä heti sitten muutoksen ennen näytteen antoa, että hän ottikin tosi paljon vähemmän ennen sitä. Toki, ei se niihin siittiöihin enää tosiaan auttanut, mutta noin niin kuin ajatuksena. Ei sitä alettu sen enempää analysoimaan eli ei päästy keskusteluissa siihen pisteeseen, että kuinka pitkän ajan sisältä tuo vaikutus tulee.


ON: tänään pitäisi lääkärin soittaa minun labratuloksista. (pitäkää peukkuja, että tänään on se "the päivä") Viikko on ollut tosi pitkä odottaa. Olen varautunut nyt päässäni susi-huonoihin tuloksiin ja viikon aikana olen pyöritellyt laskelmia, että mistä kaikesta saisin raavittua rahan kasaan suht nopeallakin aikataululla. Yhteen hoitokertaan ehkä niinkin saa rahaa kasaan, mutta sitten seuraavat voikin olla jo haaste. En oletakaan, että ensimmäisestä kerrasta tärppäisi IVF:kään, joten semmoinen hieman pidempi säästösuunnitelma pitäisi tehdä varmasti.

Kierto on nyt vaiheessa: dpo 7. Nyt ei ole vielä näkynyt sitä viime kierron "tuhru"-vuotoa, mutta voi olla, että se alkaa tänään tai vasta huomenna, jos kierrot olisivat nyt keskenään veljeksiä. Siteen laitoin jo valmiiksi sitä ajatellen. Siihen malliin kuitenkin nipistelee alamahalla. :Hear No Evil Monkey:
 
Muokattu viimeksi:
Tervetuloa Vivianne! Minullakin tänään kolmannen ja viimeisen inseminaation jälkeinen testipäivä ja tulos oli neg, joten menkkoja odottelen ja sit alkaa Gonal-F pistelyt isolla annoksella 300 IU/pvä 😬 Jännittää minuakin! Millaisella annoksella aloitat? Eka punktio siis itselläkin edessä enkä osaa vastata kuinka kipeäksi tulee, mutta klinikalla sanoivat, että sairaslomaa kirjoitetaan punktiosta tuoresiirron yli se ~4 pvää. Täällä siis tapana tehdä tuoresiirto muutama päivä punktion jälkeen (jos siirrettävää 🤞). Tsemppiä IVF:ään, kiva kun joku kulkee "samaa matkaa" 😍
 
Hei @pääskyläinen :) Aloitan 150:llä pistämään. En osaa annoksesta muuta sanoa kuin, että gyne kuvaili munasarjoja viimeksi "nuorekkaiksi". Se oli kiva ja lohduttava uutinen, kun muuten koko ajan tuntuu että aika tiimalasissa valuu hukkaan.
 
Kivaa että porukka kasvaa (ja toivottavasti myös lisääntyy sanan varsinaisessa merkityksessä 😁).
Täällä dpo ehkä 10 (kp 24/29), oireita on ollut jos jonkinlaisia mutta mitään ei tuu testiin näkyviin 😑 Tuonne piinapäivät ja tulokset -ketjuun on oireita listaillutkin päivittäin.
Fiilikset vaihtelee toiveikkaasta ihan negaan ja takaisin. On tässä vielä jokunen päivä jonkinlaista mahdollisuutta plussata ennen menkkoja.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top