Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Vau @Mami4🙏 mikĂ€ painonpudotus. Millainen ruokavalio sulla oli? Mulla edellisestĂ€ raskaudesta tuli heti turvotusta 3kg alussa jo ja raskauden aikana lihoin 6-8kg, joita en saanut pois ekan vuoden aikana, koska herkuttelin huoletta. Nyt paino 85kg 😭 joista 3kg tullut reippaassa kuukaudessa nestettĂ€. En tietenkÀÀn laihduta varsinaisesti raskaana,mutta lopetin kaiken lisĂ€tyn sokerin, enkĂ€ ajatellut lisĂ€tĂ€ ruuan mÀÀrÀÀ missÀÀn kohtaa. Sen verran nyt ylipainoa (15kg) ettĂ€ eiköhĂ€n lapsi saa tarvitsemansa. EdellisessĂ€ raskaudessa tuli viimeisen kuukauden aikana nestettĂ€ vielĂ€ 3-5kg ja synnytyksen jĂ€lkeen lisÀÀ vielĂ€ 6kg. Olin siis painavimillaan sen jĂ€lkeen kun lapsi oli jo ulkona. Kuitenkin minusta poistui lapsen, istukan, lapsiveden ja menetetyn veren muodossa 7-9kg. Eli todellisuudessa nestekertymĂ€ oli yli 10kg synnĂ€rillĂ€
MÀ söin sillon ihan ns normaalia kotiruokaa, mut aloin kÀymÀÀn salilla ja lenkkeilee aika paljon niin sillÀ!

@Mami4🙏 Okei, mulla liikunta ei auta painonpudotukseen 😅 kĂ€velen 5-10km pĂ€ivittĂ€in, ratsastan 3-5krt viikossa ja no salilla en ole kerennyt kĂ€ydĂ€ kuin silloin tĂ€llöin. PitÀÀ siis karsia ruokavaliosta. En halua raskaana pienentÀÀ annoskokoa normaalista, joten siksi olen jĂ€ttĂ€nyt kaiken ylimÀÀrĂ€isen pois. Jouluna sitten seuraavan kerran herkkuja. Ei siis mitÀÀn sokeroituja jogurtteja, myslejĂ€, muroja, leivonnaisia sipsejĂ€. Katotaan pysyisikö painonnousu kohtuullisena.

@Mami4🙏 Okei, mulla liikunta ei auta painonpudotukseen 😅 kĂ€velen 5-10km pĂ€ivittĂ€in, ratsastan 3-5krt viikossa ja no salilla en ole kerennyt kĂ€ydĂ€ kuin silloin tĂ€llöin. PitÀÀ siis karsia ruokavaliosta. En halua raskaana pienentÀÀ annoskokoa normaalista, joten siksi olen jĂ€ttĂ€nyt kaiken ylimÀÀrĂ€isen pois. Jouluna sitten seuraavan kerran herkkuja. Ei siis mitÀÀn sokeroituja jogurtteja, myslejĂ€, muroja,
Joo ite yritĂ€n nyt kans kattoo jotenkin ettĂ€ siis terveellisesti mut on niin vaikee tĂ€n pahoinvoinnin kanssa kun on niin tarkka se ettĂ€ mikĂ€ suuhun menee ettei laatta lennĂ€ ja pari pĂ€ivÀÀ ei uponnut vesi millÀÀn ja oli pakko juoda appelsiinimehua jĂ€illĂ€ đŸ„Č
MĂ€ kĂ€vin sillon isomman pudotuksen aikaan ihan 2h lenkeillĂ€ ja 4-5 krt viikossa 2h salitreenit niin oli kyl sillai aika hard Core liikuntaa mihin ei enÀÀ pystyis tai haluis laittaa aikaa niin paljon đŸ€ŻđŸ€Ż

Painon kertyminen on varmasti myös hyvin yksilöllistÀ. Tuntuu, ettÀ osalle tulee paljon herkemmin kiloja ja runsaampaa turvotusta kun taas toisille ei. Vaikea sanoa mihin kategoriaan sitÀ itse sitten menee kun raskaus etenee. Alkuun oli tullut n. 1.3kg painoa mutta tÀllÀ viikolla taas tippunut 600g.

Totta, mulla on kavereita, joille ei ole tullut turvotusta yhtÀÀn. Mulle jostain syystÀ raskaus aiheuttaa nesteen kertymistÀ, muuten ei ole tÀllaista ongelmaa.

Samaistun kanssa tÀhÀn painokeskusteluun. Mulla on raskauksien ja lasten myötÀ kertynyt kiloja, mutta myös aiemmin. Mulla on kanssa kilpirauhasen vajaatoiminta ja mÀ oon huomannut, ettÀ mulle ei enÀÀ sovi samanlainen rankka liikunta, josta ennen nautin.

Mulla on ihan jĂ€rkky turvotus, mutta se on lĂ€hinnĂ€ vatsan alueella. En ole huomannut, ettĂ€ muuten keho kerĂ€isi vettĂ€. Turvotus ei myöskÀÀn ole nĂ€kynyt painossa yhtÀÀn. Turvotuksen vuoksi olen nyt joutunut tilaamaan parit Ă€itiyshousutkin, kun mulla ei mahdu kiinni enÀÀ mitkÀÀn omat housut 🙈 Onneksi tykkÀÀn kĂ€yttÀÀ vĂ€ljiĂ€ mekkoja.

Ja minĂ€ en ole edes luopunut Ă€itiysfarkuista viimeisimmĂ€n raskauden jĂ€lkeen 😆 Mulla on sellainen vatsa, ettĂ€ jos housut yhtÀÀn painaa ja puristaa, heti tulee kipeĂ€ksi ja turpoaa ilmapalloksi. Joten olen pysytellyt niissĂ€ Ă€itiysfarkuissa, sellaisissa joissa ei ole sitĂ€ mahan yli menevÀÀ kaistaletta. Mamalicousilla on mielestĂ€ni hyviĂ€, löysin Torista kĂ€ytettynĂ€. Ne menee isonkin mahan kanssa ja ilman mahaa.

Paino on kyllĂ€ hankala asia. Aiemmin tupakoineena paino Melkeen nousee kilon viikossa kun aineenvaihdunta lyö itsensĂ€ kokonaan jumiin. Tupakkaa on kyllĂ€ vĂ€lillĂ€ tehnyt mieli kovasti. EdellisessĂ€ raskaudessa paino nousi 20kg 🙄🙄🙄 yrittÀÀ hillitĂ€ sitĂ€ nyt. 12 kg jĂ€i sairaalaan mutta loput olikin sitten mukana tĂ€hĂ€n kevÀÀseen asti

TÀÀllĂ€ on ollut elĂ€mĂ€ aika vauhdikasta, joten aika harvoin tÀÀllĂ€ tulee kĂ€ytyĂ€. Jos nyt sinne salaiselle puolelle pÀÀsisi, tĂ€mĂ€ taitaakin olla 30. viesti 😊 VĂ€syttÀÀ, mutta nyt mies on isompien kanssa mummulassa ja pienin on pĂ€ivĂ€unilla, joten on rauhallista 😊

Ja minĂ€ en ole edes luopunut Ă€itiysfarkuista viimeisimmĂ€n raskauden jĂ€lkeen 😆 Mulla on sellainen vatsa, ettĂ€ jos housut yhtÀÀn painaa ja puristaa, heti tulee kipeĂ€ksi ja turpoaa ilmapalloksi. Joten olen pysytellyt niissĂ€ Ă€itiysfarkuissa, sellaisissa joissa ei ole sitĂ€ mahan yli menevÀÀ kaistaletta. Mamalicousilla on mielestĂ€ni hyviĂ€, löysin Torista kĂ€ytettynĂ€. Ne menee isonkin mahan kanssa ja ilman mahaa.
Sama mulla vatsan kanssa. En muutenkaan voi sietÀÀ mitÀÀn kiristÀvÀÀ tai puristavaa, vÀhiten vatsalla. Mulla on parit kevyet pellavahousut, joissa joustava vyötÀrö, mutta nekin alkaa ahdistaa, eikÀ muutenkaan sovi viileÀmmÀllÀ kelillÀ tÀllaiselle vilukissalle. Toivoisin, ettÀ löytyisi juuri sellaiset housut, jotka olisi mukavat eri Àitiyden vaiheissa, eikÀ tarvitsisi jatkuvasti uusia ostaa.

Mulla on jotenkin super iso ahdistus kehon kanssa. PelkÀsin jo etukÀteen ettÀ sellainen tulee, ja uskon ettÀ tÀmÀ tulee vain pahenemaan raskauden aikana.. olen aina ollut ns hyvÀ kroppainen, hoikka mutta muodokas.
Olen aina seuraillut ettÀ kroppa pysyy suht kurissa, en niinkÀÀn seurannut painoa vaan peilikuvaa ja vaatteiden istuvuutta.

Nyt on tullut ilmeisesti turvotusta jokunen kilo ja peilikuva ahdistaa kun vyötÀrö on katoamassa ja vatsa kasvanut...

TiedÀn ettÀ nyt ei voi laihduttaa, mutta tiputin kaikki herkut pois ruokavaliosta heti plussattuanu jotta ei tulisi extraa ainakaan niiden mukana.

JÀnnittÀÀ ja pelottaa, jos kroppa ns pettÀÀ ja kerÀÀkin esim sen 20 kg nestettÀ eikÀ sitten ikinÀ palaudukkaan. Se olisi itselleni todella kova paikka...

SiitĂ€ nesteestĂ€ kyllĂ€ palautuu Ă€lĂ€ huoli 😊 ja ne ylimÀÀrĂ€iset kilotkin tulee ihan syömĂ€llĂ€ jos tulee. Itselle ei tullut kuin muutama kilo ennek puoltavĂ€liĂ€ viimeksi sitten höllĂ€sin vĂ€hĂ€n liikaa herkkujen kanssa ja sain 6kg mukaan ihan vain ylipainoa. N.kk synnytyksen jĂ€lkeen suurin osa nesteestĂ€ oli kuitenkin jo lĂ€htenyt. IkĂ€vĂ€ kyllĂ€ en ikinĂ€ tehnyt mitÀÀn sen ylimÀÀrĂ€isen 6kg suhteen ja nyt alkuraskaudesta se on jostain syystĂ€ pompsahtanut taas 4kg, osaksi ehkĂ€ nestettĂ€, nyt en osaa sanoa. Eli Ă€lĂ€ stressaa liikaa sen painon suhteen
Jos syöt terveellisesti, etkÀ syö herkkuja, niin ylipainoa ei raskaus kerrytÀ. Ja paino mikÀ tulee nesteenÀ, se tulee jos on tullakseen, ihmisten kropat on erilaisia. Itse toivon, ettÀ loppuraskaus talvella olisi turvotuksen kannalta helpompi, kuin viimeksi kesÀllÀ.
Ole myös armollinen, sun kroppa muuttuu varmasti. Se luo ihmisen tyhjÀstÀ. TÀllÀkin hetkellÀ siellÀ kasvatellaan kynsiÀ tms. Oma kokemus on, ettÀ vauva on hienointa mitÀ mun kroppa on tehny, vaikkei ollutkaan itsekuria ja tÀmÀ hetkinen ylipaino harmittaa.
PelkÀstÀÀn raskauteen liittyviÀ kiloja normaalipainoiselle voi tulla n 12kg, ilman ettÀ siinÀ on grammaakaan muuta, kun vauvaan liittyviÀ asioita. VerenmÀÀrÀ sun kropassa lisÀÀntyy. Istukka painaa kilon, vauva 3-5kg, lapsiveden mÀÀrÀstÀ riippuen sekin muutaman kilon.

SiitĂ€ nesteestĂ€ kyllĂ€ palautuu Ă€lĂ€ huoli 😊 ja ne ylimÀÀrĂ€iset kilotkin tulee ihan syömĂ€llĂ€ jos tulee. Itselle ei tullut kuin muutama kilo ennek puoltavĂ€liĂ€ viimeksi sitten höllĂ€sin vĂ€hĂ€n liikaa herkkujen kanssa ja sain 6kg mukaan ihan vain ylipainoa. N.kk synnytyksen jĂ€lkeen suurin osa nesteestĂ€ oli kuitenkin jo lĂ€htenyt. IkĂ€vĂ€ kyllĂ€ en ikinĂ€ tehnyt mitÀÀn sen ylimÀÀrĂ€isen 6kg suhteen ja nyt alkuraskaudesta se on jostain syystĂ€ pompsahtanut taas 4kg, osaksi ehkĂ€ nestettĂ€, nyt en osaa sanoa. Eli Ă€lĂ€ stressaa liikaa sen painon suhteen
Jos syöt terveellisesti, etkÀ syö herkkuja, niin ylipainoa ei raskaus kerrytÀ. Ja paino mikÀ tulee nesteenÀ, se tulee jos on tullakseen, ihmisten kropat on erilaisia. Itse toivon, ettÀ loppuraskaus talvella olisi turvotuksen kannalta helpompi, kuin viimeksi kesÀllÀ.
Ole myös armollinen, sun kroppa muuttuu varmasti. Se luo ihmisen tyhjÀstÀ. TÀllÀkin hetkellÀ siellÀ kasvatellaan kynsiÀ tms. Oma kokemus on, ettÀ vauva on hienointa mitÀ mun kroppa on tehny, vaikkei ollutkaan itsekuria ja tÀmÀ hetkinen ylipaino harmittaa.
PelkÀstÀÀn raskauteen liittyviÀ kiloja normaalipainoiselle voi tulla n 12kg, ilman ettÀ siinÀ on grammaakaan muuta, kun vauvaan liittyviÀ asioita. VerenmÀÀrÀ sun kropassa lisÀÀntyy. Istukka painaa kilon, vauva 3-5kg, lapsiveden mÀÀrÀstÀ riippuen sekin muutaman kilon.
Oli ihanaa lukea tĂ€mĂ€ kun mĂ€kin oon ressannu siitĂ€ miten kroppa muuttuu. Tottakai raskaus on aivan ihana asia ja ne kaikki muutokset on maailman luonnollisinta, mutta silti jotenkin pelottaa ettĂ€ miltĂ€ tulee nĂ€yttĂ€mÀÀn varsinkin raskauden jĂ€lkeen. Ja nykyÀÀn meinaa turvottaa varsinkin iltaisin (tottakai illalla on aina vĂ€hĂ€n isompi maha kun on pĂ€ivĂ€n aikana syönyt) ja maha on ihan pyöreĂ€đŸ™ˆ mutta ainakin toistaiseksi olen syönyt herkkuja tosi vĂ€hĂ€n, ihan sillointĂ€llöin ehkĂ€ kourallisen (okei joskus on lipsunut vĂ€hĂ€n enemmĂ€nkin), ja koitan pitÀÀ sellaisen asenteen ettĂ€ kyllĂ€ siitĂ€ raskaudesta on mahdollista palautua.

Pelottaa kyllĂ€ myös ettĂ€ miltĂ€ rinnat nĂ€yttÀÀ imetyksen jĂ€lkeen, kun vihdoin on kehonkuva parantunut ja olen oppinut tykkÀÀmÀÀn niistĂ€. Toivottavasti ne ei ihan surkastu pois, vai voiko ne jotenkin saada jotain muotoa vielĂ€ uudestaan?đŸ„ș

Muokattu viimeksi:
Rinnoista itsellĂ€ ei ole hirveĂ€nĂ€ hyvÀÀ sanottavaa 😅 imetĂ€n vielĂ€, mutta onhan ne nyt jo ihan erilaiset kuin ennen raskautta. Mulla on ollut sellaiset pienehköt rinnat ja ehkĂ€ eniten itse olin alkanut tykkÀÀmÀÀn kropassani niistĂ€, ne oli nĂ€tit 😅 oli. Kun maito nousi vauvan syntymĂ€n jĂ€lkeen ,niin ne paisui ihan mahdottomaksi ja ekat 4-6kk jos oli yli 4h imettĂ€mĂ€ttĂ€, niin ne on isot( ja kipeet). Nyt kun vauva saa varmaan jo paljon vĂ€hemmĂ€n maitoa ja imetysvĂ€litkin on helposti työpĂ€ivinĂ€ 10h, niin no, ei ole enÀÀ yhtĂ€ terhakat 😆kuin ennen raskautta. En tiedĂ€ vielĂ€ kuin paljon ne tĂ€stĂ€ lĂ€ssĂ€htÀÀ, tĂ€mĂ€ on vielĂ€ siedettĂ€vĂ€, tosin kun on sitĂ€ ylipainoa, niin onhan osa siellĂ€kin. Mutta sitte joskus, kun imetys loppuu, viimeistÀÀn kun lasten teko loppuu, olen varautunut siihen, ettĂ€ ne on ajokoiran korvat đŸ€Ł tĂ€ssĂ€ onneksi saa työstÀÀ sitĂ€ asiaa koko ajan, koska ainaki itellĂ€ niiden muoto ja koko on muuttunut ensi loppuraskaudessa sittwn koko imetysmatkan ajan. VĂ€lillĂ€ tulee semmonen harmitus, ettĂ€ oispa ottanut vaikka jotain kuvia ennen tĂ€tĂ€ kaikkea đŸ€Ł ettĂ€ voi vanhana katsoa, ettĂ€ damn Girl! mulla on onneksi sellainen mies, jolle ulkonĂ€kö ei ole se suurin asia maailmassa. HĂ€n rakastaa minua lörppĂ€tisseistĂ€ ja parista ylimÀÀrĂ€isestĂ€ kilosta huolimatta. 😂 Toki haluan hĂ€nen silmissÀÀn nĂ€yttÀÀ tietenkin viehĂ€ttĂ€vĂ€ltĂ€. SitĂ€ kohti😅 jos onnistun oleen lihoamatta tĂ€ssĂ€ raskaudessa, niin sitten löen laihtunut n.12kg, kun tĂ€mĂ€ on ohi. PitÀÀ vain pitÀÀ terveellisesti proteiinipitoisesta ruokavaliosta kiinni, niin sittwn ei tarvi hermostua, jos tulee nestepainoa.

MÀ kans mietin kehon muutoksi. Ekassa raskaudessa en ehkÀ miettinyt niin paljoa. Sitten kun ekassa ei tullu mitÀÀn(en ainakaan oo huomannu eikÀ kukaan muukaan) rupesi pelottaa, ettÀ tokassa tulee. No ei tullu niin nyt stressaan onko tÀÀ kolmas si se joka muuttaa kaiken. KevÀÀllÀ olin vielÀ tosi hyvÀssÀ kunnossa, mutta nyt kun vaan vÀsyttÀÀ niin tuntuu, ettÀ kunto on ihan romahtanu. Esikoisessa tuli n. 8kg painoa. Kuopuksen kohalla painoin koko raskauden saman verran siis oman normaali painoni. Ja nyt en tiiÀ painoa, kun en omista vaakaa enkÀ oo kÀyny vaa'alla ainakaan puoleen vuoteen. Rinnoissa mulla ehkÀ ainut muutos oli et ennen esikoista oli koko 65k, mutta nyt ennen raskautta meni 65h. Itelle lÀhinnÀ helpotus enkÀ oo huomannu mitÀÀn riippumista.
Mutta siis tÀÀ on lisÀÀ sitÀ epÀvarmuuden kestoa, ettÀ kehot on tosi erilaisia eikÀ tiedetÀ miten kellekin kÀy.

MinĂ€ taas oikein odotan sitĂ€, ettĂ€ vatsa kasvaa ja ehkĂ€ saisi vĂ€hĂ€n painoakin lisÀÀ. Painoa olen yrittĂ€nyt nostaa lĂ€hes koko aikuiselĂ€mĂ€ni siinĂ€ juuri onnistumatta (kai ne on ne geenit tai jotain). Toivon, ettĂ€ nyt raskauden myötĂ€ jotain tarttuisi kroppaan, mutta tasaisesti eikĂ€ pelkĂ€stÀÀn vyötĂ€rölle 😅

Olen muuten huomannut, ettĂ€ mulla iho on tosi hyvĂ€ssĂ€ kunnossa. YleensĂ€ on aina tullut epĂ€puhtauksia ennen menkkoja, mutta nyt on tosi tasainen ja puhdas iho. TĂ€mĂ€ on tosi tervetullutta. Myös hiukset tuntuu jotenkin tuuheammilta ja kiiltĂ€vĂ€mmiltĂ€. LisĂ€ksi olen tosi innoissani, ettĂ€ mulle on viimein kasvanut tissit 😁
Toki mielessĂ€ vĂ€lillĂ€ kĂ€y myös negatiivisesti koettavat muutokset. Raskausarvet pelottaa, kun mulla ei ennestÀÀn ole mitÀÀn arpia/jĂ€lkiĂ€ ihossa. Rinnat varmaan katoaa aika pian mahdollisen imetyksen jĂ€lkeen ja yritĂ€n nyt nauttia nĂ€istĂ€, kun vielĂ€ voin đŸ„Č Isoin pelko kuitenkin liittyy tuonne alakertaan, ettĂ€ se jotenkin tuhoutuu synnytyksessĂ€ ihan totaalisesti 😬

Olkaa armollisia itsellenne, meidĂ€n kehot on aivan mielettömiĂ€ kun ne hoitaa nĂ€in ison työn! ❀❀ Kun sen lapsen saa syliin, siinĂ€ ei ulkonĂ€kö enÀÀ paina niin paljon. Itselleni ainakin lapset on paljon tĂ€rkeĂ€mpÀÀ kuin se, miltĂ€ vaikkapa rinnat nĂ€yttÀÀ. Opettele ajattelemaan sen kautta, mitĂ€ sun keho sulle antaa ja kuinka hienon työn se tĂ€ssĂ€ kaikessa tekee ❀ Oma lapsihan on hyvĂ€n puolison rinnalla suurin lahja, mitĂ€ voi saada.

MinĂ€ oon myös tykĂ€nnyt siitĂ€, ettĂ€ rinnat kasvaa raskauden ja imetyksen aikana 😊 Mulla on aina ollut tosi pienet rinnat, ja olen niitĂ€ hĂ€vennytkin.

Viime raskauden jÀlkeen mulla on ollut aika iso erkauma ja sen myötÀ vatsan pömpötystÀ, mutta sen saa kuntoutettua. Nyt ihan vasta olen saanut sitÀ paljon paremmaksi, vaikka ahkeraksi minua ei todellakaan voi sanoa, kuntoutin silloin kun sain aikaiseksi eli todella vÀhÀn.

Raskausarpiakin minulla on, mutta joku ihanasti sanoi, ettĂ€ hĂ€nellĂ€ muuttui tĂ€ysin suhtautuminen niihin, kun hĂ€n alkoi ajatella, ettĂ€ ne ovat hĂ€nen lapsensa ensimmĂ€inen piirustus 😊

Alakerta on mielestÀni pysynyt aika hyvÀnÀ kolmesta synnytyksestÀ huolimatta. Ei kannata liikaa sitÀ pelÀtÀ!

NĂ€in viimeiset kolme vuotta rajujen kilpirauhasongelmien kanssa taistelleena en ihmettele yhtÀÀn, ettĂ€ raskaus ja nÀÀ hormoonit myös vaikuttaa siihen mitĂ€ tapahtuu painolle. Ei pelkĂ€stÀÀn se ruoka ja liikunta. Tottakai, ei voi lihoa, jos ei saa ylimÀÀrĂ€istĂ€ energiaa, mutta kehon kĂ€yttĂ€mĂ€ energia onkin sitten monimutkaisempi asia. Itse olen nyt kokenut sen etten ole muuttanut ruokavaliota ja ollut kuukauden sisĂ€llĂ€ kolmea eri vaatekokoa. SiinĂ€ ei pysy mieli mukana, kun itseĂ€ ei tunnista peilistĂ€. Liikuntaa pitĂ€isi harrastaa todella intensiivisesti, jotta se suoraan merkittĂ€vĂ€sti vaikuttaa energian tarpeeseen. EnemmĂ€nkin vaikutusta tulee, kun lihasmassaa tulee lisÀÀ ja myös levossa energian tarve siten lisÀÀntyy. Liikunta on kuitenkin parasta mitĂ€ voin tehdĂ€, jotta jĂ€rki pysyy pÀÀssĂ€ edes vĂ€hĂ€n ja fyysisesti olo on parempi. đŸ«ŁđŸ€­

Takaisin