Yleinen keskustelu

Mikä sinun ikä siis on? mie täytän marraskuussa 40v, niskaturvotus oli 2,3 ja seuloissa kuiten kaikki hyvin eikä mikään hälyttänyt. Myös ultrassa kaikki hyvin 🙏💖
40 myös, lisää mittariin vasta ensi vuonna lasketun ajan jälkeen! Kiitos! Uskon, että oma fiilis ois erilainen, jos ultraaja ois ollut hmm... sydämellisempi? Aiemmista ultrista tässä ja aiemmissa raskauksissa vain hyviä ja rohkaisevia kokemuksia.
 
40 myös, lisää mittariin vasta ensi vuonna lasketun ajan jälkeen! Kiitos! Uskon, että oma fiilis ois erilainen, jos ultraaja ois ollut hmm... sydämellisempi? Aiemmista ultrista tässä ja aiemmissa raskauksissa vain hyviä ja rohkaisevia kokemuksia.
no se kyllä varmasti olisi ihan suotavaa että tuossa tilanteessa oltaisiin huomioonottavia ja hienotunteisia 🙄🙏
 
Soittivat jo, meen ma neuvontaan, jossa saa valita verikokeen tai lapsivesipunktion. Riskiluku tais olla 1:81.
okei! Mie varasin itselle yksityisen kautta niptin, koska julkisella en sitä saanut. Ihan oman mielenrauhan vuoksi. 🙏 riskiluku taisi olla 1:510.
 
okei! Mie varasin itselle yksityisen kautta niptin, koska julkisella en sitä saanut. Ihan oman mielenrauhan vuoksi. 🙏 riskiluku taisi olla 1:510.
Mistä nipt varasit? Tiedätkö mitä se yhteensä tulee maksamaan?
Mulla varmaan sama edessä. Mikäli en muuta pikavauhtia Poriin sukulaisille muutamaksi viikoksi. 😶‍🌫️
Mulla ed.raskaudessa sama tausta + ikää 2v vähemmän ja yhtä tervettä lasta + yhtä km vähemmän, jolloin nipt- pääsin samantien.
Vertasin nyt noita NT- ultra ja verikoe tuloksia keskenään ja en ymmärrä miksi sitä kutsua ei tullut. Tosin viimeksi olin eri sairaanhoitopiirissä, jonka epäilen nyt olevan se suurin syy miten niitä siellä tietoja koneelle riskilukuja laskettavaksi syötetään. Viimeksi mun tietoja koneelle syötti lääkäri ja nyt kätilö...ja onhan nyt myös nuo HUS:in säästötarpeet.
 
Mistä nipt varasit? Tiedätkö mitä se yhteensä tulee maksamaan?
Mulla varmaan sama edessä. Mikäli en muuta pikavauhtia Poriin sukulaisille muutamaksi viikoksi. 😶‍🌫️
Mulla ed.raskaudessa sama tausta + ikää 2v vähemmän ja yhtä tervettä lasta + yhtä km vähemmän, jolloin nipt- pääsin samantien.
Vertasin nyt noita NT- ultra ja verikoe tuloksia keskenään ja en ymmärrä miksi sitä kutsua ei tullut. Tosin viimeksi olin eri sairaanhoitopiirissä, jonka epäilen nyt olevan se suurin syy miten niitä siellä tietoja koneelle riskilukuja laskettavaksi syötetään. Viimeksi mun tietoja koneelle syötti lääkäri ja nyt kätilö...ja onhan nyt myös nuo HUS:in säästötarpeet.
Mie varasin synlabille. Otin sen laajemman testin ja se makso 580€. Toki yksityiseltä gyneltä piti lähete pyytää että siitäkin oma lasku ehkä 100€. Että kyllä sille hintaa tulee. Onneksi osan pysty maksamaan epassilla.
 
Täälläpä saattaisi yksi maaliskuinen olla tulossa. Menkoista laskettuna LA olis maaliskuun vika päivä, mut kierto on niin pitkä että puhelimessa terkka sanoi, että voi olla myöhemminkin. Nyt 8+6 menossa ja kuten ekassa raskaudessa, olen käytännössä oireeton ollut koko ajan. Aamukahvia ei tee mieli ja välillä on kevyen huonoa ja väsynyttä oloa, mutta muuten kaikki mainiosti. Ensi viikolla on eka neuvola, mutta kylläpä saa taas ekaa ultraa odotella!
 
Tervetuloa @Puar . Oi onnellista jos oot oireeton. Itellä neljäs kerta voimakasta pahoinvointia, ei kuitenkaan ehkä hyperemeesiksi laskettavaa, kun loppunut suunnilleen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Nyt on ollu suuri helpotus tuo uusi lääke Xonvea, jota ei aiemmin ole ollut.
 
Tänään on se päivä, kun puin aamulla tavalliset, siistimmät leggingsit - ja tuntia myöhemmin vaihdoin ne löysiin jumppahousuihin. Pillifarkkuihin en oo toki muutamaan viikkoon yrittänytkään. Ekassa raskaudessa kohtu alkoi ahdistua normipökissä vasta monta viikkoa myöhemmin, tokassa jo varmaan rv 10. Nyt rv 13+3.

Joko muita innostaa / ahistaa vaatekaappi ja sen mahdolliset muutokset?
 
Tänään on se päivä, kun puin aamulla tavalliset, siistimmät leggingsit - ja tuntia myöhemmin vaihdoin ne löysiin jumppahousuihin. Pillifarkkuihin en oo toki muutamaan viikkoon yrittänytkään. Ekassa raskaudessa kohtu alkoi ahdistua normipökissä vasta monta viikkoa myöhemmin, tokassa jo varmaan rv 10. Nyt rv 13+3.

Joko muita innostaa / ahistaa vaatekaappi ja sen mahdolliset muutokset?
Minä en oo tällä hetkellä yhtään sinut mahani kanssa. Olen toki tässä ekan raskauden ja pikkulapsiarjen lomassa tukevoitunut (ja kaikki ylimääräinen kerääntyy keskivartaloon), mutta on tässä varmaan jotain ylävatsaturvotustakin jo. Näytän tosi tukevasti raskaana olevalta vaikka 10. viikko menossa. Ekassa raskaudessa aloin käyttää äitiyshousuja muistaakseni vk 18-19 tienoilla, sitä ennen meni pari viikkoa niin et ponnari piti farkkuja kiinni 😅
 
5 päivää nt-ultraan on, laskin aivan itse äsken, kun ei enää juuri mikään ällötä.

Viikot v-ultran mukaan 11+4, Preglifen 11+3 ja menkkojen 11+2.

Ristiriitaiset tunnelmat, kun olen seesteisin mielin valmistautunut nyt tasan 8 viikkoa siihen, että tässä voi käydä miten vain. Epätietoisuus silti jännittää ja se, mitä tapahtuu, jos onkin mennyt kesken tai tulee jotakin muita erikoisia asioita ilmi. Pahoinvointi on lievittynyt jo usemman viikon ajan, finneily helpottuu, verenpaine vaikuttaisi jonkin verran normaalimmalta. Ruoat ei pääosin ällötä, mielihalut vaimenneet. Rinnat on yhä turpeat ja arat ja maha levähtänyt samanlaiseksi, kuin aiemmissa raskauksissa vasta monia, monia viikkoja myöhemmin. Väsymystä on, mutta sen kanssa jo pärjää.

Kauttaaltaan olo on ei ole kuin raskaana, vaan lähinnä tunnen olevani laiska, nälkäinen ja turvonnut. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että oireet lievenneet jo varhain?
Laiska, nälkäinen ja turvonnut osui ja upposi 🥲

Itsellä ei esimerkiksi pahoinvointia ole ollut. Kerran annoin ylen koronan kourissa, mutta sekin taisi johtua jatkuvasta yskimisestä.

Uniongelmat vaivanneet noin kuukauden. Esim. viime yönä valveilla noin 1.00-5.00. Helpottaako tää missään vaiheessa 😓 Nyt 12+3. Kylmiä suihkuja oon taas alkanut ottaa iltaisin, kuten monena vuonna talvea vasten. En voi sanoa suoraa että auttaisi mutta tuskin pahentaakaan unta. Oon miettinyt, kannattaisiko kylmä suihku juuri ennen nukkumaanmenoa, kun nyt suihkuttelu tapahtuu ~2h ennen. Siinä on vaan tuo viitsimispuoli että menetkö mieluummin kylmään suihkuun vai peiton alle ⚖️🤭
 
Moi, lokakuisista 24 terkkuja. Jos joku tarttee miniasa lääkkeitä, ni mulla olis noin 80 tablettia. Ostin himaan ja mökille omat paketit ja lopetan ens ti lääkityksen, ni sais kellä tarvetta. Espoo / postit sun piikkiin. Laita yv jos tarvetta. Onnea odotukseen!
 
En oikein tiennyt missä tätä kysyisin, niin laitetaan tänne yleiseen 😅 Tietääkö joku, miksi Beroccaa ei saisi käyttää raskauden aikana? Berocca-valmisteissa näin lukee. Onko joku silti käyttänyt? Ihan kuin olisin jostain lukenut, että jotkut ovat käyttäneet Beroccaa ja saaneet siitä apua pahoinvointiin ja väsymykseen. Tekisi mieli testata olisko tuosta itselle näihin oireisiin apua, kun aikalailla kaikki muu on kokeiltu 🥲
 
En oikein tiennyt missä tätä kysyisin, niin laitetaan tänne yleiseen 😅 Tietääkö joku, miksi Beroccaa ei saisi käyttää raskauden aikana? Berocca-valmisteissa näin lukee. Onko joku silti käyttänyt? Ihan kuin olisin jostain lukenut, että jotkut ovat käyttäneet Beroccaa ja saaneet siitä apua pahoinvointiin ja väsymykseen. Tekisi mieli testata olisko tuosta itselle näihin oireisiin apua, kun aikalailla kaikki muu on kokeiltu 🥲
Useinhan näissä on kyse siitä, että asiasta ei ole tarpeeksi tutkimusta, jotta voitaisiin sanoa sen olevan turvallista 😊
 
En oikein tiennyt missä tätä kysyisin, niin laitetaan tänne yleiseen 😅 Tietääkö joku, miksi Beroccaa ei saisi käyttää raskauden aikana? Berocca-valmisteissa näin lukee. Onko joku silti käyttänyt? Ihan kuin olisin jostain lukenut, että jotkut ovat käyttäneet Beroccaa ja saaneet siitä apua pahoinvointiin ja väsymykseen. Tekisi mieli testata olisko tuosta itselle näihin oireisiin apua, kun aikalailla kaikki muu on kokeiltu 🥲
Xonvea reseptillä? Mulle on auttanut.

Tällä viikolla nt uä:ssä kaikki hyvin. NT 1,5. Nyt yllättäen sitten siirtyi LA melkein viikolla aiemmaksi, kun vastasi 12+0 sijaan 12+6. Itse haluaisin kertoa jo lähipiirille, koska vatsa näkyy jo ja sukujuhlatkin vkl tulossa, mutta mies jahkaa. Lapsetkaan ei vielä tiedä.
 
Ensi viikkoon saa vielä odotella nt-ultraa!

Ostettiin viikonloppuna kotidoppler ajatuksella, että ei pidä pelästyä tai tehdä mitään tulkintoja, jos ei sykkeitä vielä itse löydä. Eikä aina oo löytynytkään, mutta onhan se ollu ihanaa sitten kun on kuullut. 😍
 
@Severiina Minähän tällä viikolla sitten anelinkin itselleni pahoinvointilääkkeen ja nyt mennyt kolmena iltana Bonjesta. Mulle siis sanottiin ekassa neuvolassa että mulla ei lääkkeen saannin kriteerit täyty kun oksentelen vaan satunnaisesti, niin oon ollut siinä uskossa että ei mulle mitään phv-lääkettä määrätä.

Olo on kyllä ollut vähän parempi, mutta toisaalta tuo lääke aiheuttaa semmoista väsymystä ja pöhnää, että ei sitten sen puoleen oikein jaksa tehdä mitään 😅 Ja siis onhan tuo lääke nyt ihan hemmetin kallis, että ei tuota ihan viikkotolkulla oo varaa syödä. Xonvea taitaa olla ihan yhtä arvokasta? Riippuu tietenkin millä annoksella sitä syö, jos pienempikin annos riittää niin sittenhän se tulis vähän halvemmaksi 🤔
 
  • Tykkään
Reaktiot: AMH
@Severiina Minähän tällä viikolla sitten anelinkin itselleni pahoinvointilääkkeen ja nyt mennyt kolmena iltana Bonjesta. Mulle siis sanottiin ekassa neuvolassa että mulla ei lääkkeen saannin kriteerit täyty kun oksentelen vaan satunnaisesti, niin oon ollut siinä uskossa että ei mulle mitään phv-lääkettä määrätä.

Olo on kyllä ollut vähän parempi, mutta toisaalta tuo lääke aiheuttaa semmoista väsymystä ja pöhnää, että ei sitten sen puoleen oikein jaksa tehdä mitään 😅 Ja siis onhan tuo lääke nyt ihan hemmetin kallis, että ei tuota ihan viikkotolkulla oo varaa syödä. Xonvea taitaa olla ihan yhtä arvokasta? Riippuu tietenkin millä annoksella sitä syö, jos pienempikin annos riittää niin sittenhän se tulis vähän halvemmaksi 🤔
Onhan nuo ihan törkeän hintaisia. 20tbl ~32€, 40tbl ~50€. Mulla meni pahimmalla viikolla 3tbl/päivä mut pääosin pärjäsin 2:lla. Viimeiset pari viikkoa pudotin yhteen tablettiin ja eilen jäi eka kerta ottamatta. Jospa tästä nyt pian pääsisi "irti". Mä oksentelin pitkin päivää ennen lääkettä ja lääkkeen aloituksen jälkeen ihan yksittäisiä kertoja. Pahoinvoinnin tunnetta on ollut lääkkeen läpi välillä voimakkaastikin. Ja se pöhnä ja väsymys oli kyllä isommalla annoksella tosi ärsyttävää.
 
Onhan nuo ihan törkeän hintaisia. 20tbl ~32€, 40tbl ~50€. Mulla meni pahimmalla viikolla 3tbl/päivä mut pääosin pärjäsin 2:lla. Viimeiset pari viikkoa pudotin yhteen tablettiin ja eilen jäi eka kerta ottamatta. Jospa tästä nyt pian pääsisi "irti". Mä oksentelin pitkin päivää ennen lääkettä ja lääkkeen aloituksen jälkeen ihan yksittäisiä kertoja. Pahoinvoinnin tunnetta on ollut lääkkeen läpi välillä voimakkaastikin. Ja se pöhnä ja väsymys oli kyllä isommalla annoksella tosi ärsyttävää.
Jep, tuo Bonjesta on 10tbl pakkaus myös ~32€. Pitoisuudet vissiin puolet isommat kuin Xonveassa mutta annostus pienempi, itse oon pärjännyt sillä 1tbl iltaisin. En oo uskaltanut kokeilla olla ilman, ajattelin vielä ainakin toiset 10 päivää syödä tuota mut sitten varmaan pakko kokeilla josko sitä pärjäisi jo ilman 😬 Mulla on nyt viikot 13+3. Väsymys on kyllä aivan kamalaa, en tiedä olisko ilman lääkettäkin, ainakin aiemmin oli. Mitkä viikot sulla on nyt menossa?
 
Jep, tuo Bonjesta on 10tbl pakkaus myös ~32€. Pitoisuudet vissiin puolet isommat kuin Xonveassa mutta annostus pienempi, itse oon pärjännyt sillä 1tbl iltaisin. En oo uskaltanut kokeilla olla ilman, ajattelin vielä ainakin toiset 10 päivää syödä tuota mut sitten varmaan pakko kokeilla josko sitä pärjäisi jo ilman 😬 Mulla on nyt viikot 13+3. Väsymys on kyllä aivan kamalaa, en tiedä olisko ilman lääkettäkin, ainakin aiemmin oli. Mitkä viikot sulla on nyt menossa?
13+6 korjatun mukaan. Kokeilin eilen jättää pois kun oli illan hyvä olo. Kostautui tänään kun meinasin yökiä koko aamupäivän ajan joten otin 1tbl ja nukahdin sitten taaperoa nukuttaessa. Että väitän kyllä tuon ainakin päivällä otettuna väsyttävän ronskisti. Muuten en oo nyt päiväunia tarvinnut.
 
Takaisin
Top