Yleinen keskustelu

Mulle ei mistään lääkäristä puhuttu mitään. Sain varattavaksi nt-ultran ja sain ajan seuraavaan neuvolaan sinne johonkin viikolle 15+ muistaakseni ja se oli terveydenhoitajalle. Pitäiskö se lääkäri olla jo ennen sitä?😳
 
Mulle lääkäri sanoi varhaisultrassa 7+2, että me tavataankin sitten seuraavaksi 10+. Eli mulla ilmeisesti lääkäri silloin 😁. Maanantaina on neuvola, siellä selvinnee lisää että mitä missä ja milloin. Aika paljon näyttää alueellisia eroavaisuuksia olevan 🤔.
 
Mulle ei mistään lääkäristä puhuttu mitään. Sain varattavaksi nt-ultran ja sain ajan seuraavaan neuvolaan sinne johonkin viikolle 15+ muistaakseni ja se oli terveydenhoitajalle. Pitäiskö se lääkäri olla jo ennen sitä?😳
Sivusta huutelen, mutta itsellä ainakin Husin alueella toinen neuvolakäynti terkalla rv 13-16 ja eka lääkäri rv 16-18. Ja kyseessä ensimmäinen raskaus.
 
Mulle terkkari sanoi tänään, että pääasia kun eka neuvolalääkäri on ennen puoltaväliä. Oisin voinut jo varata sen, mutta sovittiin että varataan seuraavalla neuvolakäynnillä. Toinen lääkärikäynti on sitten n. kuukauden ennen laskettua aikaa.
 
Eikös vapaat voi jakaa niinkin että mies jäisi aiemmin kotiin ja sinä palaat töihin, ja vaihdatte myöhemmin uudelleen. Toki jos imettää niin vaikuttaa asiaan.. Itse koin vauvavuoden paljon helpommaksi kuin tämän taaperoelämän 😂 joten, vauvoja ja vanhempia on niin erilaisia ja kaikki kokevat asiat eri tavoin 😊
Kyllä varmaan voi 🤔
Ja varmasti riippuu millainen vauva sattuu tulemaan. Ei ole mitään kokemusta vauvoista, mutta kuuleman perusteella olen vähän noin tulkinnut mitä kirjoitin 😂 sittenpä sen näkee..
 
Minulla lääkäri on nt-ultra äitiyspolilla 11+6. Seuraava neuvola sitten 16+2 ja eka neuvola oli 7+0.

Mites ne labrojen tulokset muilla? Saako ne tietää vasta tuolla lääkäri käynnillä? Kun katsoin Kannasta, että oli ekat näytteiden tulokset ja seuraavana päivänä poistuneet ja oli uudet tulokset, mut osaa ei ollenkaan ja miksi jo näkyvissä olleet oli poistettu 🤔 Onko muut siis nähneet tuloksiaan ennen käyntiä?
 
Minulla lääkäri on nt-ultra äitiyspolilla 11+6. Seuraava neuvola sitten 16+2 ja eka neuvola oli 7+0.

Mites ne labrojen tulokset muilla? Saako ne tietää vasta tuolla lääkäri käynnillä? Kun katsoin Kannasta, että oli ekat näytteiden tulokset ja seuraavana päivänä poistuneet ja oli uudet tulokset, mut osaa ei ollenkaan ja miksi jo näkyvissä olleet oli poistettu 🤔 Onko muut siis nähneet tuloksiaan ennen käyntiä?
Muistelen esikoisen ajoilta että ainakin täällä Oulun seudulla on poistettu nykyään ne tulokset näkyvistä ennalta, koska aiheuttanut niin paljon turhaa huolta kun ihmiset lähteneet niitä googlailemaan ja kun ne yksinään ei kerro kaikkea. Eli veikkaisin tästä olevan kyse 😊
 
Muistelen esikoisen ajoilta että ainakin täällä Oulun seudulla on poistettu nykyään ne tulokset näkyvistä ennalta, koska aiheuttanut niin paljon turhaa huolta kun ihmiset lähteneet niitä googlailemaan ja kun ne yksinään ei kerro kaikkea. Eli veikkaisin tästä olevan kyse 😊
Jännä vaan kun ensin näkyy ja sitten poistettu 🤔 Ei niissä tuloksissa mitään kyllä ollut kun nega kaikki, mutta tietenkin ihan järkevää noin. Mietinkin, että tuleeko edes näkyviin. Se ei osannut sanoa kuka testit otti.
 
Eka neuvolalääkäri on tosi kirjavasti ekan kolmanneksen aikana tai vasta tokan alkupuoliskolla. Mulle sanottiin täältä meidän alueelta ihan suoraan, että haluavat tarjota lääkärin kaikille jo ennen nt-ultraa (siinä 9+ tai 10+), jotta oireettomat varhaisemmat keskenmenot löydetään ennen nt-ultraa. Ultrataan siis silloin aina.
 
Täällä kun oli äitejä joilla yli 5 lasta... Monta ultraa teillä on kunnallisella tiedossa? Meillä ilmeisesti se nt ultra, rakenne ultra, rv 28, 32 ja 36. Onko teillä samat?
 
Muistelen esikoisen ajoilta että ainakin täällä Oulun seudulla on poistettu nykyään ne tulokset näkyvistä ennalta, koska aiheuttanut niin paljon turhaa huolta kun ihmiset lähteneet niitä googlailemaan ja kun ne yksinään ei kerro kaikkea. Eli veikkaisin tästä olevan kyse 😊
Mä näin mun omani jo. Niistä mitkä liittyy nt ultraan ni en tiedä mitkä ne on? Muut näkyi ja vaikutti hyvältä. Ferritiinikin oli jopa noussut👍
 
Täällä kun oli äitejä joilla yli 5 lasta... Monta ultraa teillä on kunnallisella tiedossa? Meillä ilmeisesti se nt ultra, rakenne ultra, rv 28, 32 ja 36. Onko teillä samat?

Meillä Pirkanmaalla on NT uä, rakenne uä ja ei muuta. Vaan kaksi siis☹️
 
Joo eihän niitä ultria ole kuin kaksi, jos ei jostain syystä vaadi erityisseurantaa. Meillä on lisäksi neuvolassa ultra, jolla lääkärikäynneillä kurkataan, mutta eihän se sellainen virallinen ole eikä yleensä tehdä mitään mittailua. Kiva oli kuitenkin tänään nähdä neuvolassa että siellä ollaan (10+2 nyt) ennen tuota virallista NT-ultraa.
 
Mä näin mun omani jo. Niistä mitkä liittyy nt ultraan ni en tiedä mitkä ne on? Muut näkyi ja vaikutti hyvältä. Ferritiinikin oli jopa noussut👍
Otettiinkin ferritiini automaattisesti vai saitko jotenkin ekstrana? Täällä ei nimittäin tutkita ja olen jo nyt huolissani asiasta, koska viime raskaudessa hb laski alle 80 jo melko aikaisessa vaiheessa ja sain aika kovia oireita. Se nousi siitä kyllä hyvin ja tosi nopeasti (vaikka en saanut edes infuusiota 😠) ja omat oireetkin poistui kyllä, mutta ferritiinit on olleet tosi matalat koko ajan ja olen niitä hitaasti sinnikkäällä raudan syönnillä saanut nostettua, mutta kaukana hyvistä tasoista ollaan. Pelkään, että taas romahtaa raudat ja jos lähtötaso jo valmiiksi huono, niin voinee vaikuttaa jo vauvaankin. Otin asian tietty heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä esiin, mutta ei niitä kiinnosta mikään muu kuin se hb niin kuin ei viimeksikään kiinnostanut.
 
Mä näin mun omani jo. Niistä mitkä liittyy nt ultraan ni en tiedä mitkä ne on? Muut näkyi ja vaikutti hyvältä. Ferritiinikin oli jopa noussut👍
Samaa mietin kuin Aamu00, että oho, katsotaanko siellä kaikilta odottajilta ferritiini. Olisi kyllä tosi hyvä. Multa ei ole tietääkseni koskaan sitä mitattu ja olisi ihan mielenkiintosta, en usko että nyt seulontaverikokeen yhteydessä katsotaan. Yhden lääkärikaverin kanssa tosta joskus puhuin, kun aihe kiinnostaa häntä omien raskauksien ja anemiankin myötä ja on vähän tutkinut sitä, että hemoglobiinin mittaamisessa neuvolassa ei ole järkeä, koska ensin laskee varastorauta ja vasta sitten hgb. Eli jos hgb lähtee laskuun, niin ferritiini on jo huono.
 
Otettiinkin ferritiini automaattisesti vai saitko jotenkin ekstrana? Täällä ei nimittäin tutkita ja olen jo nyt huolissani asiasta, koska viime raskaudessa hb laski alle 80 jo melko aikaisessa vaiheessa ja sain aika kovia oireita. Se nousi siitä kyllä hyvin ja tosi nopeasti (vaikka en saanut edes infuusiota 😠) ja omat oireetkin poistui kyllä, mutta ferritiinit on olleet tosi matalat koko ajan ja olen niitä hitaasti sinnikkäällä raudan syönnillä saanut nostettua, mutta kaukana hyvistä tasoista ollaan. Pelkään, että taas romahtaa raudat ja jos lähtötaso jo valmiiksi huono, niin voinee vaikuttaa jo vauvaankin. Otin asian tietty heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä esiin, mutta ei niitä kiinnosta mikään muu kuin se hb niin kuin ei viimeksikään kiinnostanut.
Mä pyysin heti ekalla käynnillä lähetettä ja neuvolatäti sanoi että se otetaan vain jos asiakas sitä pyytää jostain syystä. Sen mä kyllä tiesin että asiat ei ole tämän suhteen muuttunut miksköön kun ei lääkäritkään tajua kaikki hevonpölläystä ferritiini tasoista.

Nyt mulle neuvolasta soitettiin ja sanoi että virtsasta oli löytynyt streptokokki b. Kuulemma jos ois emättimessä niin eibtarttis antibiootteja mutta tähän tarvii. Tää vastaus ei näköjään ollut tullut silloin heti seuraavaksi päiväksi kun kurkkasin.
 
Takaisin
Top