Yhtä sun toista vaivaa

no mä sain närästyksen heti raskauden ensioireena,siitä asti enempi ja vähempi veetty rennietä naamarii.en ois kyl pärjänny ilman niitä.eikä ollu mitää merkitystä mitä söi tai joi,kaikki närästi. :silent

Ahh mullakin vihdoin taas rennietä kaapissa! Tosin yllättynyt olen siitä piimän vaikutuksesta, siis likimain yhtä hyvä teho mulla.

Mäkin sain taas parin viikon tauon jälkeen renniet kaappiin ja olo on niin ihana! Siis kun ne vaan auttavat heti nieluun päästyään. Muuten mulla ei sitten olekaan närästystä eli tämä raskausaika vaan alusta asti ja mitkään piimät ym. eivät auta vain se rennie.
Piti sanoa, että itse en koko raskausaikana käytä ollenkaan särkylääkkeitä, kun muutenkin olen särkylääkkeitä karttava ihminen. Syy on osaksi siinä, että lääkkeet auttaisivat sitten heti, kun OIKEASTI niitä tarvitsee.
Eli kun esikoisesta soitin synnärille, niin sieltä kysyttiin, reagoimatta supistuspuheisiin, olenko ottanut särkylääkettä ja sanoin en, kun en halua, niin täti sanoi:" No ei se sitten mitään ole.. Taitavat mennä ohi..". Kyllä sieppas ja kiusallanikin osoitin mieltä ja menimme synnärille ja oho! synnytys oli käynnissä.
Eli sen jälkeen en ihan 100% luota synnärinporukkaan ainakaan puhelimen välityksellä ja kai tämän kolmannen kohdalla tuntee jo sitä omaa kehoakin..
Synnytykset ovat menneet kärsimällä irvistellen odotuspenkillä, ilokaasulla ja ihan lopussa on ollut pakko ottaa pari kertaa PCB-puudute, kun ei pysty enää rentoutumaan tarpeeksi pelkilteen. Ja piikkiä selkään pelkään kuollakseni mistä syystä kärvistelen!

Mainitsin tänään neuvolassa, että välillä leposyke pomppaa äkisti tosi korkeeks. Huomaan sen siis sillon, kun oon menny iltasin makuulleni, ja se tuntuu lähinnä selällä maatessa. Ei välttämättä edes joka ilta, mutta aina silloin tällöin. Leposykkeen kiihtyessä alkaa myös ahdistaa.
Terkkari kerto sitten, että se on ns. hälytystila, mistä vauva yrittää viestiä että asento on huono, eikä happea kulje tarpeeksi.
Terkkari suosittelikin ettei olis suotavaa enää maata selällään, vaikka siihen vielä pystyiskin. Että täytyy nyt sitten jättää se selällään makaaminen, ja koittaa muistaa olla kyljellään.

Kaipa munkii ois sit suosiolla jätettävä toi selällää nukkuminen pois,mut aina aamulla herään siihen et oon selällää.no ei mee enää kauaa ku saa taas luvan kanssa nukkua miten haluu,et jospa tän pari viikkoo pysyis kyljellää :)
mies tosin valittaa et mä kuorsaan ja pidän ihmeellistä meteliä kun nukun selällää,en epäile kyllä yhtää.

mie oon huomannu tässä loppuajan odotuksessa,että sitä tulee nukkuessa hakeuduttua mitä ihmeellisimpiin asentoihin!
illalla ku meen sänkyyn, niin hetken oon kylelleen, sit ku alan vaipua uneen, niin käännyn osittain mahallee! vauva ei tästä hirrweesti tykkää :happy118 sit seuraavaks sitä tulee käännyttyä selälleen ja maha painaa jo jonkun verra, ni sekää ei oo hyvä, sit väännän itteni joteki iha kiemuralle, käännän siis jalat sillai sivulle, mut siinkää ei oo pitkää hyvä, ku alkaa alavatsasta vetämään ja kiristämään :laughing025 sit loppujenlopuks täytyy tyytyä siihen kylkiasentoon :dance008

mä alan nukkua kyljellee ja vaihtelen puolii, mut joka kerta herään et oon seläälläää... pakko välil laittaa tyyny yms. et pysyis jonkinlaises kylkiasennos:D

Mä pystyn välil vielki nukkuu selällää, eikä tuu mitää epämukavuusoireita tai tykytyksiä. Sama oli esikon kanssa. Kaikista herkimmiten tuntuu et vasemmal kyljel sydän hakkaa ja tulee vaikeuksia hengittää, mut ei sitäkää onneks aina. Et osin pystyn silläki kyljel nukkumaa. Esikkoa odottaessa en tosin pystyny ollenkaa nukkuu vasemmal kyljel.

Mulla on molemmissa raskauksissa ollut alkuraskaudessa makuulla tai istuessa sydämen hakkaamista ja jonkin sortin rytminmuutoksia. Ne on mennyt viikkojen myötä ohi, enkä ole niitä huomannut ottaa neuvolassa puheeksi. Mistähän sellaisetkin on mahtaneet johtua...

orvokki: mulle terkka selitti, että kun näin viimesillään makaa selällään, niin kohtu painaa niitä verisuonia kasaan siellä kohdun takana, ja se hankaloittaa hapen kulkeutumista sikiölle. Ja se taas sitten ainakin näin loppuvaiheessa tekee sen, että kun vauva ei saa tarpeeks happee, niin sitten äidin leposyke saattaa nousta ihan pilviin hetkellisesti, ja aiheuttaa huonoo oloo/ahdistuneisuutta. Sillä se vauva yrittää viestiä, että olis aika vaihtaa asentoo..
Siitä en sitten osaa sanoo, että voisko se sama liittyä alkuraskauteenkin..

Mä nukun useimiten sellaisessa puolivatsallaan olevassa kylkiasennossa. Ihan mahallaan ei oikein pysty olemaan, ja selällään tosiaan herään myös melko samantien siihen huonoon oloon. Kyljellään ylempi jalka on pakko saada ylöspäin tyynyn tai miehen päälle, on se mies kätevä :D

Täällä on yö valvottu ja harkat jatkuu.. Järkee näissä ei vielä oikein ole.. Kuumaan suihkuun ja odottelemaan ->
Iiiiks! Huulet on muute iha kolminkertaset :D

mä tulin eilen siihen tuloksee et mulla supistukset tuntuu alaselässä.vähän väliä koski alaselkää ilman et siihen kipuu ois ite antanu aihetta.ja samalla maha vetäs pinkeeks.oiskohan ne nyt sit voinu olla niitä supistuksia? :scratch

Mulla kans siis alaselässä. Ihan heikosti vaan vatsanpuolella ja maha pinkeenä. Mut ei nää vielä voi olla kauheen avaavia, kun mun menkkakivutkin on aavistuksen kovempia pahimpana päivänä.. Mut katsellaan ;)

Mä oikein ootan niitä "menkkakipuja" kun en yhtään muista millasia ne on :smiley-ashamed008,vissiin 12 vuotta sitte niitäki viimeks ollu :grin

IceCream: kyllä ne siltä kuullostaa, että olisivat olleet supistuksia. Koveniko se kipu sitä huippua kohden, ja helpotti sen jälkeen?
Supistukset voi meinaan tuntua sekä vatsalla että selässä, tai vaan jommallakummalla.

Emmä oo varma,ihmettelin vaa sitä jomotusta.no nyt tänää sain jo pientä esimakua siitä menkkatuntemuksesta.kyl se siitä...

Omituinen pahoinvointikohtaus osa 2. Elikkä takana on synnärillä vietetty yö. Sain eilen iltapäivästä kovan päänsäryn, jota en saanut kukistettua levolla enkä särkylääkkeilläkään. Puolilta öin sitten soitin synnärille ja käskivät tulemaan tarkastettavaksi. Valkuiainen oli yhdellä plussalla ja verenpaineet siellä 95/140 hujakoilla (normaalisti joku 70/115). Sain sitten verenpainetta alentavaa lääkettä ja kipuihin lääkettä. Aamulla olo taas mitä mainioin ja paineet oli melkeenpä liian matalat. Nyt pitää kotona tarkkailla vointia ja sain niitä pissatikkuja kasan myös. Jos alkaa olemaan kahta plussaa tai kipuilua niin yhteys synnärille. Kontrolli torstaina. Voisko olla jotain lievää raskausmyrkytystä :oops:

Menkkatuntemukset on kyllä itelläkin vuosien jälkeen muistunut hyvin mieleen. Onneksi eivät ole olleet vielä niitä pahimpia, joihin alunperin hankin pillerit, kun meinas tajukin siinä kivussa lähteä. Liikkuminen alkaa käydä tosi hankalaksi, kun tota häpyluuta hankaa ja vihloo koko ajan. Mies imitoi minua, kun puhkin ja puuskutan koko ajan. Kaikki nousut, sängyssä kääntymiset ja ihan mikä tahansa saa aikaan supistuksia ja siitä se puuskutus alkaakin.

Mulla meinaa särkee päätä.. ohimoja oikeestaa.. ja tänää ollu vähän huono olo... mut paineet oli ok yms.. rt en sit tiiä kai tää on vaa ku on aikadin heränny ja väsyttää.. ja kattonu telkkaa..

Takaisin