Yleinen keskustelu

@Jenspaaa ikävä kuulla! Voisiko olla, että raskaus ja tuleva elämänmuutos vähän jännittää teitä molempia ja siksi molemmat on ehkä vähän tavallista ärtyisämpiä? Toivottavasti löydätte pian taas yhteisen sävelen ❤️

@Syyskukka samaa myös ite mietin! Meillä on myös ennen raskautta ollu samaisesta aiheesta riitoja, niin en oikein tiiä mikä nyt taas yhtäkkiä olis muuttunu muukaan😅 onneksi mulla on nyt kaks yövuoroa, niin ei ainakaan nukkumaan mennessä saada riitoja aikaan🫣

@jenspaa kuulostaa kuormittavalta, jospa saisitte keskusteltua nuista asioista. On kuitenkin tosi normaalia, että alkuraskaudessa tulee haasteita parisuhteessa, mutta ymmärrän myös et pelottaa se "yksin" jääminen. Mietin, että ehkä miehelläkin vois olla pelko, et hän jää sivuun ja kaikki huomio menee vauvaan jne. Itsestä ainakin tuntuu, et miehet on huonoja puhuu tommisista.

Yksin jäämisestä, et eihän se helppoa oo, mutta sillon saattaa ilmaantua sellastakin tukiverkkoa ympärille, mitä ei aiemmin oo samanlailla ollu. Esim. Itselle lasten isän sisarukset ja kaverit on tullu avuksi ja tueksi.

Itellä ei ny oo onneksi tullu enää vuotoa. Toivotaan parasta. Varasin neuvolan, joka meni jonnekin heinäkuun alkupuolelle. Tää salaisuuden pitäminen on kyllä mulle hankalaa, kun meinaan joka toisessa lauseessa möläyttää kaiken pihalle🙈 Meinasin siis kertoa vasta varmaan puolen välin suunnilla ku ei enää maha pysy piilossa sukulaisille ja tutuille😅 pahinta on kyllä omat lapset ja kun ne ei siis vielä tiedä, mu esikoinenkin oli sillee, "äiti, jos se vauva on poika sen nimi on pikku-juha." 🙈 olin sillee mikä vauva, nii kuulema se mikä tulee si jossain vaiheessa😅

@Minnix toivotaan, että menee jossain kohtaa ohi ja just saisin sitte myöhemmässä vaiheessa myös muuta tukea☺️

Ja hyvä, että ei oo vuotoa tullu enempää🤩 mie olen tuohon möläyttelyasiaan, että on tosi vaikeaa pitää tieto vain itellään ku vähän väliä kaverit puhuu lapsiasioista ja mie olen aina sanonu, että sitte joskus tulevaisuudessa. Se tulevaisuus iskiki vain ennen ku oletinkaan😁

Kai täällä muillakin on ristiriitaisia paniikkifiiliksiä? 😅 Mulla on sellainen ”voi helvetti, ei jumalauta, mitä oon mennyt tekemään” -olotila.

TIEDÄN ETTÄ TÄMÄ MENEE OHI, mutta silti jotenkin hämmentää! Ensin vetää ensin rekkalastillisen vitamiineja, mittaa kuukausitolkulla lämpöjä pimpistä ja itkee negatiivisten testien takia, ja sitten kun raskautuu niin alkaakin epäröidä. 🤣

Apua, jospa tämä menisi pian tajuntaan ja pääsisin kunnolla raskauskuplaan. Joku alkushokki menossa.

Nyt kun menkkaseuranta sovellus on jo monta päivää huudellut merkitsemään alkaneet kuukautiset, niin ehkä uskallan liittyä tännekin keskusteluun. :smiling-eyes:

@Kumpare tiedän tunteen. Itse kävin yhden kierroksen IVF hoitoa ja silti tuntuu siltä että olikohan tämä hyvä idea ollenkaan ja miksi näin tein. :tears: Sinällään huvittavaa, kun lapsi on todella toivottu, vuosia suunniteltu ja erittäin odotettu. Samaan aikaan myös pelkään, onko kaikki kunnossa ja mietin keskenmenon mahdollisuutta. IVF on hirvittävä tunteiden vuoristorata, mutta ei seilmeisesti vielä loppunut raskauteen vaan kyyti jatkuu edelleen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mua ehkä eniten jännittää se, miten vauva ja vanhemmuus muuttaa meidän parisuhdetta. Ollaan oltu yhdessä niin kauan (14 v), että meidän kahdenkeskinen meininki on jo vakiintunut tietynlaiseksi. Oon tällä hetkellä tosi tyytyväinen meidän parisuhteeseen, mutta en yhtään tiedä, millaisia vanhempia meistä tulee, onko meillä enää koskaan kahdenkeskistä aikaa, osataanko kohdata kaikki lapseen liittyvät haasteet tiiminä, kun ollaan väsyneitä ja stressaantuneita...

Moikka!

Kauhea olo vähän väliä täällä että meneekö kesken, olen riskiryhmässä iän takia (40v) ja panikointi ei auta mitään päinvastoin mutta kokoajan sellanen olo ettei uskalla iloita. Testit on tummuneet hyvin ja oireet jatkuvat mutta nyt hämmentää kun tein eilen digin joka näytti vasta 1-2 raskaana. Ei kyllä ollut aamun eka pissa mutta Mielestäni pitäisi olla enemmän 😵‍💫🙁 menkat alkoi 3.5 ja ovulaatio ollut tuossa noin 18.5. En testannut mutta oireiden mukaan. Mielestäni olisi pitänyt jo tulla 2-3.
Varhaisultran olen varannut 17.6 ja pelottaa että menen sinne toteamaan ettei sykettä ole :(
Onko muilla näitä pelkoja ?

Moikka!

Kauhea olo vähän väliä täällä että meneekö kesken, olen riskiryhmässä iän takia (40v) ja panikointi ei auta mitään päinvastoin mutta kokoajan sellanen olo ettei uskalla iloita. Testit on tummuneet hyvin ja oireet jatkuvat mutta nyt hämmentää kun tein eilen digin joka näytti vasta 1-2 raskaana. Ei kyllä ollut aamun eka pissa mutta Mielestäni pitäisi olla enemmän 😵‍💫🙁 menkat alkoi 3.5 ja ovulaatio ollut tuossa noin 18.5. En testannut mutta oireiden mukaan. Mielestäni olisi pitänyt jo tulla 2-3.
Varhaisultran olen varannut 17.6 ja pelottaa että menen sinne toteamaan ettei sykettä ole :(
Onko muilla näitä pelkoja ?

Moi, kurkin välillä tätä ryhmää koska miksei, niin tähän halusin vastata erityisesti. Jos testit jatkaa vahvistumistaan, niin en olisi kovin huolissani, mutta kokeile tehdä huomenna aamusta uusi viikkonäytöllinen? Jos viikkonäytöllinen ei lähde nousemaan, niin soittaisin neuvolaan ja pyytäisin lähetettä hcg mittauksiin verikokein.
Itselläni testiviivat ei tosiaan enää vahvistuneet n. dpo 17-19 jälkeen, joten soitin neuvolan terveydenhoitajalle ja hän laittoi lähetteen verikokeisiin, jossa saimme 2vrk välein vertailuarvoja, nouseeko hcg. Minun kohdallani ei noussut, ei ole tosin keskenmenokaan vielä alkanut lukuunottamatta pientä veristä vuotoa tänään. Kaikki aikanaan.

Toivottavasti sinulla nousee hcg normaalisti ja kaikki menee hyvin, tsemppiä :red-heart:

Kiitos tsempeistä @Salamaire ❣️ minulla ei ole koskaa tiedettävästi keskenmenoa ollut, ja ehkä senkin takia mieli käy läpi että mistä sen eees tietää jos vuoto ei ala; loppuvatko oireet? Laskevatko lämmöt? Onko sinulla ollut jotain oireita ja onko vielä?
Kemiallinen en usko että olisi koska viivat ovat hyvin kuitenkin vahvistuneet, tosin myöskään leffaviivoja en ole saanut. Plussasin viikko sitten ja tänään viivatestissä olo keskivahva viiva.
Minulla siis ennestään kaksi lasta, viimeisestä synnytyksestä kohta 18 vuotta.. eipä sillon tullu tehtyä kuin se yksi plussa testi ja ei edes mietittyä että jotain menisi pieleen. Ehkä olis nytkin parempi vaan jollain ihmeen keinolla luottaa. Lisäksi tuntuu kyllä erittäin vahvasti iltaisin että raskaana ollaan; vatsa kunnon ilmapallo nyt jo! Voi olla että jos en kestä tätä epätietoa niin teen vielä alkuviikosta yhden viikkotestin ja jos ei nouse; sitten yhteys sinne neuvolaan ja verikokeisiin.
Harmi jos sinulla tosiaan ei lähtenyt nousuun 🥺 voimia asian käsittelyyn ❤️
saitko mitään jatko-ohjeita, odotteletteko nyt vaan että vuoto alkaa? Oliko sinulla minkä vahvuisia viivat?

Muokattu viimeksi:
Kiitos tsempeistä @Salamaire ❣️ minulla ei ole koskaa tiedettävästi keskenmenoa ollut, ja ehkä senkin takia mieli käy läpi että mistä sen eees tietää jos vuoto ei ala; loppuvatko oireet? Laskevatko lämmöt? Onko sinulla ollut jotain oireita ja onko vielä?
Kemiallinen en usko että olisi koska viivat ovat hyvin kuitenkin vahvistuneet, tosin myöskään leffaviivoja en ole saanut. Plussasin viikko sitten ja tänään viivatestissä olo keskivahva viiva.
Minulla siis ennestään kaksi lasta, viimeisestä synnytyksestä kohta 18 vuotta.. eipä sillon tullu tehtyä kuin se yksi plussa testi ja ei edes mietittyä että jotain menisi pieleen. Ehkä olis nytkin parempi vaan jollain ihmeen keinolla luottaa. Lisäksi tuntuu kyllä erittäin vahvasti iltaisin että raskaana ollaan; vatsa kunnon ilmapallo nyt jo! Voi olla että jos en kestä tätä epätietoa niin teen vielä alkuviikosta yhden viikkotestin ja jos ei nouse; sitten yhteys sinne neuvolaan ja verikokeisiin.
Harmi jos sinulla tosiaan ei lähtenyt nousuun 🥺 voimia asian käsittelyyn ❤️
saitko mitään jatko-ohjeita, odotteletteko nyt vaan että vuoto alkaa? Oliko sinulla minkä vahvuisia viivat?

Minulla oli alkujaankin todella oireetonta, joten uskallan väittää, että oireet/oireettomuus ei kerro mitään loppujen lopuksi. Lämpöjä en mittaillut kun ennen plussaa vain ja oireita minulla ei ole vieläkään minkäänlaisia, tänään tosissaan kahden vessareissun aikana tullut hieman verta yhdellä pyyhkäisyllä, toisella ei jäänyt paperiin enää mitään. Ja nämä "vuodot" olivat todella, todella niukkoja.

Itselläni myös kaksi raskautta takana, joista molemmista syntynyt ihan terve lapsi syliin asti, niin tässä hieman oudoissa oloissa vielä, että mitenkäs tässä nyt näin kävi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta kuka tietää mitä tässä nyt taustalla ollut, ehkä vain kaiken kaikkiaan surkeiden sattumusten sarja, jonka myötä lopputulos tämä.
Mutta se, mikä meidän kahden kohdalla eroaa ja suuresti, on se, että minulla ei ollut oloa, että olisin raskaana. Jos saat kiinni, mitä yritän sanoa. Ei iltaisin, ei aamuisin, koko ajan oli vain semmoinen enteilevä olo, ettei kaikki ole hyvin. Näin myös n. viikko ensimmäisen plussan jälkeen unen, jossa sain keskenmenon ja silloin olin jo melko varma, että tämä tulee menemään kesken. Ehkä sen vuoksi oma suhtautuminen tähän saattaa muiden silmiin vaikuttaa oudolta ja "rennolta", vaikka rentoa tämä ei ole, mutta olen sinut asian kanssa jo. Ainakin tällä hetkellä.

Jatko-ohjeet oli se, että sain ajan lääkäriin (jo huomiselle!) ja siellä ultrataan, sitten saan todennäköisesti pillerit, jotta lähtisi sitten kohtu tyhjenemään. Mitään muuta ohjeistusta/tietoa minulla ei ole. Laitan nyt liitteeksi kuvan rfsu testien viivojen vahvuuksista (DPO suuntaa antava, voi heittää päivällä/parilla), jos haluat nähdä, mutta ei kannata tosissaan lähteä vertailemaan minun testeihin ainakaan omiasi, tärkeintä on, että näet itse viivojen vahvistumisen n. joka toinen päivä, jos niin tiuhaan edes testailet :) Itse sain jo todella varhaisen plussan (n. dpo8 tienoilla hailura), niin siihen nähden nuo viivat vahvistuivat todella heikosti ja lopulta, niin kuin näkee tuossa kuvassa, että loppui vahvistuminen tykkänään.

Kovasti nyt tarrasukkia sinne ja ole herkästi yhteydessä neuvolaan, jos joku asia huolestuttaa. Parempi saada ammattilaiselta kuitenkin oikeata tietoa, sillä minun kohtalo ei varmastikaan ole sinun kohtalo, niin luota viivojen vahvistumiseen ja ennen kaikkea omaan tunteeseen, että olet raskaana. :red-heart:

Liitteet

• D5E041CF-68ED-49F7-90E2-E935451AF874-COLLAGE.jpeg
    D5E041CF-68ED-49F7-90E2-E935451AF874-COLLAGE.jpeg
    393.1 KB · Katsottu: 26
Mulla on alkanut pelottaa, että tämä on kemiallinen. Jotenkin tuntuu tosi haaleilta nuo viivat. Tokassa raskaudessa tein ehkä kuusi pc:tä peräkkäisinä päivinä plussan jälkeen ja silloin vahvistui tosi nopeasti, mutta nämä nyt vaan junnaa. Ja näyttää tuo uusin vieläpä haalistuneemmalta. 🥺 Toki dpo12 on kuiva ja dpo13 vielä kostea, mutta silti.

IMG_7978.jpeg

Huomenta🫶

No @Kumpare minulla näyttää suunnilleen samalta eli just sen takia kanssa osittain tämä pelko päällä. Nuo testit ei meinaa tummeta ollenkaan, itse en ole varma dpo:osta mutta laitan alle viikon aikana tehdyt testit. Sitten taas herkällä testillä viiva on toki selvempi mutta ei lähellekään tuollainen kuin esim @Salamairella on ollut. Jostain taulukosta kyllä katsoin että vasta viikolla 6 pitäisi pompata ihan viimeistään kunnolla nuo raskaushormonit.
Tuntuu ettei saa mielenrauhaa :( ja siis, kyllä minullakin alin testi on oltava joku dpo18 jo vähintään. Mutta raskausviikoja on vasta 4+6 että pitää nyt jotenkin vaan malttaa.
@Kumpare onko sinulla oireita?

Liitteet

• IMG_5332.jpeg
    IMG_5332.jpeg
    3.4 MB · Katsottu: 23
  • IMG_5333.jpeg
    IMG_5333.jpeg
    3 MB · Katsottu: 23
En näköjään osaa poistaa viestejö.. mutta vahingossa laitoin taulukon kahteen kertaan joten otetaan toinen pois 🫩

Muokattu viimeksi:
HCG-hormonin määrät raskauden aikana:
Ei raskaana olevilla:
alle 5 mIU/ml

Raskaana olevilla:
Raskausviikolla 3: 5 – 50 mIU/ml
Raskausviikolla 4: 5 – 426 mIU/ml
Raskausviikolla 5: 18 – 7 340 mIU/ml
Raskausviikolla 6: 1 080 – 56 500 mIU/ml
Raskausviikoilla 7–8: 7 650 – 229 000 mIU/ml
Raskausviikoilla 9–12: 25 700 – 288 000 mIU/ml
Raskausviikoilla 13–16: 13 300 – 254,000 mIU/ml
Raskausviikoilla 17–24: 4 060 – 165 400 mIU/ml
Raskausviikoilla 25–40: 3 640 – 117 000 mIU/ml

Tässä vielä taulukko..

@Kumpare ja @Poppana86 mun silmään viivat näyttävät vahvistuneet teillä molemmilla. Virtsan vahvuuskin voi vaikuttaa, eikä päivän välein tehtyjä testejä voi vertailla yhtä hyvin kuin joka toinen päivä tehtyjä, joten yhdestä pikkuisen haaleammasta viivasta ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ymmärrän silti teidän pelkoja, koska itsekin pelkään keskenmenoa 😔

@Poppana86 Toivotaan että saatais molemmat joku selvyys tähän hommaan. Itsellä riepoo eniten tällainen epäselvä välitila!

Mulla on rinnat kipeät ja mahassa tuntemuksia, mutta eipä oikeastaan muuta. Mulla on kyllä aiemmat raskaudet olleet tosi oireettomia muutenkin.

Ilmoittelethan sun tilanteesta? ❤️‍🩹 Jotenkin kiva että joku on samassa veneessä, vaikka eihän tätä epätietoisuutta kenellekään toivois.

@Syyskukka kiitos tsempeistä 🥹❣️ kyllähän ne on vähän vahvistuneet ja ei pitäisi vertailla toisten testeihin näitä ikinä. Mutta onhan tämä alkuvaihe raastavaa ja meilläkin tosiaan minun ikä vieläpä lisää keskenmenon riskiä. Ensiviikolla sitten se varhaisultra että kyllähän se silloin viimeistään tulee varmuus..
@Kumpare joo ehdottomasti! Samoin sinä päivittele miten etenee❤️ itsellä kanssa samat oireet kuin sinulla! Vähäiset mutta selvät oireet on, sekä lämmöt pysyvät koholla. Odotellaan..

Takaisin