Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään todettua b-12 vitamiinin imeytymishäiriötä? Sehän on vähintään yhtä tärkeä ku foliaatti. Itsellä semmoinen siis löytyy, kuten myös osteopenia. Osteopenian takia olen calcium+d-vit jatkuvalla kuurilla ja b-12 menee injektiona 3kk välein. Nyt tietenki syön jotain raskautuvien vitamiinivalmistetta, en muista merkkiä.
En löytänyt googlettamalla yhtään mitään, että pitäisikö b-12 injektion väliä tihentää, jos raskautuu. Sitä kyllä kysyn sitten lääkäriltä, kun tulee aika. Mutta jos jollain on kokemusta pernisiöösistä anemiasta tai muusta imeytymishäiriöstä, niin saa kertoa kokemuksia.
Neuvoa voit kysyä myös teratologian puhelin palvelusta. Soittaa sinne saa koko Suomen alueelta...
 
Tulihan se oviskipukin sieltä ja voimakkaana tulikin, huh huh. Reilun viikon päästä saakin sitten testata, koitan olla hiukan maltillisempi kuin yk1 aikana 🤭 Nyt on vaan ollut niin selkeä ovis ja hyvin ajoitetut tallettelut että väkisinkin nousee toiveet korkealle. Jospa malttaisin pitää testit kaapissa dpo 9-10 saakka.

Ensi viikonloppuna joudun jotenkin kikkailemaan alkoholittomien juomien kanssa, etten herätä epäilyksiä. Mä en vaan viitsi ottaa edes lasillista vaikkei olisikaan vielä testissä näkyvissä mitään.
 
Mä oon aatellu että Mama-monivitamiini riittää, kun se sisältää foolihappoa ja D-vitamiinia THL:n raskauden ajan suosituksen verran. Onko teillä jotain erityisiä syitä joillain miksi otatte noita vielä erikseen?
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja ylipainoa, näiden takia syön lääkärin määräämänä enemmän foolihappoa. Normaalisti se mama vitamiinin foolihapon pitäisi riittää. D-vitskua otan satasen annoksella koska mun D-vitamiiniarvo oli alarajalla alkuvuodesta.
 
Hei, taidanpa minäkin tulla mukaan keskusteluun. Meillä oli kesällä kohdunulkoinen raskaus ja ohjeistus oli odottaa yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Nyt kuukautiset vihdoin alkoivat ja mieli alkaa olla valmis uuteen yritykseen. Kävimme juuri terveyskeskuslääkärillä, joka laittoi lähetteen lapsettomuustutkimuksiin, koska ennen tuota kohdunulkoista yritimme raskautta vuoden ajan. Jää nähtäväksi meneekö lähete läpi vai palautuuko bumerangina takaisin.

Mulla on sellainen olo, että mun kilpirauhasen vajaatoiminta on syynä siihen, ettei raskaus ole alkanut aiemmin. Tänä kesänä kilpirauhasarvot ovat olleet ensimmäistä kertaa ikinä hyvät. Toki syynä voi olla jokin muukin, joka ehkä selviää tarkemmissa tutkimuksissa. Tuo kohdunulkoinen raskaus hoidettiin leikkauksella, jossa multa poistettiin toinen munanjohdin, joten jatkossa sekin jonkin verran haittaa raskautumista. Terveyskeskuslääkäri oli onneksi tosi empaattinen ja toiveikas, samoin kesällä naistentautien lääkärit.

Mulla on reilu 10 kg ylipainoa (BMI 29) ja aion nyt panostaa painonhallintaan. Lääkäri myös kannusti mahdollisimman stressittömään elämään, joten ehkä palautumiseenkin pitää kiinnittää enemmän huomiota. Aion myös säännöllisesti testailla ovulaatiota, aiemmin ollaan menty lähinnä fiiliksen mukaan.
Sä oot hyvän painoinen ja siitä en ottais stressiä! Mulla on enemmän ylipainoa ja sillä tulin luomuna raskaaksi viime vuonna (tosin meni kesken mutta syynä varmaan heikkolaatuinen munasolu)… ❤️
 
Tein vielä tänään viivatestin että näen kuinka voimakas viiva piirtyy. Tänään dpo 15 ja hyvälle näyttää 😍 Maanantaina soittelen neuvolaan.
 

Liitteet

  • 20240914_110055.jpg
    20240914_110055.jpg
    988.2 KB · Katsottu: 51
Ensi viikonloppuna joudun jotenkin kikkailemaan alkoholittomien juomien kanssa, etten herätä epäilyksiä. Mä en vaan viitsi ottaa edes lasillista vaikkei olisikaan vielä testissä näkyvissä mitään.
Itselläkin oli työporukan kaa illanvietto eilen, jonne otin pikku viinipullon holittomaksi vaihdetulla sisällöllä 😏 Tölkki-holittomia saunassa lisäksi, mut ne ei siellä herätä niin paljoa huomiota. Yks toi skumpan josta kippisteltiin, mutta sitä ei onneks ollu ku liru per naama ja siitäkin puolet lavuaariin illan tuoksinnassa. On tämä säätöä 😂 Ihan jees ilta, mut vähän kuitenkin sellainen fiilis, etten noita illanviettoja jaksa nyt selvinpäin ja taidankin jatkossa skipata.. Ei siinä ihan samaan fiilikseen pääse ja tuntuu, että erottuu joukosta, vaikkei kukaan omalta humalaltaan mitään huomaiskaan 😁

Hyvältä näyttää viivat @Kaaho ! 😍

Täällä ehkä dpo 6. Eipä ihmeempiä tuntemuksia. Jännityksellä odotan tuleeko perinteinen PMS-vitutuskohtaus huomenna / ylihuomenna. Jos ei niin sitten vasta uskallan heittäytyä toiveikkaaksi 😁
 
Onnittelut @Kaaho ❤️

Tsemppiä piinailijoille!

@pääskyläinen minua ei tuo juominen niin kiinnosta, niin muutenkin tarjoudun aina kuskiksi. Pitäähän jonkun olla varalta selvinpäin.. 😉 mutta onneksi mun kaverit ottaa kohtuudella, joten niiden kanssa on hauskaa selvinpäin myös. Tai sit se johtuu tästä mun mielen laadusta... Yks kaveri joutuu muusta syystä olen meidän porukassa selvinpäin, ei aikonut tehdä sitä virhettä enää koskaan... 🤭 Toki nykyään niillä on taas vääntö et mut pitäis nähä humalassa kun siitä on niin kauan... Joo oisko jo 1,5 vuotta vai ehkä kaksi... 😅 Muuten voisikin juoda, siitä tulee vaan niin huono olo pitkäksi aikaa, vaikka joisi vaan vähän... Kun se valvominenkin ottaa jo lujille... Olen aina ollut siinäkin huono 🙈
Tuo pullon sisällönvaihto vois olla hyvä 🤭 mun pitäis vaan joltakin vinkua tyhjiä pulloja.. kun ei vihtis turhaan täysiäkään ostaa... On mulla kaksi isompaa lasista omppusiideripulloa kyllä.. kun niissä ei ollut suomalaista panttia... Jos säilyttäisi ne... Ei vaan ehkä ole korkit tallella 🤭
Mutta onneksi osa kavereista tietää meidän yrityksestä (1-2), niin ne tukee ja hillitsee sitten muuta porukkaa, harhauttaa ja vaihtaa tarvittaessa puheenaihetta 👍🏻

Mulla kp21 muuttui kp1 eilen... Ja nyt on vuotanut kunnolla... Ne edelliset 3 päivää ilman kipuja olikin oudot ja vähäiset ja samoin se kp8 vuoto... 🤔
Nyt tuntuu että on kunnon menkat.. miehelle sanoinkin, että jännä miten arvostaa näitä ärsyttäviä kipujakin kun on niitä 2kk odotellut 🙈

Jospa nyt lähtis normaalisti kierto liikkeelle... Tein perjantainakin vielä ovis testin, oli ihan puhdas nega.. no lauantaina ei tarvinnut ihmetellä enää että miksi.. kun luulin jo, että tästä tulee tosi pitkä kierto, koska ovistestit eivät vahvistuneet ollenkaan, testasin kp10 lähtien... 🤔
 
Muokattu viimeksi:
@Kesäheinä85 Oho, sulla oli nyt lyhyt kierto. Jospa tässä kierrossa löytyis ovis ja sittenhän teillä on jo pian ens kuussa se ensikäynti, eiks se niin ollu? Jos sit vihdoin saatte apua 🥹
Mä join mun 40-vuotissynttäreillä skumppaa (0%) lasista niin ei tarvinnu selitellä kenellekään, joka ei tiedä hoidoista. Kävin laittaa piikinkin illalla sillon 😅 ja join mukista alkoholitonta olutta 🤷🏼‍♀️ Voihan sitä juoda alkoholittomia mut ei vaan näytä etikettiä kenellekään 💁🏼‍♀️😀 ostaa viinipullon ja laittaa siihen jonku tarran päälle ”laitoin merkin niin tunnistaa” 😂😂 Toi on kyl ärsyttävää jos saa kokoajan olla selittelemässä… Mun ”ryyppykaverit” (bestikset) tietää mun projektista niin ne ymmärtää onneks 😀 yks lopetti kans juomisen terveyssyistä🫶🏻 yritetään keksiä muita menoja 😂

Pp666 eli piinapäivät jatkuu..
Pp11/pp13 (pp13 testipäivä).
 
@Sandra84 joo ens kuun alussa on ensikäynti näillä näkymin. Nyt on megamenkat.. 🙈 tyhjentänyt eilisen ja viime yön niin että huh huh, yösiteetkin riittää vain Maks 3 tuntia...😅 Noh.. jospa nyt kierto palautuisi sitten suunnilleen normaaliksi 🤔 oiskohan geleestä ja muista apua 🤭
 
Tein toisenkin testin hoitajan ohjeistamana ja kyllä se vaan nega on. Teen aamulla vielä varmistukseksi testin, mutta sitten pyydän laihdutuslääkkeet ja vedän niitä 4kk ja sit odotan 3kk ja sitten tehdään pakkasessa olevan alkionsiirto.
En oo uskaltanu käydä puntarilla, mutta lähellä bmi 40 se on. Ei ole hyvä. Jos sais 4kg kuussa pois, niin se olis hyvä! 🫶🏻
 
Mulla kierto lyheni selkeästi silloin, kun ehkäisy jäi pois (kuparikierukka ja sen jälkeen kondomi). Tuntuu, kuin hedelmöittymisyritykset olisivat lyhentäneet kiertoa, eikä niinkään ikä. Mulla nyt 36v. Hormonaalista ehkäisyä ei ole ollut n. 15 vuoteen.
Mulla sama! Ja siis nimenomaan kumi oli ollut aiemmin ehkäisynä, eli ei johtunut hormoneista
 
@Sandra84 toivoin niin kovasti, että olisin saanut tulla lukemaan testissä näkyvissä viivoista. 🫂

@Kaaho Ihana homma! 💝

ON: meillä meni ovis ihan hukkaan nyt tässä kierrossa, kun tänään on ensikäynti ja sitä varten piti tietenkin sitten pidättäytyä seksistä. Jännittää ihan sikana, ihan pelkästään vain se tilanne mennä sinne, mutta myös ne toimenpiteet ja tulokset. Olen yrittänyt miettiä kaikenmaailman skenaarioita mitkä kaikki asiat voi olla pielessä etten järkyttyisi niiiiin pahasti siellä sitten. Hullua homma sekin kyllä. Pitäisi mennä sillä asenteella, että tarkastetaan, että kaikki on varmasti ok, mutta tavallaan tuokin auttaa kun ennakkoon miettii erilaisia ongelmia ja niihin ratkaisuja. Etenkin tietenkin noiden ratkaisujen miettiminen on tuossa tärkeä osa. Nyt onkin ollut aamu aikaa, kun heräsin neljän aikaan jo painajaisiin. 🙈
 
Muokattu viimeksi:
Eilen saatiin kierukka poistettua, piti hieman lankoja etsiskellä 😅 ei ole tullut mitään "oireita" vielä, pientä tiputusta toimenpiteen vuoksi, ei muuta.

Tosiaan kierto on n. puolessa välissä, kp18/dpo3(ish). Hyvin näkyy muuten mulla Ourassakin tämä kehon lämpötilan muutos kierron vaiheissa, kun asiaa tarkastelin 😊 eihän se kovin tarkka ole, mutta sinnepäin.
 
@Sandra84 toivoin niin kovasti, että olisin saanut tulla lukemaan testissä näkyvissä viivoista. 🫂

@Kaaho Ihana homma! 💝

ON: meillä meni ovis ihan hukkaan nyt tässä kierrossa, kun tänään on ensikäynti ja sitä varten piti tietenkin sitten pidättäytyä seksistä. Jännittää ihan sikana, ihan pelkästään vain se tilanne mennä sinne, mutta myös ne toimenpiteet ja tulokset. Olen yrittänyt miettiä kaikenmaailman skenaarioita mitkä kaikki asiat voi olla pielessä etten järkyttyisi niiiiin pahasti siellä sitten. Hullua homma sekin kyllä. Pitäisi mennä sillä asenteella, että tarkastetaan, että kaikki on varmasti ok, mutta tavallaan tuokin auttaa kun ennakkoon miettii erilaisia ongelmia ja niihin ratkaisuja. Etenkin tietenkin noiden ratkaisujen miettiminen on tuossa tärkeä osa. Nyt onkin ollut aamu aikaa, kun heräsin neljän aikaan jo painajaisiin. 🙈
Otetaanko siis miehen näyte ensikäynnillä vai miksi piti pidättäytyä, jos saa kysyä? 🤔
Ei meidän tarvinnut, kun ei ensikäynnillä vielä suoritettu mitään toimenpiteitä. Lääkkeet ja ohjeet vaan saatiin.
 
Otetaanko siis miehen näyte ensikäynnillä vai miksi piti pidättäytyä, jos saa kysyä? 🤔
Ei meidän tarvinnut, kun ei ensikäynnillä vielä suoritettu mitään toimenpiteitä. Lääkkeet ja ohjeet vaan saatiin.
Meillä otettiin siemennestenäyte tällä käynnillä ja suositus oli pidättäytyä seksistä 1-2 vrk. Kun varasin aikaa, päädyttiin hoitajan kanssa käydyn keskustelun jälkeen tähän, että simppanäyte otetaan tällä käynnillä.
(Muoks, ei varmaankaan kuulu ensikäyntiin, jos ei erikseen siihen varaa aikaa, oli siis erillinen palvelu samaan käyntiin 🤷‍♀️)
Lisäksi tänään oli ultra minulle ja muutama lisäverikoe. Verikokeiden tulokset saan ensi viikolla.

Ovulaatio oli ollut. Kuten arvelinkin ja tikuttelin. Ultrassa mitään erityistä ei löytynyt, mikä estäisi raskautumisen. Mutta nyt viilataan minun muuta lääkitystä; niistä kaikki ei sovi raskaana olevalle, eli perhesuunnitteluun käy tie (vai mitähän termiä lääkäri käyttikään.) Nyt siis jatkot on kiinni noista labroista ensin, tuo lääke sorvaus jne.
Tuntuu että käynnistä sai paljon.. ja sitten toisaalta ei oikeastaan. Ainakin sievoinen summa meni tililtä. 🙈💸
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top