40+kuumeilevat-ketjusta plussanneet

@Calpurnia tervetuloa tänne 🥰. oletko köybyt varhaisultrassa?
Kiitos! 🥰
Joo, varhaisultrassa käytiin kun oli 7+4. En ehkä muuten olisi mennyt, mutta silloin edellisenä iltana tuli hiukan veristä vuotoa joka tietysti säikäytti miut ihan järjiltään. Kaikki oli hyvin, pieni tyyppi vastasi kooltaan viikkoja ja sydän löi kiivaasti.
Se sydänäänen kuuleminen oli jotain ihan uskomattoman hienoa, miehen kanssa siinä naurettiin ja itkettiin samaan aikaan. ♥️

Jee tervetuloa @Calpurnia ! Vitsi ois kyllä niin kiva osata neuloa, mutta tosiaan oon jo unohtanu jo senkin miten se kantapää tehdään villasukkaan vaikka sillon korona-aikana mun äiti opetti sen mulle. Mutta siitä on nyt ainaki 3v ku viimeks neulonut. Ja joskus ku yritin edes sitä kantapääohjetta kattoa netistä niin en vaan tajunnut, piti saada joku kädestä pitäen vääntämään rautalangasta, ja silti oon siis unohtanut :tears: Sulla on varmaan kaikkea ihanaa myssyä ja neuletta suunniteltu vauvalle? :smiling face with heart-eyes:

@Kevät2025 ei vitsi kuin ihanaa että liikkeet tuntuu jo, milloin tunsit ekaa kertaa? 🧡 Toi ihottuma kuulostaa kyllä ikävältä, eihän se voi olla se joku vakavampi juttu (raskausmyrkytyksen oire vai mikä se oli?) josta neuvolassa varoiteltiin?

@ennebee hei tosi lähellä meillä lasketut ajat, meillä toi 5.9. oviksesta laskettuna 🤩

Täällä nyt rv 4+2
Kun olet joskus kantapään teon oppinut, niin se kyllä palaa nopeasti mieleen uudestaan. 😊
Kovasti olen kyllä suunnitellut vauvaneuleita ja sain itse asiassa mieheltä joululahjaksi tosi ihanan lastenneulemallikirjan. Vaan joku kumma taikauskon tapainen estää aloittamasta. Ehkä uskallan jotain aloittaa, jos ensi viikon ultrassa 9.1. on kaikki hyvin. 🥺

Kun olet joskus kantapään teon oppinut, niin se kyllä palaa nopeasti mieleen uudestaan. 😊
Kovasti olen kyllä suunnitellut vauvaneuleita ja sain itse asiassa mieheltä joululahjaksi tosi ihanan lastenneulemallikirjan. Vaan joku kumma taikauskon tapainen estää aloittamasta. Ehkä uskallan jotain aloittaa, jos ensi viikon ultrassa 9.1. on kaikki hyvin. 🥺
Ymmärrän huolen! Mulla on kaksi raskautta jo mennyt hyvin mutta jotenkin hiipii mieleen että olisipa nytkin kaikki hyvin, ja tuntuu ettei halua ees ääneen sanoa pelkojaan ettei ne käy toteen. Vaikka täyttä taikauskoahan tämäkin. Koitan vaan luottaa 🧡 Onko sulla seuraavana NT-ultra?

Rv 4+3

Muokattu viimeksi:
Ymmärrän huolen! Mulla on kaksi raskautta jo mennyt hyvin mutta jotenkin hiipii mieleen että olisipa nytkin kaikki hyvin, ja tuntuu ettei halua ees ääneen sanoa pelkojaan ettei ne käy toteen. Vaikka täyttä taikauskoahan tämäkin. Koitan vaan luottaa 🧡 Onko sulla seuraavana NT-ultra?

Rv 4+3
Juu, se olisi ensi viikolla edessä.

Mites aiotte juhlia uutta vuotta? 🎆🎇

Me käydään lasten kanssa pizzalla ja illalla katsellaan kotipihasta kaupungin järjestämää ilotulitusta. Ja juodaan sellanen pikkunen alkoholiton skumppa jonka ostin siihen joulupakettiin miehelle jossa oli se positiivinen raskaustesti. 😊

4+4

Meillä oli eilen paljon vieraita ja käytiin katsoo erään yrityksen järjestämä ilotulitus. Vikat vieraat lähti klo 2 eli tänään ollut melko väsynyt päivä vaikka oon muutenkin yökukkuja mut eri asia valvoa kun on vieraita 😂
Ystävän kanssa juotiin holitonta skumppaa ja se oli kyllä hyvää 👌🏻

Mä nukahdin sohvalle miehen kainaloon joskus kymmenen aikaan ja siirryin sänkyyn nukkumaan 23:50 mutta vähän sen jälkeen nuorempi lapsi heräsi ilmeisesti ilotulituksiin ja vuodenvaihde meni häntä rauhoitellessa. Hetken mietin pitäskö avata verhot ja kattoa ilotulituksia :tears:

Mä palaan nyt vuoden alusta kokopäivätöihin. Meinas jo alkaa ahdistaa, kun ei ollut tiedossa voiko sieltä töistä taas jäädä pois, mutta onneksi nyt tietää että loppukesällä voi. :smiling-eyes:

@Henskuu ootko sä vielä kans ollu kotona lapsen kanssa jos sulla nuorimmainen nyt vuoden?

4+5

@Pikkutytöt joo oon kotona 1v ja 3v kanssa 😊 Mulla muutenkin sellainen tilanne et pitäisi uudellenkouluttautua ja terveys ei kyllä riitä mihinkään ammattiin tällä hetkellä. Sitä ennen pitäis tehdä kaksi isoa leikkausta vasempaan käteen ja niissä toki pitkä toipuminen yms. En edes tiedä milloin pääsisin leikkaukseen kun nostokielto on 3kk, vaikka lapset menis kaikki päiväkotiin ni kuka ne sit hoitais kun sairasteluja tulisi varmasti useampia ja mies on yrittäjä joka ei voi kotiin jäädä moneksi päiväksi 🤦🏼‍♀️

Täällä on yksi 44-vuotias plussannut. Laskettu aika laskurin mukaan olisi 11.9. Eipä mitkään häävit arvot olleet (ultrassa 2 + 1 folliikkelia). Limakalvo oli kyllä hyvä. Lääkäri kuitenkin arveli että keskimääräistä paremmat mahdollisuudet ovat raskautua koska spontaani raskaus oli tullut 42-vuotiaana. Luomuraskaus tämäkin siis on. Hieman yllätyin kyllä raskaudesta ja vaikea on vieläkin uskoa todeksi, koska myös imetän. Luulen että nyt kun saatiin yöimetykset vielä paremmin pois, se vaikutti lopputulokseen. Löyhää yritystä oli heinäkuusta alkaen, ei aina edes voitu olla yhdynnässä ovulaation aikana. Enkä usko edes että joka kiekassa ovuloin.

Tämä siis 4. raskaus ja aiemmista syntyneet poika 22 v, tyttö 21 v ja tyttö 1 v 3 kk. Jos kaikki sujuu moitteetta niin kahden pienimmän välillä on melkolailla 2 vuotta ikäeroa.

Onkos täällä muita jotka vielä imettää? Meinasittekö kokeilla tandemia vai vieroittaa ennen vauvan syntymää? Itse luulen että joudun vieroittaa.. on sen verran voimakastahtoinen neiti, että haluais varmaan koko ajan samaan aikaan rintaa kuin vauvakin. Muutenkin saisi olla koko ajan antamassa tissiä, nyt teen töitä että 5 * vrk riittää.

@Henskuu onpa kyllä todellakin vaikea sovitella leikkausta mihinkään väliin kun huolehtii pienistä lapsista! Taitaa sitten siirtyä pitkälle tulevaisuuteen.

@Syysäityliiini tervetuloa tännekin! :smiling-eyes:

Täällä kaikki hyvin, pohdin menisinkö varhaisultraan vai en. Aiemmissa en ole käynyt. Vissiin aika moni täällä on käynyt?

@Henskuu onpa kyllä todellakin vaikea sovitella leikkausta mihinkään väliin kun huolehtii pienistä lapsista! Taitaa sitten siirtyä pitkälle tulevaisuuteen.

@Syysäityliiini tervetuloa tännekin! :smiling-eyes:

Täällä kaikki hyvin, pohdin menisinkö varhaisultraan vai en. Aiemmissa en ole käynyt. Vissiin aika moni täällä on käynyt?
Mä en pystyis odottaa ekaan viralliseen ultraan. Nyt toki ahdistaa kkm mahdollisuus ja sen takia pakko mennä mut ennen näitäkään kokemuksia en pystyis odottaa. Olis ihan painajainen saada selville rv 12-13 et oliskin kkm tai esim tuulimuna. Samoin jos oliskin kaksoset niin haluaisin kyllä tietää mahd aikaisin siitäkin. Ja kun 40v+ keskenmenoja saa yli 50% niin onhan se tosi iso lukema 😬

Mä en pystyis odottaa ekaan viralliseen ultraan. Nyt toki ahdistaa kkm mahdollisuus ja sen takia pakko mennä mut ennen näitäkään kokemuksia en pystyis odottaa. Olis ihan painajainen saada selville rv 12-13 et oliskin kkm tai esim tuulimuna. Samoin jos oliskin kaksoset niin haluaisin kyllä tietää mahd aikaisin siitäkin. Ja kun 40v+ keskenmenoja saa yli 50% niin onhan se tosi iso lukema 😬
Sulla kyllä varmasti paljon huolta noiden keskenmenojen vuoksi ❤️

Mä oon tässä nyt tätä pallotellut ja mietin että ehkä voisin mennä 2 viikon päästä kuitenkin varhaisultraan. Silloin olisi jotain 6+4 tai 6+5 eli pitäisi kai(?) sykekin jo näkyä. Täällä päin on sellainen yksityinen kätilöfirma jossa vu 95€ niin sen voisi vielä maksaa. Lääkärikeskukseen en menisi kun maksaa äkkiä kolme sataa. Mies varmaan ei tajua yhtään miksi nyt pitäisi käydä ku aiemmissakaan ei olla käyty 😅

Onko Henskuu teillä päin minkä hintaista?

Nyt siis 4+6 eli hetki tosiaan vielä olisi tuohon aikaa.

70km päässä on 79e kätilön ultra ja muualla sit lääkäreiden tekemät 250-300e, kauhee hinta 😬
Ekassa raskaudessa pääsin vuotojen ja kipujen takia julkiselle ultraan mut kaikki muut oon joutunut maksaa itse. Mut halpa hinta mielenrauhasta, oon ”kaikki tänne heti” ihminen ni ei pysty odottelee kauaa 😅 Mä oon käynyt noin rv 7 kun jos kuitenkin olis vähemmän viikkoja. Meillä neuvolaan pääsee tosiaa rv 8 varhaisultraan mut kun kukaan ei osaa ultraa käyttää jos raskaus ei ole normaali niin en sinne ota yhteyttä ennen kuin oon käynyt yksityisellä.

@Henskuu kuulostaa joo vähän hasardilta toi teiän neuvolan toiminta ultran suhteen 😳 Ja järkevää myös mennä rv 7 jos viikot epäselvät. Mä uskon tietäväni tarkkaan viikot, koska ovisplussasta KP12 laskettuna testasin DPO 8 (ei näkynyt mitään) ja DPO 9 (näkyi jo haalea viiva ja vahvistui sen jälkeen tasaisesti). Niin sit toivon että 6+6 näkyis jo se syke aika todennäköisesti 🧡

Tervetuloa kaikki uudet mukaan!

Oon käynyt jokaisessa raskaudessa varhaisultrassa yksityisellä. Onhan sillä noin 250 e hintaa, mutta hyvissä ajoin näkee, onko sykettä, vastaako viikkoja, onko oikeassa paikassa ja montako on kyydissä. Tuntuu aika pitkältä ajalta odotella sinne rv 12 nt-ultraan asti. Mulla myös ollut joka raskaudessa ovulaatioinduktio letrotsolilla, joten senkin vuoksi hyvä mennä seurantaan. Kesän aikana kävin yhtä kiertoa lukuunottamatta folliultrassakin, joten kolme gynekäyntiä plus varhaisultra, joten tulihan sille hintaa.

Meidän neuvolassa ultralaitteet on melko kehnoja, eikä kai oikeastaan muuta näe kuin sykkeen. Ekassa neuvolalääkärin käynnillä katsoi sykkeen ultralla, kun ei löytänyt dopplerilla. Ei siitä ruudulta muuta pystynyt katsoon kuin sykkeen ja oli jo rv 16.

Oon kans käynyt rv 7, silloin pitäisi syke näkyä, jos viikot pitävät paikkansa. Ennen rv 6+0 en menisi, koska sykkeen näkyminen on epävarmempaa, niin sitten pian joutuu menemään uudelleen.

Tuo rv 6+4 tai 6+6 on @Pikkutytöt just hyvä aika ultralle.

Joo, sama kävi mulla eli lääkäri ei käynnillä löytänyt sykettä ja kokeili ultralla, mutta todella heikko kuvanlaatu, just ja just pikkuinen näkyi, mutta kaukana oli nt-ultran tarkkuudesta!

Meillä on neuvolassa hyvä ultra eikä laite ole montaa vuotta vanha mut kun kukaa ei osaa sitä käyttää muuhun kuin sykkeen katsomiseen ni aika turha on. Tai no eihän ne osaa edes sitä sykettä katsoa kun ei edes lääkäri osannut todeta kkm 🤦🏼‍♀️

Kiitos kommenteista, varasin nyt ultran rv 6+6 päivälle. Se on varmaan nyt oikeen hyvä. Eli kaksi viikkoa odoteltavaa 🤞

@Amand4 jäi kiinnostamaan miten tuo letrotsolin käyttö vaikuttaa ja miksi sen vuoksi on hyvä käydä varhaisultrassa? Vaikka siis toki siellä on kiva käydä muuten vaan 😄

@Pikkutytöt Letrotsolia käytetään indusoimaan ovulaatiota (käytetty myös ainakin joskus pitkäaikaisesti rintasyövän hoidossa). On tablettilääke, jota otetaan kierron alussa. Muistaakseni yksinkertaistettuna laskee estrogeenitasot, jolloin keho lääkkeen lopettamisen jälkeen kasvattaa estrogeenin määrää ja follit kasvavat. Mulla pcos, niin follit eivät kypsy luonnostaan, jolloin ei ovistakaan voi tapahtua. Lääkkeen annostuksen vastetta seurataan ultralla kierron puolivälissä ja tarvittaessa nostetaan/lasketaan. Siksi hyvä käydä ainakin ekassa kierrossa. Ja koska mä ovuloin kierrosta riippuen tuon lääkkeen avulla 1-2 folia, niin varhaisultra hyvä, niin näkee, montako on tarttunut matkaan. Ei toki varhaisultra lääkkeen vuoksi ole välttämätön, eli tärkein on tuo ennen ovista tapahtuva seuranta.

Takaisin