Yleinen keskustelu

Täältä oman navan avautuminen; mulla meinaa ihan mennä hermo kun puoliso tykkää suunnitella ja selvittää asiat aina etukäteen tyyliin exceleihin ja minuutilleen - ja nyt jo pitäisi laskea ja suunnitella miten jaetaan vanhempainvapaat ja milloin menen takaisin töihin äitiyslomalta, ja mitä töitä ja millaisia vuoroja sopii tehdä jne. Argh! Tuntuu että eikö niitä voida funtsia sitten kun ollaan siellä, tai että olisi ensin nyt aikaa prosessoida vaan tätä kaikkea etukäteen tapahtuvaa ja itse synnytystä, miten imetys ja yöt/nukkumiset onnistuu ja onko sitä ihan zombina vaan sitten? Ja miten oma keho palautuu, että missä vaiheessa kokee olevansa taas työkykyinen, ilman että sitä täytyisi tietää jo nyt kun tässä koko limbossa ollaan ekaa kertaa.... Tästä sain vähän itku-potku-raivarit eilen mutta ehkä tänään alkaa tunne rauhoittua. Muilla tällaista?
 
Täältä oman navan avautuminen; mulla meinaa ihan mennä hermo kun puoliso tykkää suunnitella ja selvittää asiat aina etukäteen tyyliin exceleihin ja minuutilleen - ja nyt jo pitäisi laskea ja suunnitella miten jaetaan vanhempainvapaat ja milloin menen takaisin töihin äitiyslomalta, ja mitä töitä ja millaisia vuoroja sopii tehdä jne. Argh! Tuntuu että eikö niitä voida funtsia sitten kun ollaan siellä, tai että olisi ensin nyt aikaa prosessoida vaan tätä kaikkea etukäteen tapahtuvaa ja itse synnytystä, miten imetys ja yöt/nukkumiset onnistuu ja onko sitä ihan zombina vaan sitten? Ja miten oma keho palautuu, että missä vaiheessa kokee olevansa taas työkykyinen, ilman että sitä täytyisi tietää jo nyt kun tässä koko limbossa ollaan ekaa kertaa.... Tästä sain vähän itku-potku-raivarit eilen mutta ehkä tänään alkaa tunne rauhoittua. Muilla tällaista?
No huh, en yhtään ihmettele, että sait itkupotkuraivarit, oisin varmasti itekin saanut. 😳 Tsemppiä vaan ja yritä vaan rauhoituttua kertoa hälle omista fiiliksistä, niin ehkä hän ymmärtää sinunkin puolen asiasta ja saat asiaa pohtia rauhassa eikä niin, että pitäisi kaikki tietää nyt heti. Kerrot, että sun kroppa ja mieli on nyt semmoisessa myllerryksessä, että ei ehkä nyt heti oo aika miettiä noita tmv. ♥️
Meillä tosiaan mies irtisanoi itsensä vastuusta tän raskauden kohdalla, kun ei halua kuulemma enempi lapsia ja muuttaa omaan asuntoon, niin saan itse päättää kaikki asiat eikä tarvi miettiä muiden mielipiteitä onneksi. 👏
 
Täältä oman navan avautuminen; mulla meinaa ihan mennä hermo kun puoliso tykkää suunnitella ja selvittää asiat aina etukäteen tyyliin exceleihin ja minuutilleen - ja nyt jo pitäisi laskea ja suunnitella miten jaetaan vanhempainvapaat ja milloin menen takaisin töihin äitiyslomalta, ja mitä töitä ja millaisia vuoroja sopii tehdä jne. Argh! Tuntuu että eikö niitä voida funtsia sitten kun ollaan siellä, tai että olisi ensin nyt aikaa prosessoida vaan tätä kaikkea etukäteen tapahtuvaa ja itse synnytystä, miten imetys ja yöt/nukkumiset onnistuu ja onko sitä ihan zombina vaan sitten? Ja miten oma keho palautuu, että missä vaiheessa kokee olevansa taas työkykyinen, ilman että sitä täytyisi tietää jo nyt kun tässä koko limbossa ollaan ekaa kertaa.... Tästä sain vähän itku-potku-raivarit eilen mutta ehkä tänään alkaa tunne rauhoittua. Muilla tällaista?
Täällä tosi samanlaista! Mies on muutenkin tosi suunnitelmallinen ja tarvitsee kontrollin käsitelläkseen uusia tilanteita, missä ite oon enemmän fiilispohjalta toimivaa sorttia. Paras vinkki on antaa tämän suunnitella ja laskea ja olla ottamatta siitä itseensä. Itse annoin omalle miehelle vastuuksi tutkia parhaita lastenrattaita/ autonistuimia ja suunnitella vakuutuksia / muita ns itselleni tylsiä tehtäviä jotta hänellä on olo että asiassa kontrolli. Auttanut ainakin toistaiseksi pitämään hänetkin tärkeänä osana matkaa jo näinkin alussa.
 
Onko muilla väsymyksen lisäksi saamattomuutta?

Mä en yksinkertaisesti jaksaisi tehdä pieniäkään kotiaskareita. Kaikki astianpesukoneen/pyykkikoneen tyhjennykset tuntuu maailmanluokan suoritukselta, jonka jälkeen energiavarastot vielä tyhjemmät.

Mulla ollut nyt useamman viikon niin älyttömän väsynyt(?) vai laiska olo, että ihan pelottaa, miten selviydyn arjesta, kun työt loman jälkeen jatkuu.
Joo, todellakin! Tekis mieli vaan nukkua / levätä. Ei jaksa lastenkaan kanssa touhuta yhtään, vaan pakolliset.
 
Onko muilla väsymyksen lisäksi saamattomuutta?

Mä en yksinkertaisesti jaksaisi tehdä pieniäkään kotiaskareita. Kaikki astianpesukoneen/pyykkikoneen tyhjennykset tuntuu maailmanluokan suoritukselta, jonka jälkeen energiavarastot vielä tyhjemmät.

Mulla ollut nyt useamman viikon niin älyttömän väsynyt(?) vai laiska olo, että ihan pelottaa, miten selviydyn arjesta, kun työt loman jälkeen jatkuu.
Täällä kans aivan samaa, sohva on tullut tutuksi, eikä jaksais edes yhtään olla sosiaalinenkaan. Ahdistaa samalla kaikki tekemättömät kotityöt ja marjastukset ym, on myös huono omatunto, ettei jaksa samalla tavalla touhuta esikoisen kans. Toivon kovasti, että vähän helpottelis tää väsymys/saamattomuus ja pahoinvointi.
 
Onko muilla väsymyksen lisäksi saamattomuutta?

Mä en yksinkertaisesti jaksaisi tehdä pieniäkään kotiaskareita. Kaikki astianpesukoneen/pyykkikoneen tyhjennykset tuntuu maailmanluokan suoritukselta, jonka jälkeen energiavarastot vielä tyhjemmät.

Mulla ollut nyt useamman viikon niin älyttömän väsynyt(?) vai laiska olo, että ihan pelottaa, miten selviydyn arjesta, kun työt loman jälkeen jatkuu.
Täällä myös samaa. Oon nyt kolmatta (ja viimeistä) viikkoa lomalla, enkä jaksa tehdä oikeasti yhtään mitään. Makaan vain sängyssä tai sohvalla. Mulla vielä jatkuvat vatsanväänteet ja huono olo oikein lisää sitä saamattomuutta, kun tuntuu että ei viitsi edes liikkua jotta minimoisi kaikki oireet, vaikka eihän se tietysti ihan näinkään ole.. Aika huono fiilis siitä, että koko loma on mennyt polusta kun ei ole pystynyt eikä jaksanut tehdä mitään 😔 Enkä todellakaan tiedä, miten ensi viikolla jaksan palata töihin!

Nytkin olisi ulkona huippu lomakelit, ja itse makaan sisällä 🙄
 
Nyt ehkä uskallan vihdoin ja viimein tulla myös mukaan tänne. Meillä tänään oli varhaisultra ja siellä kaikki hyvin niin ensimmäinen etappi takanapäin.
Pari keskenmenoa taustalla niin ei oo uskaltanut yhtään luottaa että tuolla mahassa mitään olis ennen kun se näki 🙈 Nyt täytyy vaan alkaa ahkerasti laittamaan viestejä että saa viestit kasaan salaiseen ryhmään 😅
 
@Lavendula Ymmärrän sua! Mun mies on myös toimija ja lähtee ratkaisemaan asioita kun taas itse herkästi lamaannun ensin ennen kuin saan keräiltyä itseni kasaan ja kykenen toimimaan. Synnyttävällä ja puolisolla on muutenkin eri lähtökohdat raskauden suhteen ja silloin sitä tulee lähestyttyäkin ihan eri näkökulmasta. Imetyksestä, yöunista, palautumisesta ym. ei kukaan voi vielä tässä vaiheessa tietää, toisaalta ei myöskään töihin palaamisesta tai työvuoroista. Ehkä senkin voisi puolisolle avata. Säkin tarvitset tilaa itsellesi uuden edessä. Vaikka toi on ärsyttävää, niin ajattelisin myös niin, et tuo on varmasti myös teidän vahvuus pariskuntana. Voisko hän vaikka kanavoida tuon tarmon esim vauvan hankintojen miettimiseen tms? Jospa hän voisi käsitellä raskautta hankintojen ja excelien ym. kautta itsekseen ja voisitte yhdessä sitten katsoa niitä, kun oot saanut rauhassa sulatella raskautta.
 
täällä tänään 10+1 ja eilen sain dopplerilla ekaa kertaa kuulumaan vauvan sydänäänet 😍 olipa ihana! oletteko muut hankkineet doppleria?
Mä oisin halunnut viime raskaudessa mutta sit neuvolassa saatiin mun pää käännytettyä ja oon ihan tyytyväinen siitä. Ne sanoi että sinne saa mennä aina kuuntelemaan sydänääniä jos alkaa huolestuttamaan. Ja jos ei osaa doppleria käyttää niin voi aiheuttaa vaan itselle huolta. Oon ite niin kova stressaaja että varmasti ois tullut hirvee huoli jos en oiskaan löytäny tai sit oisin ollut joka tunti kuuntelemassa 😅 Joten nytkin mulle parempi vaan mennä ilman. Mutta varmasti kätevä laite jos sopii itselle!
 
Tuli tässä vaan mieleen, että ihan naurettavaa miten paljon voi himoita kananmunaleipiä tai kaurapuuroa yhtäkkiä. 😆
Eipä oo ikinä ennen olleet mun suosikkiruokaa ja nyt voisin vedellä noita joka aterialla. 😅
 
Ruisleipä kananmunalla olis kyllä herkku 😋 Harmi vaan kun en itse vatsaoireiden vuoksi uskalla nyt oikein ruikkaria syödä!

Onko muilla ilmaantunut yhtäkkistä hiustenlähtöä? Siis normaalia runsaampaa. Musta tuntuu että joka suihkukäynnillä lähtee puolet hiuksista päästä 😱 No vähän liioiteltuna, mutta siis selkeästi enemmän kuin normaalisti 😅

Toivottavasti en muuten toista asioita joista on jo keskusteltu, oon kyllä tänkin keskustelun lukenut läpi joskus pari päivää sitten mut ei enää muista 😃
 
Sohva (ja sänky) on kyllä tullut erityisen tutuksi. Parasta, kun taaperon kanssa pääsee päikkäreille ja illalla ajoissa sänkyyn😅 kaikki hommat kotona vetää retua, kun ei meinaa kyetä mihinkään. Xonveasta on ollut paljon apua, viikon olin jo oksentamatta välissä, mutta nyt paheni taas, täytyy siis nostaa annosta huomenna.
 
@Severiina Saitko pahoinvointilääkkeen neuvolan kautta ihan pyytämällä? Oliko sulla miten voimakkaat oireet? Mietin itse nyt sellaisen pyytämistä kun tuntuu, ettei mikään ruoka meinaa maistua ja kuvotus on lähes jatkuvaa. En onneksi oo vielä ihan päivittäin oksennellut.
 
@Marbella Nyt kun sanoit, niin ehkä vähän joo! Se onkin sit hassua kun jossain vaiheessa hiustenlähtö pysähtyy raskauden aikana lähes kokonaan. Kunnes taas synnytyksen jälkeen hiusten tippuminen lähtee ihan laukalle 😀 Mulla lähti hiusraja ihan kunnolla vetäytymään, sit vuoden sisään rauhoittui ja ohimoiden raja alkoi kasvaa vauvakarvaa, joka sojotti pitkään suoraan ylös 😆
 
@Severiina Saitko pahoinvointilääkkeen neuvolan kautta ihan pyytämällä? Oliko sulla miten voimakkaat oireet? Mietin itse nyt sellaisen pyytämistä kun tuntuu, ettei mikään ruoka meinaa maistua ja kuvotus on lähes jatkuvaa. En onneksi oo vielä ihan päivittäin oksennellut.
Ihan pyytämällä. Oksensin päivittäin 2-5kertaa vähintään, mutta riitti kun sanoin että "haittaa arkea". Th konsultoi lääkäriä ja REC tuli.
 
@Sesia Apua kuulostaa kamalalta tuo synnytyksen jälkeinen hiusrajan vetäytyminen, kun on muutenkin ohuet hiukset 🥲

Nyt sitten lykkäs vielä molempiin silmiin silmätulehduksen. Ihan yhtäkkiä yhdessä yössä 😳 Oon vähän hämmentynyt, kun ei mulla koskaan oo silmätulehdusta. Mistä tällainen voi yhtäkkiä tulla, kun en oo ees käynyt oikeastaan missään pariin viikkoon 😆 Onko raskaana jotenkin alttiimpi kaikille tulehduksille ja sairasteluille?
 
@Sesia Apua kuulostaa kamalalta tuo synnytyksen jälkeinen hiusrajan vetäytyminen, kun on muutenkin ohuet hiukset 🥲

Nyt sitten lykkäs vielä molempiin silmiin silmätulehduksen. Ihan yhtäkkiä yhdessä yössä 😳 Oon vähän hämmentynyt, kun ei mulla koskaan oo silmätulehdusta. Mistä tällainen voi yhtäkkiä tulla, kun en oo ees käynyt oikeastaan missään pariin viikkoon 😆 Onko raskaana jotenkin alttiimpi kaikille tulehduksille ja sairasteluille?
On raskaana alttiimpi kaikelle, kun keho laskee vastustuskykyä, ettei se hylkisi sikiötä.
 
Edellisen asian vierestä ja ihan turhaa valitusta:

Anoppi soittaa ovikelloa milloin tahansa. Olen puristautunut ainoisiin housuihin, jotka näyttää ei-mammavaatteelta ja jotka tuntuu siksi ikäviltä. Lasten kanssa kerätty koko päivän ajan vuoden mutsi -pisteitä, ne on tapelleet keskenään ja minä oon väsyneenä ja äkäisenä sammuttanut niitä tulipaloja, marmattanut sotkemisesta, ärhennellyt, siivonnut ja pessyt pissapyykkiä. Puoliso leijailee kotiin lungista lomalta-palataan-töihin-pehmeästi-tunnelmastaan luultavasti vasta äitinsä saapumisen jälkeen. Mä poltan ton mustikkapiirakan uuniin, koska nukahdan pystyyn. Paitsi, etten nukahda, kun nää housut on niin pirun epämukavat. Väsyttää niin, että vaan v*tuttaa ja lähinnä itkettää.
 
Takaisin
Top