Yleistä höpinää

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Agnés
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla esikoinen myös käynnistetty ja syntyi 8 tunnissa :) En tarvinnut kuin sen yhden käynnistyslääkkeen.

Silloin kun poika syntyi, eli juhannuksena, meitä oli ihan hulluna. Saliin ei meinannut päästä, koska ne oli kokoajan varattuna. Kolmen hengen huoneissa oli joku 4-5 äitiä/lasta, koska tilaa ei tosiaan ollut.

Tytärtä kun menin synnyttämään, olin ensimmäinen sinä päivän joka synnytti. Kello oli 17.20. Tyttäreni lisäksi syntyi myöhemmin illalla poika. Sain olla ihan omissa oloissani, sillä en jakanut huonettani kenenkään kanssa sinä aikan kun olin sairaalassa. Tyttären synnytin jouluaattona. Se olikin yksi syy siihen miksi en kehdannut lähteä heti. Ajattelin, etten halua tulla käännytetyksi jouluaattona sairaalan ovella. Mä vielä ajattelin, että kun hoitajakin sanoi, ettei kiire, niin ei se varmaan edes synny sinä päivänä. No, tunnissa supistukset alkoi olemaan 5-6min välein. En olisi vielä silloinkaan lähtenyt, mutta miehen sisko, joka on sairaanhoitaja, pakotti lähtemään. Mua jotenkin pelotti kokoajan että lähden liian aikaisin ja sitten ne käskee meidät pois. Ja mihin me mentäisiin vieraassa kaupungissa jouluaattona? Mulle ei tosiaankaan tullut mieleenkään, että siellä ei pahemmin ole ruuhkaa sinäpäivänä.

Mutta onko ihan normaali käytäntö, että ensin laitetaan käyrille miltei puoleksi tunniksi ennen kuin tutkitaan? Lapsivedet meni melkein heti kun pääsin saliin ja vauva tuli perässä. Sinne aulaanko mä olisin synnyttänyt, jos vedet olisikin mennyt siinä käyrillä ollessa?

Toisaalta ymmärrän hoitajan käytöksen. Jouluaattona käy kuulemma paljon sellaisia, jotka tulevat muka synnyttämään. Toisaalta taas en ymmärrä, koska en mielestäni ollut millään tavalla ansainnut hänen tiuskintaansa.

Tiedän ettei tämä ole mitään kamalaa verrattuna huonosti päättyneisiin synnytyksiin tms. Varmaan ollut sama tyyppi kyseessä kun miehen sisko oli synnyttämässä. Miehen sisko oli kysynyt, että olisiko mahdollista kokeilla vedessä synnyttämistä. Hänelle tehtiin vesi ja kun hän meni sinne hänelle oli tullut todella huono olo. Hän kun oli sanonut, että haluaakin pois, niin hoitaja oli suuttunut, että juurihan hän sen veden teki, koska oli tämä miehen sisko oli pyytänyt.

Siinä on kyllä huonosti valittu ammatti jos noin töykeä on synnyttäjille. :eek::mad:Se synnyttäminen on joka kerta niin erikoinen tilanne äidille ettei siinä aina tiedä mikä auttaa ja missä kohtaa tulee huono olo jne.

Mun mielestä on aika vakio laittaa käyrille ja tsekata tilanne ennen saliin siirtymistä, mutta se vaatii sen ettei se synnytys ole vielä ponnistusvaiheessa :rolleyes:

Onko täällä muita imettäjiä? Itse imetän 1v3kk ikäistä esikoista 1-2 kertaa päivässä. Tarkoitus olisi lopettaa ennen toisen syntymää. Mitä suunnitelmia muilla on? :)

Imetän 2v esikoista noin 5 kertaa päivässä, joskus useammin. Aikomuksena olisi tandemimettää, mutta kattoo nyt miten tämä menee :) Jos esikko vieroittuu tai itselle tulee sellainen olo, että pitää lopettaa, niin sitten sillein. En ole siis mitään fiksaatioita saanut, että miten asia tulee menemään vaan enemmän fiiliksellä mennään :) Oon aatellut, että esikon imettäminen saattaa vähentää mustasukkaisuutta, mutta se nyt on enemmän yksilöstä kiinni kuin pelkästään imetyksestä :)

Mäkin imetän vielä esikoista sillä hän nukahtaa vaan tissille. Mutta nyt olisi ajatuksena lopettaa imetys pikkuhiljaa ennen kuin vauva syntyy, saa nähdä miten onnistuu. Mulla kyllä maidontulo selkeästi vähentynyt raskauden myötä ja elättelen toiveita että imetyksen lopetus tapahtuisi luonnostaan eikä mitenkään pakosta.

Mulla ei ole vielä ainakaan maidontulo vähentynyt. Oon lähdössä parin viikon päästä kahen yön reissuun ilman poikaa ja en oikein tiedä yrittäisikö siihen lopetusta. Saa nähdä miten käy. :) aamutissi on kyl niin tärkee pojalle et voi olla ettei sitä parissa päivässä unohdeta. :D

Mulla selkeesti heruu hitaammin ja harvemmin, mutta ei se tätä pikku tissimaakaria ole hidastanut :p Syö kyllä enemmän ja usemmin ruokaa kuin ennen, että se viittaa maitomäärän vähentymiseen. Tissi on muutenkin tärkeä kuin vain ruokana. :happy:

Tyttöä imetin kun poikaa odotin, mutta alkoi rv 20 kohdalla tulemaan niin kovia supistauksia että kohdunsuu alkoi pehmetä ennen aikojaan. Joten siihen loppui ja todella kivuttomasti, kunhan antoi juoda iltamaidon (mukista) sylissä. Poika päätti itse et nyt riittää en ota enään 1v 11pv ikäisenä. Minulle se imetyksen loppuminen on ollut suurempi asia kuin lapsille.

Järkyttävää! TYKSin synnärillä on MRSA-bakteeria! http://yle.fi/uutiset/3-9614662
Toivottavasti sairastuneet äiti ja vauvat paranevat pian ja ilman jälkiseuraamuksia.

Ihminenhän saattaa olla tartunnan saanut, ilman mitään oireita eli tuon uutisen perusteella ei voi vielä päätellä äidin tai vauvojen olevan kipeitä. Toivottavasti eivät ole :)

Minäkin imetän vielä esikoista, öin ja päivin, hän täyttää heinäkuussa 2. Yöimetyksistä olisi kiva päästä, mutta ei musta nysveröstä ole siihen... En usko, että tyttö lopettaisi tissittelyä vaikka sieltä ei mitään tulisikaan, nytkin juuri öisin vaan haluaa tissin suuhun, että nukahtaisi uudestaan.​

Asiasta kukkaruukkuun, oletteko muut kokeilleet Momzie sovellusta eli "äitien" tinderiä? Voi tavata muita äitejä ja raskaana olevia omalta seudultaan.. :)

En ole kokeillut Momzieta. Kuultuani sovelluksesta mietin hetken ajan, että pitäisikö kokeilla, mutta jotenkin epäilen että sovellus on ehkä enemmän nuorempien äitien juttu.

Yks tuttu kokeillut. Kuulemma ihan jees, mutta sitten ''treffikumppani'' oli jättänyt tulematta :confused: Itse en ole ajatellut edes kokeilla kun lähistöllä on kivasti mammatuttuja. Olen myös tuolla joulukuisten puolella koonnut pk-seudun odottajista semmoista seuruetta, jonka kanssa tavattaisiin livenä :) Sinne saa tulla liittymään, jos seudulla asutte ja kiinnostaa :wink

Mä joskus latasin ton Momzien, mutta se tökki kauheesti niin käyttö jäi vähälle. Sen mitä sitä kerkesin selaileen niin monen ikäsiä äitejä siellä oli. :)

Ensimmäinen erikoislääkärin kontrolli Naikkarilla takana ja pienillä näyttäisi olevan kaikki kunnossa <3
Hiukan tyttöjä veikkaili, mutta tässä kohtaa vielä hyvin vaikea sanoa, mutta kahden viikon välein käynnit Naikkarilla joten eiköhän ne sukupuoletkin sieltä selväksi tule jossain kohtaa :-)

Meille ei tätä toista olisi tullutkaan jos vielä imettäisin. Mulla pysyi kuukautiset poissa 1v8kk ja alkoivat 6 päivää ihmetyksen lopettamisen jälkeen. Piti siis lopettaa kun alettiin toista tosissamme toivomaan. Nyt sitten tietysti toivon että ihmetyksen vaikutus on yhtä hyvä myös toisella kertaa, niin ei tarvi kuukautisista kärsiä...

On muuten vissiin vähän hormonit sekaisin. Aloin bussissa melkein itkeä kun toisen äidin lapsi sai uhmakohtauksen. Rupesi niin ahdistamaan sen toisen äidin ja lapsenkin puolesta. Onneks ei ollut oma! Oisin sitten varmaan parkunut ääneen. Nyt vaan sopersin tsempit ja nieleskelin kyyneleitä :oops:

On tämä raskaanaolevan pää kummallinen. Ite olen saikkari/terkkari pohjakoulutukselta eikä muutamat hyönteisen pistot paljo hetkauta. Otetaan vaa antihistamiinia ja laitetaan kortisonivoidetta jos kuumottelee tms. Mutta nyt että osaa olla ihminen huolissaan kun joku öttiäinen on varmaa eilen mua purru/pistäny ja nilkka tosi turvonnu ja aristava/kiristävä. Selkeää piatokohtaa ei näy. Mutta nyt sitä on niin huolissaan, josko on jokin mistä olisi haittaa vauvalle. Ja kun ei sitä saa itteensä rauhotettua. Huomena siis lekurille näyttämään, voi samalla kirjottaa mulle ison pakkauksen antihistamiinia, jos ei muuta.

Joo tää on kyllä Terksu aivan uskomaton tämä raskauspää meikäläiselläkin :-P

Mä aloin tänään itkemään kun katoin HUS:n Vauvamatkalla-videoita joissa kätilöt kertoo synnytykseen liittyvistä asioista. Ja luulin et en oo yhtään herkemmällä ku normaalistikaan :D (tosin oon muutenkin herkkä ja itken mm. hää- ja vauvaohjelmille oli ne kuin paskoja hyvänsä):hilarious:

Takaisin