Yleinen keskustelu

Vähäsen täällä pyöritellyt mielessä tulevia vanhempainvapaita, kun kohta varmaan pitäisi alkaa neuvottelemaan kumppanin ja miun työnantajien kanssa niistä. Valitettavasti oon niitä sellaisia henkilöitä, jotka ovat ns. tilanne masentujia. Eli minun kohdalla se on yksinäisyys, joka laukaisee masennusoireita. Katoavat kyllä heti, ku pääsee sosialisoimaan.

Ongelmana on, et minulla on vain yksi kaveri samaisessa elämäntilanteessa (ja ylipäätäänsä lapsia), muttas hän taitaa mennä takas työelämään, kun itse jään vanhempain vapaalle. Eli toisin sanoen kaikki tuttavat ja kaverit ovat töissä päiväsaikaan. Kumppani tekee töitä paikan päällä, jolloin hän on poissa kotoa 8 tuntia plus työmatkat, eli kymmenen tuntia. Lisäksi tietty eriävät harrastukset / menot, jotka pitävät häntä poissa kotoa. Pelkään, että jotenkin vain erakoidun kotiin, alkaa masennusoravanpyörä ja jumiudun vielä pahemmin neljän seinän sisään.

Nytkin tuntuu, että kesäloma meni ihan perseelleen, kun ei ollut energiaa lähteä yksin minnekään tai tehdä mitään. Omat harrastukset ovat aikas voima-liikunnallisia. (mm. Kiipeilyä, rullaluistelua, puutarhan hoitoa.)
Hieman ihmetyttää, mistä ne naiset, jotka tapaavat kahviloissa päiväsaikaan on löytäneet samassa tilanteessa olevaa seuraa. Itse oon ihan pihalla, mistä voisi löytää seuraa tai tekemistä. Monissa vauvaharrastuksissa, mitä oon löytänyt, sanotaan että yli puolenvuoden ikäisiä vauvoja voi alkaa ottaa mukaan toimintaan. Mutta silloinhan äidit teoriassa palaavat takaisin työelämään ja isät alkaa hoitaa lapsia. Näin ainakin meidän perheessä, ellei työnantajat suostu tiheämpään vaihtorytmiin.
Mä vähän myös hukuin yksinäisyyteen. Meillä oli (ja on vieläkin aktiivinen) paikallinen whatsapp-ryhmä, joka löytyi fb:stä. Heidän kanssaan tavattiin kahviloissa, ravintoloissa ja nykyään leikkitreffeillä. Sit käytiin koko perheenä vauvauinnissa ja lopulta aloin käydä myös seurakunnan kerhossa. Muutenkin koitin tehdä yhden "retken" joka päivä. Suurimmaksi osaksi pyörin kirppareilla.

Meidän oli tosi helppo liikkua, kun vauva viihtyi vaunuissa hyvin. Vuoden ikäisestä alkoi rauhattomuus, eikä enää oikein halua istua paikallaan missään, kun pitää mennä koko ajan.

Nyt tässä raskaudessa ei ole oikein porukkaa syntynyt, joten jännittää, kuinka yksin oikeesti ollaan.

Suosittelen kans katsoon onko perhekerhoja lähellä, vauvamuskaria, jumppia. Niihin on helppo osallistua matalalla kynnyksellä ☺️

@apuaseis Ajattelin syksyllä osallistua raskauspilatekseen. Valitettavasti ainakin pk-seudulla hinnat lipovat kahtasataa, jos esim. 10 kerran käyntejä haluaisi, joten hirveen moneen ei voi osallistua. (Ellei jotain halvempia vauva/raskaus ajan vaihtoehtoja löydy.)
Synnytysvalmennuksia en ole hirveemmin ihmetellyt, sillä ei huvita mennä kuuntelemaan / katsomaan repeävää naista videolla. Pienestä saakka sietokyky erittäin matala "keho-onnettomuuksiin". Nuorempana meinas tulla ylös, ku äiti sai 3 cm (syvän) haavan jalkaan ja enpä aikuisenakaan pysty kuuntelemaan, jos kaverit kertoo, miten murtaneet luita. Leikkauksissakin, jos olen käynyt, olen sanonut lääkärille suoraan jättää kaikki yksityistiedot kertomatta ja alkaa vain operoimaan.

@Puputupu ymmärtääkseni monet muskarit ovat kirkon järjestämiä? Onko sinne kirkottomilla asiaa, taikka onko laulut enemmän uskonnollispainotteisia? Jotkin, jotka ei olis kirkolla alkaa vasta ku lapsi on vuoden vanha, mutta siinä vaiheessa hän taitaa olla jo tarhassa.

Muttas pitänee varmaan vain alkaa ihmettelemään. Jotenkin tuntuu, ettei tuo googlen algoritmi osaa vielä tarjoilla mitään lapsiin kohdistuvia sivustoja, ku etsii tapahtumia / tekemistä pk-seudulta.

Edit:// Puhumattakaan siitä, kuinka vanhempainvapaa romuttaa tulot. Oon jo sanonut kumppanille, että niinä kuukausina, ku en työskentele, en laita lanttiakaan mihinkään extraan. Makarooni & soijarouhekausi täältä tullaan!

Muokattu viimeksi:
@Iltasade Ainakin meidän kaupungista löytyy vauvamuskareita ja muutakin ihan pienillekin, mitkä ei ole seurakunnan järjestämiä. En osaa sanoa kuinka seurakunnan järjestämiin saa osallistua "ulkopuoliset". Ei kuuluta kirkkoon eikä olla osallistuttu näihin juttuihin ☺️

@apuaseis Ajattelin syksyllä osallistua raskauspilatekseen. Valitettavasti ainakin pk-seudulla hinnat lipovat kahtasataa, jos esim. 10 kerran käyntejä haluaisi, joten hirveen moneen ei voi osallistua. (Ellei jotain halvempia vauva/raskaus ajan vaihtoehtoja löydy.)
Synnytysvalmennuksia en ole hirveemmin ihmetellyt, sillä ei huvita mennä kuuntelemaan / katsomaan repeävää naista videolla. Pienestä saakka sietokyky erittäin matala "keho-onnettomuuksiin". Nuorempana meinas tulla ylös, ku äiti sai 3 cm (syvän) haavan jalkaan ja enpä aikuisenakaan pysty kuuntelemaan, jos kaverit kertoo, miten murtaneet luita. Leikkauksissakin, jos olen käynyt, olen sanonut lääkärille suoraan jättää kaikki yksityistiedot kertomatta ja alkaa vain operoimaan.

@Puputupu ymmärtääkseni monet muskarit ovat kirkon järjestämiä? Onko sinne kirkottomilla asiaa, taikka onko laulut enemmän uskonnollispainotteisia? Jotkin, jotka ei olis kirkolla alkaa vasta ku lapsi on vuoden vanha, mutta siinä vaiheessa hän taitaa olla jo tarhassa.

Muttas pitänee varmaan vain alkaa ihmettelemään. Jotenkin tuntuu, ettei tuo googlen algoritmi osaa vielä tarjoilla mitään lapsiin kohdistuvia sivustoja, ku etsii tapahtumia / tekemistä pk-seudulta.

Edit:// Puhumattakaan siitä, kuinka vanhempainvapaa romuttaa tulot. Oon jo sanonut kumppanille, että niinä kuukausina, ku en työskentele, en laita lanttiakaan mihinkään extraan. Makarooni & soijarouhekausi täältä tullaan!
Missä päin pk-seutua vaikutat? Meitä on täällä muitakin!

Meillä vauvatapaamisia järkätään myös muiden toimijoiden kautta, esimerkiksi mll järkkäilee. Ja sit meillä oli neuvolassa 2kk ja 6kk ryhmätapaamiset, jossa halukkaat sai perustaa whatsappryhmän vertaistukeen. Myös neuvolan ilmoitustauluilla on ystävä- ja ryhmähakuja.

Sen lisäksi meillä on ihana lastenkirppis, jonka instagramissa julkaistaan äitikaverihakuja, sellaista voi ehdottaa oman paikkakunnan toimijoillekin. Ja miksei tälläkin foorumilla voisi löytyä seuraa! Itse ainakin olisin innokas tapaamaan lähialueilla, jos halukkaita löytyy. Tänne vois perustaa keskustelunkin, jossa haetaan äitikavereita. 😊

@apuaseis Espoon puolella pyöriskelen. Tietty kunhan juna alkaisi taas toimimaan, nii Helsingin keskustaan pääsee sillä sitten helposti.

@MariAnn89 Pitänee ensi kerralla neuvolassa ihmetellä, löytyisikö sieltä ilmoitustaulua. Ja äitikavereista itse katselin tuolta yleisen puolelta (Äitien kohtauspaikka), oisko siellä aktiivisuutta, mutta vähän hiljaista on. Tosin oishan se hauskaa, jos meistä joulukuisista löytäisi "Saman ikäisiä" vauvoja, nii vois helposti tavata (samat vauva aktiviteetit / kehitys) ja keskustella asioista. Itselläni vauva/lapsi kokemus on tasoa, kerran vauvaa pitänyt 2 min sylissä ja siinä se. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tuun olemaan kyllä nii "uusavuton" äiti, ettei rajaa.

@apuaseis Espoon puolella pyöriskelen. Tietty kunhan juna alkaisi taas toimimaan, nii Helsingin keskustaan pääsee sillä sitten helposti.

@MariAnn89 Pitänee ensi kerralla neuvolassa ihmetellä, löytyisikö sieltä ilmoitustaulua. Ja äitikavereista itse katselin tuolta yleisen puolelta (Äitien kohtauspaikka), oisko siellä aktiivisuutta, mutta vähän hiljaista on. Tosin oishan se hauskaa, jos meistä joulukuisista löytäisi "Saman ikäisiä" vauvoja, nii vois helposti tavata (samat vauva aktiviteetit / kehitys) ja keskustella asioista. Itselläni vauva/lapsi kokemus on tasoa, kerran vauvaa pitänyt 2 min sylissä ja siinä se. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tuun olemaan kyllä nii "uusavuton" äiti, ettei rajaa.
Espoossa itsekin, Leppävaaran alueella eli myöskin radan varressa! Ja junathan taisivat alkaa skulata tällä viikolla?

Samaistun myös uusavuttomuuteen, hyvin rajallisesti kokemusta vauvoista ja tulen varmasti olemaan aika hämmentyneenä 😅

Joo, samanikäisyydestä on hyötyä vertaistuellisestikin, vaikka ehkä luo myös paineita. Itellä meni hetki tottua siihen, että jos menee eri tahdissa, niin se ei haittaa yhtään 😊

Ja älä huoli, esikoiseni sain kanssa ihan samanlailla, ettei ollut mitään kokemusta. Googlailin kaikkeen mitä oudoimpaankin ohjeita. 🤣 Mutta se ei haittaa! Aina saa kysyä, vaikka kuinka tuntuisi tyhmiltä kysymyksiltä.

Ja itekin mietin vieläkin joistakin jutuista, että "onko oikein" 😂

Takaisin