Yleinen

Onko teille tullut tilanteita vastaan että ootte joutunu väistämään passiivista tupakointia ?
Silloin tällöin näitä tulee. Mies yrittää lopettaa vuosikymmenien tupakointia ja on enimmäkseen vaihtanut savukkeet pelkkää nikotiinia sisältävään sähkötupakkaan, mutta juhlissa/illanvietoissa palaa usein polttamaan tavalliseen tapaan. Hän väistää minua superhyvin kun olen paikalla (ei ole esim. koskaan polttanut sisällä sinä aikana kun olemme asuneet yhdessä) ja on ulkotiloissakin aika nopea vaihtamaan alatuuleen/siirtymään kauemmaksi jos sanon että nyt haisee kyllä pahalta - ainoa paikka jossa jonkinlaista altistusta saatan saada on auto, joka oli pitkään hänelle ainoa 'sallittu sisätila' jossa hän antoi itselleen luvan polttaa (silloin kun en ole kyydissä), mutta nyt kun sähkösavukkeisiin on siirrytty oletan että haju vähän kerrassaan katoaa, varsinkin jos saisi siivottua paikan jossa säilytti tumppipurkkia. (Ehkä tämä itse asiassa jo tapahtuikin, viimeksi kun olin kyydissä en muista huomanneeni minkäänlaista hajua.)

Muuten lähimmässä ystäväpiirissä on vain yksi tupakoija. Hän pitää kyllä etäisyyttä mutta ei useinkaan tule ajatelleeksi miten kauas savun haju kulkeutuu, ja usein olen vähän helisemässä siinä kehtaisinko sanoa vai vetäytyisinkö vain itse vähin äänin /mielenosoituksellisen näkyvästi kauemmaksi seurasta.

Sisällä tupakoivat läheiset ovat kyllä raskaana ollessa vaikea asia, varsinkin siinä vaiheessa kun ei itse haluaisi vielä kertoa 💔 Varmaan itse ehdottaisin että nähdäänkö pelkästään ulkona kun minua häiritsee tupakansavu - voihan sitä halutessaan vaikka sanoa että saa tupakansavusta nykyään migreenin jos tuntuu että hätävalhetta tarvitaan.

Onko muita kenellä testissä ei ole vielä tasavahvat viivat, viikkoja 4+4? Myös oireiden vähäisyys saa mut nyt epäilemään että onkohan kaikki nyt kuitenkaan normaalisti😔 oireita on, mutta pahoinvointia ei, ja se on aina tullut voimakkaana jo ihan alussa.

Varhaisultraan on ikuisuus ja muutenkin ajattelin siirtää sitä hiukan eteenpäin, jotta syke varmasti näkyy jos sellainen sieltä löytyy. Muita hermoilijoita? 😅

Onko muita kenellä testissä ei ole vielä tasavahvat viivat, viikkoja 4+4? Myös oireiden vähäisyys saa mut nyt epäilemään että onkohan kaikki nyt kuitenkaan normaalisti😔 oireita on, mutta pahoinvointia ei, ja se on aina tullut voimakkaana jo ihan alussa.

Varhaisultraan on ikuisuus ja muutenkin ajattelin siirtää sitä hiukan eteenpäin, jotta syke varmasti näkyy jos sellainen sieltä löytyy. Muita hermoilijoita? 😅
Ei mulla oo vielä tasavahvat ja myös viikkoja 4+4. Enemmän kertoo se onko viivat kuinka tummunut ja mulla ainakin hyvin nii en ole huolissani 😊 oireita myös todella vähän mutta niin oli myös esikoisesta 😊

Onko testit kuitenkin tummuneet hyvin? 4+4 on kuitenkin vielä aikaista siihen että tarvitsisi mitään leffaviivoja olla, pääasia että testit on päivien myötä lähtenyt tummentumaan 😊

Mulla kans nyt 4+3 ja täytyy myöntää että oireettomuus tekee kyllä epävarmaksi täälläkin 😅

Tänään varasin neuvolakäynnin joka on 30.7 ja 9+0. Joensuussa tarjotaan Nipt yli 40 vuotiaana. Mites muilla alueilla?
Aiotteko käydä? Entäs joko neuvolat varattu.
Pitäskö tehä ketju neuvola ajoille?

Helsingissä kun tilasin neuvola-aikaa niin kysyi automaattisesti haluaako Niptin. On kyllä munkin mielestä erikoista että ei oo kaikkialla samat käytännöt. Haluan kyllä että se otetaan kun kerran sen saa, mulla ikää ihan just 39 joten riskitkin on kaikissa hommissa vähän isommat.

Meillä ei saa NIPT julkisella. :( Käytiin esikoisesta omasta tahdosta yksityisellä NIPT, haluttiin ns. parempi varmuus että kaikki ok. Mennään nytkin yksityiselle NIPT. Kiva että monessa kunnassa NIPT jo julkisella käytössä :)

En osaa vielä sanoa saako täällä NIPTiä. On kyllä outoa, että eri sairaanhoitopiireillä on eri käytännöt.

Neuvolaan täällä saa soittaa vasta viikoilla 6+ 😔

Onko teille tullut tilanteita vastaan että ootte joutunu väistämään passiivista tupakointia ?
Mulla aika moni lähipiirissä polttaa (myös mies välillä) ja pitääkin vähän etäisyyttä ottaa🤭 itsekin olen ex tupakoija mutta lopetin 2 vuotta takaperin ja tottakai jos tämmöinen siunaus olisi aikaisemmin suotu olisi tupakointi seinään muutenkin loppunut🙏
Harmittavinta on se, että mun äitillä on paha tapa polttaa sisällä kotonansa, kävin eilen siellä mut en kauaa viipynyt. En oikeastaan voi lainkaan käydä siellä nyt kun en haluu pienestikään riskeerata tätä raskautta❤️🙈
Lähipiirissä ei ole juurikaan tupakoitsijoita, mutta alakerran naapuri polttaa ja savu tulee meille sisään, jos ikkuna tai parveke on auki. Tämä häiritsi jo ennen raskautta ja nyt vielä enemmän. Sama ongelma oli edellisessä asunnossa.

Onneksi meillä ei ole lähipiirissä tupakoitsijoita. Ei tarvitse vältellä. 😅

Kiinalaisen syntymäkalenterin mukaan meille tulisi muuten poika. Minä olen itse myös vakuuttunut, että se on poika. Näin siitä untakin jo reilusti ennen kuin edes tiesin olevani raskaana. 😅 Yleensä en näe vauvaunia.

Jännittää nyt vaan, että alkaako tällä viikolla vielä vuoto vai ei. Kauhean raastavaa, kun ei voi kun odotella!

Oon nyt muuten hukassa, jos edelliset menkat alkoi 9.7. niin nyt ois 4+2? Eikä 4+1 kuten olin itse ajatellut. 😅
Mäkin oon tästä ihan pihalla, kun soitin neuvolaan niin he laskivat sen eri tavalla kuin mitä yksi laskuri näytti. Mutta ilmeisesti nyt neuvolan laskujen mukaan sitten mennään loppuun asti ellei ultrassa vauvan koko heitä monella päivällä, siinä tapauksessa laskettua aikaa vasta korjattaisiin.

Mää oon itekki niin pihalla että millon ollu viimesimmät menkat ja ovulaatiot, mutta jotain veikkausta löytyy 🤣 meen nyt vähä summanmutikassa heitetyillä päivillä mut sit ultrassa tarkentuu!

Mä ensimmäistä kertaa elämässäni pidin kirjanpitoa menkoista ja ovulaatioista kun haettiin viime vuoden lopussa apua raskautumiseen. Ikinä aiemmin ollu yhtään perillä ja aina kierto heittänyt 1-3pv sinne tänne niin ei niissä perillä pysyiskään 😅 Nyt sit ei apuja tarvittukaan toistaiseksi mut olipahan edes merkinnät mistä laskea 😆🙏

Takaisin