Yleinen keskustelu

Se eilis iltainen jomotus menny ohi levätessä. Täytyy ottaa rauhallisemmin nyt..
 
Minä huomasin että (kun tässä tätä vatsaa on kiertänyt) suolistoki kipuilee alavatsassa nyt. Kun on ilmaa ollut, niin vatsakin on alavatsasta kipeä! Aina säikähdän kipua mutta se onkin vaan ilmaa 😅
 
Minulla ei ole mitään jomotuksia. Johtuuko siitä kun kohtu on kasvanut jo niin monta kertaa aiemmin.

Väsyttää. Väsyttää. Tiukkaa tekee olla töissä.
 
Minä olen päättänyt tänään, tai huomenna, riippuen miten nään pomoani, kertoa hälle raskaudesta. Sitten ei tarvitse keksiä mitään selityksiä menoille tai jos jotain muuta tapahtuisi. Lisäksi toisessa raskaudessa työkaverini huomasi jo kahdeksannella viikolla raskauden, joten en sitä kovin kauaa pysty peittelemäänkään. Olen aina saanut valtavan mahan ja hoikkasena raskaus alkanut näkymään aikaisin. Kuinkahan lie aikaisin nyt kolmannessa sitten 🫣
 
Minä kerron pomolle ultran jälkeen mikäli kaikki on ok.

Niin ymmärtää sitten jos olen väsynyt ja huonovointinen.

Mahaa on ennestään ja ruumiinrakenne sellainen, ettei raskautta huomaa helposti. Silti tuntuu, että ihan kuin osa olis jo katsellut mahaa, että ei kai 😀
 
Mun tekisi jo nyt mieli kertoa esimiehelle tästä raskaudesta tän pahoinvoinnin takia. Eilen töissä yökötti vain jos tuli joku tuoksu, mutta tänään olen yökkinyt ihan ilman mitään erityisiä tuoksuja kun olen täällä kävellyt ympäriinsä. Kyllä pian joku huomaa varmasti tämän mun pahoinvoinnin täällä. Samoin läheisimmälle työkaverille haluaisin kertoa, mutta en ole vielä uskaltanut edes soittaa neuvolaan niin ehkä sinnittelen vielä.
 
Täällä nälästä johtuva aamupahoinvointi on löytänyt perille. 🤢 Ei oo onneksi tarvinnut pönttöä halailla, mutta olo on silti aika kauhea. Pitää silti yrittää olla positiivinen, kun kerta aiemmin valittelin oireettomuutta.😊 Esikoisesta ei muistaakseni ollut näin aikaisin tälläistä oloa.
 
Mun tekisi jo nyt mieli kertoa esimiehelle tästä raskaudesta tän pahoinvoinnin takia. Eilen töissä yökötti vain jos tuli joku tuoksu, mutta tänään olen yökkinyt ihan ilman mitään erityisiä tuoksuja kun olen täällä kävellyt ympäriinsä. Kyllä pian joku huomaa varmasti tämän mun pahoinvoinnin täällä. Samoin läheisimmälle työkaverille haluaisin kertoa, mutta en ole vielä uskaltanut edes soittaa neuvolaan niin ehkä sinnittelen vielä.
Minua ainakin helpottaa se ajatus että jos tulisi pahoinvointia, niin voin sen sanoa suoraan eikä tarvitse sen huonon olon lisäksi vielä salailla sitä 😅
 
Syökö täällä kukaan rautalisää? Ja jos syö, niin miksi? Minulla laski viime raskaudesta hemoglobiini aika paljon, ja aloin loppuvaiheeessa syödä rautaa, niin mietin, voisiko sitä alkaa nyt syömään jo alussa ns varmuuden vuoksi. Synnytyksessä menetin verta ja hemoglobiini oli sen jälkeen jotain 70.. 😅 ajattelin, että jos alkaisin tankata jo nyt hyvissä ajoin, niin olisi sitten varastossa.
 
Syökö täällä kukaan rautalisää? Ja jos syö, niin miksi? Minulla laski viime raskaudesta hemoglobiini aika paljon, ja aloin loppuvaiheeessa syödä rautaa, niin mietin, voisiko sitä alkaa nyt syömään jo alussa ns varmuuden vuoksi. Synnytyksessä menetin verta ja hemoglobiini oli sen jälkeen jotain 70.. 😅 ajattelin, että jos alkaisin tankata jo nyt hyvissä ajoin, niin olisi sitten varastossa.
Kävin keväällä ferritiinimittauksessa, jossa arvo oli 20 ja sain sen juuri ennen plussaa nostettua 64 rautalisän avulla. Ajattelin syödä rautaa ihan erikseen koko raskauden ajan, vaikka sitä monivitamiinissakin on. Itse käytän niin paljon maitotuotteita että imeytyvyys voi häiriintyä, niin otan vielä illalla ennen nukkumaanmenoa pelkän raudan parin tunnin jälkeen ruokailusta. Viime viikolla neuvolassa hemoglobiini oli 120 eli ei mikään juhlittava, joten siinä yksi syy lisää syödä rautaa😅 Obsidan on hyvä tuote, joka erityisesti sallittu raskauden ja imetyksen aikana!
 
Kävin keväällä ferritiinimittauksessa, jossa arvo oli 20 ja sain sen juuri ennen plussaa nostettua 64 rautalisän avulla. Ajattelin syödä rautaa ihan erikseen koko raskauden ajan, vaikka sitä monivitamiinissakin on. Itse käytän niin paljon maitotuotteita että imeytyvyys voi häiriintyä, niin otan vielä illalla ennen nukkumaanmenoa pelkän raudan parin tunnin jälkeen ruokailusta. Viime viikolla neuvolassa hemoglobiini oli 120 eli ei mikään juhlittava, joten siinä yksi syy lisää syödä rautaa😅 Obsidan on hyvä tuote, joka erityisesti sallittu raskauden ja imetyksen aikana!
Okei! Mullakin 120 tyypillinen hemoglobiiniarvo. Laski raskauden aikana viimeksi lähemmäs sataa, mutta rautalisällä sain nostettua. Juuri tota obsidania itsekin käytin viime raskaudessa. Otin sen aina yöpissan yhteydessä appelsiinimehun kanssa.
Miten sä muuten nyt jo olet käynyt neuvolassa? Itse en ole vielä uskaltanut edes varata aikaa. 😂 Mittaako ne rutiinina hemoglobiinin aina ekalla käynnillä?
 
Syökö täällä kukaan rautalisää? Ja jos syö, niin miksi? Minulla laski viime raskaudesta hemoglobiini aika paljon, ja aloin loppuvaiheeessa syödä rautaa, niin mietin, voisiko sitä alkaa nyt syömään jo alussa ns varmuuden vuoksi. Synnytyksessä menetin verta ja hemoglobiini oli sen jälkeen jotain 70.. 😅 ajattelin, että jos alkaisin tankata jo nyt hyvissä ajoin, niin olisi sitten varastossa.
Tällä hetkellä en vielä syö rautaa, kun kaikki arvot on tosi hyvät. Jos näyttää, että alkaa laskemaan niin täytyy alkaa syömään. Viime raskaudessa sain kaksi kertaa rautainfuusion sen lisäksi, että söin rautaa.
En usko, että siitä mitään haittaa on, että ottaisi rautaa vaikka joka toinen päivä. 😊
 
Syökö täällä kukaan rautalisää? Ja jos syö, niin miksi? Minulla laski viime raskaudesta hemoglobiini aika paljon, ja aloin loppuvaiheeessa syödä rautaa, niin mietin, voisiko sitä alkaa nyt syömään jo alussa ns varmuuden vuoksi. Synnytyksessä menetin verta ja hemoglobiini oli sen jälkeen jotain 70.. 😅 ajattelin, että jos alkaisin tankata jo nyt hyvissä ajoin, niin olisi sitten varastossa.
Syön mama vitamiinejä joissa rautaa. Mulla aina hemoglobiini ollut yli viitearvojen MUTTA ferritiini vaan 13 jo ennen raskautta. Meillä mitataan nyt rutiinina myös ferritiini (viimein) joten toivottavasti saan myös rautaa 😅 tuo hemoglobiini putosi viime raskaudessa yli viitearvoista sataan, olo oli sen mukainen mutta meillä ei silloin vielä muuta seurattu. Joten pudotus oli tosi kova minulle, mutta muka normaalin rajoissa.
 
Syön mama vitamiinejä joissa rautaa. Mulla aina hemoglobiini ollut yli viitearvojen MUTTA ferritiini vaan 13 jo ennen raskautta. Meillä mitataan nyt rutiinina myös ferritiini (viimein) joten toivottavasti saan myös rautaa 😅 tuo hemoglobiini putosi viime raskaudessa yli viitearvoista sataan, olo oli sen mukainen mutta meillä ei silloin vielä muuta seurattu. Joten pudotus oli tosi kova minulle, mutta muka normaalin rajoissa.
Niin ja minähän en pysty nielemään rautatabletteja kokonaisena, enkä puolikkaana koska sitten ne maistuvat verelle! 😂 Ehkä ostan taas rautasuihketta ja yritän sillä parantaa arvoja,
 
Okei! Mullakin 120 tyypillinen hemoglobiiniarvo. Laski raskauden aikana viimeksi lähemmäs sataa, mutta rautalisällä sain nostettua. Juuri tota obsidania itsekin käytin viime raskaudessa. Otin sen aina yöpissan yhteydessä appelsiinimehun kanssa.
Miten sä muuten nyt jo olet käynyt neuvolassa? Itse en ole vielä uskaltanut edes varata aikaa. 😂 Mittaako ne rutiinina hemoglobiinin aina ekalla käynnillä?
Mä kävin neuvolassa jo viime viikolla 6+3, koska eivät uskoneet mulla olleen pitkä kierto ja myöhäinen ovulaatio🙄 heidän laskujen mukaan olisin siis ollu jo 8+5. Mutta luulisin tosiaan että hemoglobiinin mittaaminen sormenpäästä on rutiini joka neuvolassa, onhan se kuitenkin suht tärkeä tietää ettei tarvitse odotella vasta niitä 10+ viikon labroja.
 
Mä kävin neuvolassa jo viime viikolla 6+3, koska eivät uskoneet mulla olleen pitkä kierto ja myöhäinen ovulaatio🙄 heidän laskujen mukaan olisin siis ollu jo 8+5. Mutta luulisin tosiaan että hemoglobiinin mittaaminen sormenpäästä on rutiini joka neuvolassa, onhan se kuitenkin suht tärkeä tietää ettei tarvitse odotella vasta niitä 10+ viikon labroja.
Jos ne laskee kuukautisten mukaan niin johan mullaki ois jo joku 10+2. Mutta ei oo, vasta 4+6. Ovulaatio tapahtu mulla kp 53-54. ☺️
 
Söin myös edellisessä raskaudessa rautaa, sideral taisi olla nimeltään. Sitä suositeltiin silloin neuvolasta. Mulla ei pudonnut arvot paljoa (oisko ollu 136 -> 120), mut selkeästi vaikutti omaan oloon merkittävästi. Auttoi kyllä rautalisä kuuriluontoisena.
 
20240725_224123.jpg

kuvakin vielä tallessa positiivisesta ovulaatiotestistä. Ovis tapahtui 25.7-26.7. 🥰
 
Syökö täällä kukaan rautalisää? Ja jos syö, niin miksi? Minulla laski viime raskaudesta hemoglobiini aika paljon, ja aloin loppuvaiheeessa syödä rautaa, niin mietin, voisiko sitä alkaa nyt syömään jo alussa ns varmuuden vuoksi. Synnytyksessä menetin verta ja hemoglobiini oli sen jälkeen jotain 70.. 😅 ajattelin, että jos alkaisin tankata jo nyt hyvissä ajoin, niin olisi sitten varastossa.
Täällä kanssa rautalisä käytössä! 🙋‍♀️ syön SiderAl Folic nimistä. Labroissa viime viikolla selvis, että ferritiini vain 17, ja hb 117, eli aika matalat arvot.

Lisäksi verenpaineet jatkuvasti tosi matalat, noin 95/60.
Eli ei ihme, että sydän lyö ylimääräisiä lyöntejä ja jaksaminen aika huonoa 😣

Toivon niin, että tuo rautalisä alkaisi auttamaan…. Mutta tietääkö joku, onko matalaan verenpaineeseen oikeen mitään tehtävissä?

Edit:
Kirjoittelen tuolta maaliskuisten ryhmästä. Osui tämä hyvä keskustelu silmään. 😊
 
Mä kävin neuvolassa jo viime viikolla 6+3, koska eivät uskoneet mulla olleen pitkä kierto ja myöhäinen ovulaatio🙄 heidän laskujen mukaan olisin siis ollu jo 8+5. Mutta luulisin tosiaan että hemoglobiinin mittaaminen sormenpäästä on rutiini joka neuvolassa, onhan se kuitenkin suht tärkeä tietää ettei tarvitse odotella vasta niitä 10+ viikon labroja.
Okei! Uskoiko ne nyt, ja sun laskettu aika menee sun omien tietojen mukaan? Sori jos oot jo kertonut, mulla on varmaan osa keskusteluista mennyt ohi.😅
 
Takaisin
Top