Yleinen keskustelu

Vau @Mami4🙏 mikä painonpudotus. Millainen ruokavalio sulla oli? Mulla edellisestä raskaudesta tuli heti turvotusta 3kg alussa jo ja raskauden aikana lihoin 6-8kg, joita en saanut pois ekan vuoden aikana, koska herkuttelin huoletta. Nyt paino 85kg 😭 joista 3kg tullut reippaassa kuukaudessa nestettä. En tietenkään laihduta varsinaisesti raskaana,mutta lopetin kaiken lisätyn sokerin, enkä ajatellut lisätä ruuan määrää missään kohtaa. Sen verran nyt ylipainoa (15kg) että eiköhän lapsi saa tarvitsemansa. Edellisessä raskaudessa tuli viimeisen kuukauden aikana nestettä vielä 3-5kg ja synnytyksen jälkeen lisää vielä 6kg. Olin siis painavimillaan sen jälkeen kun lapsi oli jo ulkona. Kuitenkin minusta poistui lapsen, istukan, lapsiveden ja menetetyn veren muodossa 7-9kg. Eli todellisuudessa nestekertymä oli yli 10kg synnärillä
Mä söin sillon ihan ns normaalia kotiruokaa, mut aloin käymään salilla ja lenkkeilee aika paljon niin sillä!

@Mami4🙏 Okei, mulla liikunta ei auta painonpudotukseen 😅 kävelen 5-10km päivittäin, ratsastan 3-5krt viikossa ja no salilla en ole kerennyt käydä kuin silloin tällöin. Pitää siis karsia ruokavaliosta. En halua raskaana pienentää annoskokoa normaalista, joten siksi olen jättänyt kaiken ylimääräisen pois. Jouluna sitten seuraavan kerran herkkuja. Ei siis mitään sokeroituja jogurtteja, myslejä, muroja, leivonnaisia sipsejä. Katotaan pysyisikö painonnousu kohtuullisena.

@Mami4🙏 Okei, mulla liikunta ei auta painonpudotukseen 😅 kävelen 5-10km päivittäin, ratsastan 3-5krt viikossa ja no salilla en ole kerennyt käydä kuin silloin tällöin. Pitää siis karsia ruokavaliosta. En halua raskaana pienentää annoskokoa normaalista, joten siksi olen jättänyt kaiken ylimääräisen pois. Jouluna sitten seuraavan kerran herkkuja. Ei siis mitään sokeroituja jogurtteja, myslejä, muroja,
Joo ite yritän nyt kans kattoo jotenkin että siis terveellisesti mut on niin vaikee tän pahoinvoinnin kanssa kun on niin tarkka se että mikä suuhun menee ettei laatta lennä ja pari päivää ei uponnut vesi millään ja oli pakko juoda appelsiinimehua jäillä 🥲
Mä kävin sillon isomman pudotuksen aikaan ihan 2h lenkeillä ja 4-5 krt viikossa 2h salitreenit niin oli kyl sillai aika hard Core liikuntaa mihin ei enää pystyis tai haluis laittaa aikaa niin paljon 🤯🤯

Painon kertyminen on varmasti myös hyvin yksilöllistä. Tuntuu, että osalle tulee paljon herkemmin kiloja ja runsaampaa turvotusta kun taas toisille ei. Vaikea sanoa mihin kategoriaan sitä itse sitten menee kun raskaus etenee. Alkuun oli tullut n. 1.3kg painoa mutta tällä viikolla taas tippunut 600g.

Totta, mulla on kavereita, joille ei ole tullut turvotusta yhtään. Mulle jostain syystä raskaus aiheuttaa nesteen kertymistä, muuten ei ole tällaista ongelmaa.

Samaistun kanssa tähän painokeskusteluun. Mulla on raskauksien ja lasten myötä kertynyt kiloja, mutta myös aiemmin. Mulla on kanssa kilpirauhasen vajaatoiminta ja mä oon huomannut, että mulle ei enää sovi samanlainen rankka liikunta, josta ennen nautin.

Mulla on ihan järkky turvotus, mutta se on lähinnä vatsan alueella. En ole huomannut, että muuten keho keräisi vettä. Turvotus ei myöskään ole näkynyt painossa yhtään. Turvotuksen vuoksi olen nyt joutunut tilaamaan parit äitiyshousutkin, kun mulla ei mahdu kiinni enää mitkään omat housut 🙈 Onneksi tykkään käyttää väljiä mekkoja.

Ja minä en ole edes luopunut äitiysfarkuista viimeisimmän raskauden jälkeen 😆 Mulla on sellainen vatsa, että jos housut yhtään painaa ja puristaa, heti tulee kipeäksi ja turpoaa ilmapalloksi. Joten olen pysytellyt niissä äitiysfarkuissa, sellaisissa joissa ei ole sitä mahan yli menevää kaistaletta. Mamalicousilla on mielestäni hyviä, löysin Torista käytettynä. Ne menee isonkin mahan kanssa ja ilman mahaa.

Paino on kyllä hankala asia. Aiemmin tupakoineena paino Melkeen nousee kilon viikossa kun aineenvaihdunta lyö itsensä kokonaan jumiin. Tupakkaa on kyllä välillä tehnyt mieli kovasti. Edellisessä raskaudessa paino nousi 20kg 🙄🙄🙄 yrittää hillitä sitä nyt. 12 kg jäi sairaalaan mutta loput olikin sitten mukana tähän kevääseen asti

Täällä on ollut elämä aika vauhdikasta, joten aika harvoin täällä tulee käytyä. Jos nyt sinne salaiselle puolelle pääsisi, tämä taitaakin olla 30. viesti 😊 Väsyttää, mutta nyt mies on isompien kanssa mummulassa ja pienin on päiväunilla, joten on rauhallista 😊

Ja minä en ole edes luopunut äitiysfarkuista viimeisimmän raskauden jälkeen 😆 Mulla on sellainen vatsa, että jos housut yhtään painaa ja puristaa, heti tulee kipeäksi ja turpoaa ilmapalloksi. Joten olen pysytellyt niissä äitiysfarkuissa, sellaisissa joissa ei ole sitä mahan yli menevää kaistaletta. Mamalicousilla on mielestäni hyviä, löysin Torista käytettynä. Ne menee isonkin mahan kanssa ja ilman mahaa.
Sama mulla vatsan kanssa. En muutenkaan voi sietää mitään kiristävää tai puristavaa, vähiten vatsalla. Mulla on parit kevyet pellavahousut, joissa joustava vyötärö, mutta nekin alkaa ahdistaa, eikä muutenkaan sovi viileämmällä kelillä tällaiselle vilukissalle. Toivoisin, että löytyisi juuri sellaiset housut, jotka olisi mukavat eri äitiyden vaiheissa, eikä tarvitsisi jatkuvasti uusia ostaa.

Mulla on jotenkin super iso ahdistus kehon kanssa. Pelkäsin jo etukäteen että sellainen tulee, ja uskon että tämä tulee vain pahenemaan raskauden aikana.. olen aina ollut ns hyvä kroppainen, hoikka mutta muodokas.
Olen aina seuraillut että kroppa pysyy suht kurissa, en niinkään seurannut painoa vaan peilikuvaa ja vaatteiden istuvuutta.

Nyt on tullut ilmeisesti turvotusta jokunen kilo ja peilikuva ahdistaa kun vyötärö on katoamassa ja vatsa kasvanut...

Tiedän että nyt ei voi laihduttaa, mutta tiputin kaikki herkut pois ruokavaliosta heti plussattuanu jotta ei tulisi extraa ainakaan niiden mukana.

Jännittää ja pelottaa, jos kroppa ns pettää ja kerääkin esim sen 20 kg nestettä eikä sitten ikinä palaudukkaan. Se olisi itselleni todella kova paikka...

Siitä nesteestä kyllä palautuu älä huoli 😊 ja ne ylimääräiset kilotkin tulee ihan syömällä jos tulee. Itselle ei tullut kuin muutama kilo ennek puoltaväliä viimeksi sitten hölläsin vähän liikaa herkkujen kanssa ja sain 6kg mukaan ihan vain ylipainoa. N.kk synnytyksen jälkeen suurin osa nesteestä oli kuitenkin jo lähtenyt. Ikävä kyllä en ikinä tehnyt mitään sen ylimääräisen 6kg suhteen ja nyt alkuraskaudesta se on jostain syystä pompsahtanut taas 4kg, osaksi ehkä nestettä, nyt en osaa sanoa. Eli älä stressaa liikaa sen painon suhteen
Jos syöt terveellisesti, etkä syö herkkuja, niin ylipainoa ei raskaus kerrytä. Ja paino mikä tulee nesteenä, se tulee jos on tullakseen, ihmisten kropat on erilaisia. Itse toivon, että loppuraskaus talvella olisi turvotuksen kannalta helpompi, kuin viimeksi kesällä.
Ole myös armollinen, sun kroppa muuttuu varmasti. Se luo ihmisen tyhjästä. Tälläkin hetkellä siellä kasvatellaan kynsiä tms. Oma kokemus on, että vauva on hienointa mitä mun kroppa on tehny, vaikkei ollutkaan itsekuria ja tämä hetkinen ylipaino harmittaa.
Pelkästään raskauteen liittyviä kiloja normaalipainoiselle voi tulla n 12kg, ilman että siinä on grammaakaan muuta, kun vauvaan liittyviä asioita. Verenmäärä sun kropassa lisääntyy. Istukka painaa kilon, vauva 3-5kg, lapsiveden määrästä riippuen sekin muutaman kilon.

Siitä nesteestä kyllä palautuu älä huoli 😊 ja ne ylimääräiset kilotkin tulee ihan syömällä jos tulee. Itselle ei tullut kuin muutama kilo ennek puoltaväliä viimeksi sitten hölläsin vähän liikaa herkkujen kanssa ja sain 6kg mukaan ihan vain ylipainoa. N.kk synnytyksen jälkeen suurin osa nesteestä oli kuitenkin jo lähtenyt. Ikävä kyllä en ikinä tehnyt mitään sen ylimääräisen 6kg suhteen ja nyt alkuraskaudesta se on jostain syystä pompsahtanut taas 4kg, osaksi ehkä nestettä, nyt en osaa sanoa. Eli älä stressaa liikaa sen painon suhteen
Jos syöt terveellisesti, etkä syö herkkuja, niin ylipainoa ei raskaus kerrytä. Ja paino mikä tulee nesteenä, se tulee jos on tullakseen, ihmisten kropat on erilaisia. Itse toivon, että loppuraskaus talvella olisi turvotuksen kannalta helpompi, kuin viimeksi kesällä.
Ole myös armollinen, sun kroppa muuttuu varmasti. Se luo ihmisen tyhjästä. Tälläkin hetkellä siellä kasvatellaan kynsiä tms. Oma kokemus on, että vauva on hienointa mitä mun kroppa on tehny, vaikkei ollutkaan itsekuria ja tämä hetkinen ylipaino harmittaa.
Pelkästään raskauteen liittyviä kiloja normaalipainoiselle voi tulla n 12kg, ilman että siinä on grammaakaan muuta, kun vauvaan liittyviä asioita. Verenmäärä sun kropassa lisääntyy. Istukka painaa kilon, vauva 3-5kg, lapsiveden määrästä riippuen sekin muutaman kilon.
Oli ihanaa lukea tämä kun mäkin oon ressannu siitä miten kroppa muuttuu. Tottakai raskaus on aivan ihana asia ja ne kaikki muutokset on maailman luonnollisinta, mutta silti jotenkin pelottaa että miltä tulee näyttämään varsinkin raskauden jälkeen. Ja nykyään meinaa turvottaa varsinkin iltaisin (tottakai illalla on aina vähän isompi maha kun on päivän aikana syönyt) ja maha on ihan pyöreä🙈 mutta ainakin toistaiseksi olen syönyt herkkuja tosi vähän, ihan sillointällöin ehkä kourallisen (okei joskus on lipsunut vähän enemmänkin), ja koitan pitää sellaisen asenteen että kyllä siitä raskaudesta on mahdollista palautua.

Pelottaa kyllä myös että miltä rinnat näyttää imetyksen jälkeen, kun vihdoin on kehonkuva parantunut ja olen oppinut tykkäämään niistä. Toivottavasti ne ei ihan surkastu pois, vai voiko ne jotenkin saada jotain muotoa vielä uudestaan?🥺

Muokattu viimeksi:
Rinnoista itsellä ei ole hirveänä hyvää sanottavaa 😅 imetän vielä, mutta onhan ne nyt jo ihan erilaiset kuin ennen raskautta. Mulla on ollut sellaiset pienehköt rinnat ja ehkä eniten itse olin alkanut tykkäämään kropassani niistä, ne oli nätit 😅 oli. Kun maito nousi vauvan syntymän jälkeen ,niin ne paisui ihan mahdottomaksi ja ekat 4-6kk jos oli yli 4h imettämättä, niin ne on isot( ja kipeet). Nyt kun vauva saa varmaan jo paljon vähemmän maitoa ja imetysvälitkin on helposti työpäivinä 10h, niin no, ei ole enää yhtä terhakat 😆kuin ennen raskautta. En tiedä vielä kuin paljon ne tästä lässähtää, tämä on vielä siedettävä, tosin kun on sitä ylipainoa, niin onhan osa sielläkin. Mutta sitte joskus, kun imetys loppuu, viimeistään kun lasten teko loppuu, olen varautunut siihen, että ne on ajokoiran korvat 🤣 tässä onneksi saa työstää sitä asiaa koko ajan, koska ainaki itellä niiden muoto ja koko on muuttunut ensi loppuraskaudessa sittwn koko imetysmatkan ajan. Välillä tulee semmonen harmitus, että oispa ottanut vaikka jotain kuvia ennen tätä kaikkea 🤣 että voi vanhana katsoa, että damn Girl! mulla on onneksi sellainen mies, jolle ulkonäkö ei ole se suurin asia maailmassa. Hän rakastaa minua lörppätisseistä ja parista ylimääräisestä kilosta huolimatta. 😂 Toki haluan hänen silmissään näyttää tietenkin viehättävältä. Sitä kohti😅 jos onnistun oleen lihoamatta tässä raskaudessa, niin sitten löen laihtunut n.12kg, kun tämä on ohi. Pitää vain pitää terveellisesti proteiinipitoisesta ruokavaliosta kiinni, niin sittwn ei tarvi hermostua, jos tulee nestepainoa.

Mä kans mietin kehon muutoksi. Ekassa raskaudessa en ehkä miettinyt niin paljoa. Sitten kun ekassa ei tullu mitään(en ainakaan oo huomannu eikä kukaan muukaan) rupesi pelottaa, että tokassa tulee. No ei tullu niin nyt stressaan onko tää kolmas si se joka muuttaa kaiken. Keväällä olin vielä tosi hyvässä kunnossa, mutta nyt kun vaan väsyttää niin tuntuu, että kunto on ihan romahtanu. Esikoisessa tuli n. 8kg painoa. Kuopuksen kohalla painoin koko raskauden saman verran siis oman normaali painoni. Ja nyt en tiiä painoa, kun en omista vaakaa enkä oo käyny vaa'alla ainakaan puoleen vuoteen. Rinnoissa mulla ehkä ainut muutos oli et ennen esikoista oli koko 65k, mutta nyt ennen raskautta meni 65h. Itelle lähinnä helpotus enkä oo huomannu mitään riippumista.
Mutta siis tää on lisää sitä epävarmuuden kestoa, että kehot on tosi erilaisia eikä tiedetä miten kellekin käy.

Minä taas oikein odotan sitä, että vatsa kasvaa ja ehkä saisi vähän painoakin lisää. Painoa olen yrittänyt nostaa lähes koko aikuiselämäni siinä juuri onnistumatta (kai ne on ne geenit tai jotain). Toivon, että nyt raskauden myötä jotain tarttuisi kroppaan, mutta tasaisesti eikä pelkästään vyötärölle 😅

Olen muuten huomannut, että mulla iho on tosi hyvässä kunnossa. Yleensä on aina tullut epäpuhtauksia ennen menkkoja, mutta nyt on tosi tasainen ja puhdas iho. Tämä on tosi tervetullutta. Myös hiukset tuntuu jotenkin tuuheammilta ja kiiltävämmiltä. Lisäksi olen tosi innoissani, että mulle on viimein kasvanut tissit 😁
Toki mielessä välillä käy myös negatiivisesti koettavat muutokset. Raskausarvet pelottaa, kun mulla ei ennestään ole mitään arpia/jälkiä ihossa. Rinnat varmaan katoaa aika pian mahdollisen imetyksen jälkeen ja yritän nyt nauttia näistä, kun vielä voin 🥲 Isoin pelko kuitenkin liittyy tuonne alakertaan, että se jotenkin tuhoutuu synnytyksessä ihan totaalisesti 😬

Olkaa armollisia itsellenne, meidän kehot on aivan mielettömiä kun ne hoitaa näin ison työn! ❤️❤️ Kun sen lapsen saa syliin, siinä ei ulkonäkö enää paina niin paljon. Itselleni ainakin lapset on paljon tärkeämpää kuin se, miltä vaikkapa rinnat näyttää. Opettele ajattelemaan sen kautta, mitä sun keho sulle antaa ja kuinka hienon työn se tässä kaikessa tekee ❤️ Oma lapsihan on hyvän puolison rinnalla suurin lahja, mitä voi saada.

Minä oon myös tykännyt siitä, että rinnat kasvaa raskauden ja imetyksen aikana 😊 Mulla on aina ollut tosi pienet rinnat, ja olen niitä hävennytkin.

Viime raskauden jälkeen mulla on ollut aika iso erkauma ja sen myötä vatsan pömpötystä, mutta sen saa kuntoutettua. Nyt ihan vasta olen saanut sitä paljon paremmaksi, vaikka ahkeraksi minua ei todellakaan voi sanoa, kuntoutin silloin kun sain aikaiseksi eli todella vähän.

Raskausarpiakin minulla on, mutta joku ihanasti sanoi, että hänellä muuttui täysin suhtautuminen niihin, kun hän alkoi ajatella, että ne ovat hänen lapsensa ensimmäinen piirustus 😊

Alakerta on mielestäni pysynyt aika hyvänä kolmesta synnytyksestä huolimatta. Ei kannata liikaa sitä pelätä!

Näin viimeiset kolme vuotta rajujen kilpirauhasongelmien kanssa taistelleena en ihmettele yhtään, että raskaus ja nää hormoonit myös vaikuttaa siihen mitä tapahtuu painolle. Ei pelkästään se ruoka ja liikunta. Tottakai, ei voi lihoa, jos ei saa ylimääräistä energiaa, mutta kehon käyttämä energia onkin sitten monimutkaisempi asia. Itse olen nyt kokenut sen etten ole muuttanut ruokavaliota ja ollut kuukauden sisällä kolmea eri vaatekokoa. Siinä ei pysy mieli mukana, kun itseä ei tunnista peilistä. Liikuntaa pitäisi harrastaa todella intensiivisesti, jotta se suoraan merkittävästi vaikuttaa energian tarpeeseen. Enemmänkin vaikutusta tulee, kun lihasmassaa tulee lisää ja myös levossa energian tarve siten lisääntyy. Liikunta on kuitenkin parasta mitä voin tehdä, jotta järki pysyy päässä edes vähän ja fyysisesti olo on parempi. 🫣🤭

Takaisin