Yleinen keskustelu

Oletteko ottaneet tai aiotteko ottaa influenssarokotteen? Unohdin kysyä asiasta tänään gynen käynnillä. Käsittääkseni sitä suositeltaisiin otettavaksi vai tarjotaanko sitä jopa neuvolan kautta? Ensi viikolla olisi neuvola edessä.
Mulla on töiden takia joka vuosi otettuna niin silleen en osaa ajatella miten muuten tekisi 😅 mut raskaana olevat joo on riskiryhmää ja rokote pitäisi neuvolasta saada. Nythän sitä influenssaa on aikalailla alkanut olee liikkeellä et jos meinaa ottaa niin kannattaa aika nopeasti kyllä toimia niin ehtisi sit toivottavasti saamaan vielä suojan!

Influenssarokotteen oon aina ottanu töiden takia ja oon kyllä esikoisenki käyny rokottamassa sitä vastaan.

Mullaki näky joku pieni nestekertymä (hematoomaa) kohdussa tänään varhaisultrassa. Ihan 1x2cm kokoinen. Sanoi että jos ei oo nyt vuotanu niin tuskin enää vuotaa vaan häviää vaan sitten varmaan jo nt ultraan mennessä. Kuulemma todella yleisiä nuo pienet hematoomat jotka voi vuotaakki. Mulla esikoisesta vuosi vähän. Siis lähinnä pyyhkäisyvuotoa ja kerran tippa pönttöön

Oletteko ottaneet tai aiotteko ottaa influenssarokotteen? Unohdin kysyä asiasta tänään gynen käynnillä. Käsittääkseni sitä suositeltaisiin otettavaksi vai tarjotaanko sitä jopa neuvolan kautta? Ensi viikolla olisi neuvola edessä.
Mä olen ottanut "aina" (eli suunnilleen viimeiset 10 vuotta). Tänäkin vuonna otin suunnilleen heti, kun se tuli tarjolle (työterveys tarjoaa). Ensi vuonna otan myös varmasti, mutta pitää katsoa, ehdinkö ottaa sen ennen synnytystä vai vasta sen jälkeen. Mulla on isommat lapset ens syksynä eskarilainen ja 4,5v, joten meillä tulee eskari- ja päiväkotiarki pyörimään normaalisti ja sieltä tulee jos jonkinlaista tautia kuitenkin. Rokottamalla koko perhe suojataan myös vauvaa.

Otin syksyllä, töitten puolesta aina ollut pakko ottaa. Nyt alkaa tosiaan pahin kausi olla kohta meneillään, niin kannattaa mahdollisimman pian ottaa, jos vielä meinaa. Influenssarokote ei oo koskaan hirvittänyt raskausaikana ottaa, mut kuopusta odottaessa kun tuli ne koronarokotteet, joita oli testattu tosi vähän ja töiden puolesta pakko ottaa, niin sillon vähä hirvitti. Sain venytettyä ihan loppuraskauteen sen ottamisen, sairastuin toki silti, viikkoa ennen laskettua aikaa, mut pääsin onneks vähällä ja synnytyskin alkoi vasta kun se eristysaika oli loppu :No Evil Monkey:

Edit. Typo

Yleensä en ole ottanut, mutta viime raskaus aikana otin suurempien riskien takia

Meillä ei ilmeisesti saa neuvolan kautta tuota influenssarokotetta, th kertoi vain hinkuyskärokotteesta, että katsotaan myöhemmässä vaiheessa mikä ohjeistus on silloin ja annetaanko niitä vielä. Pitäisiköhän mennä se ottamaan vielä työterveyden kautta...

Aion ottaa rokotteen, ens viikolla on neuvola. Tässä kun on nyt viikon sairastellut ja välillä oli aika rajutkin oireet ja kuume, niin en halua samaa enää raskaana jos vaan vois välttää. En tiedä oliko flunssa, influenssa vai mikä mutta iski selvästi kovemmin kuin mikään tauti vuosiin.

Meillä influenssarokotteen saa työterveyden kautta, mutta en ole vuosiin muistanut tai jaksanut sitä ottaa eikä ole tullut kyllä influenssaa sairastettuakaan. Voisihan sen ensi viikolla käydä ottamassa, jos siitä vielä tähän sesonkiin apua olisi.

Meriahven, kiitos ja vau, ihana tietää että noin hyvät onnistumisprosentit jo jos rv 8+ kaikki hyvin 🥰

Doggo, mulla näkyi varhaisultrassa just saman kokoinen hematooma, rv 7+2. Ei ole onneksi mitään vuotoja ollut ja toivottavasti ei tulisikaan. Tulee kuulemma siitä kun alkio kiinnittyy kohtuun ja se on sen verran raju tapahtuma, että aiheuttaa vähän verenvuotoa kohtuun. Ei pitäisi olla mitään huolta onneksi 🙏

Mä en ottanut influenssarokotetta, vaikka tarjottiin ekassa neuvolassa tällä viikolla. Mä en täysin luota näiden tehoon ja pelkään myös niitä lisäaineita ja että tiheästi rokotteiden ottaminen heikentää luontaista immuniteettia. En oo ikinä sairastanut influenssaa..niin nyt luotan siihen ja toki pidän extra hyvää huolta käsihygieniasta. Eikä huvita nyt näissä kuvotus-heikotus oloissa edes mennä ihmisjoukkoihin. Niin varjelee itseään silleenkin. Rokotteiden teho ei ole 100pros.. että se virus muuntuu niin nopeaan ja täytyy 6kk ennen ennustaa mikä virusmuoto siihen influenssa-aikaan nyt on. Että joinain vuosina se teho ollut vain jotain 30pros luokkaa.

Mulla torstaina, 8+4, eka neuvolalääkäri. Eli jos sielläkin kaikki hyvin, voi jo tosi hyvin huokaista helpotuksesta! 💖

Koska aiotte kerto läheisille vai ootteko jo kertoneet? Mä oon omille lähimmille ystäville kertonut jo heti plussatessa. Miehen äidille kerrottiin eilen ja hän on super onnellinen, eka lapsenlapsi tulossa 💖 Odotan sopivaa hetkeä kertoa vanhemmille lapsille kun nuorempi herkästi sit kertoo kaikille. Ehkä ootetaan jopa nt-ultraan. Mun vanhemmille en myöskään halua vielä kertoa. Valitettavasti tiedän ettei sieltä tule paras suhtautuminen.

Ps. Huono olo 🤣🤢😫

Mä otin viime viikolla samalla kun kävin neuvolassa.

Influenssa rokotteeseen; en aijo ottaa, taisin töissä ottaa 22-23 vuodelle mutta se olkoon eka ja vika sitä lajia🙈

Itte ei varmaan tarvii ottaa, kun mähän nyt sairastin sen 😔
Lisää kivasti stressiä, kun muutenkin ollut tosi oireetonta ja ei tollanen tauti hyvää tee 😑 viikko vielä varhaisultraan, joka toinen hetki oon varma, et tulee huonoja uutisia ja joka toinen toivon, että kaikki on hyvin 🤦‍♀️

Nojoo ja ruoka maistuu kyllä oudolta! Mulla on aina hyvä ruokahalu ja edellisessä raskaudessakin söin mitä vaan 😅 mutta nyt tuntuu kuin joku olisi heittänyt purkillisen suolaa kaikkeen ja jääkaappi haisee etanoilta 😄 Jännä miten oma kroppakin voi toimia eri tavalla 😅
Jääkaapin avaaminen, se on se pahin! 🤣 Joka kerta hengitystä pidättäen ja sitten hetkeksi pois keittiöstä kunnes haju hälvenee.

Me otettiin eka neuvolakäynti etäkäyntinä kovan raskauspahoinvoinnin takia. Paikan päällä olisivat ottaneet kuulemma vain painon ja verenpaineet, ne osasin kertoa itse etänäkin.

Ja sain lähetteen labraan ensi viikoksi. Onko tässä sitten käytäntöeroja kuntien välillä vai riippuuko esim raskaana olevan iästä. Mä olen 38 ja ollaan mukana kromosomiseulonnassa (kysyivät meiltä halutaanko). Kotikunta Helsinki.

Tietääkö kukaan, tarjotaanko HUS:lla tällä hetkellä nipt-testiä julkisella puolella? Jossain vaiheessa oli kokeilu, jossa tarjottiin. Jossain vaiheessa muistelen myös lukeneeni, että tarjoaisivat yli 35-vuotiaille odottajille nipt-testiä, koska siinä tulee iäkkäämmille odottajille paljon vähemmän turhia hälytyksiä kuin perinteisestä yhdistelmäseulasta. Mä olen 36 ja haluan kyllä ehdottomasti sen nipt:n, että saa varmemman tiedon eikä tarvitse turhaan pelästyä tai elää epävarmuudessa. Jos en saa sitä julkiselta, niin menen yksityiselle.
Me ollaan julkisella puolella mukana kromosomiseulonnassa, mulla on ensisynnyttäjänä ikää 38. Kysyivät neuvolan ensikäynnillä halutaanko olla siinä mukana.

Itse olen ottanut joka vuosi työnpuolesta ja näin tulen jatkamaankin. Samoin myös muu perhe on ottanut rokotteen. 😊
Ollaan onneksi influenssalta vältyttykkin. 🤞🏼

Helsingissä tarjotaan Nipt nyt maaliskuun alusta kaikille odottajille (joilla ensikäynti 3.3. Jälkeen)😊

Takaisin