Yleinen

Mä oon käyttänyt flo-sovellusta kun on niin paljon heitellyt kierrot. Nämä viimeisimmät kierrot letrozolin kanssa oli jo sitten melko tasaisia ja "oppikirjan mukaisia". Ja toki ovulaation testaaminenkin kuului prosessiin ton ovulaatioinduktion kanssa. Eli sinänsä on tarkat päivät kyllä tiedossa. 😅

Määkin oon tarkkaan omat menkkani melkeen 18-vuotiaasta asti kirjannut ja oletetut ovu päivät, mutta virallisesti ovun tikutin tottakai vasta nyt ekana yrityskertana ja huippu löytyi aika hyvin☺️👍

Hieman epäuskoisin fiiliksin hyppään mukaan maaliskuisiin.

Ensiksi kuitenkin onnea kaikille ryhmässä plussanneille ja voimia menetyksen kokeneille 🫶🏻

Tein tosiaan noin viikko juhannuksen jälkeen positiivisen r-testin ja jo nyt niin äärettömän kiitollinen tästä pienestä elämänmurusesta🤍

Tästä huolimatta ekat päivät plussan jälkeen on vietetty eriasteisen shokin vallassa🫣 Meiltä kun löytyy tällä hetkellä kotoa puolivuotias päivänsäde✨
Vaikka miehen kanssa on ollut puhetta, että meidän toivelapsiluku ei ole yksi, niin emme nyt aivan näin nopeasti pikkusisarusta joukkoomme kaavailleet. Hän kuitenkin päätti toisin ja nyt käsillä puhdas yllätysraskaus.

Veikkaan että nyt menossa dpo19, mutta en yhtään osaa sanoa varmaksi, koska ovulaatio tulikin tässä kierrossa reippaasti myöhässä tavanomaiseen nähden (and here we are 🙈) Jos näin niin la olis 12.3. Varhaisultraan en tällä kertaa ajatellut mennä, mutta toisaalta haluaisin varmuuden päivistä.

Mäkin oon tästä ihan pihalla, kun soitin neuvolaan niin he laskivat sen eri tavalla kuin mitä yksi laskuri näytti. Mutta ilmeisesti nyt neuvolan laskujen mukaan sitten mennään loppuun asti ellei ultrassa vauvan koko heitä monella päivällä, siinä tapauksessa laskettua aikaa vasta korjattaisiin.
Mua kyrsii niin tämä neuvolan käytäntö. Siksi varmaan pitää valehdella menkkojen alkupäivä, jotta saa edes suunnilleen varsinaisen la tuntumaan😅

Ootteko katsoneet kumpi tulee tän mukaan? 😆
Mulla esikoisesta tää näytti muistaakseni oikein. Nyt näyttää tyttöä, saa nähdä meneekö oikein! 😆
Mulla tää ennusti väärin (kuten melkein kaikki muutkin vanhan kansan testit😅) Nyt povaa tyttöä, mutta en kyllä luota 😄

Mua kyrsii niin tämä neuvolan käytäntö. Siksi varmaan pitää valehdella menkkojen alkupäivä, jotta saa edes suunnilleen varsinaisen la tuntumaan😅

Mulla tää ennusti väärin (kuten melkein kaikki muutkin vanhan kansan testit😅) Nyt povaa tyttöä, mutta en kyllä luota 😄
Mitenkä se neuvola sitten sen laskee? 😯 Kaikki nettilaskurit näyttänyt mulle samaa, miten niillä on sit eri laskukaava.. 🤔

Mitenkä se neuvola sitten sen laskee? 😯 Kaikki nettilaskurit näyttänyt mulle samaa, miten niillä on sit eri laskukaava.. 🤔
Ne laskee sen viimeisten menkkojen alkupäivämäärän ja kierron pituuden mukaan. Tämä on ongelmallista mun tapauksessa siksi, kun tiedän ovulaation olleen noin viikon myöhässä. Mutta jos ilmoitan kierron pituuden mukaan he arvioi ovulaation tapahtuneen tyyliin kp14 (kun oikeasti oli kp21.) Eli heidän mukaansa olisin ainakin viikon pidemmällä raskaudessa mitä todellisuudessa.

Ne laskee sen viimeisten menkkojen alkupäivämäärän ja kierron pituuden mukaan. Tämä on ongelmallista mun tapauksessa siksi, kun tiedän ovulaation olleen noin viikon myöhässä. Mutta jos ilmoitan kierron pituuden mukaan he arvioi ovulaation tapahtuneen tyyliin kp14. Eli heidän mukaansa olisin ainakin viikon pidemmällä raskaudessa mitä todellisuudessa.
Aa, niin just. Mulla sattuu siis vaan menemään oppikirjan mukaan toi oma la. Ja mullakin oviksen aikaan kaksi vaihtoehtoista hedelmöittymispäivää mut veikkaan sitä aiempaa ja silläkin perusteella antaa saman lasketun ajan ku ed. menkkojen ekasta päivästä.

Korjautuuko se sit kuitenkin ultravaiheessa jos menee noin pieleen aluksi?

Aa, niin just. Mulla sattuu siis vaan menemään oppikirjan mukaan toi oma la. Ja mullakin oviksen aikaan kaksi vaihtoehtoista hedelmöittymispäivää mut veikkaan sitä aiempaa ja silläkin perusteella antaa saman lasketun ajan ku ed. menkkojen ekasta päivästä.

Korjautuuko se sit kuitenkin ultravaiheessa jos menee noin pieleen aluksi?
Pitäisi korjautua, jos heittää enemmän kuin pari päivää🙂

Ne laskee sen viimeisten menkkojen alkupäivämäärän ja kierron pituuden mukaan. Tämä on ongelmallista mun tapauksessa siksi, kun tiedän ovulaation olleen noin viikon myöhässä. Mutta jos ilmoitan kierron pituuden mukaan he arvioi ovulaation tapahtuneen tyyliin kp14 (kun oikeasti oli kp21.) Eli heidän mukaansa olisin ainakin viikon pidemmällä raskaudessa mitä todellisuudessa.
Neuvolaan soittaessa kannattaa sanoa, jos ovulaatio on tiedossa ja oma-arvio heittää paljonkin neuvolan arviosta. Neuvolassa käytetään muistaakseni 28-30vrk kiertoa ja sen mukaan varataan eka käynti, seulanäytteet ja ultrat. Ekassa ultrassa ainakin HUS alueella laskettu aika ja viikot tarkennetaan päivän tarkkuudella. Ei tarvitse olla heittoa viikkoa, siirtävät kyllä ihan päivänkin suuntaansa. 👍😊
Neuvolaan kannattaa kertoa jos oma arvio poikkeaa paljon heidän arviosta, tällöin voivat ohjeistaa tarvittaessa käymään antamassa seulanäytteet heti ohjeajan alussa tai lopussa. Näille on määritelty tietyt viikot ja tietty aikaikkuna, jonka sisällä näytteet ja ultra tehdään. Ja jos paljon epävarmuutta esim. Epäsäännöllisen kierron vuoksi, niin raskauden kesto määritellään äitiyspoliklinikalla. 😊

Itselläkin se tilanne että laskettu heittää ainakin 5pv neuvolan arviosta. En ole ollut vielä yhteydessä neuvolaan, mutta kerron oman arvioni. Varhaisultran käyn yksityisellä ennen ensikäyntiä neuvolassa, ja varaan seulalabrat varhaisuän mukaan oikeille viikoille.

Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan ensikäynnille! Onpa jännää. Joko muut on saaneet neuvola-aikoja?
Sain kuukauden päähän ajan, tuntuu että siihen on ikuisuus! Onneksi varhaisultra on jo vähän aiemmin.

Tuo tuntuu kyllä hassulta että ensimmäinen neuvola-aika on vasta siinä vaiheessa kun on jo raskautta jonkin verran takana. Aika yksin sitä on siinä alussa. Mutta toisaalta sekin tuntuisi ikävältä että neuvola-aika olisi jo aikaisin, ja sitten menisikin kesken.

Vinkkinä, täällä on neuvolan tarjoamat äitiysneuvolakäynnit ja niiden sisällöt. Löytyy myös seulalabrojen ja ultrien tarkat ajankohdat, ja muuta yksityiskohtaista tietoa raskauden seurannasta jos kiinnostaa 😊
Aika jännä, kun minä sain lääkäriajan myös, ja se osuu viikoille 9+2. Tuntuu aika aikaiselle?

Mä en todellakaan nyt ymmärrä… neuvolan mukaan laskettu olis 5.3 ja appien mukaan 8.3 ?? Vikat menkat alkanu 2.6. ? Kuka on oikeessa ?

Mä en todellakaan nyt ymmärrä… neuvolan mukaan laskettu olis 5.3 ja appien mukaan 8.3 ?? Vikat menkat alkanu 2.6. ? Kuka on oikeessa ?
Menkkojen alkamispäivällö ei ole merkitystä, vaan ovulaation. Neuvolalla on tapana laittaa LA ”perus”kierron mukaan (eli 28 päivää), vaikka harva nainen siihen putoaakaan.
Kannattaa odotella mitä ultrassa sanotaan jos sulla ei ole tarkkaa tietoa ovulaatiosta 😊 Ja jos isoja heittoja niin neuvolakin vaihtaa sit lasketun ajan lähemmäksi oikeaa.

Menkkojen alkamispäivällö ei ole merkitystä, vaan ovulaation. Neuvolalla on tapana laittaa LA ”perus”kierron mukaan (eli 28 päivää), vaikka harva nainen siihen putoaakaan.
Kannattaa odotella mitä ultrassa sanotaan jos sulla ei ole tarkkaa tietoa ovulaatiosta 😊 Ja jos isoja heittoja niin neuvolakin vaihtaa sit lasketun ajan lähemmäksi oikeaa.
Ovis plussa 14.6 eli ovis 15.6

Takaisin