Yleinen keskustelu

Yhh. Tuntuuko muista, että oma elämä on jotenkin täysin holdissa tällä hetkellä? Mua jo tosi paljon kyllästyttää kun kaikki päivät on vaan lähinnä selviämistä eikä mitään normaaleja asioita pysty tekemään etovan olon, mahakipujen ja hirveän väsymyksen vuoksi 😅 Tää on vaan tällaista odottelua, että oireet alkaisi helpottaa ja pystyisi taas tekemään ja keskittymään vähän muihinkin asioihin elämässä, nyt kaikki ajatuksetkin pyörii vaan tän raskauden ja oman olon ympärillä 🙈 Plus tietenkin ekan neuvolakäynnin odottelu, ekan ultran odottelu, kaikkien testien odottelu..
Juu, holdissa ollaan 🙋 Ihan vaan nää pelkät henkiset oireet jo tekee sen, että ei jaksaisi oikein mitään ylimääräistä. Välillä väsymys iskee super rankasti ja on pakko ajaa mies ja muksu pihalle illasta, että pääsee nukkumaan päiväunet 😴 Pinnakin on super kireellä usein!

Muistelen tässä et olikos sulla ongelmia vatsan kanssa? Ootko saanut pahoinvointiin mitään lääkettä? Entä olisiko närästyslääkkeestä apua oloon?
 
@Sesia Se on varmasti vielä tuplasti rankempaa, kun on jo ennestään pieni lapsi/lapsia!

Joo vatsan kanssa on ollut koko ajan enempi vähempi ongelmaa. Närästystä on ollut muutamia kertoja siten et oon itse sen havainnut, mutta ei mulla oo muuta lääkettä siihen kuin rennie ja se maku jo itsessään oksettaa niin paljon etten meinaa pystyä syömään sitä 🤢 Kokeilin magnesiamaitoa, josta pitäisi olla apua närästykseen, ummetukseen ja ilmavaivoihin. Sain siitä sellaiset vatsanväänteet ja vesiripulin että se kokeilu jäi siihen.

En oo ollut sen enempää yhteydessä neuvolaan tai lääkäriin tuosta pahoinvoinnista, kun oon ajatellut ettei mulle varmaan kuitenkaan mitään lääkettä myönnetä kun en oo oksennellut, mulla on ollut vaan se lamaannuttava ympärivuorokautinen pahoinvointi. Paitsi nyt sitten parina edellisenä iltana oon yhtäkkiä alkanut oksentamaan, tälleen viikoilla 9+4. Tuo tuntuu tosi oudolta, että miten oksentelu alkoi vasta nyt vaikka oon jo viikkotolkulla voinut pahoin 😵

Huomenna on eka neuvolakäynti, joten siellä varmasti tulee näistä sitten keskusteltua. Mutta voisiko tuosta pahoinvointilääkkeestä olla apua, vaikka en välttämättä oksennakaan kuin sen kerran päivässä?
 
Yhh. Tuntuuko muista, että oma elämä on jotenkin täysin holdissa tällä hetkellä? Mua jo tosi paljon kyllästyttää kun kaikki päivät on vaan lähinnä selviämistä eikä mitään normaaleja asioita pysty tekemään etovan olon, mahakipujen ja hirveän väsymyksen vuoksi 😅 Tää on vaan tällaista odottelua, että oireet alkaisi helpottaa ja pystyisi taas tekemään ja keskittymään vähän muihinkin asioihin elämässä, nyt kaikki ajatuksetkin pyörii vaan tän raskauden ja oman olon ympärillä 🙈 Plus tietenkin ekan neuvolakäynnin odottelu, ekan ultran odottelu, kaikkien testien odottelu..
Mietin ihan samaa vielä puoltoista viikkoa sitten - ja oikeestaan myös koko edellisten raskauksien ja ekan vauvavuoden ajan. Ja ehkä tokankin vauvavuoden, koska oli karsein korona-aika eikä kukaan edes tavannut uutta perheenjäsentä eikä päästy ees kauppaan 😂

Mulla on aina ollut aika suuri tarve itsenäisten ratkaisujen tekemiseen, mikä on ollut ristiriidassa sen kanssa, että esim. tunnen tarvetta asettaa lapset itseni edelle. Sit vaan aina odotat, että jaaha, jokohan tässä voisi tehdä asioita hetken omin ehdoinkin. Onneksi tässä on opittu hiukan joustavuutta monin tavoin.

Meni täysin offtopiciksi, pahoinvointi on täyttä ankeilua ja ihan oma juttunsa laskea minuutteja niihin viikkoihin, kun ehkä helpottaa ja jos keksit selviytymiskeinon, se on toisessa hetkessä tehoton. Mulla akupisterannekkeet on auttaneet hiukan (tosin välillä runnoin niillä ranteet mustelmille) ja oon kyllä erittäin kiitollinen, että oksentelut on jääneet migreenikohtauksien yhteyteen. Voimia kaikille vähemmän onnekkaille!
 
@Marbella Kyllä mä kokeilisin sinuna pahoinvointilääkettä ja/tai närästys lääkettä! Mulla on itselläni käytössä nyt pahoinvointiin metoklopramidi ja närästyksen omepratsoli, molempiin kirjoitti reseptit neuvolalääkäri. Riitti kun sanoin, että pahoinvointi ja närästys haittaa normaalia elämää ja oksennan n. joka toinen päivä. Musta noi on vienyt pahimman terän pois huonovointisuudesta ja närästyksestä. Väsymys kylläkin pahentaa oireita välillä, mutta kyllä noi on olleet kokeilun arvoisia kun muistaa ottaa säännöllisesti. Älä oo liian urhea oireiden kanssa kerran turvallisia apuja on nykyään matalalla kynnyksellä saatavilla ❤️ Raskaana oleminen on, no ihan riittävän raskasta muutenkin.
 
@Marbella Kyllä mä kokeilisin sinuna pahoinvointilääkettä ja/tai närästys lääkettä! Mulla on itselläni käytössä nyt pahoinvointiin metoklopramidi ja närästyksen omepratsoli, molempiin kirjoitti reseptit neuvolalääkäri. Riitti kun sanoin, että pahoinvointi ja närästys haittaa normaalia elämää ja oksennan n. joka toinen päivä. Musta noi on vienyt pahimman terän pois huonovointisuudesta ja närästyksestä. Väsymys kylläkin pahentaa oireita välillä, mutta kyllä noi on olleet kokeilun arvoisia kun muistaa ottaa säännöllisesti. Älä oo liian urhea oireiden kanssa kerran turvallisia apuja on nykyään matalalla kynnyksellä saatavilla ❤️ Raskaana oleminen on, no ihan riittävän raskasta muutenkin.
Joo täytyypä huomenna siellä neuvolassa jutskata noista lääkkeistä! Mua vaan jotenki pelottaa aina kaikkien uusien lääkkeiden kokeileminen, kun tuntuu että saan vaan aina kaikki haittavaikutukset mut en mitään hyötyä 😅 Et mun tuurilla mulla menee vaan huonommaksi olo noista 🥲 Onko tuo närästyslääke semmonen että sitä pitää ottaa säännöllisesti, vai vasta kun tuntuu että alkaa närästää?
 
@Marbella Ymmärrän! Omepratsoli otetaan kerran päivässä 30min-1 h ennen ruokailua ja sitä ennen pitäisi olla 2 h vähintään syömättä. Eli joko aamulla heräämisen jälkeen ja odottaa hetki ennen aamupalaa tai sit ennen nukkumaan menoa tyhjään vatsaan. Mulla on ollut välillä haasteita ton aikatauluttamisen kanssa kun ruokaa pitää saada oloon per heti, mut joskus oon tehnyt niin että yöllä herätessäni vessaan nappaan samalla lääkkeen. En tiedä, olisiko muitakin vaihtoehtoja olemassa. Kannattaa varmasti kysäistä vaihtoehtoja!
 
5 päivää nt-ultraan on, laskin aivan itse äsken, kun ei enää juuri mikään ällötä.

Viikot v-ultran mukaan 11+4, Preglifen 11+3 ja menkkojen 11+2.

Ristiriitaiset tunnelmat, kun olen seesteisin mielin valmistautunut nyt tasan 8 viikkoa siihen, että tässä voi käydä miten vain. Epätietoisuus silti jännittää ja se, mitä tapahtuu, jos onkin mennyt kesken tai tulee jotakin muita erikoisia asioita ilmi. Pahoinvointi on lievittynyt jo usemman viikon ajan, finneily helpottuu, verenpaine vaikuttaisi jonkin verran normaalimmalta. Ruoat ei pääosin ällötä, mielihalut vaimenneet. Rinnat on yhä turpeat ja arat ja maha levähtänyt samanlaiseksi, kuin aiemmissa raskauksissa vasta monia, monia viikkoja myöhemmin. Väsymystä on, mutta sen kanssa jo pärjää.

Kauttaaltaan olo on ei ole kuin raskaana, vaan lähinnä tunnen olevani laiska, nälkäinen ja turvonnut. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että oireet lievenneet jo varhain?
 
Pahoinvointi vähän lievempää kuin aiemmin, mutta lääkitys on yhä päällä. Turvonnut ja väsähtänyt olo on kyllä ollut koko ajan. Välillä yksittäisiä paremman olon päiviä. 4pv ekaan neuvolaan. NT uä vielä parin viikon päässä jos nyt edes sinne sitä saa kun NLA meni näin pitkälle.
 
Mulla alkoi tänään lomien jälkeen työt. Vähän jännitti, miten aamu menee, kun ihan hammaspesusta alkaen kaikki oksettaa.

No, täällä mä nyt oon ja ekaa kertaa 2kk mun tekee mieli teetä! Tää on jotenkin niin outoa, kun viimeksi ollut täällä, niin kaikki ällötti ja meinasin nukahtaa pystyyn. Nyt paljon (ei nyt normaali, mutta normaalimpi, kun lomalla) virkeämpi olo ja jaksaa! Jee 😍 toivottavasti ei olo heti romahda, kun tästä hypetin 😂
 
Täällä nt-ultrassa käyty ja siellä näytti kaikki olevan normaalisti 💖 niskaturvoke oli jotain 1,9-2,3 että tiedä sitten, että onko se liikaa 🙄 ultraajan mukaan kaikki alle 3mm on normaalia. Vähän nyt kyllä tuo alkoi mietityttämään.. Viikkoja oviksen mukaan tänään 12+0 mutta ultran mittojen mukaan 12+6. Laskettuaika on siis 27.2.2025. Pitäs kai siirtyä tuonne helmikuisiin..
 
Täällä kanssa käyty NT-ultrassa, ja kaikki näytti tähän saakka olevan oikein hyvin 🥰

@Rimpukka meidänkin laskettu aika siirtyi, ja sen mukaan mekin oltais helmikuisten puolella (28.2)… eli en nyt sit tiedä että kumpaan lasketun ajan ryhmään kuulua… ehkä molempiin 😀🤔
 
Kyllä oireet vetelee älytöntä vuoristorataa. Eilen oli tyylillä elämä on ihanaa -päivä ja tänään sitten aamu vaihteeksi alkoi sillä, että pääse oksentelultaan mihinkään. Kiva yrittää katsoa kelloa siinä samalla, että kauanko on ”aikaa” vielä oksennella, ettei myöhästyis töistä 🤣
Tietenkään sille ei mitään mahda, mutta ei myöhästyminen mukavaa ole.

Nyt töissä ja aika epävarma olo, että jatkanko kohta samaa. Yh, tää on niin kamalaa 😫
 
mie tässä mietin että pitäisikö minun nyt elää sen ultran mukaisesti eli että nyt olisi 13+0 vai menenkö sen oviksen mukaan eli se ois 12+1 tänään 🤔🤔 kuiten kiva tietää aina millon esim raskausviikko täynnä ja milloin alkaa uusi.
 
mie tässä mietin että pitäisikö minun nyt elää sen ultran mukaisesti eli että nyt olisi 13+0 vai menenkö sen oviksen mukaan eli se ois 12+1 tänään 🤔🤔 kuiten kiva tietää aina millon esim raskausviikko täynnä ja milloin alkaa uusi.
Nää on hankalia ku itelläki ollu aiemmissa ~+5pv vastaava sikiö verrattuna viralliseen menkoista laskettuun, mutta uskon että se johtuu siitä on mulla on lyhyt kierto. Ikinä ei oo kuitenkaan LA muutettu uän mukaiseksi
 
mie tässä mietin että pitäisikö minun nyt elää sen ultran mukaisesti eli että nyt olisi 13+0 vai menenkö sen oviksen mukaan eli se ois 12+1 tänään 🤔🤔 kuiten kiva tietää aina millon esim raskausviikko täynnä ja milloin alkaa uusi.
Mä ehkä menisin tuon ultran mukaan. 🤔 Aika tarkasti ne sieltä näkee koot ym, jonka perusteella LA tulee.
 
Tänään käyty nt-ultrassa ja kaikki näytti normaalilta. Vastasi viikkojaan ja liikkui paljon. 🥹 Jännitin kyllä koko aamun ihan hirveästi ja olin mielessäni varautunut kaikkeen, kun mulla on ollut niin lieväoireinen alkuraskaus. Nyt saa alkaa miettimään koska kerrotaan lähipiirille☺️
 
No niin. Kyllähän siellä joku köllöttelee ja touhuaa. ❤️ Ultralla piti käydä katsomassa, kun dopplerilla ei the löytänyt ääniä. Näkyi syke ja siellä heilutteli raajoja ja jumppasi. 10+ nyt. 2vk päähän varasin sitten NT uä:n.
 
Np-ultra lusittu. LA aikaistui neljällä päivällä, tänään siis jo 12+4. N.turvotus oli 2,4, eli mun ikäisellä seulat paukkuu melko varmasti. Tuliko mielenrauhaa?

Noh. Siellä oli ihminen, sydän sykkien, jalat ristissä ja jatkuvasti kääntymässä selin. Ultraajan lakoninen ilmaisu tuntui jotenkin lannistavalta, vaikka lopuksi (ehkä mun fiilikset tunnistettuaan) totesi, että kaikki on kyllä aivan hyvin, vaikka varmaan mun iän ja niskaturvotuksen vuoksi tää luokitellaan pian riskiraskaudeksi.

Mutta odotellaan ja katsellaan!
 
Np-ultra lusittu. LA aikaistui neljällä päivällä, tänään siis jo 12+4. N.turvotus oli 2,4, eli mun ikäisellä seulat paukkuu melko varmasti. Tuliko mielenrauhaa?

Noh. Siellä oli ihminen, sydän sykkien, jalat ristissä ja jatkuvasti kääntymässä selin. Ultraajan lakoninen ilmaisu tuntui jotenkin lannistavalta, vaikka lopuksi (ehkä mun fiilikset tunnistettuaan) totesi, että kaikki on kyllä aivan hyvin, vaikka varmaan mun iän ja niskaturvotuksen vuoksi tää luokitellaan pian riskiraskaudeksi.

Mutta odotellaan ja katsellaan!
Mikä sinun ikä siis on? mie täytän marraskuussa 40v, niskaturvotus oli 2,3 ja seuloissa kuiten kaikki hyvin eikä mikään hälyttänyt. Myös ultrassa kaikki hyvin 🙏💖
 
Takaisin
Top