Yleistä höpinää

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Agnés
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää on jotenkin niin epätodellista. Maha kasvaa, ei ole huono olo (päinvastoin!), liikkeet ei vielä tunnu. Vielä kaksi viikkoa seuraavaan neuvolaan jolloin kuunnellaan sydänääniä, tuntuu niin pitkältä ajalta.
Voi kunpa tuntisin jo liikkeet, nyt 17+0, esikoisesta tunsin jo 15+ jotain.

Mullakin tuntuu liikkeet edelleen aika heikosti eikä edes joka päivä, vaikka viikkoja 19+. Pari viikkoa sitten neuvolassa oli kaikki hyvin. Ens viikon tiistaina rskenneultra.

Mä itkeskelin kans jossain vaiheessa kerran tai kaks päivässä, just vauvaohjelmien yhteydessä tai lapsiin liittyvissä jutuissa. En yleensä oo mitenkään ylitunteellinen, niin tää on vähän naurettavaa. Eilen sain ihan järkyttävän itkukohtauksen, kun mies tuli työreissulta, ja sano lähtevänsä kalastaan saman tien. Itkin kun joku pikkulapsi ja samalla nauroin, kun se itku oli niin huvittavan dramaattista. Oli varmaan kiva tulla kotiin!

Ai että, meillä on tapeltu viime aikoian oikein huolella. Mulla nää tunteet tuntuu kuumenevan! Poikaa osottaessa olin ihan samanlainen. Muistan kun jouluaattona tein riisipuuroa ja se paloi pohjaan, mies kehtasi todeta, ettei hän sitä olisi kumminkaan syönyt. Tästä sain kamalan itku-potku raivari kohtauksen. Tyttöä odottaessa olin huomattavasti rauhallisempi. En tainnut raivota kertaakaan. Mun poika fiilis sen kun kasvaa :D On ollut vähän kireetä viime aikoina kun mä olen huutanu ja itkeny. Ennen lasten saantia, mähän en koskaan itkeny. Muistan aina, kun mies sanoi kun oltiin noi vuosi oltu yhdessä, että mun parhaita puolia on se, etten itke mitenkään herkästi.

Moikka,

istuskelen täällä sokerirasituksessa, jonne neuvolalääkäri minut ohjasi. Hän olisi halunnut jo 1.-2. trimesterin rasituksen, mutta eihän aikaa tietenkään saanut heti lääkärineuvolan jälkeen. Terkkari oli aiemmalla käynnillä sitä mieltä, että rasitusta ei tarvittaisi.

Perehdyin vähän tuohon suositukseen ja monistaa näyttäisi, että jos on normaalipainoinen alle 40 v. uudelleensynnyttäjä, jolla ei aiempaa radia tai makrosomiaa, sokerirasitusta ei tosiaan tarvittaisi. Kaikki edellämainittu pitää kohdallani paikkansa.

Onko jollain teistä tulkittu sinänsä selkeitä kriteerejä toisin? Ajattelin, että mikäli tämä rasitus on normaali, yritän keskustella lääkärin kanssa vielä jälkimmäisen rasituksen tarpeellisuudesta. Tässä välissä on myös rakenneultra (se meillä tosin vasta 22+6) ja voin silloin vielä yliopistosairaalan erikoislääkärin mielipidettä kysyä.

Mä käyn aina sokerirasituksissa vain sen takia et äidilläni on diabetes. En ole kokenu sitä vaivana. Onhan se parempi käyä varmuuden vuoksi tarkistamassa. :)

Sokerirasituksessa joduin ensimmäisen kerran käymään toisen lapsen kohdalla, kun todettiin pco. Sama jatkuu tässäkin raskaudessa. Eipä se ole ongelma käydä siellä. Aikaa vaan menee hukkaan

Moikka,

istuskelen täällä sokerirasituksessa, jonne neuvolalääkäri minut ohjasi. Hän olisi halunnut jo 1.-2. trimesterin rasituksen, mutta eihän aikaa tietenkään saanut heti lääkärineuvolan jälkeen. Terkkari oli aiemmalla käynnillä sitä mieltä, että rasitusta ei tarvittaisi.

Perehdyin vähän tuohon suositukseen ja monistaa näyttäisi, että jos on normaalipainoinen alle 40 v. uudelleensynnyttäjä, jolla ei aiempaa radia tai makrosomiaa, sokerirasitusta ei tosiaan tarvittaisi. Kaikki edellämainittu pitää kohdallani paikkansa.

Onko jollain teistä tulkittu sinänsä selkeitä kriteerejä toisin? Ajattelin, että mikäli tämä rasitus on normaali, yritän keskustella lääkärin kanssa vielä jälkimmäisen rasituksen tarpeellisuudesta. Tässä välissä on myös rakenneultra (se meillä tosin vasta 22+6) ja voin silloin vielä yliopistosairaalan erikoislääkärin mielipidettä kysyä.

Periaatteessa noilla kriteereillä (normaalipainoinen alle 40v. uudelleensynnyttäjä, ei aiempaa makrosomiaa eikä dm2 suvussa) ei tarvitsisi rasittaa ellei raskausaikana ilmaannu jotain syytä kuten sokeria pissassa, suuri painonnousu, suuri sf-mitta muun muassa.
Mut suositus on just muuttamassa iän osalta uudelleensynnyttäjillä alle 30v. ja jossain ilmeisesti jo tähän siirrytty, liekö tää vois vaikuttaa? Tai sit lääkäri haluaa muuten vaan rasittaa kaikki, näitä eri käytäntöjä tuntuu löytyvät ihan hirveästi mitä oon ihmisiltä kuullut ja ei aina todellakaan mene virallisen ohjeen mukaan..

Heippa vaan kaikille!
Vähän kesti tää ryhmään liittyminen, oon teiän juttuja käynyt kyllä lukemassa mut sit en vaan oo saanu aikaseks lisätä itseeni tänne. Kakkosta oottaessa oli enemmän aikaa foorumilla kirjotella :). Meillä siis mieheni kanssa reilu 3v poika ja 2v tyttö ja nyt kolmatta sitten odotellaan. Nyt on viikkoja 22+3, nyt on ihana vaihe kun huono olo ja väsymys on vihdoin helpottanut ja maha ei oo vielä niin suuri että liikkuminen olis hankalaa :). Toi alku olikin sit aika rankkaa kahen vilkkaan lapsosen kanssa.

Onko täällä Turkulaisia? Onko tietoa Babytown-liikkeestä, onkohan suljettu kokonaan? :)

En tiedä onko ollut keskustelua jo nimistä mutta onko teillä jo vauvalle nimi valmiina? Meillä olisi ollut tytölle nimi keksittynä mutta pojan nimeä ei meinata keksiä millään :O apuva. Eli saa ehdottaa omia lemppareitaan ;)

Ha haa! Me kans nopsaa käytiin vähän tytönnimiä läpi, mutta ei löydetty mitään sopivaa näin ekalla mietinnällä. Ehkä sitten, kun sen vauvan näkee, niin osaa paremmin valikoida.

Meillä oli tytölle nimi mietittynä ja onneksi tulokas vaikuttaa olevan tyttö koska annettiin meidän esikoiselle ne ainoat pojan nimet mistä molemmat tykkäsi :grin meillä kun on kahden kulttuurin liitto niin se tuo omat haasteensa, nimen kun pitäisi olla molempiin kotimaihin sopiva

APUA paniikki! Lauantaina häät (ei omat) ja mekko hankkimatta. Viikonloppuna kävin kirjaimellisesti kaksi kauppakeskusta läpi mutta ei löytynyt. Kaikista maksimekoistakin oli enää jämiä jäljellä. Ois pitänyt hommata se mekko jo aikaisin, mutta ajattelin että sitten en tiedä miten suuri maha on häiden aikaan.

Eli nyt vinkkejä mistä saisi kivoja raskausmekkoja. Espoo/Helsinki? Ei tarttis olla ees mitään överihienostelua, mutta kohtuuhintanen ainakin kun ei sitä tulisi käytettyä kuin tämä yksi kerta.

Voi olla et tulee hiukan kiire, mut mä just tilasin zalandolta useamman mekon sovitettavaksi 60v. juhlia varten ja valitsin yhden ja palautin loput :-) Siellä oli tosi paljon äitiysmekkovaihtoehtoja ja yleensä ne kyl toimittaa nopeasti, mä taisin tilata torstaina illalla ja ne oli maanantaina mulla eli vois vielä ehtiä sulle ennen viikonloppua :-)

Mä ostin tällaisen mekon Forumin HM:n mama-osastolta mut siitä on jo vähän aikaa. Meinasin laittaa saman nyt juhliin viikonloppuna, tilaa tossa mekossa on kyllä hyvin vaikka maha on huomattavasti isompi ku tuossa kuvassa :) muistaakseni 25 € maksoi ja väri on oikeasti enemmän oranssi kuin punainen (punaista mekkoahan ei kaikki häihin halua laittaa :D) Sori kuva ei oo ihan parhaasta päästä!

Muokattu viimeksi:
Hennesin äitiysmekkovalikoima oli ainakin viime viikolla käynyt aika surkeaksi... Tosiaan vain jämiä oli jäljellä :(
Siks mä lähdin tohon zalandoon kun tuo kauppakeskuksissa pörräily alkaa olla jo raskasta ja hienon mekon löysinkin ja maksoi 35 euroa :-)

Meillä myös tulossa KOLMET häät tässä kuukauden sisällä ja kiersin Kampin ja Jumbon vaatekaupat. Kotona sovitin kaikki mahdolliset ja mahdottomat kesämekot ja lopulta yks maksimekko mahtui. Eli kannattaa vielä kaivaa oma ja kavereiden kaapit, niin säästää vähän rahaa. Mietin vielä, että voinko olla samassa mekossa kaikki kolme juhlaa... Ekat on mun kaverin häät, toiset on miehen veljen ja kolmannet miehen serkun.

Mä käytin kans koko maanantain juhlamekon etsintään. Kiersin koko Iso Omenan, ei tulosta. Netistä etsin sit vielä n. 4h, en käsitä miten tämä on niin vaikeaa? Jotain kun etsii niin ei takuuvarmasti löydy. Löysin sit yhden ihan ok:n minkä tilasin, kun oli vain 30 e. Katsotaan ehtiikö se edes, kun juhlat on jo ens viikon la. Ja jos ehtii, niin onko sopiva ja istuva? Sit vielä asusteet ja kengät... Miks en hankkinu mekkoa jo aiemmin? En vaan arvannut, että se olis näin vaikeaa...

Takaisin