Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitten vielä yksi kysymys jos joku viisaampi osaisi auttaa näiden viikkojen kanssa 😂

Keskiviikkona 13.11. oli 7+0, eli kahdeksas viikko alkoi.

Milloin raskauden toinen kolmannes siis alkaa? Olin laskenut itse aiemmin että uutena vuotena ke 1.1. mutta nyt aloin katsoa että onko se kuitenkin edellisellä viikolla jo, eli jouluviikolla?

On jotenkin tosi hankala hahmottaa näitä viikkoja, mulla on muutama eri sovellus ja jossain näyttää että eletään nyt viikkoa 7 ja jossain että 8 😅

Vielä pitäisi viikko odotella varhaisultraa, sitten toivottavasti saisi hyviä uutisia ❤️ Oloja ja tuntemuksia ei ole ollenkaan ja alun turvotuskin laskenut hieman. Pelko on että onko tuulimuna tmv. Ja muuta ei voi kuin odotella, on tää piinaavaa... Koitan vaan vakuutella itselleni että elämä jatkuu, kävi miten kävi 😬
Täysin samat fiilikset täällä ja vasta joulukuun alussa varhaisultra. Miten ihmeessä tässä selviää tältä jännitykseltä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toivotaan, että molemmilla kaikki hyvin :red-heart:

@Vapsu oisko se ero siinä 7 vai 8 just sen mukaan, käyttääkö sovellus kumpaa tapaa noista miten itekki ilmaisit 🤔 en olekaan ajatellut tuota kolmannes juttua. Oon jotenki vaan ajatellu, että kun 3kk tulee täyteen, eka kolmannes on menny. En ole miettiny niin tarkkaa 😅

Sitten vielä yksi kysymys jos joku viisaampi osaisi auttaa näiden viikkojen kanssa 😂

Keskiviikkona 13.11. oli 7+0, eli kahdeksas viikko alkoi.

Milloin raskauden toinen kolmannes siis alkaa? Olin laskenut itse aiemmin että uutena vuotena ke 1.1. mutta nyt aloin katsoa että onko se kuitenkin edellisellä viikolla jo, eli jouluviikolla?

On jotenkin tosi hankala hahmottaa näitä viikkoja, mulla on muutama eri sovellus ja jossain näyttää että eletään nyt viikkoa 7 ja jossain että 8 😅
Mulla yks app sanoo että kolmannekset jaoteltaisiin niin, että 1. kolmannes kattaa ajan viikolta 1(0+0) viikon 14 loppuun (13+6).
Ja toinen kolmannes alkaa viikolta 15 (14+0) ja kestää viikolle 28 (27+6). Mun mielestä tuo oli aika selkeesti kerrottu. Omalla kohdalla toinen kolmannes alkaisi tällä matikalla 3.1. joten sulla @Vapsu se varmaankin on tuo 1.1.

Mulla yks app sanoo että kolmannekset jaoteltaisiin niin, että 1. kolmannes kattaa ajan viikolta 1(0+0) viikon 14 loppuun (13+6).
Ja toinen kolmannes alkaa viikolta 15 (14+0) ja kestää viikolle 28 (27+6). Mun mielestä tuo oli aika selkeesti kerrottu. Omalla kohdalla toinen kolmannes alkaisi tällä matikalla 3.1. joten sulla @Vapsu se varmaankin on tuo 1.1.
Tällei just mä sen aluks ajattelin. Mutta vauvaoppaasta luin viikkoja eteenpäin ja siellä sanotaan viikosta 13 (12+0 - 12+6) että raskauden toinen kolmannes alkaa niin tämä hämmensi mun laskut täysin 😂

Google sanoo että ensimmäinen raskauskolmannes päättyy 12+6. Miten voi olla noin eri tietoja joka paikassa? 😅

Eihän tällä nyt varsinaisesti mitään merkitystä ole, kunhan aloin pohtimaan ja sain pään pökkyrälle 😂

Mulla on raskausviikko 6 menossa (5+5). Ei vielä mitään. Saa nähä miten käy. Jotenkin automaattisesti ajattelee, että se on huono juttu ku ei ole. Mutta eihän kaikilla ole.

@Vapsu noista hoitoihin liittyvistä rajoitteista en tiedä, mutta itse en ole rajoittanut liikuntaa millään tavalla. Mulla on myös sivutoimisena yrittäjänä fyysinen työ (teen tallilomituksia). Ymmärtääkseni liikunnasta ei voi olla mitään haittaa, koska alkio on niin syvällä ja pieni vielä. Mulla on kaks koiraa ja hevonen. Eli käyn kävelyllä (joskus hölkkään) 3 krt/30min vähintään. Sitten ratsastan 1-2hevosta ja teen 1-2krt viikossa lomituksia(6h fyysistä työtä, kävelyjä, nostoja, työntöjä). Koiran kanssa harrastan myös palveluskoiralajeja, joissa tulee rajuja ja äkkinäisiä liikkeitä välillä. Ajattelin, että voisin tässä alkuraskaudesta käydä välillä salillakin, kun ei vielä tosiaan pitäisi olla mitään estettä. Mutta aika ei tahdo riittää.

Itellä ei ole oikein paljon oireita, mutta väsymykseen auttanut kyllä tuo kävely paljon. Sen jälkeen aina pirteämpi ja paremp fiilis. Ja sen yhden päivän aikana ku olin huonovointinen, niin siihen auttoi kans.

Kannattaa varmasti kuunnella itseään, mutta suosittelen väsymykseen ja huonovointisuus kokeilemaan vaikka puolen tunnin ulkoilua. Olin itsekin yllättynyt kuinka paljon se helpotti, vaikka en olisi halunnut liikkua.
Joku suositus on ettei yli 10 kg sais nostella mut luulen et taaperoa joudun nostelee läpi raskauden 😬

Esikoista ootellessa en ratsastanu mut se oli putoamisriskin takia. Jos hevoset on ammatti niin hankalahan ratsastusta on välttää ja moni ridaa niin kauan ku pystyy.

Raitis ilma auttaa kyl väsymykseen ja kuvotukseen onneks 😊 vaikee ollu nyt lähtee kun väsyttää ja oksettaa mut meidän periaate on että lapsi pääsee joka päivä ulos jos on terveenä niin se sit motivoi pukee kaikki turat päälle ja lampsii pihalle. 😅

En jotenki jaksa uskoa että tässä ensimmäisellä kolmanneksella on haittaa, jos ei ole mitään komplikaatioita. Olettaen, että on tottunut nostelemaan. Tuon artikkelin perusteella vaikea tulkita tulosta. Onko riski samansuuruinen riippumatta siitä, että jos vähentää raskaita kuorma myöhemminraskaudesta. Mutta jos yhdeksän kk aikana ei sais nostaa mitään yli 10kg juttua, niin aika mahdottomalta kuulostaa 😄 mulla ainaki arjessa jo tulee päivittäin asioita joita on pakko liikuttaa. Ihan jo kauppakassit. Ja teillä jolla aikaisempia lapsia, niin vielä vaikeampi 😅
Ratsastus on mulle pienempi riski kuin autolla ajaminen 😅 sitten kun se alkaa tuntua epämukavalta, niin lopetan. Tässä vaiheessa vaikka tippuiskin, niin eiköhän se alkio ole aika hyvin suojattuna 😊 lomitukset yritän tehdä alkuvuodesta pois alta, lähinnä sen takia, että ne tulee oman työn päälle, haluan ottaa ajoissa vähän rennommin aikataulullisesti.

Olen ymmärtänyt, että raskauden aikaisella liikunnalla on positiivisia vaikutuksia synnytykseen ja jopa siitä palautumiseen. En ole sitten varma. Tottakai jokainen sen mukaan kun tuntuu hyvältä.

En jotenki jaksa uskoa että tässä ensimmäisellä kolmanneksella on haittaa, jos ei ole mitään komplikaatioita. Olettaen, että on tottunut nostelemaan. Tuon artikkelin perusteella vaikea tulkita tulosta. Onko riski samansuuruinen riippumatta siitä, että jos vähentää raskaita kuorma myöhemminraskaudesta. Mutta jos yhdeksän kk aikana ei sais nostaa mitään yli 10kg juttua, niin aika mahdottomalta kuulostaa 😄 mulla ainaki arjessa jo tulee päivittäin asioita joita on pakko liikuttaa. Ihan jo kauppakassit. Ja teillä jolla aikaisempia lapsia, niin vielä vaikeampi 😅
Ratsastus on mulle pienempi riski kuin autolla ajaminen 😅 sitten kun se alkaa tuntua epämukavalta, niin lopetan. Tässä vaiheessa vaikka tippuiskin, niin eiköhän se alkio ole aika hyvin suojattuna 😊 lomitukset yritän tehdä alkuvuodesta pois alta, lähinnä sen takia, että ne tulee oman työn päälle, haluan ottaa ajoissa vähän rennommin aikataulullisesti.

Olen ymmärtänyt, että raskauden aikaisella liikunnalla on positiivisia vaikutuksia synnytykseen ja jopa siitä palautumiseen. En ole sitten varma. Tottakai jokainen sen mukaan kun tuntuu hyvältä.
Just niin. En muista sen julkisuuden henkilön nimeä just nyt mut joku naispainonnostaja-lääkäri ainakin puhui sen puolesta että liikunta ja voimaharjoittelu on hyväksi - toki oman tason mukaisesti eli ite en lähtis nostelee samoja painoja kuin hän 😅.

Ite teen taas raskauspilatesta kun nyt uutena vaivana alaselkäkipu niin toivon et auttais siihen 🙄

Täysin samat fiilikset täällä ja vasta joulukuun alussa varhaisultra. Miten ihmeessä tässä selviää tältä jännitykseltä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toivotaan, että molemmilla kaikki hyvin :red-heart:
Toivotaan että kaikki menee niinkuin pitää ❤️ Tsemppiä odotteluun, yritetään jotenkin selvitä tästä jännityksestä ja pitää mieli positiivisena 😅

Milloin teillä alkoi pahoinvointi? Tuntuu että kaikilla on jo se 😅 mulla oli kaks viikkoa sitten yks päivä vähän hankala 😅

Kasassa kohta 350 viestiä. Oliko se 500, että saa sen jonku yksityispaikan 😆

Mulla on nyt 3+6 ja ekat oksut tänään 🥹 Ällö olo ollut jo pari päivää. Mutta osasin odottaa, kaikista muistakin alkanut heti pahoinvointi.

Varasin tänään neuvolan kun oli aamupv vapaata eikä ollut ylimääräisiä korvia kuuntelemassa. Kysäisin pahoinvointilääkkeistä mutta ne pitääkin hankkia terveysaseman kautta mutta enpähän sinne kerennyt enää soittelemaan. Täytyy ens viikolla saada soitettua reseptiä.

Kylläpä on taas huonosti nukuttu yö takana, pissahätä ja nälkä iski neljältä, en keksinyt kuitenkaan mitään syötävää, jotenkin kaikki ruoka ällötti yöllä 😅 joten piti koittaa nukkua nälän kanssa, aivan järkyttävän huono olo nyt 😅 yritän pakottaa itseni syömään jogurtin. Huomaa kyllä että enempi huono olo tulee kun päästää itselleen kunnon nälän, en suosittele 😷

Maanantaina käyty varhaisultrassa ja vaikka pikkunen siellä oli kätilön sanoin maastopuvussa maastoutuneena, hänet juuri ja juuri löydettiin ja oikein kivasti sykekin sitten näkyi ❤️ mitta vastasi 6+4, mutta oli hieman epätarkka. Laskujen mukaan se olisi ollut sen 7+0. Perhe Artea suosittelen kyllä lämpimästi, oli oikein kiva kokemus versus kunnallinen ultra. Meiltä sinne (Lahteen) oli matkaa vajaa tunti, koska en halunnut mennä Hki keskustaan (vissiin saanut tarpeekseni jo kun joskus asunut😆). Ajallisesti olisi mennyt melkein sama vaikka olisi lähempänä ollut. Perhe Artella on useampi toimipiste, jos jollakin kiinnostaa.

Nyt se etova olo sitten alkoi. Sanon heti että tämäkin on poika, koska ihan sama olo kaikista muistakin lapsista ollu 🙈

Neuvola kahden viikon päästä ja nt-ultra sitten todennäköisesti viikko ennen joulua.

Eipä tässä kummosta vielä hetkeen tapahdu, odotellaan 😆

Mites muilla olot? Mielitekoja jo? Mulla tuli TAAS maksalaatikon himo. Se on joka ikinen kerta.
Mulla olo suht ok, kuten kaikista muistakin ollut. Nyt 5+4. Pientä etovaa oloa tullut alkuraskaudesta pahimmillaan. Hauska että sulla jälleen poikafiili, täällä sama ja viisi poikaa on aiemmin, en osaa edes odottaa että tulisi mitään muuta, varsinkinnkun miehen sukukin täynnä poikia 😆
Mitään mielitekojaei oikeastaan ole… ehkä ajan mittaan niitä vielä tulee.

Huhhuijjaa, mulla on aikamoiset pari viikkoa takana. Pari viikkoa sitten alkoi runsas verenvuoto ja olin satavarma että kesken meni. Tuntui tosi pahalta ja poistelin kaikki raskausseuranta äpit ja kaikkee. Vuoto kesti yhden illan runsaana ja seuraavana päivänä tiputteli kunnes rusehtavaa vuotoa tulee vain pyyhkiessä. Raskausoireet ei kuitenkaan loppuneet ja voimistui vain. Soitin naistenklinikalle ja sanoivat että kuulostaa siltä että kesken meni ja että seuraile kotona. Viikon päästä vuotoa tuli taas mutta raskausoireet vaan piti pintansa. Vuoto loppui yhtä nopeesti kuin edellinenkin. Mietin siinä vaiheessa että en kestä tätä epätietosuutta ja varasin varhaisultran perhe artesta. Alkiolla vahva syke ja vastaa viikkoja ja päiviä. Tänään siis ultran mukaan 6+2. Kohdussa hematooma, joka tulee vielä vuotamaan mutta muuten kaikki siellä oikein hyvin. Kyllä iso kivi vierähti pois sydämeltä ja voi vähän luottavaisemmin mielin miettiä jouluyllätyksiä perheille.❤️

Takaisin