Yleistä löpinää

Missä pääsee hammaslääkärille noin nopeasti? Meillä on vähintään yhdeksän kuukauden jono edes hammastarkastukseen, en halua edes tietää, miten pitkään johonkin toimenpiteeseen pitää odottaa. Edes hammaskiven poistoon ei pääse. Onneksi ilmoittauduin jonoon jo joskus talvella.

Huoh täälläki pitää mennä hammastarkastukseen.. en ole edes aika vielä varannut kun oletin ettei tarvii kun esikoisen osotuksen aikana kävin ja silloin hammaslääkäri sanoi että seuraava tarkastus pari vuoden kuluttua mut nyt neuvolatäti sanoiki että raskaana pitää siltiki käydä vaikka ei siitä ole kahta vuotta mennyt :/ inhoan hammaslääkärissä käyntiä

Ite mietin kuumeisesti että mennäkö vaiko ei.. Onneks ei oo mitään kammoa tai mitään niin onnistuisi helposti mut jotenkin silti ei kiinnostais mennä.. :D kauheen negatiivinen asenne mulla noita erilaisia käyntejä kohtaan.

Semmone päivä...

Laulutreenit meni mönkään, ilta venyi liian pitkäksi. Kun viimein pääsin lähtemään ei verso suostunut käynnistymään. Ei ottanut virtaa kaapeleilla, varmaan joku uuden auton tietokonevika. Otin mutsin auton ja lähdin kotiin. Edessä ajava teki äkkijarrutuksen kun näki hirven metsässä, hirvi ei ollut edes tulossa tielle joten edessä ajanut, minä ja kaksi takanani tulijaa olimme poikittain maantiellä, onneksi ei osumaa ja onneksi qashqai pysähty kun seinään. Noh. Pääsin kotii, mies ei ollutkaan katsonut huomiselle hautajaispukuaan ja sen kans sai takuta, paita likainen ja kraka hukassa. Kokeilin omaa asuakin ja näytän niin läskiltä täti ihmiseltä... ärsyttää.

Huomenna pitää hinata auto huoltoon, asutaan perämettillä ja meillä on vaan miehen kakspaikkanen maasturi muuten. Toissapäivänä myytiin meijän farkkuooppeli, nyt olis käyttöö...

Tekis nii mieli vetää päkki lonkeroa just nyt ja tupakka ja soittaa mummolle, etten valitettavasti pääse hautajaisiisi huomenna.

Alise kävin yksityisellä poistattamassa hammaskiven. Minulla oli jo aikaisempi käynti kyseisessä puljussa akuutin hammassäryn vuoksi alkuvuodesta ennen raskaaksi tuloa. Silloin teki hammaslääkäri lähetteen suuhygienistille. Joten ajattelin käydä "hoitoprosessin" loppuun samassa paikassa.
Julkisesta tiedän, että sinne on täällä ainakin 6kk jono. En tiedä, että pääseekö raskaana olevat jonon ohi. Esikoista odottaessa asuin pienemmällä paikkakunnalla, jossa raskaana olevat pääsivät suuhygienistille jonon ohi, joka ohjasi tarvittaessa eteenpäin hammaslääkärille.

Voi Caarina, onpa sulle osunut raskas päivä :Heartred Paljon jaksamista ja voimia sinulle!

Itsellänikin kamala hammaslääkäripelko, tai ainakin on ollut. Päätin viitisen vuotta sitten, että jos jostain maksan niin hammaslääkäristä ja siitä lähtien olen yksityisellä hampaani hoidattanut. Julkisella venyi juurihoito niin pahasti, että lopulta joutuivat poistamaan koko hampaan. Nyt olen käynyt kerran, kaksi vuodessa, helmikuussa viimeksi. Ei siis tarvitse tänä vuonna enää mennä ja ihana olo kun tietää, että suussa on kaikki (toistaiseksi) hyvin. Mulla on syntynyt luottamus tämän hammaslääkärin kanssa ja viime viisurinpoisto oli ihan leikkiä :)

Juoks moni limua? Kun en pysty kahvii juomaan niin cokis light korvaa sen, tiedän että ei pitäis mut jotenki se "auttaa" oloon...
Kanssii vaihtaa normi limsaan, sokeri turvallisempaa kuin toverit asesulfaami k ja aspartaami...

Mielenkiintosta. Sain ite neuvolasta vihkosen, misä neuvottiin ennemmin juomaan makeutettui juomii ku sokerii. Mut tietenki paras on makeuttamaton.

Hammaslääkäripelkoa oli ja on edelleen. Yläasteen jälkeen väli venyi n.11 vuoden mittaseksi. Pitäis taas mennä, ku tota hammaskivee tulee nii pirusti :/

Lupasin miehelle, et teen sille carebagin synnärin ajaksi. Mitä siihen kannattais hankkii? Raukka on kuitenkin ihan helisemässä, ku niin paljon tapahtuu + se joutuu yksin huolehtii meihän "sekopäisestä" kissasta :D Jotain mikä säilyy, ku en oo varma, mimmosessa kunnossa oon loppupuolella, ja lähtö saattaa tulla yllättäen.

voi kun tuntuu pahalta kun pelkäätte tulla hammashoitoon itse kun siellä työskentelen :grin nyt kyllä vähän kummastelen sitä ettei raskaana olevat pääse jonon ohi. On ensisijaisen tärkeää että odottajan suu on kunnossa eikä siellä muhi piileviä tulehduksia! Meillä odottajat pääsee jonon ohitse. Myös ihan raskauden lopuillakin voi käydä hammashoidossa, asento potilastuolissa katsotaan odottajan voinnin mukaan :)

Kotimama jos olet hammashoidossa töissä niin kerropa onko sinne pakko mennä? Tai siis lähinnä ehkä syitä miks kannattaa. Aattelin huomenna meinaan varailla aikaa.

Kyllä ohjeistus neuvolastakin pitäis olla, että hampaat pitäis olla kunnossa erityisen huolella raskaana olevalla. Suu olosuhteet muuttuvat raskauden aikana ja altistavat hampaiden kunnon huononemiselle. Ja hampaiden kauttahan on reitti koko kroppaan pöpöillä pahimmassa tapauksessa. Kotimama osaa ehkä kertoa lisää?

Joo no näemmä mieskin löysi jotain tietoa.. Kuulemma suun happamuus ja bakteerikanta voi muuttua :) neuvolasta sanottiin ettei pääse jonon ohi mutta ite sain kyllä ajan jo heinäkuulle.. (jonotus normaalisti 6kk)

pakkohan ei ole kenenkään mennä mihinkään, eihän neuvolakaan ole pakollinen kellekään :) (ei tulla kotoa hakemaan poliisiautolla :grin) mutta tosiaan tuo on totta mitä lumitukka tuossa kirjoitti. Tulehdus suussa voi lisätä keskenmenon riskiä ja aiheuttaa myöhemmin ennenaikaisen synnytyksen riskin. Ne bakteerit kulkeutuu verenkierron mukana sieltä sikiöön/vauvaan.

Joo nuo makeutusaineet on jokaisen omassa harkinnassa... niissä muutamia hälytysmerkkejä kuten se, ettei pitkäaikaisvaikutuksia tiedetä, riskirajat vaihtelee maittain huomattavasti, ja osa väestöstä niille hyvin allergisia.. ovat minulle raskaana ja muutenkin punainen vaate, kuten kaikki vältettävissä olevat lisäaineet. En kyllä tue mitään rasvattomiakaan tuotteita omassa käytössä, joten kai olen jonkin sortin hihhuli :D puhumattakaan karttelustani lääkkeitä kohtaan. Ja hammashoidossa kannattaa käydä, pienikin hammaskivi voi saada ientulehduksen rehottamaan raskausaikana, ennaltaehkäisy aina helpompaa kuin jälkihoito..

Joo kyllä mie vedän ihan hyvällä omallatunnolla mielummin normi kolaa ku jotain makeutettua.. Ensinnäkin ne makeutetut maistuu järkyttävältä ja toisekseen just toi ettei pitkäaikaisia vaikutuksia tiedetä noista. :)

Makeutusaineet maistuu pahalle ja itse ajattelen niiden olevan epäterveellisempiä kuin tavan sokerin, joten välttelin niitä jo ennen raskautta.

Hautajaisten jälkimainingeissa esikoinen päätti majottaa meille kaksi ulkopaikkakuntalaista serkkuaan, poikia tietenkin. Neitokainen jäi suosiolla mummulaan yöksi tyttöserkkujen kanssa :)

Hieman väsynyt olotila, nuorempi serkuista herää ilmeisesti varsin aikaisin :D

Nimimerkki; opetettu nousemaan sängystä vasta kello 10 vapaapäivänä.

Muokattu viimeksi:
Takaisin