Yleiset tuumailut,pohdinnat ja kuulumiset

Meillä nyt käytössä 74/80. Poika 9,5 kk. Pari bodyä vielä 68 mutta aika nafteja ovat. En ole vaan raskinu laittaa pois kun ne on niin ihanat. Meillä jäi melkein käyttämättä toi 68 koko kun pojalla tuli silloin kova kasvuspurtti. Meni monta paitaa niin että kävi vaan kerran päällä :sad001
 
Meillä käytössä nyt 80 vaatteet. Yöpuvut alkaneet vaikuttaa nafteilta, eli täytyy katsoa, hukkuuko isompiin. Just naurettiin näitä kokoja miehen kanssa, kun likka on sen 74 cm pitkä. 74 senttiset vaatteet eivät ole mahtuneet päälle enää aikoihin (ehkä yhdet housut). Olen muuten huomannut myös, että nyt on leveyssuunnassa vaatteissa tilaa, mutta pituus tulee vastaan. Meillä on ihan tässä vähän aikaa sitten jäänyt pois käytöstä yksi heinäkuussa hankittu body. Muutama muukin on ollut todella pitkäikäinen. Löytyy kyllä rutkasti myös niitä pari kertaa käytössä olleita, jotka saa sitten laittaa pois...
 
Meillä käytössä 80-kokoiset vaatteet. Äitiystoppapuku on ihan sopiva, pikkaisen reilu. Toivotaan, että sillä pärjätään tämä talvi! Ja toivotaan, että pakkaset lauhtuu :D
 
Meillä 80 nyt käytössä ja rupee osa bodyista tekee tiukkaa...yhet housut on 74.
 
Meidän täytynee mennä allergiatesteihin, vaikka en niistä innoissani ole. Annoin Lilliputille reilu viikko sitten keitettyä kananmunaa, jota söi pienen murusen. Viidessä minuutissa oli suunympärys näpyillä. Olen tarjonnut siis aiemminkin, mutta on sylkenyt aina pois. Nyt sai isovanhempien luona leikkiä pullasudilla (koneessa pestyllä), ja melkein koko naama muuttui parissa minuutissa punalaikulliseksi ja raapi kovasti itseään ja hieroi silmiään. Pelästytti ihan, kun näin neidin. En keksinyt muuta selitystä, kuin että sudissa oli kuitenkin vielä kanamunan jäämiä. Täytyy soittaa neuvolaan, ja kysyä, miten jatkossa toimitaan kananmunan suhteen. En ihan helpolla enää tarjoa. Outoa, kun kumpikaan vanhemmista ei ole millekään allerginen ja tyttö on näin herkkä... niin ja siis itkuisena hieroi silmiään hetken, jonka jälkeen lohduttautui tissillä, nukahti ja herätessä iho oli jo rauhoittunut lähes täysin. Muuten olisin varmaan vienyt saman tien lääkäriin.
 
Meillä on vissiin yhtäkkiä ruvennu reagoimaan pyykkipulveriin... meillä on ollu tend-merkkiä varmaa viimeset 3-4kk.Viimevkolla iho tuli täyteen pientä näppyä, näppyjä ei ollu vaippa alueella, käsissä ja kasvoissa. Kuiva iho on ollu nyt talvella ja tietysti rasvattu joka aamu/ilta. Mutta noi nousi niinku yhessä yössä suunnilleen ja nyt on melkee poissa ku pesin kaikki lv:llä. En tiiä johtuuko pesuaineesta vai mistä, mutta outoa.
 
Neuvolaan soitettu, ja testattavaksi joutuu pikkuinen. En tiedä, miten selviän siitä, että Lilliputtia piikitetään. Pelkkä ajatus melkein itkettää. On varmaan mulle loppujen lopuksi rankempaa, kun stressaan jo nyt.
 
+ Nodde, eikö tuollainen pesuaineelle herkistyminen ole melko tavallista? Miten ihmeessä näitä pieniä voi suojella? Pitäisi varmaan muuttaa metsään elämään luomusti.
 
Mulle itelleni ja miehelle tulee normaalista pyykkipulverista ihottumaa. Siispä meillä on käytetty jo ennen tyttöä hajusteetonta pesuainetta.

Meillä ei ole keitetty kananmuna aiheuttanut mitään erityistä reaktiota, mutta tänään paistoin munakasta ja tyttö söi sitä. Kasvot kanssa vähän punehtui. Täytynee seurailla, miten jatkossa. Banaaniallergia on jo selvästi helpottamassa.
 
Joo tietysti voi herkistyä pesuaineille, mutta ihan yhtäkkiä yhdessä yössä....:wideyed:

Kyllä se testi hyvin menee tasse! Onhan hirveetä tommoset pistot pikkuselle, mutta sitte selviää onko allerginen. ei tarvii kotona testata.
 
Oivoi, pistokset tuntuu jo ajatuksena pahalle :sad001 Mutta tosiaan, tsemppiä!

Mä ostin jotain allergiapesuainetta mikä piti käydä lapsen herkälle iholle jo sillon raskausaikana kun pesin etukäteen vauvanvaatteita. No kuinkas kävi, omat vaatteet pyöri koneessa samalla aineella niin MULLE tuli mahaan näppyjä... o_O En oo muuta syytä keksinyt kuin se pesuaine. Ite oon kyllä herkkäihoinen.

Voihan se olla että noi pakkasilmat nyt herkisti ihon yhtäkkiä?

Muoks. Ai niin, varasin ajan nyt lastenlääkärille jos saisi selville onko meidän pojan masuvaivat sellasia mitä voidaan parantaa jollain. Nyt on ollut taas pari parempaa päivää ja yötä. "Parempaa" tarkoittaa siis esim.öisin herää vaan 1,5 h välein, mutta ei siis itke kipua vaan jatkaa unta kun saa tissin tai tutin tai muuten hyssytellään. Epäilen että näiden parempien öiden "syy" on ollut se että oon syönyt sitä pirun valmista pussikeittoaineksista tehtyä italianpataa. Tää on nyt kolmas kerta kun huomaan pojan rauhottuvan kun syön jotain valmismoskaa. Mitä ihmettä! :woot: No, luin sitten joltain allergiapalstalta että monella on just niin että reagoi vähemmän sellasiin ruoka-aineisiin mitä on enemmän käsitelty tai esim.käytetty pakkasen kautta. No, eikös sekin olis nyt aika selvä merkki siitä että meillä on oikeesti joku vaiva enkä vain kuvittele. Hullukshan tässä tulee. Luulen että ite kuvittelen kaiken ja oon vaan "huonompi äiti kuin muut". :oops:
 
Muokattu viimeksi:
Tiedän tunteen, Kitty. Keväällä ja kesällä tarkkailin omaa syömistä jatkuvasti ja yritin keksiä, mikä aiheuttaa minille vaivaa. Ei vauva turhaan itke pitkin yötä. Toivottavasti pääsette hyvälle lääkärille, joka ottaa vaivan tosissaan.

Meillä on viime yönä tehty ennätys. Lilliputti huusi suoraa huutoa melkein kaksi tuntia putkeen. Mies nukkui onnellisena ekan tunnin. Heräsi vasta, kun herätin ja vein lapsen sille. Väsyneenä alkoi olla hermot tiukalla. Pitäis kai mun jaksaa, kun ei tarvitse aamulla mennä töihin... mut tuli sellainen olo, että hermostun lapselle, jos jatkan hyssyttelyä yksin. Ei auttanut mikään. Ei normaalit rauhoittelut ja uneen heijaamiset, valojen päälle laittaminen, ei edes puhelimen tutkiminen. Suppoa vaan peppuun ja paljon kärsivällisyyttä. Kyllä se lopulta rauhoittui. Aamulla nousi virkeänä pystyyn kahdeksannen hampaan kanssa eikä halunnut nukkua kuin kahdet 25 min päikkärit. Katsotaan, jos tänä yönä päästäisiin helpommalla.
 
Meillä tehään vissiin hampaita...huutoa, huutoa ja huutoa. Itku tulee ihan kaikesta ja vatsa kovalla niiku joka hampaan kanssa. Nyt 3 yötä peräkkäin on suostunu vaan nukkumaan vieressä, nukkuu suht hyvin 4asti...mutta siitä eikäy muutaku viekussa nukkuminen. Meillä ei ollu perhepetiä ja oon sitte valvonu ku en vaan pysty nukkua.
 
Onks tän ikäsillä uhmaa?Meillä tiedetään EI sanan merkitys ja välillä kielletään kuuroille korville tai sit katotaa suoraa silmii tehden samalla kiellettyä asiaa. Liekö isäänsä tullu valikoiva kuulo..ja ihan normaalisti noin muuten kuulee.
 
Täällä sama. Jos äiti tosissaan kieltää (ts. kiukkuinen äänensävy), neiti alkaa nauraa. Muutenkin näyttää siltä, että hymy on helppo tapa ratkaista vaikeat tilanteet.

Meillä on nyt myös jonkin aikaa osoiteltu kaikkea mahdollista. Täytyy tietää, miksi tavaroita kutsutaan. Taulu, kukka, telkka, äiti, isi, lamppu, potta ja omien lelujen "nimet" on ihan hallussa. Kun kysytään, missä jokin on, osoittaa sitä. Kirjoja luettaessa osaa etsiä perhosen ja leppäkertun uudestakin kirjasta, eli tunnistanee hahmon. Hurjaa, miten nämä kehittyy. Lisäksi meillä on tänään lähdetty tuosta noin vaan konttaamaan. Siirtyy ryömimään vain, jos on kova kiire. Rappusissa on kävellyt isin kanssa, ja alas tullessa sulkee aina silmät askelman vaihtuessa. Suloisuus... tosin en tykkää itse rappusissa leikkimisestä. Äidin aikana on portit kiinni ja kävelytuki kortilla.
 
Meillä ei oo vielä tuota osoittelua. Ymmärtää kyllä varmaankin enemmän mitä äiti tajuaa! Viikko sitten kävi niin että pojan pää kopsahti mun huuleen ja mua sattui, sanoin suupieler alhaalla että "ai, äitiä sattui", niin poika katsoi ensin sen näkösenä että luulin että se alkaa itkemään mutta mitävielä, se tulikin halaamaan mua :love017 Voi suloisuus!

Ja tietää kyllä mitkä on kiellettyjä (kissan ruokakupit, pöytäliinan kiskominen, takka ym.) ja silti toistuvasti kokeilee että onko se edelleen kielletty. Ja jos vähänkään "vihasemmin" kiellän niin nauraa päälle :laughing002
 
Meillä kanssa toi sama juttu kun jotain kieltää. Parhaiten tulee esille verhojen repimisessä. Mitä kovempaa ja tiukemmin kieltää sen rajummin verhot heiluu. Hirvee kikatus päällä kun menee ottamaan lasta pois verhoista.

Meillä pallero lähti ryömimään par päivää vaille 10 kk ikäsenä, eli noin kolme viikkoa sitten. Reilu viikko sitten lähti konttaamaan. Pari päivää konttas ja ryömi sekaisin, mutta sen jälkeen on vain kontannut. Nyt harjoittelee jo kovasti polviseisontaa ja tukea vasten seisomaan nousemista.
 
Hienoa, HoosiAnna! Meillä neiti kurkottelee sohvan, pöydän, rahin ja äidin välillä. Tekee kivoja syöksyjä silmät kiinni, kun yrittää liikkua pystyasennossa eri tukien avulla. Lisäksi ojentelee jatkuvasti käsiä ylös istuessaan, kun odottaa jonkun lähtevän kävelytueksi.

Kuinka moni on nyt palannut töihin? Miten on mennyt? Täällä pitäisi kai alkaa etsiä hoitopaikkaa syksyksi. Harkitsen kyllä hoitovapaan jatkamista. En vaan tiedä, kehtaanko, kun ehdin uudessa paikassa olla vain sen puoli vuotta ennen kuin jäin "lomailemaan".
 
Mä en oo vielä palannu töihin, mut just toissapäivänä kävin siellä ja sovittiin esimiehen kanssa että palaan kesäkuussa. Täytyy heti lähettää hoitohakemukset, täällä pitää 4kk ennen pistää menee. Mulla on kahdenlaiset fiilikset tosta paluusta, toisaalta on kiva palata töihin mut toisaalta ahdistaa hirveesti. Onneksi siihen on vielä vähän aikaa.
 
Takaisin
Top