Yleinen keskustelu

Ja hei saitteko te niptissä kävijät tietää tuota cff dna määrää?
Onkohan se sama kuin "fetal fraction"? Mulla se oli aika korkea, mutta periaatteessa hyvä, koska se parantaa testin tarkkuutta, jos dna:ta on paljon. En jaksa stressata, miksi se oli minusta huomattavan korkea. 🫣

Ei saatu tietää muuta kuin että NIPT tulokset normaalit ja meillä sai julkisen puolen testissä myös halutessaan tietää sukupuolikromosomit 😊
Meilläkin vain, että normaali tulos mutta ei saanut tietää sukupuolta. Kauheasti vaihtelee käytänteet eri paikoissa.

Mulla ei Ipana sovellus vieläkään toimi. Vähän tylsää möö.

On aika hiljaista. Mulla on ollut nyt parin viikon ajan joku laiskuus kirjoitella tänne mitään, vaikka ajatuksia olis ollut ja oon lueskellut kyllä muiden juttuja.

Nyt 18+0 (18+4) ja raskauden puolesta tuntuu menevän hyvin ❤️ liikkeitä tuntuu joka päivä ja ne on voimistuneet vähän. Pari kertaa on yksittäinen tökkäys tuntunut kädellekin! Alavatsalla asiaankuuluvia tuntemuksia eli liitoskipuja ja repäisykipuja varsinkin ylösnoustessa. Selvä mutta pieni masu alkaa olla vaikee enää pitää piilossa. Löysällä collegepaidalla vielä jotenkuten onnistuu.

Nyt oon ikävästi flunssassa ja tiistaina jouduin paikkauttamaan hampaan ja se vieläkin vähän kipuilee. Lisää tiedossa hammasoperaatioita keskiraskauden aikana, ainakin pari viisuria täytyy poistaa 😖 nää muut terveysasiat on nyt tällä viikolla täyttänyt mieltä ja raskaus ollut vähän taka-alalla. Onneks hyvällä tavalla, kun ei ole mitään huolta siitä.

Nyt alkaa tuntua että rakenneultra häämöttää kun päästiin huhtikuulle. Se on meillä 14.4. eli reilu viikko vielä. Sen jälkeen kerrotaan vihdoinkin kuopuksellekin vauvasta ja tuntuu että siitä lähtee sitten kunnolla käyntiin odotus ja valmistelut muutenkin 🥰

@Eppis. Paljon tsemppiä noihin hammaslääkärikäynteihin. Säryt suussa kyllä latistaa mielialaa.

Ihana kuulla, että liikkeet tuntuu jo päivittäin. Minäkin niin odotan sitä, että tuntuisi kädelle asti. Voisi puoliso ja lapsetkin sitten tuntea ne ❤️

Mä käyn täällä päivittäin monta kertaa katsomassa onko kukaan kirjoitellut mitään, mutta itsellä ei ole ollut tän päivän ultraa lukuunottamatta oikein mitään kerrottavaa. Enkä mä kehtaa ihan kaikkia huolia ja mietintöjä tänne vuodattaa, vaikka se voisi kyllä piristää mieltä.

Tämä raskaus on siitäkin poikkeuksellinen, että nyt odotan yksin. Ei ole ketään ystävää tai tuttavaa samassa tilanteessa. Siksi tämän keskustelupalstan merkitys korostuu entisestään 😊

Mulla on menossa 14+6. Välillä luulen tuntevani joitain pieniä tökkäisyjä mutta en ole varma niistä. Kovasti odotan, että vauvan liikkeet alkaisi tuntua. Mulla oli sokerirasitustesti 1,5 viikkoa sitten. Arvot oli tosi hyvät mutta joudun sukurasituksen takia käymään vielä uudessa testissä puolivälin jälkeen. Testin jälkeen pahoinvointi ja väsymys on helpottanu mutta tänään piti käydä taas yökkäilemässä. Vauva protestoi raskaan työviikon takia ilmeisesti. Pieni kumpu näkyy jo vatsalla 😊 Ekat 3-4 kuukautta on menneet aika hujauksessa mutta syyskuuhun tuntuu olevan ihan ikuisuus aikaa. Ei olla tehty mitään hankintojakaan vielä. Ehkä rakenneultra toukokuussa saa raskauden tuntumaan todellisemmalta, niin saisi aikaiseksi alkaa hankkimaan vaunuja ja muuta.

Sokerirasitus oli eilen ja yön aikana oli kantaan tullu tulokset. Ilman lausuntoa, mutta vertasin Fimlabin viitearvoihin ja pitäisi olla ihan ok.

Onko muilla sukurasitus vaikuttanut siihen, että pitäisi toiseen kertaan käydä? Mulla on äidillä ja tädillä ja edesmenneellä papalla tyypin2 diabetes tbl hoitoisena. Eihän se paha rasti kyllä ollut, mutta aina vaatii töiden osalta esim järjestelyjä.

Mulla on menossa 14+6. Välillä luulen tuntevani joitain pieniä tökkäisyjä mutta en ole varma niistä. Kovasti odotan, että vauvan liikkeet alkaisi tuntua. Mulla oli sokerirasitustesti 1,5 viikkoa sitten. Arvot oli tosi hyvät mutta joudun sukurasituksen takia käymään vielä uudessa testissä puolivälin jälkeen. Testin jälkeen pahoinvointi ja väsymys on helpottanu mutta tänään piti käydä taas yökkäilemässä. Vauva protestoi raskaan työviikon takia ilmeisesti. Pieni kumpu näkyy jo vatsalla 😊 Ekat 3-4 kuukautta on menneet aika hujauksessa mutta syyskuuhun tuntuu olevan ihan ikuisuus aikaa. Ei olla tehty mitään hankintojakaan vielä. Ehkä rakenneultra toukokuussa saa raskauden tuntumaan todellisemmalta, niin saisi aikaiseksi alkaa hankkimaan vaunuja ja muuta.
Täällä vähän sama, en ole kuin muutaman pikkuruisen vaatteen uskaltanut ostaa. Jotenkin sitä rakenneultraa pitää tietynlaisena rajapyykkinä. Tosin eilinen ultra antoi samoja vastauksia mitä rakenneultra aiemmissa ja joku sovelluskin kehotti jo tarvikkeiden hankkimiseen 😄

Sokerirasitus oli eilen ja yön aikana oli kantaan tullu tulokset. Ilman lausuntoa, mutta vertasin Fimlabin viitearvoihin ja pitäisi olla ihan ok.

Onko muilla sukurasitus vaikuttanut siihen, että pitäisi toiseen kertaan käydä? Mulla on äidillä ja tädillä ja edesmenneellä papalla tyypin2 diabetes tbl hoitoisena. Eihän se paha rasti kyllä ollut, mutta aina vaatii töiden osalta esim järjestelyjä.
Mulla oli kanssa sokerirasitus viime viikolla samasta syystä, että äidillä tyypin 2 diabetes. Meni tosiaan läpi ja toiseenkin rasitukseen pitää sitten myöhemmin mennä.

Onko muilla useita raskaussovelluksia ja huomanneet, että pikkasen heittää kokoarviot? 😄 En hirveämmin enää edes lue sieltä niitä tekstejä tai muuten käytä niitä, mutta käyn hedelmät tarkastamassa, kun tulee viikko täyteen ja sitten luetaan aina siitä Vauvan odotus -oppaasta se itse teksti. Vois melkein jonkun sovelluksen jo poistaa, mutta eipä ne tilaa vie. Ja ei siis haittaa, ettei ole tarkkaa kokoa tiedossa ja toki ne on arvioita ja eri asia onko viikon alussa vai lopussa, keskiarvo, pää-perä- vai kokomitta jne. Mutta oon vaan kiinnittänyt huomiota! 😄

Tässä siis tän rv 18 satoa (aina ei ilmaistu onko koko pituus vai pää-peramitta, mutta jos on mainittu erikseen niin tässä koko pituus):

Vauvan odotus: n. 17cm, paino n. 180g. Hedelmä: -
Libero: n. 20cm, paino n. 250g. Hedelmä: -
Preglife: n. 18cm, paino viikon alussa n.125g ja lopussa 160g. Hedelmä: granaattiomena
Raskaus+: 20,4cm, paino 181g. Hedelmä: kookospähkinä

Eli vauvelini on 17-20,4cm ja painaa 125-250g. ☺️

Itellä on preglife ja libero käytössä. Niistä katon tosiaan ne hedelmät, kun ne on hauskoja ja sitten toki helpottaa viikkojen seuraaminen sieltä. Muuten luen muista paikoista oikeestaan asioita. Muuten monessa asiat on, että ”jollakin tulee näitä ja joillekin ei” niin kiva seurata ihan omaa vointia ja raskautta, kun kaikessa monta vaihtoehtoa 😄

Täällä nyt 16+2 ja vointi on hyvä. Masu vähän pömpöttää jo ja odotan kyllä et alkais olla selkeesti raskausmaha, kun nyt näyttää vaan turvotukselta 😄 jossain lukikin, että tää toka kolmannes on helppoa ja ihanaa aikaa ja siltä se kyllä vaikuttaa, kun ei oo pahoinvointia yms. Kuukauden päässä on rakenneultra ja sitä kyllä kovasti odotan!

Onko muilla useita raskaussovelluksia ja huomanneet, että pikkasen heittää kokoarviot? 😄 En hirveämmin enää edes lue sieltä niitä tekstejä tai muuten käytä niitä, mutta käyn hedelmät tarkastamassa, kun tulee viikko täyteen ja sitten luetaan aina siitä Vauvan odotus -oppaasta se itse teksti. Vois melkein jonkun sovelluksen jo poistaa, mutta eipä ne tilaa vie. Ja ei siis haittaa, ettei ole tarkkaa kokoa tiedossa ja toki ne on arvioita ja eri asia onko viikon alussa vai lopussa, keskiarvo, pää-perä- vai kokomitta jne. Mutta oon vaan kiinnittänyt huomiota! 😄

Tässä siis tän rv 18 satoa (aina ei ilmaistu onko koko pituus vai pää-peramitta, mutta jos on mainittu erikseen niin tässä koko pituus):

Vauvan odotus: n. 17cm, paino n. 180g. Hedelmä: -
Libero: n. 20cm, paino n. 250g. Hedelmä: -
Preglife: n. 18cm, paino viikon alussa n.125g ja lopussa 160g. Hedelmä: granaattiomena
Raskaus+: 20,4cm, paino 181g. Hedelmä: kookospähkinä

Eli vauvelini on 17-20,4cm ja painaa 125-250g. ☺️
Raskaus+ sovelluksessa kaikkein optisimmat kokoarviot ja heittää tosi paljon muihin sovelluksiin. Mietin että se on Philipsin sponsoroima tms. Voiko olla, että jenkeissä erilaiset kokoarviot väestöllä 🤔 Ihmettelin näitä eroja nimittäin kanssa!

Raskaus+ sovelluksessa kaikkein optisimmat kokoarviot ja heittää tosi paljon muihin sovelluksiin. Mietin että se on Philipsin sponsoroima tms. Voiko olla, että jenkeissä erilaiset kokoarviot väestöllä 🤔 Ihmettelin näitä eroja nimittäin kanssa!
Niin en just tiiä, että mistä nuo kokoarviot on sovelluksiin otettu, että miksi ne heittää niin paljon 🤔 Liberon kohdalla huomasin jo aikasin, että se on yhden viikon edellä, että sen kokoarviot on raskausviikolla 18 mitä muissa sovelluksissa on 18+0-18+6 eli rv 19. Ei se haittaa, mutta joskus ei jaksa hedelmiään alkaa eteenpäin kertomaan, kun samaan aikaan joku pidemmillä viikoilla saattaa sanoa pienemmän hedelmän, koska sillä on eri sovellus. Kamalat ongelmat tiedän 😂

Täällä 15+0 tänään ja vointi on hyvä, alun turvotus on hyvin kadonnut ja tilalle tullut raskausmahaa 🥰 Eihän se toki kovin iso vielä ole, mutta erottuu. Väsymyskin hävisi jokunen viikko sitten, tällä hetkellä ei ole rintojen arkuuden lisäksi muita oireita.
N. viikko sitten tunsin ekan kerran liikkeitä ja sen jälkeen niitä onkin tuntunut päivittäin enemmän tai vähemmän 🥰 Onhan ne vielä kovin hentoja, mutta ihanaa silti.

Raskaudesta kerrottu esikoiselle, molempien vanhemmille ja läheisimmille ystäville nyt kun saatiin viime viikolla tieto, että niptissä kaikki hyvin 💕 Toki jännittää rakenneultra joka vasta toukokuun puolella edessä, jos sieltä paljastuukin jotain ikävää.

Ja olen saman huomannut näissä sovelluksissa, että mitat kaikissa ihan erit! Oon katsonut viikkotietoja myös kaksplussan ja vau.fi sivuilta, niissä mitat on aina pienemmät kuin sovelluksissa mitä itsellä käytössä. Tiedä sitten mikä ois lähimpänä totuutta 🤔

Itsellä ainakin sukurasitteen takia tarvinnut käydä sokerirasituksessa kahteen otteeseen raskauden aikana, ja molemmissa raskauksissa. Vaikka arvot ollu aina priimaa. 😅
Pitäisi itseasiassa varailla taas se toinen käynti ajoissa ennenkuin unohtuu.. 😮‍💨

@_peikonlehti_ @Rianna313 Mulle ohjeistettiin vain se yksi käynti. Mille viikoille se toinen käynti teillä on ohjelmoitu? Mulla seuraava neuvola vasta tän kuun lopulla. Tällä kerralla neuvolasta on kyllä saanut tosi huonosti tukea ja infoa näistä asioista 😞

Takaisin