Yleinen keskustelu

Lainaan suoraan Duodecimistä:
  • "Etiseen istukkaan liittyy huomattava verenvuotoriski, joka kasvaa raskauden edetessä, kun kohdunkaula lyhenee ja avautuu.
  • Ennenaikaisen synnytyksen riski on merkittävä."
Onneksi kaksi edellistä on mennyt yliajalle, ja ensimmäinenkin kaksi päivää yli lasketun, joten tuo ennenaikainen synnytyäminen ei ole minulle ominaista, mutta tässä tilanteessa ei tietysti voi koskaan tietää. Ja hätäsektioonhan se tulee todennäköisesti menemään välittömästi, jos synnytys käynnistyy.

Täytyy koittaa elää päivä kerrallaan raskauden kanssa, mutta samalla, kun iloitsen siitä, että raskaus on edennyt päivän pidemmälle, tuleva sektio on päivän lähempänä. 😭

Onneksi minulla on aika pian seuraava neuvola, täytyy siellä sitten keskustella tästä pelosta. Koen sektion kaikilla tavoilla luonnottomana, en halua, että vauva on lääkkeissä, en halua olla itse lääkkeissä, pelkään, että imetys ei onnistu, pelkään, etten pysty luomaan kiintymyssuhdetta vauvaan, jota en ole synnyttänyt. Sen lisäksi, että pelkään itse toimenpidettä ja kaikkea siihen liittyvää hysteerisesti.
Ihan aiheellisia pelkoja, toivottavasti tosiaan pääset keskutelemaan kunnolla asiasta. Ja aiemmin mainitsit että epiduraali ei ollut onnistunut, mutta varmasti lääkärit pystyvät löytämään sopivan keinon sektioon jos sinne päädytte.
Mulla tuli kiireellinen sektio ja vaikka uskon että mun kroppa ei ollut vielä täysin valmis synnytykseen (viikolla 35), niin siltikin saatiin myös imetys onnistumaan. Alkuun vaan tuli pumpattua paljon niin kyllä se maito lähti sieltä sitten tulemaan.
Ja vaikka et välttämättä heti saisi kiintymyssuhdetta vauvan kanssa, niin se varmasti ajan kanssa kasvaa. Onhan se yleistä ihan normaalistikin että se ottaa aikansa.
Toivottavasti saisit pian vähän helpotusta pelkoihin niin että pystyisit myös nauttimaan loppuraskaudesta ❤️

Lainaan suoraan Duodecimistä:
  • "Etiseen istukkaan liittyy huomattava verenvuotoriski, joka kasvaa raskauden edetessä, kun kohdunkaula lyhenee ja avautuu.
  • Ennenaikaisen synnytyksen riski on merkittävä."
Onneksi kaksi edellistä on mennyt yliajalle, ja ensimmäinenkin kaksi päivää yli lasketun, joten tuo ennenaikainen synnytyäminen ei ole minulle ominaista, mutta tässä tilanteessa ei tietysti voi koskaan tietää. Ja hätäsektioonhan se tulee todennäköisesti menemään välittömästi, jos synnytys käynnistyy.

Täytyy koittaa elää päivä kerrallaan raskauden kanssa, mutta samalla, kun iloitsen siitä, että raskaus on edennyt päivän pidemmälle, tuleva sektio on päivän lähempänä. 😭

Onneksi minulla on aika pian seuraava neuvola, täytyy siellä sitten keskustella tästä pelosta. Koen sektion kaikilla tavoilla luonnottomana, en halua, että vauva on lääkkeissä, en halua olla itse lääkkeissä, pelkään, että imetys ei onnistu, pelkään, etten pysty luomaan kiintymyssuhdetta vauvaan, jota en ole synnyttänyt. Sen lisäksi, että pelkään itse toimenpidettä ja kaikkea siihen liittyvää hysteerisesti.
Tilanne on kyllä varmasti pelottava :red-heart:. Paljon haleja ja voima-ajatuksia sinne.
Suosittelen myös, että pyydät neuvolasta apua pelkoon ja huoliin. Meillä ainakin pääsee paljon pienempienkin huolien takia ihan neuvolapsykologin kanssa juttelemaan.
Ja vaikka toimenpiteet ja tuleva tuntuu pelottavalta, kaikki ne lääkärit ja hoitajat on siellä juuri sen takia, että sulla ja vauvalla menisi kaikki mahdollisimman hyvin :red-heart:. Ei ihan sama asia, mutta meillä joutui esikoinen heti synnyttyään useammaksi päiväksi vauvojen tarkkailuosastolle, enkä siis päässyt samalla tavalla pesimään ihokontaktissa kuin alunperin toivoin. Imetys kuitenkin lähti sujumaan lopulta ihan hyvin, kunnon tissitakiainen tytöstä tulikin. Ja vaikka jouduin olemaan erossa enemmän vauvasta alkuun, se kiintymyssuhdekin syntyi ihan hyvin.

Onko joku liittynyt/aloittanut/kokeillut jo jotain äitiys pilatesta tai joogaa tai vastaavaa? Kokemuksia ja kommentteja? Paljon näkyy mainoksia tämmöisistä mutten oikein tiedä että mikä nyt olisi sitten hyvä. Itselleni töiden ja aikataulujen puolesta noi etä/nettikurssit on toimivampi kuin jossain paikan päällä tapahtuva…

Onko joku liittynyt/aloittanut/kokeillut jo jotain äitiys pilatesta tai joogaa tai vastaavaa? Kokemuksia ja kommentteja? Paljon näkyy mainoksia tämmöisistä mutten oikein tiedä että mikä nyt olisi sitten hyvä. Itselleni töiden ja aikataulujen puolesta noi etä/nettikurssit on toimivampi kuin jossain paikan päällä tapahtuva…
Mä oon tosi laiska liikkumaan, ja nyt en oo menny enää työmatkaakaan pyörällä, siitä sain kuitenki 10km päivässä liikuntaa. Otin ton Maikki Marjaniemen raskausvalmennuksen toiselle kolmannekselle ja se on ollu kait iha ok. Ainakin tälläselle joka ei käy salilla tai muutenkaan lenkkeile.. en kyllä aio ottaa sitä viimesen kolmanneksen valmennusta, ei se nii hyvä olli kuitenkaa 😅 Tommosta pilatesta/joogaa voisin kokeilla, kunhan sen saa just etänä ja viel e-passilla

Mulla on jo aiemmin hankittu FeelHobby. Siellä on ihan kivoja joogia, mutta niitä on raskausajalle tosi vähän. Toki siellä on sitten paljon kaikkea muuta, jos tykkää soveltaa ja säätää, mutta itse en ole ainakaan jaksanut,

Olen kahdessa edellisessä raskaudessa käynyt pilateksessa, ja se on kyllä vaikuttanut positiivisesti liikkuvuuteen raskausaikana. Olen kuin rautakanki, ja kun raskausajan jälkeen pilates on loppunut, olen huomannut olevani kankeampi kuin raskausaikana. 😅

Tähänkin raskauteen olin varannut pilateskurssilta paikan, mutta tuon istukkajutun takia peruin sen, varuiksi. Ei se tietysti ole mitään raskasta eikä sisällä äkkinäisiä liikkeitä, mutta en uskalla ottaa "turhia" riskejä, että alkaa vuotaa. Olen muutenkin jättänyt kaikki isoimmat hommat nyt pois, tietysti noita lapsia pitää kannella ja nostella, mutta kaikki raskaimmat lapio-/ja talikkohommat olen ulkoistanut miehelle. Vaikken nyt itse erikseen saanut ohjetta vältellä raskasta liikuntaa, mutta olen lukenut monen saaneen ohjeet, samoin löytyi ihan tutkittua tietoa, joten olen ottanut varmuuden vuoksi varman päälle.

Oletteko jo sopineet tai miettineet, että milloin jäätte äitiyslomalle? Onhan tässä vielä aikaa päätää onneksi!
Olin ajattellut, että jäisin vasta sitten kun on pakko, mutta nyt kun valittelin noita kipuja neuvolassa, terkka sanoi suoraan, että ehkä nyt ei ihan viime tippaan kannata olla. Mun työ on tavallaan helppoa, voin tehdä suurimman osan läppärillä vaikka sohvalla puoliksi pötkötelleb.

Oletteko jo sopineet tai miettineet, että milloin jäätte äitiyslomalle? Onhan tässä vielä aikaa päätää onneksi!
Olin ajattellut, että jäisin vasta sitten kun on pakko, mutta nyt kun valittelin noita kipuja neuvolassa, terkka sanoi suoraan, että ehkä nyt ei ihan viime tippaan kannata olla. Mun työ on tavallaan helppoa, voin tehdä suurimman osan läppärillä vaikka sohvalla puoliksi pötkötelleb.
Mulla on ollut kahessa ekassa raskaudessa fyysisesti rasittava työ ja varmaan viimeinen kk molemmissa odotin, josko homma leviää ja jäisinkin saikulle. Mut yllättäen kestin loppuun asti, hmm.. olikohan se silloin sit 3 vkoa ennen laskettua aikaa. Nyt tosi kevyttä, joten taas suunnittelen jöäväni pois mahdollisimman myöhään. Mutta mulla myös molemmat syntyneet viikon jälkijunassa, sikäli helppo suunnitella vapaiden painottamista vasta jälkeen synnytyksen.

Takaisin