Yleiset tuumailut,pohdinnat ja kuulumiset

Aqqu84

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Mie olisin ihan hajoamis pisteessä,jos tunnin välein joutuis öisin heräilemää saati sit puolen tunnin. Kai se jostain kielii. Ei kai uuden oppiminen tollasta heräilyy aiheuta. Yks mikä heräs mielee niin voisko hampaat vaivata? Tietty jos yliherkkä esim jollein ruoka-aineelle niin varmaan sekin mahaan käy. Ootko huomannut jonkun tiettyjen ruokien aiheuttavan lisää tuota käyttäytymistä? Nukutatko ollenkaan ulos?

Meidän neiti on taas alkanu heräilemään öisin syömään ja joskus vaan ei meinaa löytää tuttia ja nousee istumaan ja itkee.
Suuttuko teidän vauvat jo jos ei saa tehdä tai koskea kiellettyyn? Meil naama vääntyy alas ja väkisin krokotiilin kyyneleet saadaan silmiin ja "itketään".
Hommasin jo isomman turvaistuimen selkämeno suuntaa. Kohta saadaan sekin käyttöön. Tuntuu et likka venyny pituutta tosi paljon. Tukea vasten kävelee pieniä matkoja ä,vauhtia riittää.

Jee täällä tulee hirmuisesti lunta!Päästään huomenna pulkkailemaan,jos ei kovia pakkasia tule.
 
Meillä suututaan heti jos kieltää koskemasta johonkin kiellettyyn. Hauskan näköstä ku toisella on semmonen virne naamalla että tietää että on menos tekemään jotain kiellettyä. Musta tuntuu et toi ymmärtäis sanan ei, joka kerta kun on väärässä paikassa tai pitelee jotain mitä ei saa, sanon ei ja samantien kaikki toiminta seis ja tulee itku.

Meillä kanssa kävellään tukea vasten jonkin verran. Tosi helpottavaa kun tyttö on nyt oppinut miten tullaan alas seisomasta kun aiemmin vaan heitti ittensä selälleen.

Täällä sataa kans lunta taivaan täydeltä, mahtavaa! Odottelen kans innolla et päästään pulkkailemaan ja sitten sitä että pääsen ottamaan omaa aikaa ja sulattamaan muutaman kilon ladulle.

Meillä oli tänään -10 astetta, käytiin tytön kanssa vaunulenkillä. Tytöllä oli päällä sisävaatteet, villahaalari, sisätumput ja lapaset käsissä, villasukat ja töppöset jaloissa ja toppahaalari päällä, kypärämyssy ja pipo päässä ja oli vielä makuupussissa, oli kaikkiaan ulkona 2,5h ja oli sopivan lämmin joka paikasta mutta en kyllä tiedä jos kylmempi ilma tulee, uskaltaako mennä ulos ollenkaan.

Onko muuten muilla vielä vaunut käytössä vai rattaat? Meillä oli jo hetken aikaa käytössä pelkkä yhdistelmien ratasosa mutta tyttö alkoi nukkumaan niin kivasti päikkäreitä että nukkui rattaisiin heti kun sinne laski, päätin ottaa kopan taas käyttöön kun siihen kerta vielä mahtuu hyvin, jotenkin ajattelen että siinä kopassa on pienen parempi nukkua.
 
Meillä on ratasosa ja nukutan sinne päikkäreille. Nyt tosin tulee hommaan muutos, kun muutetaan metsän keskeltä mökiltä takaisin kaupunkiin, kerrostaloon vuokralle. En varmaan uskalla sinne parvekkeelle nukkumaan, mutta saapi nähdä. Menee muutenkin varmaan aika kikkailuksi, kun asutaan hissittömän talon ekassa kerroksessa, mutta siis raput on siihen kerrokseen silti. Enkä varmaan uskalla noita kalliita rattaita jättää ulkovälinevarastoon. No, onhan se treeniä kun kantaa niitä ja lasta ja koiraa rapuissa...

Meillä siis muuten pysyy kyllä tosi hyvin lämpösenä pakkasilla, mutta varpaat on hankalat. Mä itse kärsin valkosormisuudesta eli sormista ja varpaista lähtee tunto välillä jopa +10 asteessa ja veri pakenee. Toivottavasti tytöllä ei ole sama.

Toi on joo hienoa, kun siitä seisoma-asennosta on oppinut laskeutumaan ilman dramaattisia suorilta jaloilta selälleen kaatumisia :). Meillä kävellään tukea vasten eli sohvan reunaa pitkin, penkkejä pitkin ja sit penkkejä tai syöttötuolia työntäen.
 
Meillä oli pallerolla vaunuissa päikkäreillä tänään päällä boby, sukkikset, kypärämyssy, villasukat, lapaset ja semmonen villainen unipussi, jossa on tietty hihat ja huppu. Unipussi on 7 veljestä lankaa ja kudottu jotenkin jännästi kaksinkertaiseksi. Sitten paketti on lampaantaljasta tehdyssä makuupussissa ja rattaissa on jalkapeitto ja kuomun aukko tukittu trikoisella dookyllä. Pakaksta oli mittarissa 12 astetta. Jos olis tarvetta lisätä jotain vaatetta, niin äp:n makuupussi lampaantaljan sisään tai fliisipeiton voisi kääriä taljan ympärille. Ja kuomun aukkoa voisi tukkia fliisillä tai villapeitolla.
En osaa sanoa mikä pakkasraja olis, se riippuu niin paljon siitä miten tuulee ja on kosteaa. Nyt mulla oli vaunuissa itkuhälyytin, jossa on lämpömittari, niis se näytti +8 astetta. Josta tulikin mieleen, että voiskin huomenna laittaa semmosen normaalin lämpömittarin ja tarkkailla millanen lämpötila on rattaiden jalkatilassa makuupussin sisällä.
Sit jos oltais lähdetty ulkoilemaan, esim. kävelty kauppaan, niin olisin laittanut bodyn ja sukkikset, kolitsipaidan, villasukat, topparukkaset, kypärämyssyn, äp:n villapuvun ja villapipon, äp:n toppahaalarin ja siitä huppu päähän ja sit se taljapussi ja rattaiden jalkapeitto. Jos kasvot on kosketuksissa ulkoilman kanssa, niin sitten tulee ulkoilun pakkasraja nopeammin vastaan. Sitäkään ei voi suoraan mittarista katsoa, mutta tyynellä ilmalla varmaan -10 ja -15 välillä.
 
En oo keksinyt mitään ruokaa mistä erityisesti tulis tai ei tulis vaivaa. Tää on niin jatkuvaa. Kun vauva oli 4 kk pidin itse ruokapäiväkirjaa, ja kun lopetin raakojen kasvisten (salaatin) syönnin niin pahimmat masuvaivat loppui pojalla ihan seinään. Nyt kun ollaan syöty kiinteitä niin otetaan vaan kerran viikossa uusi maku. Tällä hetkellä syö noin 30 makua. Poika on tosi innokas syömään ja tissimaitoo menee myös reippaasti.

2 hammasta on alhaalla, ne tuli 2 kk sitten. Voihan se olla että hampaat vaivaa nytkin. Ei erityisemmin kyllä kuolaa mutta kaikki menee kyllä suuhun. Suussa ei näy hampaan alkuja.

Meillä nukkuu pelkästään ulkona päikkärit. Ei oo koskaan nukkunut sisällä. Vaunut pitää olla liikkeessä, pelkkä paikallaan hytkytys ei oo koskaan auttanut. Joskus 6 kk jälkeen helpottui sen verran että riitti kun kärräs uneen (10-15 min) ja sit nukkui tunnin ja tarvi taas käydä tekeen uus nukutus. Nyt on ollu reilu 2 viikkoo sitä että herää puolen tunnin jälkeen jo itkeen ja loppuaika pitää kärrätä. Nytkin työnnän vaunuja pihalla.

Ongelmallinen toi pakkanen. Nyt näytti -16. Laitoin villahaalarin ja toppahaalarin ja nukkuu äpmakuupussissa vaunuissa. Rattaita ei olla vielä tehty vaunuista.

Meillä vielä turvakaukalo autossa. Pitäis alkaa etsiin isompaa istuinta.
 
Meillä menee kans naama mutrulle ku kieltää tekemästä jotain:D

mä koen kyllä niin haastavaks nää pakkaset...pihalla käydään päivittäin n.45min-1 1/2h... poika on hirvee kuumakalle. Eilen mittarissa oli -14 ja puettiin:body,housut,sukat. Villasukat, töppöset, kypärämyssy,kauluri,lakki. Villalapaset, äp:n haalari ja kintaat. Ratasosaan vielä äp:n makuupussi ja se kiinni. Pojalla oli kuuma ja oltiin 30min. Vaunuissa nukkuu vaan ku ne liikkuu, eli ei nuku pitkiä päikkyjä...ootan niin sitä hetkeä ku päästään puistoilee!
 
Meil nukutaan kans ratasosassa. Ulos näillä pakkasilla laittanut bodyn,sukkikset,villapuvun,villasukat, äp pakkauksen töppöset ja tumput,kypärämyssy ja hattu + paksumpi toppahaalari.
Vaunuissa pohjalla on lampaankarva ja päälle oon viritelly vielä äp makuupussin. Melkein aina varpaiden päät on kylmät päikkäreiden jälkee vaikka kuin ne yrittää suojata.

Tänää käytiin pulkkareissu tekemässä ja likka oli ihan tohkeissaan,sellanen ilonen jokeltelu kuulu perästä:happy:
 
Päivittelenpä tänne välillä että meillä on nukuttu 2 yötä niin hyvin ettei vielä koskaan 9 kk aikana... Molempina iltoina poika nukahti noin 21, heräs syömään noin 23-24 jolloin nostin pinnasängystä viereeni. Siitä nukkui 6 (!!) tuntia niin että vaan kerran laitoin tutin suuhun kun huomasin että unissaan sitä etsii. Sit toinen syöttö ja unet jatkuu... Mitä ihmettä. Ainoo muutos mitä tehtiin niin siirryttiin 5 kk ruuista 8 kk purkkiruokiin. Annoskoko pysynyt ihan samana. Lisäks aamu- ja iltapuurot olleet pelkkää kauraa, ei esim.kaura-vehnä-sekotusta.

Päikkärit näillä yli -20 pakkasilla on nyt menneet niin että oon tehnyt nukutuslenkin pihalla 10-15 min ja nostan vaunut sisälle eteiseen ja avaan kaikki makuupussit ym. Siinä on nukkunut puoli tuntia tai tunnin jonka jälkeen alkanut heräileen kesken päikkäreiden niin sit oon liikutellut vaunuja pitkin eteistä ja hytkytellyt niitä lopun aikaa eli puolesta tunnista tuntiin. Havahtuu heti jos hytkytys vähänkin edes hidastuu. Mutta pääasia että nukkuu!! :smiley-bounce012
 
Tänneppä tuli sitte ensimmäinen flunssa tai ainaki nuha...tippoja en oo onnistunu laittaa ollenkaa ja niistäminenkin on yhtä huutoa. Eilen illalla alko ihan yhtäkkiä ja vissiin oli kuumettaki (mittaaminen ei onnistunu ollenkaa ku huusi ja kiemurteli). Panadolia sai nestemäisenä ja se tais olla herkkua ku nii kiltisti otti:D ihan oma itsensä on onneks ollu tänään, ruoka maistuu, vähän väsyneempi vain. Ei oo ollu lämpöä. Minä tietysti oon valvonu yöllä ku mietin kaikkia mahdollisia tauteja...vaikka tää on toivottavasti vaan flunssa. Tai ehkä vois liittyä myös hampaisiin ku niin kovasti on kuolannu viime aikoina.
 
Mä kanssa mietin, onko meille iskenyt joku lievä nuha. Itselle ja miehelle tuli lievä nuha viime viikolla. Nyt sitten muutamana päivänä ollut tyttökin vähän räkäinen. Nenä ei vuoda, mutta topsilla saa kaivaa tavaraa ulos ja friidallakin olen saanut vähän saalista... mutta voi kai tämä johtua hampaistakin. Seitsemäs puhkesi perjantaina ja kahdeksas varmaan pian.

Katsotaan, millainen tauti saadaan aikaiseksi, kun palattiin 25 asteen lämmöstä tänne 50 astetta kylmempään ilmastoon. Kotonakin iloiset 14,7 astetta, kun lähtiessä ei tarvinnut lämmityksen olla niin kovalla. Onneks on pumppu, joka lämmittää...
 
Me oltii eilen miehekkeen kanssa "treffeillä". Käytiin raflassa syömässä mahat täytee ihan rauhassa.Likka meni siksi ajaksi mummolaan. Oli kyllä mukavaa pitkästä aikaa olla ihan kaksin.
 
Me saatiin onneksi nauttia miehen kanssa reissussa omastakin ajasta, kun appivanhemmat olivat mukana ja ottivat tytön aina välillä hoidettavaksi. Teki kyllä hyvää saada yhteistä aikaa ilman vauvaa.

Meillähän ei pitkään aikaan tapahtunut oikein mitään liikkumisen tms. suhteen. Lilliputti makoili lattialla ja mä pohdin, oppiiko koskaan liikkumaan. Nyt on sitten tänään jo noussut itse tukea vasten seisomaan. Oppi siis ryömimään joulun paikkeilla ja sen jälkeen oppinut kunnolla vilkuttamaan, taputtamaan, nousemaan itse istumaan ja kiipeämään esteiden yli ja pystyyn. Kauhea tahti. En meinaa pysyä vauhdissa mukana. Kehitys siis tuli oikeastaan kokonaan reissun aikana, eikä oltu kotona ehditty varautua tällaiseen. Tänään on sitten laskettu pinniksen pohjaa, tukittu (?) pistorasioita ja vielä täytyy mennä ostamaan portteja rappusiin. Saikohan tämä lapsi jonkin energiabuustin auringosta vai mistä tällainen harppaus eteenpäin voi johtua?
 
Meillä on oppinut nyt ihan parin päivän sisään nouseen mahaltaan istumaan. Konttausasennossa on hytkytellyt jo kolme viikkoo mutta ei vaan pääse eteenpäin. Taakse päin kyllä liikkuu. Ryömii myös taakse päin ja pyörii navan ympäri kun haluaa vaihtaa suuntaa. Toissapäivänä vilkutti ekaa kertaa.
 
Meillä alettiin konttaa muutama päivä sitten. Meinasin jo ettei toi konttaa ollenkaan kun alko jo kävelee tukee vasten mut väärässä olin.

Meillä ei ole viimeseen viikkoon tarvinnu iltasin taistella. Oon saanu vaan laskea tytön sänkyynsä, hetken siinä on kattellu ja silitelly pehmolelui ja sitte nukahtanu, ei kertaakaa oo noussu seisomaan. Ja nukkunut koko yön heräämättä. Jee!

Meillä on tollanen jääkaappipakastin keittiössä. Aina kun tyttö kuulee että avaan pakastimen oven, se tulee hirveetä vauhtii keittiöön, nousee seisomaan pakastinta vasten ja alkaa pemottaa niit lokeroita. Kerran se sai sellasen minigrip pussin auki missä oli hälle porkkanasosetta jääpalana, oli se huvittavaa ku toinen istuu pakastimen edessä ja imeskelee sellasta palasta, on sen verran isoja paloja ettei kokonaa mahdu suuhun. En tiä mikä siin pakastimes nii jännää on mut joka kerta noin käy.
 
Meillä uuni ja mikro on aivan mielettömän kiinnostavia. Kiljuu innosta, kun laittaa mikron päälle, ja kääntelee päätä sivuttain nähdäkseen paremmin, miten punaiset digitaaliluvut liikkuvat. Ota näistä nyt selvää.
 
Meillä on pyykinpesukone ja astianpesukone ihan hitit tällä hetkellä! Menee jokunenkin tunti kun niitä jaksetaan tapittaa. Sit kun astianpesukone on valmis ja sitä tyhjennetään niin poika ei meinaa pysyä housuissaan kun on niin jännää :smiley-bounce005 heh
 
Meillä on muuten kanssa tuo astianpesukone jännä juttu. Tyttö on ihan innoissaan heti kun sen aukasee, yleensä tulee seisomaan sitä kantta vasten kun on auki ja paukuttaa sitä pesuainelokeroa ja välillä yrittää ottaa sieltä korista jotain käteen. :)
 
Meillä on astianpesukone, pesukone ja imuri jännia :D imuri on lemppari, konttaa imuria karkuun ja kiljuu riemusta :D sitten kun laittaa imuriem pois tulee kiukkuitku kun on niin jännä. Ja pesukonetta tapitta ja astianpesukonesta yrittää ota tavara. Uuni on kans kivaa ku siitä näkee oman peilikuvan
 
Jee... meillä otettiin ekat 4 askelta ilman tukee. Sitte tasapaino heittää alas ja jatkuu meno kontallaa super vauhtiin.
Siis miten yhtä äkkii tulee semmoisii vaiheita et huomaa et on kehittynyt. Niinku mä kirjoitin et 2viikkoa se käveli polvillaan nyt kävelee jo. Innokkaasti.



Meillä myös astianpesukone hitti.

Meillä tykätään hyppiä sängyllä isoveljen kanssa. Saatiin kiva video siitä. Ja nyt oon huomannu kuinka jasmin oikeen kaipaa muitten lapsien seuraan. Ollaa oltu kyläilemässä niin sit tulee lapsi kavereita lisää.

Mä oon kyl nukuttanut tyttöä ulkona vaik oli yli 20 astetta. Ja aina ollu tosi lämmin kun haen pois. 1, 5-2h annan nukkuu . Ja 2 päikkärit nukkuu. Sisällä kun päikkärit jää usein puolen tunnin mittasiksi. Neuvolassa sanottiin et pakkasraja -10 mut sanoin et mä oon nukuttanut korkeemmassakin asteissa ni ei sanonut siihen mitään. Kun olin et aina ollut lämmin kuitenkin kun riisun. Mä ostin nameit haalarin kokoa 80. Ni sinne mahtuu sitte villapuvut alle.



Meilläkin tytöllä varpaat jää helposti kylmäksi ulkona vaikka kuinka pukis lämpimästi. Jännä juttu.

Tänään oltii pihalla pulkkailemassa ja hengailtii muuten vain niin jasmin oli ihan innoissaa lumesta,konttaili innoissaa ja sit itkua kun naama osuu lumeen. Mut ei mitään huutoo.
 
Soitin neuvolaan pe pojun fysioterapiasta ja saatiin aika jo ens maanantaille. Ei siis vieläkään konttaa eikä istu lattialla. Nousee ylös/kiipeilee kokoajan ja tuettuna ottaa hataria askelia. Istuu polvillaan lattialla ja suorassa sylissä/syöttötuolissa ym. ei ole kertaakaan laittanut varpaita suuhun, onko teidän??
Käyttääkö teidän ryömiät kumpaakin jalkaa kun pukkivat vauhtia??
 
Takaisin
Top