Yleinen keskustelu

Meillekin sanottiin että menee kaksi viikkoa, mutta tulos näkyi perjantaina, kun verikoe oli otettu maanantaina eli 4 päivää vain! Täällä parilla on tullut tulos kolmessa päivässä! Eli kannattaa jo aiemmin kurkkia omakantaa. Itse jäin kyllä miettimään, että kestääköhän tuloksessa sitten pitempään jos sieltä löytyykin jotain... En tiedä. Meille sanottiin vaan että jos jotain löytyy, tuloksista soitetaan, jos ei niin ne tulee vain omakantaan.

Tsemppiä! ❤️

Meillä oli tänään nt ultra ja sieltä löytyi viikkoja vastaava pikkuinen joka kovasti liikkui. Niskaturvotus oli 1,7 mm joka ultraajan mielestä normaali.
Parin tunnin päästä tuli soitto, että downin kohalla oli hälyttänyt, riskiluku 1:148.
Nipt tutkimukset edessä ja pelottaa ihan sikana 😭 Onko muilla riski ollut näin korkea ja syntynyt kuitenkin terve lapsi, ilmeisesti nipt testien tuloksen pitäisi olla suht varma?
Meillä oli kanssa muuten normaalilöydökset ja nt 1,6-1,7 mm eli normaali, mutta riskiluvuksi tuli 1:207. Otettiin NIPT samana päivänä ja sanottiin, että viikko menee suunnilleen vastauksissa, kun meidän sairaalassa ei ite tutkita niitä näytteitä. Unettomia öitä on ollu tässä viikon ajan, päivisin helpompi luottaa siihen, et kaikki on hyvin.

Mua helpotti, kun laskin prosentuaalisesti, miten isosta riskistä on kyse, mutta ei sekään aina yön pimeinä tunteina auta 😬

Vaikka 1:148 tuntuukin isolta riskiltä, kun se ilmotetaan noin, niin se prosentuaalinen riski on kuitenki n. 0,7% eli 99,3 % mahdollisuus siihen, että kaikki on hyvin 🙏🏻

Meillä just tälle päivälle odotetaan soittoa tuloksista, toivottavasti tulisi. Meillä tulee puhelu eniveis ja vastaus kantaanki on viivästetty eli ei voi käydä sieltä kurkkimassa etukäteen 😩

Me käytiin viime viikolla np-ultrassa ja siellä kaikki hyvin, vastasi täydellisesti viikkoja ja turvotus oli 0,8mm eikä hälytyksiä tullut. 🥰 Sen jälkeen kerroin vihdoin omille vanhemmilleni ja eilen ostin ekat vaatteet odottamaan. 🥹 Nyt tää homma rupee konkretisoitumaan!

Ja just tuli tieto, että NIPT:ssä normaalit kromosomit ❤️❤️🙏🏻🙏🏻 ehkö nyt saa taas nukkua 😅😅
Ihanaa että teillä on kaikki hyvin! ❤️
Toivon että meilläkin tulokset tulisi nopeammin kuin parissa viikossa.

Ja kiitos, en itse ois varmaan osannut ja tajunnutkaan ajatella prosentuaalista riskiä, eikä se nyt niin pahalle kuulosta kuin tuo pelkkä riskiluku. Tuntuu vain suurelta, kun esikoisen aikaan riskiluku oli 1:23000 ja nyt ero niin suuri. Pelottaa kovasti jos kuulutaankin noihin prosentteihin jossa kaikki ei olekaan hyvin, mutta yritän ajatella että asia on sitten niin tarkoitettu enkä itse olisi voinut tehdä mitään toisin.

Muokattu viimeksi:

Ja kiitos, en itse ois varmaan osannut ja tajunnutkaan ajatella prosentuaalista riskiä, eikä se nyt niin pahalle kuulosta kuin tuo pelkkä riskiluku. Tuntuu vain suurelta, kun esikoisen aikaan riskiluku oli 1:23000 ja nyt ero niin suuri. Pelottaa kovasti jos kuulutaankin noihin prosentteihin jossa kaikki ei olekaan hyvin, mutta yritän ajatella että asia on sitten niin tarkoitettu enkä itse olisi voinut tehdä mitään toisin.
Ymmärrän hyvin. Mustakin tuntui tosi isolta riskiltä, olin jo ihan varma et ollaan just se yksi jolle diagnoosi tulee. Isoin oli se, kun mietin prosenttien kautta, se helpotti. Kun mietin, että tuo 0,5% riski on todella pieni ja 1,5%:kin riski ois tosi pieni ja sen riskiluku on 1:70, joka tuntuu musta paljon isommalta luvulta, niin jotenkin sain siitä rauhaa 🙏🏻 jopa 1:10 riski tarkottais, että on 90% mahis, että kaikki on hyvin.

Mutta kaks viikkoo on kyllä pitkä aika odottaa tuloksia 😩 Viikossakin oli jo kestämistä. Ehkä se on vaan varmistus, että siihen mennessä viimeistään on tulos tullut. Tuleeko teille puhelu kaikissa tapauksissa vai näkeekö normaalin tuloksen kannasta?

Ja mäkin katoin, että mulla oli edelliset ollu 1:5000 ja 1:1500, mutta toki oon 3 v vanhempi ku viime kerralla, se selitti kätilöiden mukaan ison osan tosta riskiluvun noususta.

Ja sanoivat myös, että todennäköisesti kaikki on hyvin, kun nt oli normaali ja sikiöllä ei muuten ollu mitään poikkeavaa.

Toivottavasti saat rauhan asian suhteen 🙏🏻 tiiän kyllä että on pitkät päivät ootella

Ymmärrän hyvin. Mustakin tuntui tosi isolta riskiltä, olin jo ihan varma et ollaan just se yksi jolle diagnoosi tulee. Isoin oli se, kun mietin prosenttien kautta, se helpotti. Kun mietin, että tuo 0,5% riski on todella pieni ja 1,5%:kin riski ois tosi pieni ja sen riskiluku on 1:70, joka tuntuu musta paljon isommalta luvulta, niin jotenkin sain siitä rauhaa 🙏🏻 jopa 1:10 riski tarkottais, että on 90% mahis, että kaikki on hyvin.

Mutta kaks viikkoo on kyllä pitkä aika odottaa tuloksia 😩 Viikossakin oli jo kestämistä. Ehkä se on vaan varmistus, että siihen mennessä viimeistään on tulos tullut. Tuleeko teille puhelu kaikissa tapauksissa vai näkeekö normaalin tuloksen kannasta?
Saadaan onneksi puhelu, oli tulokset hyvät tai huonot ja hyvä niin ❤️

Saadaan onneksi puhelu, oli tulokset hyvät tai huonot ja hyvä niin ❤️
Noni! Sithän sitä voi soittaa jossain vaiheessa sinne polin sihteerille ja kysyä vielä sitä, että mille päivälle on se soittoaika laitettu ja et voiko sitä mahdollisesti aikaistaa jos tulokset tuliski jo aiemmin.

Noni! Sithän sitä voi soittaa jossain vaiheessa sinne polin sihteerille ja kysyä vielä sitä, että mille päivälle on se soittoaika laitettu ja et voiko sitä mahdollisesti aikaistaa jos tulokset tuliski jo aiemmin.
Polilta sanottiin että viikon kuluttua näytteenotosta alkavat katsoa tuloksia päivittäin jos ovat tulleet, mutta voihan sinne soitella 😊
Pelkäsin alkuraskauden ajan keskenmenoa vaikka siihen ei mitään syytä ollutkaan, vihdoin alkoi tuntua että pystyy enemmän nauttia raskaudesta ja pelko hälveni, nyt pelätään kuitenkin vielä vähän lisää 🙈

Olikos muut ollut kipeinä nyt raskauden aikana? Meillä taitaa olla influenssaa, vanhempi lapsi kolmatta päivää kuumeessa. Mulla ja nuoremmalla alkoi tänään kurkkukipu ja nyt taitaa itelläkin olla lämpö nousussa. Otin influenssa rokotteen joskus loppuvuodesta, kai siitä jonkinlaisen suojan saa 👀

Olikos muut ollut kipeinä nyt raskauden aikana? Meillä taitaa olla influenssaa, vanhempi lapsi kolmatta päivää kuumeessa. Mulla ja nuoremmalla alkoi tänään kurkkukipu ja nyt taitaa itelläkin olla lämpö nousussa. Otin influenssa rokotteen joskus loppuvuodesta, kai siitä jonkinlaisen suojan saa 👀
On ollut parikin flunssaa. Influenssatokote jäi lopulta ottamatta vaikka olisin sen halunnut. Mutta ei ole tainnut osua kohdalle. Aika vähillä oireilla ollaan selvitty tää alkuvuosi onneksi.

Voimia teidän perheeseen!

Musta tuntuu etten oo muuta ollut kun kipeenä täs koko alkuraskauden 😅 onneksi nyt ehkä helpottamaan päin, toivotaan vaan ettei päiväkodista tuu noroa kylään 🤞🏻

Influenssa rokotteen sain ekalla neuvolakäynnillä, ja se taisi meidän perheessä jyllätä taannoin. Omalla kohdalla suht lievänä tosin.

Mulla tällä hetkellä flunssa, mutta hyvin "mieto" sellainen. Huomenna ajattelin mennä töihin, kun oireet eivät ole pahentuneet - taitaa jo olla taittumassa tää tauti.

Mulla nousi kuume ja kurkku ihan hurjan kipeä. Voi kaakin pallit mää vaan sanon. Alkuviikosta oli jo niin hyvä fiilis. Toivottavasti tää ei kestä ensi viikkoon asti 😭

Ollaan sairastettu koko perhe ja ihan mielettömän raskas viikko takana. Lapsilla kuume huidellut yli 39 ja pienempi hourailee ihan hassuja öisin. Minulla ollut tasaisesti kuumetta keskiviikosta lähtien. Viime yönä vielä palelin ja hikoilin. Nyt lämmöt 36,1 korvilla ja siksi kylmä. Kurkku edelleen todella kipeä ja yskiminen sattuu. Paino tippunut muutamassa vuorokaudessa kilon ja se on kyllä aika paljon. Edelleenkään ei mikään maistu, mutta huono olo nälän takia. Täysjyväreal ja omena ainoat kiinteät mitkä menee nyt flunssan aikana alas. Tosi raju tauti kyllä, alkaispa jo helpottaa 😞

Mä kävin omakustanteisesti vielä NIPT-testissä. Saatiin kyllä ihan hyvät tulokset nt-ultrasta, mutta ihan vain mielenrauhan takia kävin. Tulokset oli normaalit ja meille on pieni tyttö tulossa! 🥰 Niin ihanaa, kun asia jotenkin tuli heti konkreettisemmaksi, kun tietää kumpi on tulossa. Epäilin itse myös tyttöä, varsinkin kun sykkeet ovat olleet koko ajan yli 160.

He ultrasivat ennen kuin ottivat sen NIPT-verikokeen "ettei maksa turhasta". Pieni sielä vispasi myös kovaa vauhtia. 🤭 Äitini halusi tulla mukaan ja näki nyt siis myös vauvan liikkuvan. 😍

Takaisin