Yleistä höpinää

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pogo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselläni muuten ihan sama kokemus multivitan noista vitamiineista, siis ne kun lopetti esikoisen odotusaikana niin loppu se oksetuksen tunne lähes kokonaan. Epäilen että se on se rauta niissä, joka on niissä vähän hyödytön kun samassa pillerissä on d-vitamiiniakin, joka taas estää sen raudan imeytymisen :Grimacing Face:
Oon tietoinen että kalsium vaikeuttaa raudan imeytymistä. Mutta miten D-vitamiini estää raudan imeytymisen?

Itsellä ollut raudan kanssa ongelmia tietoisesti jonkin aikaa ja tiedostamattomasti ehkä pitkäänkin. Muutamat kunnon kuurit takana ja esikoisen raskautta ennen ja erityisesti loppupuoliskolla raskautta aikamoiset hevoskuurit rautaa oon saanut syödä.

Oon tietoinen että kalsium vaikeuttaa raudan imeytymistä. Mutta miten D-vitamiini estää raudan imeytymisen?

Itsellä ollut raudan kanssa ongelmia tietoisesti jonkin aikaa ja tiedostamattomasti ehkä pitkäänkin. Muutamat kunnon kuurit takana ja esikoisen raskautta ennen ja erityisesti loppupuoliskolla raskautta aikamoiset hevoskuurit rautaa oon saanut syödä.

Ööm, mikähän ajatus katkos mulla on tossa tullut.. kalsiumia olen kyllä tarkoittanut. Mutta D vitamiini kyllä liittyy raudan imeytymiseen niin, että ilmeisesti matalat d-vitamiini tasot saattavat heikentää raudan imeytymistä, joten aina kannattaa tarkistaa omat d vitamiini tasot mikäli rautakuurit ei meinaa tehota. Edit: lisään vielä perään, että matalat d vitamiini tasot voi johtua myös raudan puutteesta, että en täysin oo kyllä varma kumpi on ns muna ja kumpi kana.. nopea googlauskaan ei tähän antanut selkeää vastausta 😅

Muokattu viimeksi:
Oon nyt pari kuukautta vetäny isompaa d-vitsku annosta jo, 50mikrogrammaa. Se Suomen 10mikrogrammaa suositus on aika matala. Missäköhä vaiheea kannattaa lisärautaa jo ruveta popsii? Esikoisesta alotin joskus tyylii rv10 tienoil ja silti laski sielt yli 140 tasolta hb jo ennen puolta väliä tasolle 108. Tuntu jo olossa toi pudotus🙈

Tein huvikseni hieman tutkimusta minkälaisia odottajia täällä on. Keskimääräinen Lokakuisen odottajan ikä on 31 vuotta. Suurin osa odottaa toista lastaan, toiseksi eniten on ensimmäisen lapsen odottajia, kolmanneksi eniten kolmannen lapsen odottajia, neljännen ja seitsemännen lapsen odottajia oli saman verran. Viidettä ja kuudetta lasta ei listan mukaan tällä hetkellä odottanut kukaan. 😊

Oon nyt pari kuukautta vetäny isompaa d-vitsku annosta jo, 50mikrogrammaa. Se Suomen 10mikrogrammaa suositus on aika matala. Missäköhä vaiheea kannattaa lisärautaa jo ruveta popsii? Esikoisesta alotin joskus tyylii rv10 tienoil ja silti laski sielt yli 140 tasolta hb jo ennen puolta väliä tasolle 108. Tuntu jo olossa toi pudotus🙈
Mä alotin lisäraudan viime viikolla, kun ferri oli vaan 27 😅 d-vitskua syön sen 50mikrog.

Kai minäkin uskallan jo liittyä mukaan keskusteluun. :Grinning Face: Kirjoittelin viimevuonna hetken aikaa tuolla Raskaaksi 2022 ketjussa, mutta meille tuli eripuraa, ero aikeita yms. mieheni kanssa ja päätettiin, että unohdetaan vauvahommat. Kuitenkin saatiin jotenkin jatkettua suhdettamme, eikä edelleenkään oltu suunniteltu vauvantekoa vaikka toki se mahdollisuus on, kun en ehkäisyä käytä ja nyt sitten tuo lokakuinen ilmoitti tulostaan. :smiling-eyes: Molempia pelottaa ja jännittää, kun on molemmille esikoinen ja täysin "yllätyksenä" tuli. Kuitenkin tämä on ihan mielettömän ihanaa ja toivon enemmän kuin mitään, että raskaus jatkuu loppuun asti ja saadaan lapsi maailmaan. :red-heart:

Tänään varasin myös ensimmäisen neuvolakäyntini!

Hei @Binky mä muistan sut raskaaksi 2022 ketjusta! Ihana että siellä asiat ovat viime syksystä eteenpäin ja parisuhteessa on parempi olla ja tämmöinen ihana yllätys tuli teidän alkuvuoteen 😍
Mäkin muistan sut! Kiva nähdä tuttuja täällä samassa ryhmässä. :smiling face with heart-eyes: On kyllä kieltämättä aikamoinen käänne tähän suhteeseen, mutta apua niin ihanaa! :Grinning Face:

Kävin viimeviikolla fiilistelemässä lastenkirpparilla ja siellä olisi ollut vaikka mitä ostettavaa, mutta vielä en raaskinut, kun on niin aikaiset viikot. :Grinning Face:

Kaipa mäkin voisin "ilmoittautua" tänne mukaan. Katsotaan sitten kuinka pitkäksi aikaa, päiviksi, viikoiksi vai jopa kuukausissa laskien. 🙄🙈 Keskenmenoja siis takana niin pitkä lista, että luotto raskauden jatkumiseen on lähellä nollaa. Nyt olis joku 4+5 tms ja la ihan lokakuun viimeisinä päivinä, riippuen vähän lasketaanko sillä neuvolan 28 vrk kierrolla, vaiko todellisella 30-31. 🙄
Ultra julkisella olis rv7, jos nyt niin pitkälle pääsee, joten sitten varmistuu, täytyy katsoa koska jaksan neuvolaan soitella, ehkä tuon ultran jälkeen. 🤔 Ei kiinnostais yhtään, mutta pakkohan se jossain välissä on. Multa on siis tähän mennessä löytynyt tukostaipumus eli miniASA ollut jo kohta vuoden syönnissä ja piikitettävä hepariini aloitettu jo tällä viikolla estämään tukoksia istukassa. Nyt lisänä viimesyksyiseen verrattuna myös heti aloitettu Lugesteron 200mg, katsotaan onko apua. 🙄

Tänne kanssa nyt ilmoittaudun mukaan tukea hakemaan. Meillä tosiaan siis yllätysraskaus alkanut ehkäisyn läpi. Mies 38v ja itse 36v. Meillä on kaksi poikaa 2019 & 2021 syntyneet. Takana myös kaksi tuulimunaraskautta 2020.
Mielen myllerrys on valtava, mutta haluan uskoa, että tämä tästä iloksi muuttuu, jos vaan on elinkelpoinen raskaus nyt kyseessä.

Hissukseen ehkä mukaan täältäkin, taustalla seuraillut jo hetken. Yllätysplussa, odottelin menkkoja alkavaksi kierukka-ajanvarauksen puitteissa, kunnes päätin testata, kun ei alkanut kuulua. 🙈 10/2022 tuulimuna, jonka jälkeen päätettiin että ei enää kuitenkaan perheenlisäystä. Olin muka viisaasti seurannut "varmoja päiviä".

Kai sitä pitäis varmaan tajuta, että harvemmin sieltä suojaamaton seksi taulutelkkaria tuo 🤷‍♀️ aika vaihtelevat fiilikset, kotona jo kaksi lasta 2016 ja täytän lokakuussa 40 🤦‍♀️

Tulenpa purkamaan omia fiiliksiä. Torstaina alkoi hennon vaaleanpunainen vuoto, jota oli vaan pyyhittäessä. Sitä tuli myös perjantaina ja soitin omalle gynelle, että josko sillä olisi aikaa tsekata tilanne ensi viikolla. Hän olikin niin ihana, että järkkäsi eiliselle aamulle ajan ja pääsin käymään ultrassa tsekkaa tilannetta 😊 Eilen oli siis ovulaatiosta laskettuna 6+1 eli hyvin varhaiset viikot, mutta sieltä kuitenkin löytyi oikeasta paikasta riisinjyvä sykkeellä. Vuodon syykin löytyi ja siellä on noin 1,5cm kokoinen hyytymä mikä vuotaa nyt ulos. Hyytymä oli gynen mukaan tarpeeksi kaukana riisinjyvästä, ettei sen pitäisi viedä pientä mennessään, mutta nyt tässä sit eletään jännityksessä. Omat pohdinnat tällä hetkellä liittyy siihen, että riisinjyvä oli niin pieni ettei siitä saatu mittaa otettua ja omat oireet ovat vähentyneet perjantain jälkeen. Nyt sitten viikon päästä uus ultra ja silloin nähdään, mikä tilanne on.

Tulenpa purkamaan omia fiiliksiä. Torstaina alkoi hennon vaaleanpunainen vuoto, jota oli vaan pyyhittäessä. Sitä tuli myös perjantaina ja soitin omalle gynelle, että josko sillä olisi aikaa tsekata tilanne ensi viikolla. Hän olikin niin ihana, että järkkäsi eiliselle aamulle ajan ja pääsin käymään ultrassa tsekkaa tilannetta 😊 Eilen oli siis ovulaatiosta laskettuna 6+1 eli hyvin varhaiset viikot, mutta sieltä kuitenkin löytyi oikeasta paikasta riisinjyvä sykkeellä. Vuodon syykin löytyi ja siellä on noin 1,5cm kokoinen hyytymä mikä vuotaa nyt ulos. Hyytymä oli gynen mukaan tarpeeksi kaukana riisinjyvästä, ettei sen pitäisi viedä pientä mennessään, mutta nyt tässä sit eletään jännityksessä. Omat pohdinnat tällä hetkellä liittyy siihen, että riisinjyvä oli niin pieni ettei siitä saatu mittaa otettua ja omat oireet ovat vähentyneet perjantain jälkeen. Nyt sitten viikon päästä uus ultra ja silloin nähdään, mikä tilanne on.

Tsemppiä! Toivottavasti pikku jyvänen jatkaa kasvuaan kuten pitää ja hyytymä vuotaa ongelmitta pois! Onneksi lääkäri totesi hyytymän olevan kauempana pienestä 🙏

Takaisin