Yleinen keskustelu

@Pererroz ja @Eppis. , pyydän jo etukäteen anteeks, koska en voi vastustaa kysymystä ja vedän aivan varmasti överiks mun intohimoaiheesta 🙈😂😅

Oon niin syvällä kantoskenessä, jonne tipuin mun horror esikoisen kanssa. Kantovälineitähän löytyy aika monen sorttisia ja kaikilla on omat hyvät puolensa. Ihan tosi pieniä vauvoja on kiva kantaa trikooliinalla, mutta se alkaa olla epämukava aika pian, n. 6-8 kilon kohalla. Trikooliinoja saa käytettynä halvalla, mutta paljon liikkuu elastisuutensa menettäneitä riepuja, jotka ei toimi enää. Kannattaa ostaa sellainen trikooliina, joka palautuu venyttäessä eikä ole selkeästi lörpähtänyt.

Kudottu liina taas ei jousta kuin hieman vinosuuntaan, ja se yleensä vain paranee kanto-ominaisuuksiltaan käytön myötä, ellei ole väärin pesty tms. Uudet liinat saattaa olla aika kankeita ja vaatia pientä kesyttelyä. On erittäin vaikea löytää ns. koko käyttöiän liina. Mulla ittelläni on varastossa pari pikkuvauvaliinaa, jolla kannan kuukauden-kaks-kolme riippuen vauvan koosta (synnytän ite näitä mössiköitä), ja vaihdan sitten tujumpiin liinoihin. Liinamaailmassa puhutaan paljon liinan neliöpainosta eli GSM:stä. Se viittaa liinan paksuuteen, joskin materiaalitkin hieman vaikuttaa liinan painoon. Puklu-niskakakkariskiaikana suosin ite etupäässä helposti pestäviä liinamateriaaleja, kuten puuvillaa, pellavaa ja hamppua. Kudotut liinat jaetaan eri pituuskokoihin, yleensä näkee kokoja 2-9. Kokojen ero on noin puoli metriä. Jokaisella on oma peruskokonsa, joka määritellään niin, että sillä pystyy tekemään kietaisuristi 1 -nimisen sidonnan (kietaisuristi 2 -sidonta on pääasiassa trikooliinan sidonta). Suurin osa ihmisistä tarvitsee tähän koon 6 liinan eli n. 4,6-metrisen liinan. Pienemmille menee vitonen ja isommat voivat tarvita seiskan tähän jne. Toiset tuntevat hukkuvansa liinan pituuteen, mutta itse en tykkää ihan pientä sitoa lyhyellä liinalla. Sekin on kyllä mahdollista, mutta vaatii hieman enemmän paneutumista eri vaihtoehtoihin. Myöhemmin lyhyilläkin liinoilla voi kikkailla vaikka ja mitä.

Toiset kokevat, että pitkät liinat ovat aivan liikaa ja haluavat jotain helpompaa, mutta reput ovat liian kovia tai eivät miellytä muista syistä. Rengasliina on usein näppärä vaihtoehto tähän. Pientä vauvaa kannetaan rengasliinassa edessä, ei lonkalla, kuten isompia vauvoja ja lapsia. Miinuksena toispuoleisuus kantajalle rengasliinassa. Rengasliinat tehdään yleensä samoista kankaista kuin kudotut liinat eli samat ohjeet käyvät myös niiden valintaan. Tärkeää ostaessa on varmistaa, että renkaat ovat metalliset ja yhtenäiset eivätkä esimerkiksi hitsatut. Edelleen liikkeellä on muinaisia Vauva-lehden tilaajalahjarengasliinoja, joista on hitsattuja renkaita räsähdellyt rikki. Myös muoviset renkaat ovat suht pilipaliosastoa.

Liinaskene voi olla aika hämmentävä ja sekava termeineen 🙈 Liinailun haltuun otto voi myös olla aluksi aika haastavaa, mutta siinä kehittyy kyllä nopeasti ninjaksi. Itsehän olen ninjataidoillani lopulta pelastautunut kilarilapsilta kantamalla mm. kaulahuivilla, laudeliinalla, pyyhkeellä ja lakanalla 😂 Vyölläkin ehkä osaisin noin teoriassa 😂 Kantoliinayhdistyksen sivuilta https://www.kantoliinayhdistys.fi/ saa loistavaa tietoa sekä yhteyden lähimpiin kantovälinetukihenkilöihin ja kantovälinelainaamoihin. Tukihenkilöt ovat tavallisia kantamiseen vihkiytyneitä vanhempia, jotka vapaaehtoistyönä oman elämänsä ohessa auttavat maksuttomasti kantamiskysymyksissä kädestä pitäen. Suosittelen tosi paljon! Kantovälinelainaamoissa taas pääsee kokeileen eri välineitä ja mietiskeleen itelle sopivinta välinettä ohjauksen kera. Lainaamaankin pääsee edullisella viikkovuokralla. Oon myös ite opastanu kymmeniä ellen satoja perheitä kantamisen alkuun sekä myöhemmissä vaiheissa. Monille on pelastus, että joku kertoo livenä kantamisen mahollisuuksista ja pääsee avun kanssa kokeileen vaihtoehtoja. Pienen vauvan kanssa, ku on muutenkin aivot solmussa. Mikäänhän ei myöskään estä tulemasta harjotteleen tai testaileen jo raskausaikana. Muistelen, että täällä oli Taysin alueen porukkaa, niin voin spesiaalisti mainita, että Tampereen Napapiirin kantoliinalainaamo on nykyisin muuttanut Kantoliinayhdistyksen toiminnan alle ja löytyy nimellä Tampereen kantovälinelainaamo. Lista lainaamoista on pienen päivityksen tarpeessa tuolla Kantoliinayhdistyksen sivuilla.

Liinakansa kokoontuu myös Facen Kantoliinat ja kantoreput - kysy ja keskustele -ryhmässä. Myös kantovälinetreffeistä tiedotellaan siellä, joskin korona tappoi aika paljon toiminnan jatkuvuutta. Aktiivisinta kirppistelyä on Facen ryhmässä Kantovälinekirppis. Melkeinpä suosittelen tekeen ostoilmotusta sinne ja kertoon oman vauvan speksit, niin myyjät osaa myydä sopivaa liinaa, jos muuten meinaa tulla hulluksi, mikä liina olisi hyvä. Uutena kudottuja liinoja valmistaa Suomessa Liinalapsi. Ulkomaisia merkkejä taasen on yksi ja miljoona 🙈

YouTubesta löytyy liinasidontavideoita vaikka kuinka paljon. Wrap you in love -kanava on yksi suosituimmista. Henkilökohtaisesti tykkään tosi paljon myös Carrying Matters -sivuston informatiivisuudesta.

Noni, tässä kävi just näin, että kirjotin kaks tuntia läpäläätä ja sanoin miehelle, että sori, ny ei pysty seurusteleen, ku kysyttiin liinoista vauvapalstalla 😂🙈 Onnittelen kuitenkin itteeni, että pystyin näinkin kapeasti kirjottaan aiheesta. Myönnän 🏆 ittelleni!

@Pererroz kiitos! 😂 Yritin niin kovasti pysyä aisoissa ja vaikuttaa normaalilta 🙈👌 Viä sellanen vinkki niille, jotka haluaa kokeilla kantovälineitä oman kodin rauhassa tai asuu maantieteellisesti kaukana lainaamoista sun muista, Kantaen-kaupasta (https://www.kantaen.com/) saa kantovälineitä vuokralle ja ostettua postin kautta.

@Pererroz ja @Eppis. , pyydän jo etukäteen anteeks, koska en voi vastustaa kysymystä ja vedän aivan varmasti överiks mun intohimoaiheesta 🙈😂😅

Oon niin syvällä kantoskenessä, jonne tipuin mun horror esikoisen kanssa. Kantovälineitähän löytyy aika monen sorttisia ja kaikilla on omat hyvät puolensa. Ihan tosi pieniä vauvoja on kiva kantaa trikooliinalla, mutta se alkaa olla epämukava aika pian, n. 6-8 kilon kohalla. Trikooliinoja saa käytettynä halvalla, mutta paljon liikkuu elastisuutensa menettäneitä riepuja, jotka ei toimi enää. Kannattaa ostaa sellainen trikooliina, joka palautuu venyttäessä eikä ole selkeästi lörpähtänyt.

Kudottu liina taas ei jousta kuin hieman vinosuuntaan, ja se yleensä vain paranee kanto-ominaisuuksiltaan käytön myötä, ellei ole väärin pesty tms. Uudet liinat saattaa olla aika kankeita ja vaatia pientä kesyttelyä. On erittäin vaikea löytää ns. koko käyttöiän liina. Mulla ittelläni on varastossa pari pikkuvauvaliinaa, jolla kannan kuukauden-kaks-kolme riippuen vauvan koosta (synnytän ite näitä mössiköitä), ja vaihdan sitten tujumpiin liinoihin. Liinamaailmassa puhutaan paljon liinan neliöpainosta eli GSM:stä. Se viittaa liinan paksuuteen, joskin materiaalitkin hieman vaikuttaa liinan painoon. Puklu-niskakakkariskiaikana suosin ite etupäässä helposti pestäviä liinamateriaaleja, kuten puuvillaa, pellavaa ja hamppua. Kudotut liinat jaetaan eri pituuskokoihin, yleensä näkee kokoja 2-9. Kokojen ero on noin puoli metriä. Jokaisella on oma peruskokonsa, joka määritellään niin, että sillä pystyy tekemään kietaisuristi 1 -nimisen sidonnan (kietaisuristi 2 -sidonta on pääasiassa trikooliinan sidonta). Suurin osa ihmisistä tarvitsee tähän koon 6 liinan eli n. 4,6-metrisen liinan. Pienemmille menee vitonen ja isommat voivat tarvita seiskan tähän jne. Toiset tuntevat hukkuvansa liinan pituuteen, mutta itse en tykkää ihan pientä sitoa lyhyellä liinalla. Sekin on kyllä mahdollista, mutta vaatii hieman enemmän paneutumista eri vaihtoehtoihin. Myöhemmin lyhyilläkin liinoilla voi kikkailla vaikka ja mitä.

Toiset kokevat, että pitkät liinat ovat aivan liikaa ja haluavat jotain helpompaa, mutta reput ovat liian kovia tai eivät miellytä muista syistä. Rengasliina on usein näppärä vaihtoehto tähän. Pientä vauvaa kannetaan rengasliinassa edessä, ei lonkalla, kuten isompia vauvoja ja lapsia. Miinuksena toispuoleisuus kantajalle rengasliinassa. Rengasliinat tehdään yleensä samoista kankaista kuin kudotut liinat eli samat ohjeet käyvät myös niiden valintaan. Tärkeää ostaessa on varmistaa, että renkaat ovat metalliset ja yhtenäiset eivätkä esimerkiksi hitsatut. Edelleen liikkeellä on muinaisia Vauva-lehden tilaajalahjarengasliinoja, joista on hitsattuja renkaita räsähdellyt rikki. Myös muoviset renkaat ovat suht pilipaliosastoa.

Liinaskene voi olla aika hämmentävä ja sekava termeineen 🙈 Liinailun haltuun otto voi myös olla aluksi aika haastavaa, mutta siinä kehittyy kyllä nopeasti ninjaksi. Itsehän olen ninjataidoillani lopulta pelastautunut kilarilapsilta kantamalla mm. kaulahuivilla, laudeliinalla, pyyhkeellä ja lakanalla 😂 Vyölläkin ehkä osaisin noin teoriassa 😂 Kantoliinayhdistyksen sivuilta https://www.kantoliinayhdistys.fi/ saa loistavaa tietoa sekä yhteyden lähimpiin kantovälinetukihenkilöihin ja kantovälinelainaamoihin. Tukihenkilöt ovat tavallisia kantamiseen vihkiytyneitä vanhempia, jotka vapaaehtoistyönä oman elämänsä ohessa auttavat maksuttomasti kantamiskysymyksissä kädestä pitäen. Suosittelen tosi paljon! Kantovälinelainaamoissa taas pääsee kokeileen eri välineitä ja mietiskeleen itelle sopivinta välinettä ohjauksen kera. Lainaamaankin pääsee edullisella viikkovuokralla. Oon myös ite opastanu kymmeniä ellen satoja perheitä kantamisen alkuun sekä myöhemmissä vaiheissa. Monille on pelastus, että joku kertoo livenä kantamisen mahollisuuksista ja pääsee avun kanssa kokeileen vaihtoehtoja. Pienen vauvan kanssa, ku on muutenkin aivot solmussa. Mikäänhän ei myöskään estä tulemasta harjotteleen tai testaileen jo raskausaikana. Muistelen, että täällä oli Taysin alueen porukkaa, niin voin spesiaalisti mainita, että Tampereen Napapiirin kantoliinalainaamo on nykyisin muuttanut Kantoliinayhdistyksen toiminnan alle ja löytyy nimellä Tampereen kantovälinelainaamo. Lista lainaamoista on pienen päivityksen tarpeessa tuolla Kantoliinayhdistyksen sivuilla.

Liinakansa kokoontuu myös Facen Kantoliinat ja kantoreput - kysy ja keskustele -ryhmässä. Myös kantovälinetreffeistä tiedotellaan siellä, joskin korona tappoi aika paljon toiminnan jatkuvuutta. Aktiivisinta kirppistelyä on Facen ryhmässä Kantovälinekirppis. Melkeinpä suosittelen tekeen ostoilmotusta sinne ja kertoon oman vauvan speksit, niin myyjät osaa myydä sopivaa liinaa, jos muuten meinaa tulla hulluksi, mikä liina olisi hyvä. Uutena kudottuja liinoja valmistaa Suomessa Liinalapsi. Ulkomaisia merkkejä taasen on yksi ja miljoona 🙈

YouTubesta löytyy liinasidontavideoita vaikka kuinka paljon. Wrap you in love -kanava on yksi suosituimmista. Henkilökohtaisesti tykkään tosi paljon myös Carrying Matters -sivuston informatiivisuudesta.

Noni, tässä kävi just näin, että kirjotin kaks tuntia läpäläätä ja sanoin miehelle, että sori, ny ei pysty seurusteleen, ku kysyttiin liinoista vauvapalstalla 😂🙈 Onnittelen kuitenkin itteeni, että pystyin näinkin kapeasti kirjottaan aiheesta. Myönnän 🏆 ittelleni!
Voi ihana ❤️ itekin pohdiskelu kantoliina-asioita ja kun esikoinen tiedossa niin olen ihan kujalla! Ihan superia, että teitä auttavia on ihan jo kädestä pitäen neuvomiseen! Täytyykin heti perehtyä paremmin tähän tän avulla

Aivan upean selkeä ja kattava tietopaketti, @Mangusti<3 kiitos siitä! ❤️ Luin aivan innolla joka sanan ja varmasti myös mä tuun vielä palaamaan tähän. Isompien kanssa olisin kovasti halunnut vihkiytyä kantamisen saloihin oikein kunnolla, ja luin kaiken mahdollisen tiedon jo silloin vuosia sitten. Liityin noihin mainitsemiis faceryhmiinkin silloin. Mutta aikaa on kulunut ja kun sitä käytännön kokemusta ei niin paljoa ole niin kaipasin just tällaista hypetysinfoa tähän odotusajalle 🤩

Esikoisen aikaan innostuin myös kestovaippailusta ja sekin vei mennessään ja vaati tosi paljon perehtymistä. Siks en ehkä jaksanut lähteä kokeilemaan kantovälineitäkin ihan niin laajasti kun vaipat vaati myös kokemuksen kartuttamista erehdyksen kautta. Ja rahaa 😁 Kuopuksen vauva-aikana olin viittä vaille ostamassa kudottuja liinoja vähän väliä noilta kirppiksiltä, mutta en uskaltanut kun en tiennyt mikä oikeasti olis sopiva meille. Meinasin myös monesti mennä juuri Napapiirille kyselemään käytännön apua liinan valintaan ja opettelemaan sitomista. En enää muista miksen lopulta koskaan mennyt, ihan mahdollista että yksinkertaisesti pupu meni pöksyyn 😅 Mulla ei oo yhtään tuttua jolla olis kokemusta kantovälineistä (tai kestovaipoistakaan) joten kaikki täytyy itse selvittää ja opetella tai uskaltaa tukeutumaan tuntemattomien apuun. Musta on kyllä ihan mielettömän hienoa että noita tukihenkilöitä ja lainaamoita on tarjolla, ja tiedän että ne ihmiset on aivan huipputyyppejä 😊 Ehkä mä tällä kertaa uskallan.

Tosin täytyy sanoa että mä rakastan ihan älyttömsäti kulkea myös vaunujen/rattaiden kanssa, koen sen mukavaks, helpoks ja käytännölliseks. Kaikki kamat saa tungettua sinne jne. 😅 Oikein odotan että pääsee taas työntelemään. Kuopus on erityislapsi ja vielä 5v käytettiin jonkin verrankin rattaita ja vaikka oon ihan hullun helpottunut että sen kanssa kävelyt onnistuu nykyään täysin ikätasoisesti (en olis vuosi sitten uskonut) niin tuntuu ihan oudolta liikkua ilman mitään työnneltävää kun oon niin tottunut.

Lisäks oon just se tyyppi joka ei siedä hirmu pitkiä liinanhäntiä roikkuilemassa ympärillä, ja saatan myös tuskastua joskus ihan yllättäen siihen sidottuna olemiseen. Yleensä kyllä nautin läheisyydestä tosi paljon ja pidän lapsia aina mielelläni sylissä/kainalossa joka tapauksessa. Mutta liinan kanssa liikkeellä ollessa saattaa tulla sellainen tarve saada keho itselle edes hetkeksi. Ja jos ei oo toista aikuista/vaunuja mukana tai vauva nukkuu niin ei oikein oo vaihtoehtoja. Tää nyt ei oo varsinainen ongelma kuitenkaan. Ja uskon että sitä helpottais sekin kun liinailu tulis tutummaksi ja luontevammaksi itselle.

Tulan kantoreppu on ollut aiemmin käytössä ja on varmasti syyskuisenkin kanssa. Esikoisen aikana oli joku liinakin, mutta se ei oikein päässyt käyttöön asti. 🤔

Onko teillä muilta alkanut jo tulla ensimaitoa? Yllätyin kun tänään oli paita märkä ja tuli pieniä tippoja kirkasta nestettä.. Itsellä 20+0 nyt. Ensimmäinen raskaus, joten en jotenkin ajatellut, että sitä alkaisi jo nyt tulla näin selkeästi 😅 Onko kokemuksia, että jatkuuko synnytykseen asti vai onko kausittaista? Ja tuleeko runsastumaan tästä? Sen nyt ainakin luin, että ei pidä turhia ronkkia näillä viikoilla..

Onko teillä muilta alkanut jo tulla ensimaitoa? Yllätyin kun tänään oli paita märkä ja tuli pieniä tippoja kirkasta nestettä.. Itsellä 20+0 nyt. Ensimmäinen raskaus, joten en jotenkin ajatellut, että sitä alkaisi jo nyt tulla näin selkeästi 😅 Onko kokemuksia, että jatkuuko synnytykseen asti vai onko kausittaista? Ja tuleeko runsastumaan tästä? Sen nyt ainakin luin, että ei pidä turhia ronkkia näillä viikoilla..
Juu, on tullut. Ekassa raskaudessa ei tullut. Tokan aikana imetin vielä esikoista. Itsekin yllätyin että nyt jo alkoi tihkua tippoja. Tiedän siis että on täysin tavallista, mutta itsellä ei ollut aiemmin kokemusta. Mäkään en tiedä onko kausittaista vai miten tää toimii.

Minulla taas ei ole koskaan tullut raskausaikana yhtään tippaa. Synnytyksen jälkeen vasta ensitipat ja hidas maidon nousu muutenkin... pulloa on saaneet kaikki vauvat sairaalassa ja imetys käynnistynyt vasta pikkuhiljaa omassa kodissa. Onnistuneet imetykset kuitenkin tästä huolimatta takana.

Itsellä tullut maitoa satunnaisesti murrosiästä asti 🙈 Joskus yritettiin lääkkeillä hillitä, mutta auttoi vain vähän. Nyt viikosta 18 alkaen on alkanut sotkea liivit niin ettei kahta tai kolmea päivää voi käyttää pesemättä. Otetaan vastaan suosituksia pestävistä pienistä liivin suojista.

Täälläkin täytynee lähteä liivinsuojus ostoksille kun alkaa jo tihkumaan. Yllätyin kyllä että jo tässä vaiheessa, kun esikoisen kohdalla maito nousi vasta kotona pari päivää synnytyksestä.

Oho, multakin tulee maitoa 🙈 Tutkin asiaa keskustelun siivittämänä. Muistan kyllä, että esikon raskausaikana alko jossain vaiheessa tulla maitoa, mutta ei mitenkään erityisesti erittänyt. Kuopusta oottaessa maidontulo ei ollu koskaan lakannutkaan, vaikken enää imettäny. Kuopuksen imettämisen lopetuksen jälkeen multa tuli maitoa viä 4 tai 5 vuotta 😅 En oo silti ollu koskaan mikään suihkutissi. Päinvastoin imetyksen tehostaminen on mulle tutumpaa puuhaa.

Ihanaa, että moni koki mun pienen alustuksen kantoliinamaailmaan hyödylliseksi! 🥰☀️ Se on yleensä just toi liinailupuoli, joka koetaan vaikeammin lähestyttäväksi ja tukea tarvitsevammaksi kuin reppuilupuoli, joskin ihmiset tulee hulluiksi myös välillä kantoreppujen säätöjen kanssa ja haluaa apua säätöihin. Kymmenen vuotta oon ite seuraillu tätä kantamiskulttuuria Suomessa ja ilokseni nään, että varsinkin kantoreput on muuttunut lähes valtavirraksi. Myös lastentarvikeliikkeet myy entistä enemmän ns. ergonomisia kantoreppuja (=vauvan jalat on paneelissa tuettuna polvesta polveen, selkä pyöreänä pystyasennossa eli siis sammakkoasennossa) eikä liikkeellä oo yhtä paljoa epäergonomisempia ns. rintareppuja, joissa on kapeampi paneeli vauvan haarovälissä, suorempi selkäosa paneelissa ja iso niskatuki kompensoimassa vauvan suoraa asentoa, jossa niska siis retkahtaa paljon helpommin taakse. (Jos kaapin kätköistä tai kaverin kätköistä löytyy kuitenkin tämmönen vekotin, niin siihenkin löytyy niksejä tarvittaessa ☺️ Tällöin googleta "huivitemppu" tai scarf trick ja lisää hakusanaksi BabyBjörn tms.)

@Eppis. , niin ymmärrän monin osin sun tekstiä! Mullakaan ei ollut esikoisen aikaan ketään, jolta kysyä neuvoa, koska olin kaveripiirin eka, jolla oli lapsia ja perhepiirissä ei ollu lapsia. En ollu koskaan pitäny ees vauvaa sylissä (ja sit sain heti demoniversion 😂🧟‍♀️). Oon niin YouTube- ja itseoppinu, ku oli vaikea lähteä kotoa 😂 Voin siis kokemuksesta kertoa kaikille, että itsekin voi kaiken oppia kotona, jos haluaa, mutta helpommallakin voi päästä 😅 Ja kaikki liinailijathan on jossain vaiheessa vannonu polttavansa liinansa roviolla. Välillä on surkeita liinapäiviä: vauvat tuhoaa pomppimalla kaikki sidonnat, vauva roikkuu poikittain liinasta, ku ei nääääää, tuli laitettua lappuhaalarit ja ny vauva nukahti liinaan ja kauhea vessahätä, vauva menettää hermonsa sidontavaiheen kestäessä ja miljoona muuta syytä 🙈 Mutta kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä kantamisen tukihenkilöihin. Vilkaisin nykyistä listaa ja siä on totta puhuen toinen toistaan mahtavampia tyyppejä jeesaamassa ympäri Suomen! 🤩

Olin ajatellu myös opettelevani kestovaippailua ekologisista syistä esikon raskausaikana. Mutta se kaatu sitten esikon haastavuuteen. Myöhemmin vasta kuulin, että on olemassa kestovaippalainaamoja, joista ois voinu saada opetusta ja kokeilupaketteja! En sitten koskaan oppinu 🙈 Kestovaippailu on muuten eduksi liinatouhuissa, koska kestovaippapylly on sen verran isompi, että se on helpompi saada liinaan asettuun paremmin ku minikokoinen teippivaippapylly.

Niin ymmärrän myös ton viisvuotiaitten roudaamisen rattaissa! Mun esikko vaan kehitty karkeamotorisesti hitaammalla tahdilla, vaikka kaikessa muussa oli ihan kärkikahinoissa. Ei vaan jaksanut kävellä pitkiä matkoja, joten jos piti olla jossain parin kilometrin päässä aikataulussa oli pakko kaivaa rattaat. Ihan spesiaalisti käytiin ulkona harjottelemassa kiipeemistä ja liikkumista leikin varjolla omassa rauhassa, ku esikolla oli usein paha mieli, ku kaverit meni puistossa marakatteina ja se itse ei vaan pysyny perässä tai uskaltanut. Edelleen vähän kömpelömpi mutta korvaa kuuntelemisella ja yrittämisellä sen, minkä uupuu luontaisesta lahjakkuudesta. Sai balettikoulun stipendinkin viimeksi ryhmästään 😍

Se piti sanomani, että suurin osa liinailijoistakin on ihan ns. sekakäyttäjiä eli liinoja, vaunuja, rattaita, kantoreppuja, mikä nyt sattuu sillä hetkellä toimiin. Kukaan ei kato, ootko puhdasverinen hc liinailija, joka ei rattaisiin koske 😅 Kantotreffit täyttyy kyllä rattaista ihan normisti. Ideologialiinailijat on aika pieni osa liinakansasta. Enemmän painottuu nykyisin tavalliset hyötykantajat, jotka yrittää vaan saada arjen tapahtuun näppärästi eri tilanteissa. Sitte on allergia- ja refluksivauvaliinailijat ja erityislapsi- ja vaikeavauvakantajat omina kategorioinaan liinakansassa. Itsehän sujahdan tähän viimeiseen kategoriaan ja musta tuli kantaja alunperin lähinnä pakosta 😅

Hyvää äitienpäivää kaikille ❤️ Muistathan, että saat juhlia jo tänään vaikka se ensimmäinen on vasta masussa tuloillaan! Se kaikki lähtee ajatuksesta, huolenpidosta, itsestä huolehtimisesta ja sitä kautta syntyvän lapsen hyvinvoinnista. Se täyttää jo äitiyden kriteerit ja sinäkin olet jo äiti syntymättömälle lapsellesi.

Häpesin itse 12 vuotta sitten, kun halusin juhlia äitienpäivää vaikka vauva ei vielä ollut syntynyt ja joku sitä vähän vinoonkin katseli. Ihan turhaan. Se päivä on äideille ja äidinmielisille. Nauti siis tästä päivästä ja ole kiltti itsellesi ❤️

@Mangusti<3 Tänään tuli postissa torista bongattu Aldoria soft bambu kantoliina 😍 Se oli ihanan tuntuinen ainakin tällai ensihipelyllä. Osaan tehdä tasan yhden sidonnan, mutta sillä taitaa pärjätä aika pitkälle 😄

Täällä käytiin tänään rakenneultrassa ja siellä näytti kaikki olevan hyvin! Vähän harmitti, että oli jotenkin tosi kiireen tuntuista, taidettiin olla alle 15 min huoneessa ja ultrakuvat oli aika huonoja. Saatiin kuva mm. varpaista ja jostain osasta, mitä ei ees tunnistettu. 3D kuviinkaan ei sen kummemmin panostanut, oli käsi edessä niin pari sellasta kuvaa ja siinä se. Toki tärkeintä, että kaikki hyvin ja meille tulee meidän suureksi yllätykseksi tyttö 🥹🤩 Oltiin tosi varmoja pojasta, kun oon nähnyt unia poikavauvasta sekä miehen suvussa (toki munkin) on selkeä miesvalta. Mut prinsessa siellä kasvaa 💕

Joko olette tilailleet äitiyspakkauksia? Meillä huomenna kela-neuvola. Täytin juuri synnytystapa tms kyselyn ipanaan, että saisin lähetteen pelkopolille.

Meillä oli tänään neuvolakäynti ja saatiin raskaustodistus. Vielä en kerennyt Kelalle naputella hakemusta, mutta täytyy tässä piakkoin tehdä sekin. Meillä ei puhuttu vielä mitään synnytyksestä tai katsottu ipanasta synnytyskyselyn vastauksia.. Ehkä sitten kuukauden päästä. Vaihteleekohan nämä kaupungeittain..

Mä sain jo pari viikkoa sitten raskaustodistuksen mutta en oo vielä tehnyt hakemuksia kelalle kun en oo osannut lopullisesti päättää kumpi avustus otetaan! 🙈 Haluaisin kovasti pakkauksen ja esikoinen vielä kovemmin toivoo sitä. Mutta tiedän että siitä jäis montakin tuotetta käyttämättä. Tekis mieli ottaa raha ja sillä ostaa sitten ne pakkaukseen kuuluvat jotka todella halutaan, ja lisäks muuta meille tarpeellista. Todennäköisesti päädytäänkin tähän. Sitten koitan kasata niistä jonkinlaisen "pakkauksen" esikoisen iloksi 🥰 mutta vielä joku jarruttaa päätöksen tekoa.

Takaisin