Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällähän tuntuu hommat monella etenevän. Me jouduttiin siirtämään ensikäyntiä yksityiselle ens kuun alkuun... Noh eipä just nyt tartte sitä jännittää... Töissä ollut sen verran hetkistä että huh...
Ja kp18 ja ovistestit edelleen haaleita... Mikä lie pieni kirkas verivuoto oli kp8 iltapäivällä 🤷‍♀️ menkkavuotoa oli n.3päivää.. aiempia paljon vähäisempää kyllä.. mutta silloin kp9 tein sekä ovis- että raskaustestit ja molemmat negoja...
Taas ihme kierto tulossa.. liekö alku kierron flunssa ja stressi vaikuttaa... 🤔🤯
Noh pitää huomenna hakea apteekista lisää testejä... 🤔

Mulla oli 30-36 vuotiaana ihan säännöllinen kierto.. sit Rupes heittään ja tuleen erilaisia haasteita kun oltiin aktiivisemmin yritetty muutama kuukausi.. ja sairastettu korona.. että ikä + korona kait sekoitti pakkaa... keskenmenosta/tyhjennyksestä on jo puolitoista vuotta... Välillä oli ihan säännöllistä.. mut nyt on sit kesä-heinäkuusta ollut ihan ihmeellisiä kiertoja, ja kesäkuussa kuin oli flunssaa, matkustelua yms.. 🙄
Noh jospa tää meno nyt rauhoittuisi ja kroppa samaten... 🤔

Mitäs oireita @Sandra84 vai onko mitään erityistä? Kohtahan se on 16.9. 🙈
 
Muokattu viimeksi:
Mulla viimekierrossa tuli hyvin haalea roskishaamu pc testiin. Silloin kyl oli yks haamujen haamu kerran toisessakin testissä, mut oli varmaan vaan joku kiinnittymisyritys ku menkat sit lopulta tuli.

Nyt mulla menossa dpo5-7 ja on niin selkeitä oireita havaittavissa. Samanlainen olo ku keväällä kun ekoja kertoja plussasin. Viikonloppuna olis tulossa likkojen reissu ja oli tarkoitus vähän ottaa viiniä.. Nyt sit arvon sen välillä et otanko vaan vielä hyvällä omallatunnolla lasillisen pari, vai teenkö jo testiä. 🙈 Tai ehkä tässä täytyy vielä tunnustella oloa ennen sitä.
 
Täällähän tuntuu hommat monella etenevän. Me jouduttiin siirtämään ensikäyntiä yksityiselle ens kuun alkuun... Noh eipä just nyt tartte sitä jännittää... Töissä ollut sen verran hetkistä että huh...
Ja kp18 ja ovistestit edelleen haaleita... Mikä lie pieni kirkas verivuoto oli kp8 iltapäivällä 🤷‍♀️ menkkavuotoa oli n.3päivää.. aiempia paljon vähäisempää kyllä.. mutta silloin kp9 tein sekä ovis- että raskaustestit ja molemmat negoja...
Taas ihme kierto tulossa.. liekö alku kierron flunssa ja stressi vaikuttaa... 🤔🤯
Noh pitää huomenna hakea apteekista lisää testejä... 🤔

Mulla oli 30-36 vuotiaana ihan säännöllinen kierto.. sit Rupes heittään ja tuleen erilaisia haasteita kun oltiin aktiivisemmin yritetty muutama kuukausi.. ja sairastettu korona.. että ikä + korona kait sekoitti pakkaa... keskenmenosta/tyhjennyksestä on jo puolitoista vuotta... Välillä oli ihan säännöllistä.. mut nyt on sit kesä-heinäkuusta ollut ihan ihmeellisiä kiertoja, ja kesäkuussa kuin oli flunssaa, matkustelua yms.. 🙄
Noh jospa tää meno nyt rauhoittuisi ja kroppa samaten... 🤔

Mitäs oireita @Sandra84 vai onko mitään erityistä? Kohtahan se on 16.9. 🙈
Tänää joku raateli mun kohtua tai jotain ihmeellisiä tuntemuksia oli, en osaa sanoittaa. Väsyttää. Mut en tiiä sitte 🤷🏼‍♀️ Tiistaina aamulla saa tehdä testin. Meen vasta maanantaina ostaan testejä (monta hah). Maha vähän ollu kipee, mutta en tiedä onko stressistä.
 
Dpo 8 ja 9 oli tosiaan liian aikaista tehdä testit. Nyt Yk 2, kp 39, dpo 13 😍. Olin pitkään varma että en oo raskaana kun ei ollu mitään oiretta. Sitte oli menkkakipuja. Nyt eilen menkkakivut muuttui oudoiksi. Ei käyttäytynyt samalla tavalla kuin tavan menkkakivut. Niin pakko oli tehdä testi. Jospa tämä raskaus kantaa 🙏
 

Liitteet

  • 20240912_035145.jpg
    20240912_035145.jpg
    1.4 MB · Katsottu: 38
Täällä ovis lähestyy oireista päätellen selkeästi, veikkaisin että huomenna tapahtuu. Eli yk2 pääsee starttaamaan vihdoin, kyllä on tuntunut pitkältä tämä alkukierto. Oon ottanut joka aamu foolihappoa, saa nähdä onko sillä vaikutusta johonkin. Kynnet on ainakin vahvemmat kuin aikoihin, ehkäpä se on joku sivuvaikutus 🤔

Yritän tällä kertaa olla kuvittelematta kaiken maailman oireita ja ehkä voisi jättää testit kaappiin ainakin dpo 9 saakka 🤭
 
@Toinenkierros Foolihappoo pitääkin syödä ennen raskautta jo, että hyvä hyvä!🤞 ja onks sulla myös muut vitskut? D ja q10?

@Kaaho Onnea ja tarrasukkia! 😍🤞🏻🫶🏻

Mä täällä vaan yritän ajatella muita juttuja kun testipäivää mutta joku viiltelee mun kohtua 😂 tai jotai. Toivottavasti tää nyt olis merkki! Pliis universumi! 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Mulla ei oo muita vitamiineja/lisäravinteita käytössä, oon aivan pihalla noista. Pitää kyllä tuo D ottaa käyttöön ainakin!

Sulla on kyllä rautaiset hermot, mä olisin testannut jo monta kertaa 😅
 
Mulla ei oo muita vitamiineja/lisäravinteita käytössä, oon aivan pihalla noista. Pitää kyllä tuo D ottaa käyttöön ainakin!

Sulla on kyllä rautaiset hermot, mä olisin testannut jo monta kertaa 😅
En mä saa testata kun tulee väärä positiivinen noiden pistettävien lääkkeiden takia (esim. ovitrelle on sellainen). 😬 Ja oon niin turtunu tähän…

Kandee ottaa ihan heti vaikka mama vitamiini, D-vitamiini ja Ubikinoni tai Ubikinoli käyttöön! ❤️
 
En mä saa testata kun tulee väärä positiivinen noiden pistettävien lääkkeiden takia (esim. ovitrelle on sellainen). 😬 Ja oon niin turtunu tähän…

Kandee ottaa ihan heti vaikka mama vitamiini, D-vitamiini ja Ubikinoni tai Ubikinoli käyttöön! ❤️
Ahaa okei, no siinä tapauksessa varmasti fiksuinta odotella varsinaista testipäivää. Tarrasukkia kovasti sinne!

Kiitos vinkeistä, hankin nuo heti viikonloppuna 👍
 
Mulla ei oo muita vitamiineja/lisäravinteita käytössä, oon aivan pihalla noista. Pitää kyllä tuo D ottaa käyttöön ainakin!

Sulla on kyllä rautaiset hermot, mä olisin testannut jo monta kertaa 😅
Mama-monivitamiini, D-vitamiinia ja Foolihappo. Niillä ainakin itse lähtisin. Lisäksi jos suinkin mahdollista tarkistusta sun ferritiintaso. Sen mataluus tutkitusti haittaa raskautumista.
 
Mä oon aatellu että Mama-monivitamiini riittää, kun se sisältää foolihappoa ja D-vitamiinia THL:n raskauden ajan suosituksen verran. Onko teillä jotain erityisiä syitä joillain miksi otatte noita vielä erikseen?
 
Muokattu viimeksi:
Hei, taidanpa minäkin tulla mukaan keskusteluun. Meillä oli kesällä kohdunulkoinen raskaus ja ohjeistus oli odottaa yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Nyt kuukautiset vihdoin alkoivat ja mieli alkaa olla valmis uuteen yritykseen. Kävimme juuri terveyskeskuslääkärillä, joka laittoi lähetteen lapsettomuustutkimuksiin, koska ennen tuota kohdunulkoista yritimme raskautta vuoden ajan. Jää nähtäväksi meneekö lähete läpi vai palautuuko bumerangina takaisin.

Mulla on sellainen olo, että mun kilpirauhasen vajaatoiminta on syynä siihen, ettei raskaus ole alkanut aiemmin. Tänä kesänä kilpirauhasarvot ovat olleet ensimmäistä kertaa ikinä hyvät. Toki syynä voi olla jokin muukin, joka ehkä selviää tarkemmissa tutkimuksissa. Tuo kohdunulkoinen raskaus hoidettiin leikkauksella, jossa multa poistettiin toinen munanjohdin, joten jatkossa sekin jonkin verran haittaa raskautumista. Terveyskeskuslääkäri oli onneksi tosi empaattinen ja toiveikas, samoin kesällä naistentautien lääkärit.

Mulla on reilu 10 kg ylipainoa (BMI 29) ja aion nyt panostaa painonhallintaan. Lääkäri myös kannusti mahdollisimman stressittömään elämään, joten ehkä palautumiseenkin pitää kiinnittää enemmän huomiota. Aion myös säännöllisesti testailla ovulaatiota, aiemmin ollaan menty lähinnä fiiliksen mukaan.
 
Mä oon aatellu että Mama-monivitamiini riittää, kun se sisältää foolihappoa ja D-vitamiinia THL:n raskauden ajan suosituksen verran. Onko teillä jotain erityisiä syitä joillain miksi otatte noita vielä erikseen?
Ainakaan minulle ei mamat( söin vuoropäivin kahta eri valmistetta) olleet odotus+imetysaikaan riittäneet, kun lupa tulla vaiheessa viime talvena verikokeissa kävin. Sama tilanne oli ennen edellistä raskautta eli v 2021. Syön monipuolisesti ja terveellisesti.
Foolihappo on vesiliukoinen, joten sitähän ei voi saada sinällään liikaa jos ei ota aivan överi annoksia. D- vitamiini ei minulla myöskään oikein imeydy. 🤔
Mulle yksityinen luottogyne noita kaikkya kolmea jo 2021 ennen verikokeita suositteli, kuulemma varsin yleistä nuo vajaukset. Lisäksi söin (syön nytkin rautaa, magnesiumia, kalkkia ja omega3 öljykapseleita, jotka kaikki tiesivät ja tietävät nytkin myös neuvolassa). Nuo Omega-3+ magnesium olivat myös siinä alkuperäisessä suosituslistassa.
Vitamiineissa ja niiden imeytymisessä on isoja yksilöllisiä eroja sekä esim kalkki(maito), kofeiini estävät joidenkin imeytymistä ja rasva vastaavasti edesauttaa jotakin.
Minusta niin raskaus kuin etenkin valmistautuminenkin ovat varsinaiset maratoonit. Niissä itseään kannattaa kuunnella ja oman kehon toiminnasta yrittää ottaa selvää.
Plussatuulta kaikille tähän syksyyn...
 
Muokattu viimeksi:
@Aaltokukka Millaisia annoksia syöt foolihappoa ja D-vitamiinia?

Millaisia määriä te muut otatte ubikinolia, vai käytättekö ubikinonia?

Mulla on käytössä päivittäin folaatti 400 µg, D-vitamiini 50 µg ja ubikinoli 50 mg. Rautaa syön joka toinen päivä 100 mg ja lihan olen palauttanut maltillisesti ruokavalioon. Mulla oli kohdunulkoisen jälkeen hemoglobiini 118, joten tuskin ferritiinikään ihan huippulukemissa.
 
Käytiin tänään suunnittelutapaamisella IVF-hoitoihin ja tuli jotenkin turta olo tähän kaikkeen. Käytiin yksityisellä huhtikuun alussa, josta saatiin lähete julkiselle. Kesäkuun alussa oli eka käynti, nyt suunnittelukäynti ja jos ei ole jonoa, niin lokakuun kierrosta lähdetään pitkällä kaavalla liikkeelle endometrioosin takia. Eli tuoresiirtoon jos päästään, niin se on marraskuussa. Ehkä vähän tyhmää että hoitoihin kun päästään niin itestä tuntuu jo et kaikki optimistisuus on kadonnut johonkin... pelottaa ettei hoidot tehoa ja pettymykset vaan jatkuu. 😓

Esikoinen kun syntyi 4kk yrityksellä fitness kisadieetin jälkeen, niin on tullut fiilis et pitääkö tässä lähteä uudelleen dieetille että tärppäisi. 😮‍💨
 
@Aaltokukka Millaisia annoksia syöt foolihappoa ja D-vitamiinia?

Millaisia määriä te muut otatte ubikinolia, vai käytättekö ubikinonia?

Mulla on käytössä päivittäin folaatti 400 µg, D-vitamiini 50 µg ja ubikinoli 50 mg. Rautaa syön joka toinen päivä 100 mg ja lihan olen palauttanut maltillisesti ruokavalioon. Mulla oli kohdunulkoisen jälkeen hemoglobiini 118, joten tuskin ferritiinikään ihan huippulukemissa.
Mulla oli 1000ug folaatti, kunnes RV 12 se n käyttö lopetetaan. D-vitamiini 50ug menee tuplana eli aamupalan ja päivällisen yhteydessä. ). Siitäkin kaksi eri valmistetta toinen kapseli, toinen pilleri. Verikokeissa 3vk sitten arvo oli normaali, eli samalla tarkoitus jatkaa. Omega3 myös aamupalan yhteydessä, magnesium Diasporal-rakeet lounaalla ja iltapalalla, rauta 100joka toinen vrk öisin c vitamiinin kera.
 
Onko kellään todettua b-12 vitamiinin imeytymishäiriötä? Sehän on vähintään yhtä tärkeä ku foliaatti. Itsellä semmoinen siis löytyy, kuten myös osteopenia. Osteopenian takia olen calcium+d-vit jatkuvalla kuurilla ja b-12 menee injektiona 3kk välein. Nyt tietenki syön jotain raskautuvien vitamiinivalmistetta, en muista merkkiä.
En löytänyt googlettamalla yhtään mitään, että pitäisikö b-12 injektion väliä tihentää, jos raskautuu. Sitä kyllä kysyn sitten lääkäriltä, kun tulee aika. Mutta jos jollain on kokemusta pernisiöösistä anemiasta tai muusta imeytymishäiriöstä, niin saa kertoa kokemuksia.
 
Takaisin
Top