Yleinen keskustelu

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille tää olisi 3. lapsi. Tuntuu, et kyllähän kolme lasta on ihan normimäärä ja on isompiakin perheitä. Suurin huoli on, miten kaikki käytännönasiat hoituu, eikä asiaa auta kun mies on huolissaan samoista asioista.

Auto on jo nyt ihan kohtuullisen kokoinen, mut miten kolme istuinta mahtuu takapenkille..
Lapsilla on nyt omat huoneet ja sit meil on semmonen vierashuone/työhuone, joka ei sovi lastenhuoneeksi. Minne me nuorimmainen laitetaan sit kun hän kasvaa.. Muutto ei ole vaihtoehto.
Meille on tullut koiria viimeisen vauva-ajan jälkeen ja kodinhoitohuoneen käyttötarkoitus muuttunut merkittävästi. Siellä ei enää vaippoja vaihdeta, joten missä..
Kaikki vauvakamat on annettu eteenpäin tai myyty, kun lapsiluku piti olla täynnä. KAIKKI pitää hankkia alusta asti uudelleen.. onneksi ollaan nyt työelämässä molemmat, kun aiemmissa raskauksissa olin opiskelija ja pienituloinen.

Mutta kyllä kaikki järjestyy. Miettiikö kukaan muu, minne uusin tulokas sit aikanaan mahtuu?
Mä oon miettinyt, mutta vähän eri näkökulmasta. Tosissaan ollaan parisuhteen alusta asti oltu sitä mieltä, että halutaan 2-3 lasta. Nyt siis toinen tulossa. Tälle toiselle on kaikki valmiina ja oma makuuhuone odottamassa.
Tämä kun ilmoitti tulostaan, päätettiin, että hän on nyt meidän viimeinen ❤️

Tuossa aeräs ilta ystävän tupareiden jälkeen mies humalaspäisään heittäytyi tunteelliseksi ja rupesi ääneen pohtimaan, että kyllähän se kolmaskin menisi..

Tässä oon nyt sit pohtinut sitä, että pidetäänkö kolmatta vielä avoinna ..mistä hälle huone.. auto.. lomamatkat.. you know

Lähinnä tätä joutuu pohtimaan, koska olin jo hetken sitoutunut nauttimaan täysillä viimeisestä raskaudesta ja vauvasta, mutta mies sekoitti pakkaa.. 😅
 
Heippa kaikille! 👋 Täältä hyppää 26-vuotias ensimmäisen lapsen yrittäjä vähän jälkijunassa mukaan, sillä positiivisen testin tein jo 2.11. Aika paljon oon tässä miettinyt, että uskaltaako sitä mihinkään ryhmään liittyä, kun taustalla yksi kkm ja yksi tuulimuna.. mutta tässä yksin stressaillessa kaikkea on kyllä huomannu että vertaistuki olis kyllä ihana juttu, niin hyvien ku huonojenki asioiden kanssa ❤️ nyt olis jonku laskurin mukaan menossa rv 5+6 ja laskettu aika 13.7., mutta tiistaina olis varhaisultra jossa ehkä selviää tarkemmin mikä tilanne siellä sitten on. Jännittää kyllä ihan kauheesti!! 😬
 
@Neri en tiedä auttaako, mut kun mä olin lapsi niin asuttiin 42 neliön asunnossa isä, äiti, minä, pikkuveli ja koira siihen asti et mä olin jo melkeen 20 😅 kyllä siihen vaan tottuu lapsi kun ei muusta tiiä! Toki kadehdin kavereita joilla oli oma huone, mut vaikka esim jouluisin toivoin joulupukilta omaa huonetta ni kyl sen hyväksy et näin tää on! Meilläkin oli asunto ihanalla alueella.
 
@Hillamarja tervetuloa! Joo, itekin päätin liittyä tänne vaikka pelkäsin ja pelkään sitä hetkeä jos joutuukin täältä poistumaan kesken matkan. Mut siitä huolimatta oon ilonen että liityin, meitä on täällä monta aiemman menetyksen kokeneita ja vertaistukea kyllä löytyy ❤️ ja jos menisi kesken, niin täällä palstalla on erillinen osio menetyksen kokeneille, missä on aivan ihanan lämmin henki ❤️ mut toivotaan hyviä uutisia tulevasta ultrasta! :)
 
Huh, hieman alkaa jännittää oma asumistilanne, kun lukee teidän asumiskuvioista. Me asutaan nimittäin pienessä kaksiossa (n. 45 neliötä, ei parveketta😖) mies, minä ja kissa. Ja alustavana suunnitelmana olisi pysyä tässä ainakin alkuun, koska tämä asunto on kuin lottovoitto Helsingissä. Suhteellisen edullinen vuokra mukavalla, kehittyvällä alueella kävelymatkan päässä metroasemasta.

Joskus tulevaisuudessa olisi kyllä tarkoitus muuttaa neliöiden perässä jonnekin pk-seudun kehyskuntiin, mutta sen aika ei ole ihan vielä. Yritämme vielä selvitä mahdollisimman vähillä muutoilla, heh.


Ai niin sellainen tuli mieleen, että koirista täällä jo puhuttiin, mutta onko kenelläkään kissoja? Ja jos on, niin onko teillä jotain varotoimia kissanhiekkalaatikon suhteen vai miten?

Meiltä löytyy +16v seniorikissa ja hän on nyt tottunut olemaan ainokaisena 😆 Vähän kieltämättä myös mietityttää, mitähän tuo mahtaa tuumata vauvasta.
Esikoinen kun syntyi asuttiin kaksiossa. Eikä ongelmaa ollut, aloin odottamaan heti putkeen toista ja se kerkes 1kk asua kans siinä kun sitten saatiin isompi asunto. Ei olis haitannut jos olis pidempään joutunut olemaan.
 
Huh, hieman alkaa jännittää oma asumistilanne, kun lukee teidän asumiskuvioista. Me asutaan nimittäin pienessä kaksiossa (n. 45 neliötä, ei parveketta😖) mies, minä ja kissa. Ja alustavana suunnitelmana olisi pysyä tässä ainakin alkuun, koska tämä asunto on kuin lottovoitto Helsingissä. Suhteellisen edullinen vuokra mukavalla, kehittyvällä alueella kävelymatkan päässä metroasemasta.

Joskus tulevaisuudessa olisi kyllä tarkoitus muuttaa neliöiden perässä jonnekin pk-seudun kehyskuntiin, mutta sen aika ei ole ihan vielä. Yritämme vielä selvitä mahdollisimman vähillä muutoilla, heh.


Ai niin sellainen tuli mieleen, että koirista täällä jo puhuttiin, mutta onko kenelläkään kissoja? Ja jos on, niin onko teillä jotain varotoimia kissanhiekkalaatikon suhteen vai miten?

Meiltä löytyy +16v seniorikissa ja hän on nyt tottunut olemaan ainokaisena 😆 Vähän kieltämättä myös mietityttää, mitähän tuo mahtaa tuumata vauvasta.
Meillä on 🐈. Esikoisen kohdalla jännitin miten käy. Väinö ei ole ikinä välittänyt lapsista.

Kissanhiekan vaihdoin ihan normisti, toki mies otti asiasta hieman enemmän koppia. Huolellinen hygienia 👌

Esikoisen syntymästä asti kissa on pysynyt omissa oloissaan ja eri kerroksessa pojan ollessa hereillä. Tulee heti hakemaan rakkautta kun poika käy unille 🤷‍♀️
 
Huh, hieman alkaa jännittää oma asumistilanne, kun lukee teidän asumiskuvioista. Me asutaan nimittäin pienessä kaksiossa (n. 45 neliötä, ei parveketta😖) mies, minä ja kissa. Ja alustavana suunnitelmana olisi pysyä tässä ainakin alkuun, koska tämä asunto on kuin lottovoitto Helsingissä. Suhteellisen edullinen vuokra mukavalla, kehittyvällä alueella kävelymatkan päässä metroasemasta.

Joskus tulevaisuudessa olisi kyllä tarkoitus muuttaa neliöiden perässä jonnekin pk-seudun kehyskuntiin, mutta sen aika ei ole ihan vielä. Yritämme vielä selvitä mahdollisimman vähillä muutoilla, heh.


Ai niin sellainen tuli mieleen, että koirista täällä jo puhuttiin, mutta onko kenelläkään kissoja? Ja jos on, niin onko teillä jotain varotoimia kissanhiekkalaatikon suhteen vai miten?

Meiltä löytyy +16v seniorikissa ja hän on nyt tottunut olemaan ainokaisena 😆 Vähän kieltämättä myös mietityttää, mitähän tuo mahtaa tuumata vauvasta.
Meillä on yks kisu ja ei oo ollut ongelmaa hiekkalaatikon kanssa. Kissan hiekkis on "kisun huoneessa" jonne on kyllä avoimet ovet mutta vielä ei oo koskaan mennyt kaivelee (kopkop). Myös ruoat on saaneet olla rauhassa, pari kertaa on vesikupin kaatanut tai halunnut siirtää. Mutta lapset on erilaisia 😄 mies vaihtaa hiekat ja jos mä joskus joudun niin huolellinen käsihygienia.

Heippa kaikille! 👋 Täältä hyppää 26-vuotias ensimmäisen lapsen yrittäjä vähän jälkijunassa mukaan, sillä positiivisen testin tein jo 2.11. Aika paljon oon tässä miettinyt, että uskaltaako sitä mihinkään ryhmään liittyä, kun taustalla yksi kkm ja yksi tuulimuna.. mutta tässä yksin stressaillessa kaikkea on kyllä huomannu että vertaistuki olis kyllä ihana juttu, niin hyvien ku huonojenki asioiden kanssa ❤️ nyt olis jonku laskurin mukaan menossa rv 5+6 ja laskettu aika 13.7., mutta tiistaina olis varhaisultra jossa ehkä selviää tarkemmin mikä tilanne siellä sitten on. Jännittää kyllä ihan kauheesti!! 😬
Tervetuloa 😊 minullakin samoja pelkoja mutta pakko yrittää selittää ne ja suunnata mieli positiiviseen. Nyt ei auta kuin odottaa 😊
 
@Tyty @mai- @Netta123 cyclogesteista vielä: tänään lääkäri mainitsi että joillakuilla sitä tukea käytetään viikolle 16 asti, jollon istukka on ottanu täysin hanskaan sen progesteronituotannon. Mä en vielä oo päättäny et mihin asti sit käytän, kun ei nyt oo ohjeistusta 🤔 mutta ainakin vielä tovin aion käyttää!
 
@Nurppu Mä haluisin tehdä niinkuin on ohjeistettu mutta kun pelottaa. Toisessa hetkessä sitten ajattelen että ei se nyt cycloista voi olla kiinni (kun ei mulla oo todettu progen kanssa ongelmaa, ei tiputtelua jne) mut sit taas pelkään sen kuukautisvuodon alkavan niinku keskenmenoissa oli ja huonosti kävi. Mutta jos on kesken mennäkseen niin en tahtois pitkittääkään 😵‍💫 ei oo mitään vuotoa tai kipuja ollut sen alkuviikon jälkeen! 🌈 ja toivottavasti pysyykin poissa 🤞🤞 tänään en laittanut aamulla mut plääni oli jos yhdellä per päivä menisin et hakisin tänään vielä uuden paketin.
 
@Nurppu @Tyty @mai- Itsehän en meinannut saada sanaa suusta tuolla käynnillä kun tunnekuohu yllätti, niin ei hirveästi tullut juteltua cyclogestistä😅 Lääkäri vain totesi, että noin viikon olisi vielä käyttöä ohjeen mukaan. Ajattelin sinne asti mennä aamu-ilta annoksella ja sitten vähentää yhteen per päivä 🤞🏼 Mullakaan ei vuotoja tähän saakka ole ollut niin rohkenen varmaan noin toimia
 
Me asutaan omakotitalossa ja meillä on kolme makkaria ja sit semmonen työhuone missä nyt miehen kaa asustetaa. Jokaisella lapsella oma huone. Huone kuviot varmasti tuo vähän tuskaa. Isommat lapset alusta asti olleet omissa huoneissaan, joten varmasti eivät innostu jakamisesta. Nuorimmille tulee sir 5v ikä eroa. Kyllähän ne varmaan alussa yhdessä pystys olemaan, mut voi olla kun murrosikä nousee pintaan kolmannella niin saa pikkusisarus lähtee samasta huoneesta. 🤣
 
Huh, hieman alkaa jännittää oma asumistilanne, kun lukee teidän asumiskuvioista. Me asutaan nimittäin pienessä kaksiossa (n. 45 neliötä, ei parveketta😖) mies, minä ja kissa. Ja alustavana suunnitelmana olisi pysyä tässä ainakin alkuun, koska tämä asunto on kuin lottovoitto Helsingissä. Suhteellisen edullinen vuokra mukavalla, kehittyvällä alueella kävelymatkan päässä metroasemasta.

Joskus tulevaisuudessa olisi kyllä tarkoitus muuttaa neliöiden perässä jonnekin pk-seudun kehyskuntiin, mutta sen aika ei ole ihan vielä. Yritämme vielä selvitä mahdollisimman vähillä muutoilla, heh.
Mä ajattelen, että kaksiossa pärjää ihan hyvin ainakin vauvan kanssa, me oltaisi pärjätty reilu kaksivuotiaankin kanssa, jos hän olisi ainut lapsi.

Ymmärrän, että jos lapsi on jo saanut oman huoneen, voi olla vaikeampi sopeutua siihen, että joutuukin huoneen jakamaan. Muuten kuitenkin ajattelen, että suht pienellä ikäerolla se on osa sisaruutta, opettaa jakamaan ja veikkaan, että moni lapsi tykkää nukkua niin, että sisarus on lähellä. Tietenkin on aina myös toisenlaisia tilanteita. Mutta meillä on ainakin ihan selvää, että heinäkuinen ja 8/21 tulevat jakamaan huoneen, jos lisähuone joskus saadaan.

Mä oon ehkä vähän poikkeuksellinen siinä, että tykkään, että koti on kompakti. Pysyy tavaran määräkin paremmin kohtuullisena, kun ei ole liikaa tilaa, jota täyttää 😉 nyt esim en kaipaisi varsinaisesti neliöitä lisää mutta meidän isoista makkareista vois neliöiden puolesta lohkaista kolmannen huoneen.

Helsingissä on myös paljon tavallisempaa asua ahtaammin. Tiedän kahden lapsenkin kanssa kaksiossa eläneitä. Eihän siitä loputtoman kauan ole kuin perheet asuivat vielä yksiöissä...
 
Mä oon miettinyt, mutta vähän eri näkökulmasta. Tosissaan ollaan parisuhteen alusta asti oltu sitä mieltä, että halutaan 2-3 lasta. Nyt siis toinen tulossa. Tälle toiselle on kaikki valmiina ja oma makuuhuone odottamassa.
Tämä kun ilmoitti tulostaan, päätettiin, että hän on nyt meidän viimeinen ❤️

Tuossa aeräs ilta ystävän tupareiden jälkeen mies humalaspäisään heittäytyi tunteelliseksi ja rupesi ääneen pohtimaan, että kyllähän se kolmaskin menisi..

Tässä oon nyt sit pohtinut sitä, että pidetäänkö kolmatta vielä avoinna ..mistä hälle huone.. auto.. lomamatkat.. you know

Lähinnä tätä joutuu pohtimaan, koska olin jo hetken sitoutunut nauttimaan täysillä viimeisestä raskaudesta ja vauvasta, mutta mies sekoitti pakkaa.. 😅
Siis meillähän meni niin, että oltiin päätetty et 2 lasta on hyvä. Ja se olikin hyvä kunnes kuopus täytti 4 ja mulle iski hirvee vauvakuume.
Oon joskus nuorena miettinyt, että musta tulee kolmen lapsen äiti, ennen kuin olin edes puolisoa tavannut. Kai se sit on koko ajan ollut siellä taustalla, että odotti vain oikeeta aikaansa, et ollaan valmiita kolmanteen.
 
Me asutaan omakotitalossa ja meillä on kolme makkaria ja sit semmonen työhuone missä nyt miehen kaa asustetaa. Jokaisella lapsella oma huone. Huone kuviot varmasti tuo vähän tuskaa. Isommat lapset alusta asti olleet omissa huoneissaan, joten varmasti eivät innostu jakamisesta. Nuorimmille tulee sir 5v ikä eroa. Kyllähän ne varmaan alussa yhdessä pystys olemaan, mut voi olla kun murrosikä nousee pintaan kolmannella niin saa pikkusisarus lähtee samasta huoneesta. 🤣
Meillä sama, että lapset on jo tottuneet omiin huoneisiin. Koululainen kaipaa omaa rauhaa, mutta luultavasti joudutaan laittamaan esikoinen ja kolme vuotta nuorempi sisarus yhteen samaan huoneeseen, jos ei aleta kikkailemaan vierashuoneen kanssa. Meillä myös tulee ikäero tähän keskimmäisestä kuopukseen 5v.

Mutta meneehän sitä aikaa, ennen kuin vauva olisi pakko laittaa nukkumaan omaan huoneeseen, joten ehtii tätä varmasti vielä miettiä.
 
Mä ajattelen, että kaksiossa pärjää ihan hyvin ainakin vauvan kanssa, me oltaisi pärjätty reilu kaksivuotiaankin kanssa, jos hän olisi ainut lapsi.

Ymmärrän, että jos lapsi on jo saanut oman huoneen, voi olla vaikeampi sopeutua siihen, että joutuukin huoneen jakamaan. Muuten kuitenkin ajattelen, että suht pienellä ikäerolla se on osa sisaruutta, opettaa jakamaan ja veikkaan, että moni lapsi tykkää nukkua niin, että sisarus on lähellä. Tietenkin on aina myös toisenlaisia tilanteita. Mutta meillä on ainakin ihan selvää, että heinäkuinen ja 8/21 tulevat jakamaan huoneen, jos lisähuone joskus saadaan.

Mä oon ehkä vähän poikkeuksellinen siinä, että tykkään, että koti on kompakti. Pysyy tavaran määräkin paremmin kohtuullisena, kun ei ole liikaa tilaa, jota täyttää 😉 nyt esim en kaipaisi varsinaisesti neliöitä lisää mutta meidän isoista makkareista vois neliöiden puolesta lohkaista kolmannen huoneen.

Helsingissä on myös paljon tavallisempaa asua ahtaammin. Tiedän kahden lapsenkin kanssa kaksiossa eläneitä. Eihän siitä loputtoman kauan ole kuin perheet asuivat vielä yksiöissä...
Jep, hyviä pointteja. Nyt tuli taas helpottunut olo, että kyllä sopu sijaa antaa ja mahdutaan <3 jossain vaiheessa toki varmaan muutetaan kolmioon, kun lapsi kasvaa isommaksi. Monet kolmiotkin pk-seudulla ovat tosin aika pieniä kuitenkin.
 
Tällä testituloksella poistun joukosta. Oireet loppui jo viikko sitten ja vuoto alkoi keskiviikkona. Koronakin vielä pöllähti kiusaamaan tähän.
Muille parempaa lopputulosta ja paljon vauvoja heinäkuulle
 

Liitteet

  • IMG_9507.jpeg
    IMG_9507.jpeg
    1.6 MB · Katsottu: 19
Takaisin
Top