Täällä yksi 39-vuotias, nyt viikolla 20 oleva. :) Olin tosi tietoinen kaikista ikään liittyvistä tilastoista ja riskeistä, kun viime syksynä alettiin miehen kanssa hommiin esikoisen yrittämisen suhteen. Noin puolen vuoden yrityksen jälkeen tuli plussauutisia, ja tosiaan kivasti on ainakin tähän asti sujunut.
Ikään liittyvät riskit ja tilastot ovat varmasti ihan todellisia, mutta yritin ja yritän edelleen muistuttaa itseäni myös siitä, että hedelmällisyys on tosi yksilöllistä. Eli kyllä kypsemmälläkin iällä raskaudutaan ja saadaan lapsia. Omassa kaveripiirissä on vuoden sisällä tultu äideiksi 40-vuotiaana, 41-vuotiaana ja 42-vuotiaana.
Mä hakeuduin jo ennen yrittämistä hedelmällisyysneuvolaan (gynekäynti, jossa ultrattiin munasarjat) ja myös miehen sperma tsekattiin. Sitten, kun puoleen vuoteen mitään ei tapahtunut, kävin vielä verikokeissa lapsettomuuslääkärin pakeilla, joissa tutkittiin kilpparia sun muuta amh-arvoa ja hormonia. Seuraavasta kierrosta tulinkin sitten jo raskaaksi, ehkä sitten sain niistä hyvistä tuloksista jotain henkistä helpotusta, tiedä häntä.
Luin myös koko internetin läpi hedelmällisyyden tukemiseen liittyen ja noudatin tosi terveellisiä elämäntapoja jo koko yrityksen ajan. En esim juonut alkoholia about ollenkaan. Tämä antoi itselle fiiliksen, että tekee kaikkensa, tiedä sitten, oliko sillä aidosti vaikutusta.
Yksi asia, minkä tein erilailla siinä kierrossa, jossa homma natsasi oli ovulaation tikuttaminen. Olin seurannut kiertoa Ouran lämpodatan ja siihen liittyvän natural cycles -appin avulla sen puoli vuotta, kun mitään ei tapahtunut. Lämpötilani kertoi ovulaation tapahtuvan noin kp 18. Ovulaation kun tikutin, se osuikin noin viikkoa aikaisemmaksi, kp 13. Samassa kierrossa, josta siis sitten tein positiivisen raskaustestin, appi näytti vielä sitkeästi ovulaatiota kp 18. Onneksi tallettelut oli tehty näiden molempien mukaan - tikku ja appi - joten jommastakummasta se sitten natsasi.
Näin jälkiviisaana, jos tekisin jotain toisin, kävisin ihan heti yrityksen aluksi teettämässä kaikki mahdolliset hedelmällisyysverikokeet sekä lääkärillä ultraamassa munasarjat jne. Tästä saisi mielenrauhaa tai sitten mahdollisesti lääkitystä, jos sellaista vaikka kilpparin tms vuoksi tarvittaisiin. Sitten toiseksi, tikuttaisin ovulaatiota. Itse käytin clear bluen digitestiä, joka ei jätä arvailujen varaan. Se on kallis, mutta tärkeän asian äärellähän tässä ollaan.
Poppaskonsteista, join greippimehua tosi ahkerasti, sen sanotaan edesauttavan kohdun limakalvon kuntoa. Söin lisäksi ubikinoni Q10 -luontaistuotetta, ehdin syödä sitä vähän yli kuukauden ennen kuin natsasi, en tiedä, oliko vaikutusta raskautumiseen. Ostin myös kuningatarhyytelöä, mutta sitä en ehtinyt syödä kuin pari viikkoa ennen plussaa, joten tuskin se ehti olla mikään taikalääke.
Tsemppiä kaikille yrittäjille ja isosti onnea plussanneille! Toivoa ja mahdollisuuksia on kypsemmälläkin iällä!