Yleinen keskustelu

Tietääkö kukaan, tarjotaanko HUS:lla tällä hetkellä nipt-testiä julkisella puolella? Jossain vaiheessa oli kokeilu, jossa tarjottiin. Jossain vaiheessa muistelen myös lukeneeni, että tarjoaisivat yli 35-vuotiaille odottajille nipt-testiä, koska siinä tulee iäkkäämmille odottajille paljon vähemmän turhia hälytyksiä kuin perinteisestä yhdistelmäseulasta. Mä olen 36 ja haluan kyllä ehdottomasti sen nipt:n, että saa varmemman tiedon eikä tarvitse turhaan pelästyä tai elää epävarmuudessa. Jos en saa sitä julkiselta, niin menen yksityiselle.

Mä oon rihkis pohtinut samaa, enkä ole mistään löytänyt tietoa. Viimeistään varmaan parinviikon päästä neuvolassa osaavat kertoa.

Tietääkö kukaan, tarjotaanko HUS:lla tällä hetkellä nipt-testiä julkisella puolella? Jossain vaiheessa oli kokeilu, jossa tarjottiin. Jossain vaiheessa muistelen myös lukeneeni, että tarjoaisivat yli 35-vuotiaille odottajille nipt-testiä, koska siinä tulee iäkkäämmille odottajille paljon vähemmän turhia hälytyksiä kuin perinteisestä yhdistelmäseulasta. Mä olen 36 ja haluan kyllä ehdottomasti sen nipt:n, että saa varmemman tiedon eikä tarvitse turhaan pelästyä tai elää epävarmuudessa. Jos en saa sitä julkiselta, niin menen yksityiselle.
Mun käsittääkseni ei tällä hetkellä tarjota, mutta on ilmeisesti suunnitelmissa jossain kohtaa taas alottaa 🤔

Mä en oo ees varannut neuvolaa vielä, 5+6 tänään, huomenna varmaan pitää soittaa samalla kun varaan kuopukselle 3v neuvolan.

Nuo verenvuodot kyllä säikäyttää raskausaikana aina, mutta ovat ilmeisesti yllättävänkin yleisiä. Omalla kohdalla ruskea tuhru merkitsi aikoinaan keskeytynyttä keskenmenoa, mutta samalla loppui kaikki raskausoireetkin, eli pelkkä vuoto sinänsä ei välttämättä tarkoita vielä mitään.

Mä oon miettinyt, että neuloisin vauvalle peiton, kunhan vähän pidemmälle tässä edetään. Sukat ja tumputkin varmaan neulon, vaikka ne on kyllä turhin keksintö koskaan, kun ei ne pysy jalassa eikä kädessä kuitenkaan :Face With Tears Of Joy:

Miettinyt että varaanko neuvolan vasta varhaisultran jälkeen, jotenkin niin epäuskoinen olo ennenkuin sieltä saa varmistuksen että siellä kasvaa pikkuinen 🥰

Miettinyt että varaanko neuvolan vasta varhaisultran jälkeen, jotenkin niin epäuskoinen olo ennenkuin sieltä saa varmistuksen että siellä kasvaa pikkuinen 🥰

Mää ainaki ajattelin varata, muistasko joku millä viikoilla ne verikokeet piti ottaa ennen nt ultraa? Varhaisultra on nimittäin täällä hiihtolomaviikon alussa sillon 8+0, jos tuleekin hyviä uutisia niin oonko auttomasti myöhässä verikokeiden kanssa jos neuvola avautuukin vasta kun olen 9+3

Mä soitin just neuvolaan tällä viikolla js kysyin, et voinko varata vasta varhaisultran jälkeen, kun viimeksi tuli kkm ja oli tosi inhottavaa niitä perua. Oli tosi ymmärtäväinen ja sano, et voin varata, mut et pitää varata sit heti sillon. Oon kyllä pieneltä paikkakunnalta niin ei oo neuvoloissa kovin ruuhkaista 😊

Mä soitin just neuvolaan tällä viikolla js kysyin, et voinko varata vasta varhaisultran jälkeen, kun viimeksi tuli kkm ja oli tosi inhottavaa niitä perua. Oli tosi ymmärtäväinen ja sano, et voin varata, mut et pitää varata sit heti sillon. Oon kyllä pieneltä paikkakunnalta niin ei oo neuvoloissa kovin ruuhkaista 😊
Täälläkin kohtalaisen pieni paikkakunta, mutta enpä tosiaan miettinyt onko kuinka paljon ruuhkaa. Pitääkin miettiä vielä uudelleen jos ensi viikon loppupuolella soittelisikin 🙈

Mä taas mietin, saisko sen varhaisultran neuvolan kautta, niinku viimeks. Silloin oli toki taustalla se kkm, jossa ei siis nt-ultrassa näkynyt kuin istukka ja jotain joka olis ehkä voinut olla joku alkion tapainen. Oli siis mennyt kesken heti alkuunsa ja oireet kuitenkin jatkui sinne melkein 12 viikolle asti. Nyt alla normaali raskaus, että jääpi nähtäväksi saako. Esikoista odotellessa muistelen, että joillain paikkakunnilla varhaisultran sai automaattisesti, sen jälkeen on toki moni asia muuttunut, kun tuli nää hyvinvointialueet.

Viikko varhaisultraan ja pelottaa ajatuskin. Joudun menemään yksin kun ei saada lapsenvahtia ja ei viiti ottaa lasta mukaan sinne. Mies jää varmaan lapsen kaa ulos vaunuileen yksityisen kätilöpalvelun ulkopuolelle. Näin jo unta että odotan kolmosia ja kaikki oli eri viikoilla ja kätilö oli silleen joo ei se haittaa. Ja yritinkä sanoa että kyllä haittaa, kun tiedän tasan tarkkaan milloin YKSI alkio siirretty kohtuun ja minkä ikäsenä.

Mä varasin viikonloppuna jo neuvolan kun en muuten varmaan saisi aikaa jos odottaisin varhaisultran jälkeen. Nytkin oli sillä aikavälillä mille piti varata niin oli tosi huonosti aikoja. Nyt meillä eka neuvola 8+4 ja sekin ihan keskellä päivää😅 mä joudun kertomaan töissä siis taas tällee tosi aikasin jotta pääsen tohon ekaan neuvolaan kun menee työajalle, kerron sit varhaisultran jälkeen kun tietää varmasti että joku asustelee siellä masussa. Oisin tällä kertaa halunnut kertoa vasta nt-ultran jälkeen kun esikoisen raskaudesta kerroin tai no esihenkilö arvasi kun olin pahoinvoinnin takia poissa niin jo rv6😄

Sain itse varattua neuvolan tänään. On kylläkin vasta 19.3 että pitkä aika odotella. Ainakin nyt tuntuu siltä. 😁

Mä varasin neuvolan viimeviikolla ja sain ajan 18.3. Silloin pitäis omien laskujen mukaan olla 8+4
Varhaisultraan meen Tampereen Perhe-Arteen 7.3 ja viikot silloin 7+. Siellähän sit selvinnee et tarviiko sitä neuvolaa laisinkaan 🥴
Tää pahoinvoinnin puute pistää vähän ajatukset laukalle...

Mä yritin tänään varata neuvolaa, mutta soitin varmaan niin lähellä soittoajan loppua, että ei vastannut, eikä oo takaisinsoittoa. Huomenna uusi yritys. Koitan saada vapaapäivälle sen, kun en vielä haluu töissä kertoa. Tosin se varhaisultra, jos sen saan, menee varmaan työpäivälle, ellei nyt tälle lomaviikollle saa ja tuskinpa saa.

Mulla on siis pääasiassa päivätyö, mutta opiskelujen yms. takia aina välillä joutuu ottamaan arkivapaita. Nää neuvolat kai kuitenkin saa käydä työajalla? Mut mites joku varhaisultra, saako senkin käydä työajalla? Edellisiä odottaessa olin kolmivuorotyössä, niin ei tarvinnu miettiä näitä, kun oli arkivapaita.

Täällä käyty varhaisultrassa ja tuli huonoja uutisia. Piti olla 6+6, mutta löytyi pelkkä raskauspussi ja häivähdys ruskuaispussista. Ei alkiota. Eli vahva epäilys tuulimunaraskaudesta.

Ehkä epäreiluinta tässä tilanteessa on se, että edelleen on voimakasta pahoinvointia ja tänäänkin olen oksennellut. 😔 Ihan turhaan. Multa otettiin hcg verestä ja siitä tulee tulos huomenna, sen perusteella sit toinen ultra. Varasin nyt kuitenkin perjantaille yksityiselle kätilölle ultra-ajan (se oli seuraava vapaa aika). Jos silloin tilanne on sama, kuten todennäköisesti on, niin jospa tyhjennyslääkkeet voisi saada sitten vähän nopeammin. Kyllästyttää taas aloittaa tämä keskenmeno-limbo. Ja jälleen se on hattu kourassa palattava lapsettomuuspolille, phuuh. Sekin ottaa jo valmiiksi päähän, että joutuu taas kärsimään tämän alkuraskauden piinailun uudestaan. Sillä uskon, että vielä meitä voi onnistaa toisenkin kerran. Mutta kuinka monta keskenmenoa se vaatii ja kestääkö mielenterveys, se onkin eri homma sitten.. 😥

Mä soittelin neuvolaan jo aika pian plussaamisen jälkeen mut sanoin aikaa vastatessa et haluun ekan käynnin sinne vasta varhaisultran jälkeen (oli vasta 8+1) ettei turhaan tarvi käydä 😬 mut ylihuomenna sit neuvolaan, sillon on 8+6.

@Indi ♥️♥️ tuo limbo on kyllä niin kuluttava. Jännitin sun varhaisultraa niin paljon. On sun nimimerkki jääny takaraivoon tuolla eri aihealueen ympärillä

Täällä vähän sama tilanne kuin @Indi llä. Olis pitänyt olla 7+5, mutta kohdussa näkyi vaan tyhjä pallura, kun olishan siellä pitänyt näkyä jo sykkeet ja kaikki. Valmisteleva lääke, Mifegyne, saatu naamaan heti tyksissä hoitajan läsnäollessa ja cytotecit olis tarkoitus ottaa torstaina. On niin tyhjä olo. Paha olo on ollut koko ajan, rinnat kipeät ynnä muita oireita, mut tyhjän takia. No minkäs sille voi. Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen pitää odottaa yksi oma kierto, ennen kuin voi ilmoittautua seuraavaan PASiin. :sad-face:

Takaisin