Yleinen keskustelu

Täällä neuvola on yleensä rv 8 ja siellä ultrataan. En jaksa yhtään käydä neuvolassa, etenkään kun pitää aina ottaa 1v ja 3v mukaan ni on rentous hyvin kaukana siitä touhusta 😅 käyn siellä noin 3x raskauden takia ja nekin vaan sen takia et saa katsella sukupuolta vaikka meen kyllä senkin selvittää yksityiselle jos sinne asti pääsee 🤭

Mä varasin tänään neuvolan 9+4 eli helmikuun ekalle viikolle. Täällä ei valitettavasti siihen kuulu ultraa, aika hyvä palvelu jos jossain on!

Ja ollaan menossa niptiin koska oon nyt 41, aiemmissa ei käyty ku vasta nyt alkaen 40v trisomiariski alkaa yhtään nousemaan. Esim. 40-vuotiailla 21-riski on 1,18% eli edelleen todella pieni mutta alle 40v se riski on niin pieni ettei katsottu tarpeelliseksi. Muiden trisomioiden riskit ovat vielä tuotakin pienempiä.

Luotan tässäkin Mauno Koiviston sanontaan ja uskon että meille käy hyvin 🌈
"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."

Tässä vielä linkki noihin trisomiariskeihin:

Mä varasin tänään neuvolan 9+4 eli helmikuun ekalle viikolle. Täällä ei valitettavasti siihen kuulu ultraa, aika hyvä palvelu jos jossain on!

Ja ollaan menossa niptiin koska oon nyt 41, aiemmissa ei käyty ku vasta nyt alkaen 40v trisomiariski alkaa yhtään nousemaan. Esim. 40-vuotiailla 21-riski on 1,18% eli edelleen todella pieni mutta alle 40v se riski on niin pieni ettei katsottu tarpeelliseksi. Muiden trisomioiden riskit ovat vielä tuotakin pienempiä.

Luotan tässäkin Mauno Koiviston sanontaan ja uskon että meille käy hyvin 🌈
"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."

Tässä vielä linkki noihin trisomiariskeihin:
Ajattelin mennä edelleen vain niskapoimulla ja rakenneultralla ilman mitään verikokeita, kuten kun olin raskaana 42-vuotiaana (nyt 44 v). Samoin olen toiminut parikymppisenä. Ajattelen asian niin päin että < 3/100 raskautta on esim DOWN on tosi pieni.

Mun on raskaana tosi vaikee ajatella, että on suurempi todennäkösyys että kaikki menee hyvin. Olis ihanaa jos osais ottaa niin rennosti😊 Sen takia voi olla, että meen niptiin tässä raskaudessa jos sinne asti päästään. Sit pystyis ottaa vähän rennommin sen jälkeen.

Mulla kans eka neuvolakäynti 9+0. Meillä kyllä esikoisen neuvolakäynti ens viikolla ja toivon, että vois hoitaa siinä yhteydessä ja saisin jo lähetteet labroihin ja ultraan niin sais hyvissä ajoin varattua.

Onko kukaan teistä menossa yksityiselle NIPT-tutkimukseen tai ootteko harkinnut? Meillä ei valitettavasti kuulu se julkisella ja vähän oon miettinyt pitäiskö sit mennä yksityiselle🤔 Esikoisen kanssa ei käyty.
Mä oon varhan alueella ja täällä kaikille kuuluu suppea NIPT. Oon kyllä miettinyt jo viime raskaudessa et menisin yksityiselle laajaan NIPT ja nyt on taas harkinnassa. Vinkkinä kaikille jotka miettii NIPT niin Tallinnassa NIPT on tosi paljon edullisempi kuin Suomessa, itsellä ei valitettavsti mahdollisuutta päästä käymään siellä.

Muokattu viimeksi:
Mä en edes ymmärrä, miten oon nyt näin luottavaisin mielin raskauden suhteen. En ehkä enää jaksa pelätä ja surra, sen verran on ollu karsea vuosi.

Meille kuuluu vakioultrien lisäksi nyt varhaisultra ja varhaisrakenneultra, nipt, ja halutessa lapsivesipunktio/istukkabiopsia. Jälkimmäisten keskenmenoriskin, vaikkakin vähäisen, takia en kyllä usko uskaltavani niihin tarttua. Niptissähän ei olis meidän vakava kromosomihäviämä näkytynyt edes.

Toivottavasti tää toiveikkuus säilyisi ❤️ Öisin on valitettavasti ollut vähän hankalampaa, oon vähän heräillyt painajaisiin. 🥺

@Forumo minäkin päätin olla menemättä lapsivesipunktioon, vaikka sitä viime raskaudessa jo tarjottiin. Niptissä kävin, vaikka siinähän ei tosiaan se meidän vauvalla ollut kehitysvamma ei myöskään näkyisi, on todella harvinainen.
Niptin jälkeen sain jotenkin mielen rauhoittumaan vaikka ei sekään kaikkea kerro. 💕

Mulla ollut ihan tosi itkuinen olo tässä muutaman päivän 😥 Mikään ei ole hätänä mutta sellainen yleinen, vellova itkuisuus ja epämääräinen ahdistus.

Mulla on ollut jo ennen plussaamista eli nyt yli viikon verran päivittäin menkkamaisia kramppeja jotka on yllättävän kipeitä. Ei sellaisia että tarvitsisi särkylääkkeitä eikä ne voimistu, mutta sellaisia että ne huomaa. Kun on eka raskaus kyseessä ja vähän tällainen huolestumiseen taipuvainen niin mielessä velloo tietysti alkava km, kohdunulkoinen ja virtsatietulehdus. Järjellä tiedän että on todennäköisesti kohdun kasvukipuja ja siten hyvä merkki, mutta tunteella ajattelrn vaistomaisesti että kipu ei voi olla hyvästä. Plääh. Tottakai hakeudun hoitoon jos tulee jotain oiretta josta oikeasti pitää käydä näytillä mutta voi huokaus.

Ei tää raskausaika kyllä yhtään sellaista ollut mitä odotin. Odotin olevani onneni kukkuloilla enkä tällainen huolissani oleva 🫠

Mulla ollut ihan tosi itkuinen olo tässä muutaman päivän 😥 Mikään ei ole hätänä mutta sellainen yleinen, vellova itkuisuus ja epämääräinen ahdistus.

Mulla on ollut jo ennen plussaamista eli nyt yli viikon verran päivittäin menkkamaisia kramppeja jotka on yllättävän kipeitä. Ei sellaisia että tarvitsisi särkylääkkeitä eikä ne voimistu, mutta sellaisia että ne huomaa. Kun on eka raskaus kyseessä ja vähän tällainen huolestumiseen taipuvainen niin mielessä velloo tietysti alkava km, kohdunulkoinen ja virtsatietulehdus. Järjellä tiedän että on todennäköisesti kohdun kasvukipuja ja siten hyvä merkki, mutta tunteella ajattelrn vaistomaisesti että kipu ei voi olla hyvästä. Plääh. Tottakai hakeudun hoitoon jos tulee jotain oiretta josta oikeasti pitää käydä näytillä mutta voi huokaus.

Ei tää raskausaika kyllä yhtään sellaista ollut mitä odotin. Odotin olevani onneni kukkuloilla enkä tällainen huolissani oleva 🫠
Tsemppiä sinne kovasti ❤️

Mulla on myös ollut viikon menkkamaisia kipuja ja sinä päivänä kun menkkojen piti alkaa niin ne oli aika kovia. Olen myös ollut itkuinen ja vähän ahdistunut, pelottaa ihan suoraan sanottuna välillä. Nyt ollut pari päivää helpompi olo, en voi tehdä mitään muuta, kuin ottaa vastaan mitä tuleman pitää. On myös lohdullista, että näin varhaisessa vaiheessa, kun en halua raskaudesta vielä kertoa, voi täällä jakaa ajatuksia. Se että täällä on uuden äärellä muitakin ensikertalaisia sekä muita joilla jo kokemusta näistä hommista ❤️

Hyvää uutta vuotta kaikille! ✨

Tsemppiä sinne kovasti ❤️

Mulla on myös ollut viikon menkkamaisia kipuja ja sinä päivänä kun menkkojen piti alkaa niin ne oli aika kovia. Olen myös ollut itkuinen ja vähän ahdistunut, pelottaa ihan suoraan sanottuna välillä. Nyt ollut pari päivää helpompi olo, en voi tehdä mitään muuta, kuin ottaa vastaan mitä tuleman pitää. On myös lohdullista, että näin varhaisessa vaiheessa, kun en halua raskaudesta vielä kertoa, voi täällä jakaa ajatuksia. Se että täällä on uuden äärellä muitakin ensikertalaisia sekä muita joilla jo kokemusta näistä hommista ❤️

Hyvää uutta vuotta kaikille! ✨
Kiitos ja tsemppiä myös sinulle :red-heart: Helpottaa kuulla että jollakin muullakin on samanlaisia oireita.

Pyysin nyt varmuudeksi vielä työterveydestä pissanäytteelle lähetettä niin saa omalta sydämeltä pois sen pissatulehduksen mahdollisuuden. Luulin että olisi ihan läpihuutokeikka pelkälle näytteelle pääsy mutta ei ollutkaan- sairaanhoitaja oli sitä mieltä että pyydetään vielä lääkärin arvio voinko odottaa perjantaihin pissanäytteen antamisen kanssa... Lääkäri teki lopulta lähetteen niin saan käydä näytteen antamassa.

Tsemppiä huolien kanssa kaikille, varsinkin nyt @*mima* @Minnamaaria . Oon lukenut että joillain on alkuraskaudessa menkkatyyppistä kipua että voiskohan se tosiaan olla vain jotain ohimenevää. Toisaalta neuvolaan voi soittaa hyvinkin matalalla kynnyksellä, ainakin jäis sitten merkintä potilastietoihin jos vaikka jatkuu niin ehkä pääsisi helpommin tutkimuksiin, en tiedä.

Mulla onneks toistaseks oireetonta. Ostin viikkodigin ja teen huomenna, toivon, että tulee se Raskaana 2-3 kun tasan viikko sit tuli 1-2. Tää on ihan läppä kun edellisissä raskauksissa ekassa tein tasan yhen testin ku tuli heti yhtä vahvat viivat ku tein vasta joskus ku huomasin yli viikko menkkojen myöhästyttyä vasta koko asian, ja viime kerralla tein kaks testiä, kun eka oli jotain DPO11-12 (arvio) ja testiviiva oli vähän vaaleampi ni sit muutaman päivän päästä oli yhtä vahvat. Nyt oon jo tehny joku sata testiä ku vasta nyt kolmannessa raskaudessa on tullu tämmönen vauvakuume ja ku oli kaapissa plus ostanu viel pari lisää :tears:

@Minnamaaria Mulla oli ekassa raskaudessa aika pitkään alussa vaihtelevan voimakkaita menkkamaisia jomotuksia. Sillon olin myös siitä huolissani, mutta ne oli varmaan just niitä kohdun kasvukipuja ja kaikki meni siinä raskaudessa hyvin. Ne voi siis hyvin olla asiaan kuuluvia oireita vaan, mutta hyvä että sait lähetteen pissanäytteeseen🙏🏻 Tsemppiä sulle ja @*mima* lle myös❤️

Mulla myös pari päivää ollu ahdistusta tästä raskaudesta, kun tuntuu aika oireettomalta. Jotain oireita on, mutta ehkä ei niin voimakkaina kun ekassa raskaudessa tähän aikaan. Niin huolestuttaa onko kaikki hyvin. Mutta tosiaan ihanaa kun voi tänne purkaa tuntemuksia ja saada vertaistukea😊

Samaistun @Pikkutytöt testailu- ja vauvakuumeeseen. Mulla oottaa vielä yks viikkonäytöllinen, minkä teen varmaan 5+2 tai 5+3. En malttais sinnekään oottaa😄

Mulla on aina raskaana alussa alavatsakipuja ja välillä melko voimakkaitakin ja silti 5/7 raskautta ollut onnistuneita. Ekassa kkm alkoi kovemmat alavatsakivut rv 8 ja silloin hakeuduin yksityiselle jossa kkm todettiin. Tokassa kkm ei ollut normi kipuja enempää missään vaiheessa. Alavatsakivut alussa on hyvin yleisiä enkä olis huolissaan jos ei ole vuotoja tai ei tarvii esim ottaa rauhassa kipujen takia. Itkuherkkyys ja ahdistus yms on täysin normaaleja raskaana, johtuu hormoneista. Itse en itke normaalisti ellei ole joku ”oikea syy” mut raskaana on tosi herkkä ja vähän kaikki itkettää ilman mitään syytäkin 🤭 Oon kateellinen niille joilla oireeton alku, vihaan näitä hormoneja ja oireita, ei sovi yhtään mulle.

@Pikkutytöt tällä foorumilla vasta opin että testailla voisi ennen kuukautisten poisjääntiä ja kaikenlaisista hailura yms viivoista 😅

Ja tämä raskaus oli ensimmäinen jossa testasin etukäteen siis ennen menkkojen poisjäämistä. Edellisessä raskaudessa kyllä tein ennen poisjääntiä, koska oli niin voimakkaat tissikivut, mutta ehkä sitte liian aikaisin kun oli väärä negatiivinen (RFSU herkkä liuska).

Jeps tulen sinne nelikymppisten ryhmään, teen nyt kuitenkin ensin huomenna (DPO 13) testin että onko tummunut viiva 😅

Viime raskauden stressasin ihan liikaa, nyt yritän olla stressaamatta.

Moikka, ehkä uskallan jo varovasti alkaa liittyä seuraan🙈 Eilen digiin ”raskaana” dpo12. Esikoinen haaveissa. Oviksesta laskettuna LA 12.9.

Mulla näkyy myös nukkumisessa heti, nään hassuja, todentuntuisia unia ja nukun tosi levottomasti😅 Mutta oon yllättävän pirtee ja hyvätuulinen siitä huolimatta, sama oli tuossa edellisessa (keskenmenneessä) raskaudessa.

Millaisia oireita teillä muilla on vai onko vielä mitään? Itseä mietityttää kun ei mulla oikein mitään muuta ole kuin menkkajomotukset😅 rinnatkaa ei oo aiemmista raskauksista poiketen yhtään arat, ihan löllöt vaan😂

Millaisia oireita teillä muilla on vai onko vielä mitään? Itseä mietityttää kun ei mulla oikein mitään muuta ole kuin menkkajomotukset😅 rinnatkaa ei oo aiemmista raskauksista poiketen yhtään arat, ihan löllöt vaan😂
Mulla oli menkkajomotuksia siihen aikaan, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa, nyt ei enää ole ollut moneen päivään. Plussan jälkeen oireina on ollut rintojen arkuus vaihtelevasti, välillä on päiviä, kun tuntuu, että ihan kuin olisi kuume nousemassa, palelee, varsinkin iltaisin, pieniä nippailuita välillä alavatsassa ja tänään 5+2 alkanut olemaan vähän ällö olo, mikään ei oikeen maistu, vaikka nälkä tuntuisi olevan koko ajan.

Menkkajomotteluja mullakin. Nyt on pari päivää olleet lievempiä, enemmän nipisteleviä kuin niinkään jomottelua. Rinnat (nännit) on kipeät niin että joutuu asettelemaan rinnat vatsamakuulla niin ettei satu. Ja mielialat seilaa, mutta vaikea sanoa onko tää nyt hormoneista vai siitä tiedosta että on raskaana 😁 Mulla on taipumus hankaliin pms-oireiisinkin niin itsellänikin on vähän epäilys iskenyt että kasvaako siellä mitään....

Takaisin