Yleinen keskustelu

Jospa se virtsatietulehdus lähtisi kotikeinoin😐 just puolukoilla ja reilusti juomalla olen pari kertaa olen saanut oireet kuriin. Kuuntelitteko sykkeitä? Milloin niitä aletaan neuvolassa kuunnella?😊
 
Jospa se virtsatietulehdus lähtisi kotikeinoin😐 just puolukoilla ja reilusti juomalla olen pari kertaa olen saanut oireet kuriin. Kuuntelitteko sykkeitä? Milloin niitä aletaan neuvolassa kuunnella?😊
Ei kuunneltu vielä, kuulemma ensi kerralla sitten. Veikkasi ettei kuuluisi vielä. Ehkä PE jos kaikki hyvin ultras niin kuunnellaan sillä ultralla äänetkin.

Joo toivon että puolukat säästäisi ab kuurilta. Toki voi olla ettei ole virtsistä mutta vähä on semmoiset oireet🤔
 
Ootteko vielä miettineet raskausvapaalle jäämisen alkamis ajankohtaa? Katselin että kuukautta aiemmin saa jäädä ja olikos se että viimeistään 2vkoa ennen laskettua on jäätävä?
Mietin että jäisin heti kun voi jäädä ja sitä ennen pidän kesäloman... toisaalta jos olisi "röyhkeä" loppuraskaudesta herkästi kirjoitetaan sairaslomaakin... jolloin voisi lomaa säästää ja raskausvapaankin aloittaa vasta myöhemmin. Itse esihenkilönä työskennellessä sellainen "kikkailu" ei vaan tunnu eettisesti oikealta.
 
Ootteko vielä miettineet raskausvapaalle jäämisen alkamis ajankohtaa? Katselin että kuukautta aiemmin saa jäädä ja olikos se että viimeistään 2vkoa ennen laskettua on jäätävä?
Mietin että jäisin heti kun voi jäädä ja sitä ennen pidän kesäloman... toisaalta jos olisi "röyhkeä" loppuraskaudesta herkästi kirjoitetaan sairaslomaakin... jolloin voisi lomaa säästää ja raskausvapaankin aloittaa vasta myöhemmin. Itse esihenkilönä työskennellessä sellainen "kikkailu" ei vaan tunnu eettisesti oikealta.
Itse suunnittelin, että vois pitää jo toukokuussa kesälomaa viikon tai kaksi. Kuitenkin sen verran aktiivinen ihminen, etten halua kesälomiani käyttää makaamalla, jos sattuu loppuraskaudesta olemaan tukala olo, eikä pysty samalla tavalla liikkumaan kuin on tottunut.
 
Ootteko vielä miettineet raskausvapaalle jäämisen alkamis ajankohtaa? Katselin että kuukautta aiemmin saa jäädä ja olikos se että viimeistään 2vkoa ennen laskettua on jäätävä?
Mietin että jäisin heti kun voi jäädä ja sitä ennen pidän kesäloman... toisaalta jos olisi "röyhkeä" loppuraskaudesta herkästi kirjoitetaan sairaslomaakin... jolloin voisi lomaa säästää ja raskausvapaankin aloittaa vasta myöhemmin. Itse esihenkilönä työskennellessä sellainen "kikkailu" ei vaan tunnu eettisesti oikealta.
Mä oon aiemmista joutunut kyllä jäämää sairauslomalle, eikä se ole kiva tuhlata lomaa siihen ettet ole ihan normaalikuntoinen😅
Mutta kikkailua en kyllä tykkää.

Mutt siis itsellä joutunut jäämää paljon ennen mahdollista kesälomaa jo. Nyt en tiedä milloin mulla loma olisi että?? Ei ole listoja tullut vielä.
 
Minä oon nyt opintovapaalla, joten riippuen miten saisin opparin valmiiksi niin suunnitelmat sen mukaan. Itse ajattelen niin etten halua lomia "tuhlata" siihen että jäisin aiemmin pois, etenkin jos vaikuttaa ettei oo ihan toimintakykyinen enää. Mieluummin itse otan saikkua, jos en töissä pystyisi olemaan, silloinhan sille ihan aihetta on. Säästyy lomat sitten toiseen päähän ja ansaituista lomista voi silloin toivottavasti myös nauttia 😊 esikoisen raskaudessa jaksoin hyvin äippälomaan saakka töissä, tosin silloin piti jäädä viim.kuukautta aiemmin. Katsotaan, miten tämä raskaus menee ja pääseekö enää yhtä helpolla. Onneksi näissä on paljon variaatiomahdollisuuksia, jokainen voi pohtia omaan tilanteeseen sopivan kuvion 😊 ootteko vielä pohtineet vanhempainvapaan jakamista? Me ei olla vielä puhuttu, mutta oletan että hyödynnetään kyllä kaikki päivät niin että myös isä jää kotiin ❤️
 
Itse ajattelin aluksi, että haluaisin olla töissä niin pitkään kuin mahdollista, ja että loman voisin pitää elokuussa. Tuo on kyllä hyvä pointi, että silloin tuskin hirveän hyvässä lomakunnossa ole 😁. Mun työn puolesta uskon myös että joudun jäämään jo aiemmin pois, koska en mitenkään pysty välttämään esim raskaita nostoja yms. Vielä en ole pomolle kertonut, ajattelin että vasta NT ultran jälkeen. Pitää siis hieman vielä pohtia ja pomonkin kanssa sitten miettiä, että mihin kohtaan loma laitetaan.
 
Viimeksi harmitti kun piti jäädä niin aikaisin pois töistä, olisi ollut kivempi, jos olisi voinut ns säästää niitä sitten syntymän jälkeiseen aikaan. Työkyky ja olo oli kuitenkin hyvä ja sitten lasketusta ajastakin mentiin vielä melkein 2 viikkoa yli, niin se oli aika pitkä pätkä. Tältä pohjalta ajattelin, että nyt olisin töissä niin pitkään kuin saa. Mutta eihän sitä tietenkään tiedä mikä olo nyt tulee olemaan ja kun ikääkin paljon enemmän. Jotenkin veikkaan, että tästä tulee paljon raskaampi setti nyt 😅 Lomia pidän nyt jo vähän keväällä ja sitten ehkä vähän normaalia lyhyemmän kesäloman kesän alkupuolella. Luulen, että joudun jo pian nt-ultran jälkeen ottamaan asian esihenkilöiden kanssa puheeksi, vaikka ei huvittaisi, mutta tiedän, että muuten menisi sitten todella paljon asioita uusiksi myöhemmin ja aiheutuu turhaa työtä.. Mietin tätä vielä, kun pakkohan se ei ole kertoa pitkään aikaan ja valitettavasti sellaiset esihenkilöt, ettei innostaisi heti olla kertomassa.
 
Ja noista vapaiden jakamisesta ei olla vielä keskusteltu varsinaisesti, mutta luulen kyllä, että mies haluaisi pitää koko oman osuutensa. Myönnän ettei kyllä haittaisi, jos jotain edes suostuisi mulle lahjoittamaan 😂 Mutta viimeksi tosiaan oli vain 2 kk kotona ja itsekin totesi, että tuntui että siinä vaiheessa vasta edes ensimmäistä kertaa kunnolla pääsi tutustumaan koko vauvaan 🥹❤️
 
Täällä kans jaetaan varmaan 50/50 vapaat, harmittaa koska poden urakriisiä muutenki niin tauko työelämästä tekee hyvää. Toivottavasti vuosi riittää.

Mutta minusta se tuntuu epäreilulta, että jos on jaettu puoliksi, niin nainen hoitaa ensimmäisen vuoden ja mies sen jälkeen. Ja puhutaan kuinka vauvavuosi on se rankka kaikintavoin.. Oishan se kivempi olla kotona jotain jo jostain tajuavan lapsosen eikä ameeban kanssa. 😂 Noin kärjistettynä.
 
Mä elättelen toiveita, että pääsis alottaan äitiysloman sairasloman kautta. Meillon töissä kesät aina yhtä helvettiä, niin tulee pää hajoon ainaskin, jossei kroppakin. Pitäis muuteski alkaa pikkuhiljaa miettiin, että millon pitäis kesäloman. Niin että voi oikeesti nauttia siitä ja ettei esikoinen joudu oleen yksin paljoa tai matkalaukkulapsena 😂
 
Kävin muuten neuvolassa tänään ja oon edelleenkin tosi hämmentynyt. Laskeskeli raskausviikot jotenkin sekasin ja pisti sit viä perään tekstaria siitä. Mutta seulontaultrassa selviää sit LA. Eniten kuiteski hämmensi se, että seuraava neuvola on joskus rv28 jälkeen. Tässä välissä on sit x2 neuvolalääkäri ja ultrat. Muistelin, että neuvola olis useemmin, kuin vasta tollon. Rv28 jälkeen olis sitten x1/kk ja loppua kohden parin viikon välein.
 
Kävin muuten neuvolassa tänään ja oon edelleenkin tosi hämmentynyt. Laskeskeli raskausviikot jotenkin sekasin ja pisti sit viä perään tekstaria siitä. Mutta seulontaultrassa selviää sit LA. Eniten kuiteski hämmensi se, että seuraava neuvola on joskus rv28 jälkeen. Tässä välissä on sit x2 neuvolalääkäri ja ultrat. Muistelin, että neuvola olis useemmin, kuin vasta tollon. Rv28 jälkeen olis sitten x1/kk ja loppua kohden parin viikon välein.

Mulla eka neuvola oli nyt 8+3 ja seuraava on neuvolalääkäri 12+ ja sitten on taas normi neuvola aina 2 -3 viikon välein. Ja jossain keskiraskaudessa taas neuvolalääkäri ja sit loppuraskaudessa. Mutta siitä huolimatta on normineuvolakäynnit noin 3 viikon välein
 
Mulla eka neuvola oli nyt 8+3 ja seuraava on neuvolalääkäri 12+ ja sitten on taas normi neuvola aina 2 -3 viikon välein. Ja jossain keskiraskaudessa taas neuvolalääkäri ja sit loppuraskaudessa. Mutta siitä huolimatta on normineuvolakäynnit noin 3 viikon välein
Joo näin mäki aattelin et olis, mutta tosiaan nyt 8+3 oli eka neuvola ja neuvolalääkäri rv14 ja rv 28 ja sitten vasta normineuvola. Ekasta en enään käynyt neuvolassa rv30 jälkeen, kun jouduin ravaan äitiyspolilla. Jäi sellanen ns heitteille jätetty fiilis. 😅 Että sellanen raskauden seuranta täällä
 
Joo näin mäki aattelin et olis, mutta tosiaan nyt 8+3 oli eka neuvola ja neuvolalääkäri rv14 ja rv 28 ja sitten vasta normineuvola. Ekasta en enään käynyt neuvolassa rv30 jälkeen, kun jouduin ravaan äitiyspolilla. Jäi sellanen ns heitteille jätetty fiilis. 😅 Että sellanen raskauden seuranta täällä

No onpa kyllä! Tuommoinen väli😱
 
Täällä kans jaetaan varmaan 50/50 vapaat, harmittaa koska poden urakriisiä muutenki niin tauko työelämästä tekee hyvää. Toivottavasti vuosi riittää.

Mutta minusta se tuntuu epäreilulta, että jos on jaettu puoliksi, niin nainen hoitaa ensimmäisen vuoden ja mies sen jälkeen. Ja puhutaan kuinka vauvavuosi on se rankka kaikintavoin.. Oishan se kivempi olla kotona jotain jo jostain tajuavan lapsosen eikä ameeban kanssa. 😂 Noin kärjistettynä.
Eikös vapaat voi jakaa niinkin että mies jäisi aiemmin kotiin ja sinä palaat töihin, ja vaihdatte myöhemmin uudelleen. Toki jos imettää niin vaikuttaa asiaan.. Itse koin vauvavuoden paljon helpommaksi kuin tämän taaperoelämän 😂 joten, vauvoja ja vanhempia on niin erilaisia ja kaikki kokevat asiat eri tavoin 😊
 
Kävin muuten neuvolassa tänään ja oon edelleenkin tosi hämmentynyt. Laskeskeli raskausviikot jotenkin sekasin ja pisti sit viä perään tekstaria siitä. Mutta seulontaultrassa selviää sit LA. Eniten kuiteski hämmensi se, että seuraava neuvola on joskus rv28 jälkeen. Tässä välissä on sit x2 neuvolalääkäri ja ultrat. Muistelin, että neuvola olis useemmin, kuin vasta tollon. Rv28 jälkeen olis sitten x1/kk ja loppua kohden parin viikon välein.
Ohhoh, kuulostaa siltä että olis virhe 🙄 aikamoisen pitkä väli kyllä!
 
Kattelin ota ajanvarauslappua siinä luki maaliskuun lopulle lääkäri, sit toukokuun lopulle ”Th rv22+”, mutta puhu mulle kokoajan lääkäriajoista ja rv28:stä tossa vikassa ajassa. Pitää laskee viä et miten noi viikot menee. Mutta outoo tää silti on😳
 
Olen ymmärtänyt että normiraskauteen kuuluu 2 x neuvolalääkäri toinen alussa ja toinen ihan lopussa. Lisäksi ne kaksi ultraa, täällä ne on terveystalolla. Terveydenhoitajalla käynnit noin 3-4 viikon välein, toki se on myös vähän yksilöllisen tarpeen mukaan. Mutta ei pitäis kyllä nuin pitkää väliä olla mitenkään. Varattasko vaan myöhemmin? Meillä ainakin terkka ottaa kuitenkin aina aluksi ne perustutkimukset, vaikka olis lääkäri ja varataan samalla seuraava aika. Mulla oli 8+1 eka th ja huomenna on lääkäri 10+2.
 
Takaisin
Top