Yleinen keskustelu

Noniin, nyt mäki uskallan kirjottaa tänne. Eka raskaus (tai itseasiassa toinen, koska maaliskuussa oli kkm). Eilen oli eka ultra ja suuri taakka tippui harteilta kun kaikki olikin hyvin ja kuului syke!
Oon käyny seurailee keskusteluja mutta en oo uskaltanut osallistua, nyt ehkä jo uskaltaakin :)
 
Noniin, nyt mäki uskallan kirjottaa tänne. Eka raskaus (tai itseasiassa toinen, koska maaliskuussa oli kkm). Eilen oli eka ultra ja suuri taakka tippui harteilta kun kaikki olikin hyvin ja kuului syke!
Oon käyny seurailee keskusteluja mutta en oo uskaltanut osallistua, nyt ehkä jo uskaltaakin :)
Tervetuloa mukaan @Krezki ☺️ tiedän miltä susta tuntuu, mulla oli myös keskenmeno maaliskuussa. Mutta onneksi nyt kaikki hyvin ja tälläkertaa mennään maaliin saakka 🥰
 
Noniin, nyt mäki uskallan kirjottaa tänne. Eka raskaus (tai itseasiassa toinen, koska maaliskuussa oli kkm). Eilen oli eka ultra ja suuri taakka tippui harteilta kun kaikki olikin hyvin ja kuului syke!
Oon käyny seurailee keskusteluja mutta en oo uskaltanut osallistua, nyt ehkä jo uskaltaakin :)
Onnea, ihana juttu! Mikä viikko teillä on nyt menossa?
 
Viikko vielä nt-ultraan 😮‍💨 olisi kiva jo saada varmuus, mitä masussa tapahtuu!
Voi että, nyt vaan yrittää harrastaa mahollisimman paljon että viikko kuluis nopsasti. Mäki ootin sitä nt-ultraa niin kauheesti, et helpotusitku tuli jo siinä vaiheessa kun astuttiin sinne ultrahuoneeseen 😃 Ja sinne se stressi ja huolet sitten jäikin 👍
 
Melkein kiemurtelen kateudesta kun luin täältä niin monta oireeton/pahoinvoinniton alkuraskauskokemusta! Siis niin ihanaa teille, mutta tulee oikein sellainen katkeruus miks mun kroppa on tällänen, että puolet kesästä meni inhottavissa oloissa ja pahoinvointi on ollut pahimmillaaan nyt kolmannentoista ja neljännentoista viikon kohdalla kun joidenkin lähteiden mukaan "pitäisi" jo helpottaa :loudlycrying:

No toki näen etten ole yksin vaan on täällä muitakin oireisia. Onneksi tämä ei sentään ole hyperemeesiä, mutta olisin kyllä enemmän kuin valmis pitämään edes yhden vapaapäivän pahoinvoinnista :folded::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Melkein kiemurtelen kateudesta kun luin täältä niin monta oireeton/pahoinvoinniton alkuraskauskokemusta! Siis niin ihanaa teille, mutta tulee oikein sellainen katkeruus miks mun kroppa on tällänen, että puolet kesästä meni inhottavissa oloissa ja pahoinvointi on ollut pahimmillaaan nyt kolmannentoista ja neljännentoista viikon kohdalla kun joidenkin lähteiden mukaan "pitäisi" jo helpottaa :loudlycrying:

No toki näen etten ole yksin vaan on täällä muitakin oireisia. Onneksi tämä ei sentään ole hyperemeesiä, mutta olisin kyllä enemmän kuin valmis pitämään edes yhden vapaapäivän pahoinvoinnista :folded::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Voee, mulla on vähä huono omatunto kun oon ollu niin oireeton ja samalla ihan kauhean stressaantunu siitä että ei oo oireita 😅😱🤦 Tosi järkevää.

Voiku osaisin jotenki tsempata paremmin, toivottavasti siel alkais pian helpottaa! 🥺🤗🌞
 
Voee, mulla on vähä huono omatunto kun oon ollu niin oireeton ja samalla ihan kauhean stressaantunu siitä että ei oo oireita 😅😱🤦 Tosi järkevää.

Voiku osaisin jotenki tsempata paremmin, toivottavasti siel alkais pian helpottaa! 🥺🤗🌞

Höö ota se niin, että sun keholle raskaus vaan sopii paremmin! Sen ei tarvii shokissa hälytellä näin luonnollisesta asiasta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Seedling:
 
@Herttis No mä ainakin tunnen sun tuskasi täysin (kirjaimellisesti) 😅 Itsekin sieltä heinäkuun puolivälin tienoilta ollut ihan pois pelistä fyysisesti ja sen myötä myös henkisesti. Ja odotin sitä ekan kolmanneksen loppua kuin kuuta nousevaa että silloin tää pahoinvointi loppuu - no ei loppunut ja edelleen näin 13+5 paha olo ja lamaannuttava väsymys vaivaa. Pahoinvointilääkkeellä vähän olo helpottanut mut ei niin paljoa että mihinkään normaaliin elämään vieläkään kykenisi. Koko ajan myös pelko siitä että entä jos tää ei oikeesti lopukaan, enhän voi tietää kun ekaa kertaa tässä tilanteessa ollaan. Ootko sä pystynyt olemaan töissä normaalisti?

Oon myös turhautuneena ja katkerana lukenut näitä onnellisia tarinoita siitä kuinka ei oo ollut pahoinvointia tai pahoinvoinnit on loppuneet siellä ekalla kolmanneksella 🥲 Vaikka tottakai mahtava homma teille kaikille jotka näihin onnekkaisiin kuuluu❣️
 
Kaikki sympatia @Herttis ja @Marbella ❤️ Mullakin pahoinvointi nosti taas päätään rv13 ja se tuntuu menevän aaltoillen, sen lisäksi kiusaa unettomuus ja yöheräilyt, mikä on ihan sairaan rasittavaa ja ahdistavaa. Päikkäreitä nukun edelleen kun pystyn. On ihan hirveän vaikeaa yrittää nauttia raskaudesta kun on jatkuvasti jotain, mikä vaivaa eikä olla vielä edes loppuraskaudessa 😬 Vaikeaa keskittyä myös normaaliin elämiseen, töihin ja arkeen ja nauttia pienistä jutuista. Että ei tämä keskiraskautta kohden meneminen ainakaan ole vielä oloja helpottanut.
 
Täältä myös sympatiat muille pahoinvoinnista kärsiville ❤️ Sain ekan neuvolakäynnin jälkeen reseptin xonveaan. Siitä oli apua alle viikon 3 tbl/pv annostuksella ennen kuin etominen ja oksentelu (1-2krt/pv) palasivat kuvioihin. Kokeilin nostaa annostusta, mutta se ei auttanut. 2,5 viikkoa sitä söin kunnes neuvolalääkäri totesi, että kuulostaa siltä, että vaste on huono. Lääkäri varoitteli, että myös xonvean lopettaminen voi aiheuttaa pahoinvointia, joten todellisen voinnin voisi tietää vasta kun lääkkeen lopetuksesta on mennyt useampia päiviä. Päätin sitten lopettaa lääkkeen. Pahoinvointi pysyi samalla tasolla kuin lääkettä syödessä, mutta väsymys ei ole enää ollut niin paha. Edellisessä raskaudessa muistaakseni helpotti joskus rv 14-15 tienoilla. Nyt menossa rv 11+5 eli hetken voi joutua vielä kärvistelemään. Toivottavasti teillä muilla pahoinvointi väistyy pian!
 
Aiotteko ottaa jonku vakuutuksen? Kuulin tosta syntymättömän lapsen vakuutuksesta mikä otetaan jo raskauden aikana, ja se vähä kiinnostais
 
Aiotteko ottaa jonku vakuutuksen? Kuulin tosta syntymättömän lapsen vakuutuksesta mikä otetaan jo raskauden aikana, ja se vähä kiinnostais
Otettiin esikoiselle tää raskausaikana otettava vakuutus. Ei olla vielä tarvittu, mutta varmaan otetaan varuilta tulevalle lapselle sama.

Ajattelen, että maksetaan vähän mielenrauhasta, vaikka ei lääkärille tulisikaan tarvetta. Huolettaa tosi paljon sote-palvelujen tulevaisuus ja saatavuus, niin kai se ”on pakko” vakuutus ottaa, kun rahaa kerta on. Samaan aikaan masentaa, että täällä valutaan pikkuhiljaa kohti jenkkilän mallia, että vakuutus pitää olla… Haluaisin ajatella, että ehkä meidän käynti tarpeen vaatiessa yksityisellä säästää resursseja ja päivystyksen jonotusaikaa sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole mahdollisuutta vakuutukseen. Silti huono omatunto, että olen osa systeemiä, jonka en haluaisi olevan olemassa. Monia tuttuja on hoitajia ja lääkäreitä, ja pelottaa tosi paljon julkisen puolen tilanne, onkohan kohta lääkäreitäkään kuin yksityisellä… (Joo, aihe ahdistaa 😅)
 
Vakuutusmaksut + omavastuu ovat vuosittain niin suuret, että sillä summalla käy tarvittaessa yksityisellä lapsen kanssa monta kertaa. Kaikki vakavammat asiat hoidetaan Suomessa joka tapauksessa julkisella erikoissairaanhoidossa, joten en ole maksanut yhdestäkään lapsesta vakuutuksia. Tarve olisi ollut näin jälkikäteen olematon suhteessa vakuutusmaksuihin.

Ymmärrän toki mielenrauha ja jopa sen, että varakkaammat isovanhemmat maksaa nuorelle perheelle vakuutuksen, jolloin ei-ehkä-vielä-ihan-varoissaan oleva perhe voi käydä yksityisellä, vaikkei itsellä olisikaan siihen varaa.

Vakuutusalahan on bisnestä, eli keskimäärin se ei asiakkaalle kannata. Toki jotkut hyötyvät suurestikin.
 
Vakuutusmaksut + omavastuu ovat vuosittain niin suuret, että sillä summalla käy tarvittaessa yksityisellä lapsen kanssa monta kertaa. Kaikki vakavammat asiat hoidetaan Suomessa joka tapauksessa julkisella erikoissairaanhoidossa, joten en ole maksanut yhdestäkään lapsesta vakuutuksia. Tarve olisi ollut näin jälkikäteen olematon suhteessa vakuutusmaksuihin.

Ymmärrän toki mielenrauha ja jopa sen, että varakkaammat isovanhemmat maksaa nuorelle perheelle vakuutuksen, jolloin ei-ehkä-vielä-ihan-varoissaan oleva perhe voi käydä yksityisellä, vaikkei itsellä olisikaan siihen varaa.

Vakuutusalahan on bisnestä, eli keskimäärin se ei asiakkaalle kannata. Toki jotkut hyötyvät suurestikin.
Oon ihan täsmälleen samaa mieltä, mutta tässä asiassa tunne vie järkeä kuusnolla 😅 Ja sillähän ne vakuutusyhtiöt pelaakin, luo tunteen, että vakuuttamalla pidät rakkaasi turvassa.
 
Meillä myös lapsilla vakuutukset, vaikka todella samoja asioita punnitsin. Kumpikin ollut eläväistä sorttia ja jostain syystä kaikki korvatulehdukset ja luunmurtumat osuneet sunnuntaipäiviin. Autottomina on ollut ihan kiva, että lähiterveysaseman palvelujen ollessa saatavilla kuukauden varoitusajalla ja päivystyksen epäkäytännöllisten vaihtoyhteyksien takana, yksityisiä lääkäreitä ja yksityinen päivystys on olleet metroradan varrella.

Itsellä vakuutusta ja omine murheineni voin odottaa ja pendelöidä, mut pienten kipsipenttien kanssa tämä on ollut hyvä näin.
 
Otettiin esikoiselle tää raskausaikana otettava vakuutus. Ei olla vielä tarvittu, mutta varmaan otetaan varuilta tulevalle lapselle sama.

Ajattelen, että maksetaan vähän mielenrauhasta, vaikka ei lääkärille tulisikaan tarvetta. Huolettaa tosi paljon sote-palvelujen tulevaisuus ja saatavuus, niin kai se ”on pakko” vakuutus ottaa, kun rahaa kerta on. Samaan aikaan masentaa, että täällä valutaan pikkuhiljaa kohti jenkkilän mallia, että vakuutus pitää olla… Haluaisin ajatella, että ehkä meidän käynti tarpeen vaatiessa yksityisellä säästää resursseja ja päivystyksen jonotusaikaa sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole mahdollisuutta vakuutukseen. Silti huono omatunto, että olen osa systeemiä, jonka en haluaisi olevan olemassa. Monia tuttuja on hoitajia ja lääkäreitä, ja pelottaa tosi paljon julkisen puolen tilanne, onkohan kohta lääkäreitäkään kuin yksityisellä… (Joo, aihe ahdistaa 😅)
Vähän samoja ajatuksia täälläkin. Itellä ei oo kauheasti tarvinnu käyttää julkisia palveluja aikuisiällä, kun työterveys on yksityisellä. Jännittää että osaisinko edes toimia julkisella puolella, kun oon tottunut aina tuohon yksityiseen ja nopeaan hoitoon 😅 Itkevän vauvan kanssa päivystyksessä yömyöhään jonottaminen kuulostaa vähän ahdistavalta.. Tämä on kyllä varmaan vaan itseni luoma kauhukuva.
Kun itse olin lapsi/nuori, käytiin aika harvoin lääkärissä, äitini oli sairaanhoitaja ja vaivat hoidettiin enimmäkseen kotona 😅

Ehtiihän tässä vielä mietiskellä, kiva kuulla teidän mielipiteitä molemmin puolin! 👍
 
Takaisin
Top