Yleistä höpinää

Pogo

Sanavalmis juttuseppä
Elokuun äidit 2019
Tammikuiset 2022
Lokakuiset 2023
Ajattelin tehdä ketjun ihan kaikelle yleiselle höpinälle ennen kuin saadaan salainen puoli avattua. Sana on siis vapaa.

Mä aloitan heti. Mulla oli jo ennen testin tekoa fiilis että nyt on tärpännyt. Eilen näytti pari testiä erittäin heikosti positiivista. Tänä aamuna tein halpistestin mitä olen aina moittinut. Kyllä tuohonkin tuli vähintään yhtä selkeä toinen viiva kuin eiliseenkin. Ajattelin vielä testata ainakin yhdellä tai kahdella kunnollisella testillä.

Mä en ole vielä uskaltanut kertoa kenellekään irl. Voi olla että menee hetki että uskaltaa kertoakaan. Edes mies ei tiedä tästä. Töissä en aikonut kertoa ollenkaan vaan porukka saa itse huomata. Toki myöhemmässä vaiheessa on bossille pakko kertoa aikatauluista mutta se ei onneksi ole tämän hetken murhe.

Toisaalta tää raskaus tuli hyvään saumaan. Aloitin nyt tammikuussa amk-opinnot ja todellakin aion selvitä koulusta tavoiteaikaa nopeammin. Mulla on mahdollista ottaa enemmän kursseja kun suurin osa on verkossa. Lähipäivätkin on eri tavalla järjestettävissä kun ei töitä tarvitse miettiä.
 
@Pogo Miten sä oot malttanut olla miehellekkin kertomatta? 😅

Mullakin 3 -vuorotyö, yöpainotteinen ja lisäksi amk-opinnot alkanut viime syksynä. Saa nähdä lähdenkö syksyllä vauva kainalossa luennoille, vai mitä teen. Poissaolevaksi en halua ilmoittautua, koska hyvin pystyn kotonakin kursseja suorittamaan. Harkat vaan jää sitten yhteen könttään tulevaisuuteen.

Töissä kerron vasta, kun on pakko. Viime raskaudessa pomolle oli pakko kertoa pahoinvoinnin takia ihan alussa, toivottavasti nyt ei tarvitsisi. 🤞
 
Mulla on päivätyö ja varsinaiset opinnot ohi, mutta tarkoituksena olis loppukeväästä/syksyllä aloittaa esihenkilökoulutukset. Toivoisin, että töissä ei tarttis kertoa raskaudesta kuin vasta muutaman kuukauden päästä.

Muutenkin nyt on iskenyt sellanen fiilis, et olisi pitänyt ehkä odottaa pidempään ennen muille kertomista. Me siis kerrottiin perheelle ja parille hyvälle ystävälle heti plussapäivänä, kun perheet ja ystävät oli muutenkin tietoisia meidän hoidoista ja niiden aikatauluista. Mies myös ehti kertomaan muutamalle kaverilleen raskausuutisen ekan viikon aikana ihan extemporee ja sanoinkin sit hälle, että nyt ei tarvii vielä kaikille kuulutella. Ymmärrän, et tää on hänellekin tosi iso, odotettu ja ihana asia, mitä varmasti haluaa jakaa kavereilleen, mutta silti sellanen fiilis itsellä, et nyt pidetään matalaa profiilia niin pitkään kuin voidaan ja totutellaan ajatukseen raskaudesta… ☺️
 
@Pogo Miten sä oot malttanut olla miehellekkin kertomatta? 😅
Kun ei oo ekasta lapsesta kyse niin ei oo niin kovaa hinkua kertoa. Ehkä tässä joku päivä saa kerrottua. Tai siis on pakko kertoa.
Ootko @Pogo tehnyt uutta testiä?
Oon tehny useammankin kun noita surkeita testejä on reilummin jemmassa. Kyllä ne vähitellen vahvistuu. Merkistä riippuen näkyy vähän eri vahvuiset viivat.
 
Mulla opinnot on monimuotona reilun 100 km päässä kotoa. Lähipäiviä on yleensä keväällä 10 ja syksyllä 8. Nää on pe-la aamusta iltaan. Lisäksi on verkkoluentoja aina näiden lähipäivinä puolivälissä iltaisin ma-pe. Etäillat onnistuu hyvin vauvankin kanssa.

Ajattelin ens talven aikana yrittää suorittaa kursseja niin paljon kuin pystyn. Samalla mietin, että jos saisin hyvin opintoja kasaan, jäisin omasta työstä hoitovapaalle ja suorittaisi pakolliset harjoittelut siinä vaiheessa alta pois. Sen jälkeen ois enää vähän kursseja ja opinnäytetyö. Opinnot etenee normaalia nopeammin kun tuolla oli yhtenä hakukriteerinä aiemmin suoritettu korkeakoulututkinto ja sain jonkun verran hyväksilukuja. Harjoittelusta saan kolmasosan nykyisellä työllä.
 
Mä odotan tällä hetkellä työssäni vakinaistamista. Mun esihenkilö tietää lapsihaaveista kun jouduin olemaan keskenmenon takia syksyllä pois töistä. Meillä on helmikuussa keskustelu ja mulle on suullisesti jo lupailtu sitä niin pitää yrittää saada pyöräytettyä sitä paperirumbaa eteenpäin tässä mahdollisimman pian. Tiedän että raskauden ei pitäisi vaikuttaa mutta aina se jännittää.
 
Mä odotan tällä hetkellä työssäni vakinaistamista. Mun esihenkilö tietää lapsihaaveista kun jouduin olemaan keskenmenon takia syksyllä pois töistä. Meillä on helmikuussa keskustelu ja mulle on suullisesti jo lupailtu sitä niin pitää yrittää saada pyöräytettyä sitä paperirumbaa eteenpäin tässä mahdollisimman pian. Tiedän että raskauden ei pitäisi vaikuttaa mutta aina se jännittää.
Mä aloitin nykyisessä työssäni lokakuussa 2018. Ei mennyt kuin reilu kuukausi ja olin raskaana. Koeaika päättyi huhtikuussa 2019 ja mä olin siinä vaiheessa erittäin tukevasti raskaana. Jouduin jäämään kuukautta myöhemmin sairauslomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle. Ei ainakaan mulla vaikuttanut negatiivisesti.

On vaan vähän noloa kun palasin just marraskuun lopussa äippälomalta takaisin töihin ja oon vähitellen saanut kasaan osan mulle tulevista asiakkaista. Vielä tulee lisää ja on noloa joutua sanomaan että on vain kesän yli näiden kanssa. Ei siinä muuten mitään mutta asiakkaiden suunnalta rahaa on kiinni vähintään useita kymmeniä miljoonia euroja.
 
Mitenkähän äitiysrahojen saaminen , kun minulla loppuu toisesta lapsesta hoitovapaa 2.7 ja kun tää LA olis mahdollisesti se 1.10 niin pitääkö mun raahautua töihin tuossa välissä ennenkö oon oikeutettu äitiysrahaan?👀 vai raskausraha.. mikä se nykyään on..?
Oon ihan kuutamolla näistä kelan etuuksista. Toinen lapsi syntyi kun olin ekasta vielä hoitovapaalla.
 
Mitenkähän äitiysrahojen saaminen , kun minulla loppuu toisesta lapsesta hoitovapaa 2.7 ja kun tää LA olis mahdollisesti se 1.10 niin pitääkö mun raahautua töihin tuossa välissä ennenkö oon oikeutettu äitiysrahaan?👀 vai raskausraha.. mikä se nykyään on..?
Oon ihan kuutamolla näistä kelan etuuksista. Toinen lapsi syntyi kun olin ekasta vielä hoitovapaalla.
Sulla siis nuorin täyttää 3 tuossa heinäkuussa? Jos näin on niin käsittääkseni töihin tai työttömäksi. En todellakaan tiedä mutta kuvittelisi niin. Miten muuten nyt menee nää kun tuli se uudistus edellisen äippäloman aikana eikä ehtinyt siihen vaikuttaa? Milloin aikaisintaan voi jäädä pois töistä ja milloin viimeistään pitää jäädä? Entä onko se äippäloma saman mittainen kuin ennen jos mies luovuttaa niitä päiviä? Saako mies kuitenkin pitää samaan aikaan sen 3 vko mitä aiemminkin? Tuntuu niin tyhmältä kun ei yhtään tiedä näitä. Varmaan selviäisi Kelan sivuilta mutta en jaksa tässä vaiheessa perehtyä.
 
Sulla siis nuorin täyttää 3 tuossa heinäkuussa? Jos näin on niin käsittääkseni töihin tai työttömäksi. En todellakaan tiedä mutta kuvittelisi niin. Miten muuten nyt menee nää kun tuli se uudistus edellisen äippäloman aikana eikä ehtinyt siihen vaikuttaa? Milloin aikaisintaan voi jäädä pois töistä ja milloin viimeistään pitää jäädä? Entä onko se äippäloma saman mittainen kuin ennen jos mies luovuttaa niitä päiviä? Saako mies kuitenkin pitää samaan aikaan sen 3 vko mitä aiemminkin? Tuntuu niin tyhmältä kun ei yhtään tiedä näitä. Varmaan selviäisi Kelan sivuilta mutta en jaksa tässä vaiheessa perehtyä.
Raskausrahaa maksetaan 40 arkipäivän ajalta ja viimeistään 14 arkipäivää ennen pitää jäädä pois töistä. Sen lisäksi molemmat vanhemmat saa 97 päivää vanhempainvapaata (ne on omia päiviä joita ei voi luovuttaa) ja sen lisäksi molemmilla on 63 päivää jotka saa luovuttaa toiselle eli jos laskin oikein niin nainen saa olla263 arkipäivää kotona kaikkinensa ja sen 18 arkipäivää saa olla yhtäaikaa molemmat vanhemmat.
 
Raskausrahaa maksetaan 40 arkipäivän ajalta ja viimeistään 14 arkipäivää ennen pitää jäädä pois töistä. Sen lisäksi molemmat vanhemmat saa 97 päivää vanhempainvapaata (ne on omia päiviä joita ei voi luovuttaa) ja sen lisäksi molemmilla on 63 päivää jotka saa luovuttaa toiselle eli jos laskin oikein niin nainen saa olla263 arkipäivää kotona kaikkinensa ja sen 18 arkipäivää saa olla yhtäaikaa molemmat vanhemmat.
Eli pois voi jäädä myöhemmin kuin ennen. Täytyy katsoa ihan ajan kans milloin ois järkevintä jäädä pois. Jos jäisin viimeisenä mahdollisena ajankohtana pois töistä niin se ois myöhemmin kuin meidän nuorin on syntynyt.
 
Joo täyttää 3v. Enkä todellakaan aio palata nykyiseen työhöni. 🙄 Siis enkö ole oikeutettu mihinkään raskausrahaan jos työttömänä?
 
@Tiitu90 Se raskausraha kuuluu siis niihin nykyisiin vanhempainrahoihin, eli saat vaikka olisit työtön. 😊

Meilläkin siis seitsemäs lapsi tulossa, mutta oli luonnollista kertoa miehelle heti, kun itsekkin tiesin. 😊
 
Mua oikeasti pelottaa miten tää etenee lähinnä työpaikalla. Siellä on yksi mieskollega, joka on laukonut mulle törkeyksiä ja käpälöiny mun mahaa raskauksien aikaan. Nyt kun palasin töihin äippälomalta marraskuussa niin tää tuli silittämään mun läskejä ja totesi että täällä kasvaa joku. Joskus varmaan pari vuotta sitten tää samainen tyyppi laukoi mulle, että on tainnut rouvalle ruoka maistua. Mulla oli silloin kortisonikuuri menossa ja turvotus sen mukainen. Juu mä tiedän että mulla on edellisen raskauden kaikki kilot vielä jemmassa. Ei se siltikään oikeuta laukomaan mitä sylki suuhun tuo.
 
Mä epäilen että mulla la siirtyy muutaman päivän myöhemmäksi. Olin tuntevinani oviksen nipistelyt kpl 16 ja siitä laskettuna nyt ois varmaan joku 4+0 tai 3+6 kun menkoista laskettu on 4+2. Tämä pieni ero voi vaikuttaa siihen tuleeko meille syyskuinen vai lokakuinen. Mulle on tehty iso leikkaus ja sen takia ei anneta mennä yhtään yli eikä vauva saa kasvaa liian isoksi.
 
Takaisin
Top