Yhtä sun toista vaivaa

LilMinni

Piirimestaruustason postaaja
Täällä näin raskauden sivutuotteena on ruvennut selkä vihottelemaan. Yläselkä ei niinkään, mutta siitä alaspäin kylläkin (siis tuosta keskikohdasta alaspäin, osaan tosi hyvin selittää :D).

Esikoista odottaessani selkä joutui kovalle rasitukselle, sillä vatsani oli valtava, ja loppua kohden fundus-mittakin meni selkeesti yläkäyrien yläpuolella, minkä vuoksi jouduinkin syntymäkokoarvioon.

Synnytyksen jälkeen selkä jäikin aika romuksi, ja ilmeisesti nyt toisen kolmanneksen alkupuolella, alkaa toi selkä oireilemaan.
Selkää särkee välillä niin, että tekee vähän pahaa kävelläkin. Tämän takia en myöskään pysty enää kanniskelemaan, tai nostamaan esikoista syliin, koska selkä kyllä jaksaa sitten muistuttaa itsestään.

Mitenkäs te muut? Onko teille ilmaantunu mitään lisävaivoja niiden raskausoireiden lisäksi?
 
Mulla vaivasi selkä tosi pahasti tammikuun alussa. Silloin jouduin päivittäin kävelemään 7 km etapin, ja välillä pääsi eteenpäin metrin kerrallaan. Esikoista odottaessa 10 v sitten äityi iskias tosi pahaksi. Se puhkesi alunperin palattuani parikymppisenä tallitöistä istumahommiin, selkä oli vuosia kipeä ja raskaus oli vihoviimeinen juttu.

Nyt kipu tuli siis jo ihan alkuviikoilla, n. rv 6, varmaan siksi että vatsa työntyi heti niin eteen ja kävellessä vaistomaisesti vielä varoin sitä ja muutin kropan painopistettä. Pitkien taipaleitten loputtua ei selkäkään ole kiukutellut, mutta vähän odottelen, koska se taas alkaa. Edellisessä raskaudessa tein joka aamu niitä iskiasliikkeitä, jalan pumppaamista yms., ennen kuin edes pääsin sängystä, ja istuin aina villapeitto alaselän ympärillä.

Jaksamista!
 
Mulla ei onneksi ole selkäkipuja. Alavatsaa jomottaa enenevissä määrin, varmaan kasvukipuja. Pahoinvointi näyttää sentään väistyneen ja siitä olen iloinen. Nyt on riesana hengästyminen ja huimaus. Esim. suihkun jälkeen läähätän puoli tuntia sohvalla. Töistä ei meinaa tulla mitään ja sairaanhoitaja käski ottaa yhteyttä työterveyslääkäriin jos jatkuu, koska mun työhöni "liittyy kuitenkin pieni riski". En haluaisi jäädä töistä pois, mutta vaihtoehtoisiakaan tehtäviä ei meillä ole.
 
Täällä välillä noi selkäsäryt oli poissa kuvioista, mutta nyt kun vatsa alkaa selkeästi pyöristymään, ja selkä taipumaan mutkalle, niin kylläpä meinaan taas särkee.. :(
Ja kuten tossa alotuksessakin kirjotin, niin selkä oli tosi kovilla esikoista odottaessa sillon loppua kohden..
Ja nyt kun en oo vielä edes puolivälissä, niin hirvittää ihan ajatella miten selkä tekee yhteistyötä raskauden loppuun asti.. :/
 
LilMinni, samat sanat taas! Äsken bussipysäkillä viimassa selkä vielä jännittyi ja lukittui entisestään, enkä meinannut päästä bussiin.
 

Miten teidän selät on jaksaneet?

Mulle ilmestyi liitoskivut, jee jee. Ei vielä ainakaan kovin pahoja, tosin yhtenä päivänä suihkussa tuntui monta kertaa että jalat lähtee alta. Nyt on vatsaa särkenyt parina päivänä ja luulen sen olevan ihan vaan levon puutetta, oon nimittäin koko viikon ravannut aamusta iltaan jossain. Tänään ajattelin olla tekemättä mitään, mikä tuntuu nyt jo hankalalta kun aurinko paistaa ja suursiivousinnostus yrittää iskeä!

 
Mulla ei onneksi ollut liitoskipuja esikoisesta, joten en odota nytkään. Mulla kohtu on tosi ylhäällä, eikä esikko edes laskeutunut koskaan kunnolla alas. Selkä kyllä on ottanut muuten tuossa viikolla pari kertaa nokkiinsa, mutta se on johtunut pikkuleipien pursottelusta, meillä kun vietetään tänään neidin synttäreitä.
Ainoa mikä vaivaa on edelleen rintakivut ja sitten vaikka tuo vekara jonkun verran muljaa niin olen jatkuvasti kuulolla onko kaikki hyvin... Istukka on niin edessä ettei neuvolassa saaneet suoria sydänääniä viimeksi kuulumaan vaikka harjoittelija ja kätilö miten pitkään yrittivät. Istukan läpi ne äänet noin suunnilleen kuitenkin kuului joten hengissä ollaan. Ei siis ihme etten itsekään juuri muljahtelua kummempaa liikehdintää tunne.
 
Mul taas palannu selkäkipu taas.. Tää on ajoittaista ja aina ku esim imuroin tai Nostelen jtn nii silloin vähä rupee tuntumaa.. Mut kai nää on noit ku kohtuki kasvaa Ni siiitäkin johtuvaa :)
 
Mulla riippuu vähän päivästä miten selkä toimii.. Välillä on ihan hyvässä kunnossa, ja välillä särky alkaa herkästikin..

Toinen ns. vaiva on se, kun alkaa toi masu olla toisinaan jo tiellä. Välillä esim. kumartuminen hankaloituu, ja jokin tietty istuma-asento ei tunnu enää hyvältä.
 
Täällä ei oo vielä onneks reistannu selkä pahemmin, pelko on, että millon se tulee..ku valmiina on alaselässä välilevyt painunu yhteen.. Tietysti töiden jälkee on selkä väsyneen olonen,mutta säryltä vältytty!
Ärsyttävin vaiva on levottomat jalat! voi luoja sentää. Ja ku alkaa vaivaamaan just nukkumaan käydessä. Onneks helpottaa ku nostaa jalkoja koholle,siis laittaa tyynyjä jalkojen alle. :)
Viime raskaudessa piti välillä nukkua olohuoneessa sohvalla, ku täällä on viilee ja sit saa viel korkeemmalle nuo jalat..
Ja parina päivänä on kivistäny reisilihaksia ja toinen pohje oli yön jäljiltä kipeä, samal taval iha ku olis krampannu...
Ja välillä liitoskipuja tuntuu alavatsassa,mut ne tulee yleensä yskästessä tai jos tekee jonkun äkkiliikkeen... Tänään itseasiassa särki mahaa,tai en oo ihan varma että oliko se suolistossa vai mahassa se kipu,mut onneks meni ohi...kesti useemman tunnin... nii ja joo.. vatsaki toimii tosi huonosti..sain tänää varmaan väännettyä pukamatki...onneks huomenna on lääkäri!
Ja sit oikeestaa vaiva tai no mikä lie, muuteki oon huono nukahtamaan iltasin, ja nyt kun yöllä joutuu muutamankin kerra herää vessaan,ni ei paljon kerry noita nukuttuja tunteja yöhön,aamulla ei meinaa saada itteensä ylös sängystä mitenkään. -.-

Hirrweesti pieniä vaivoja :D
 
^Hennah^, syötkö magnesiumia? Levottomat jalat on tosiaankin ehkä ärsyttävin ilmiö! Magnesiumin syöminen ainakin itselläni poistaa kyseisen vaivan, samoin kuin kaikenlaiset muut jalkavaivat, suonenvedot ja krampit sun muut. Suosittelen! :)
 
syön ainoastaan noita multivitan raskaus ja imetys-vitamiineja..pitäskö/voiko sen lisäks ottaa eriksee magnesiumia? (tyhmä kysymys) :)
 
Täällä ilmeni eilen semmoinen kummallinen vaiva; toisesta nännistä rupesi vuotamaan verta. Onkohan se ihan normaalia? Odottelen esikoista eli en imetä/ole imettänyt. Ymmärtääkseni imettäessä voi nännit rohtua ja vuotaa sen tähden, mutta täällä ei ole siitä siis kyse. Tässä on viikon tahi toisenni tihkuttanut nestettä rinnoista.
 
Mulla taas on nännien iho ihan kuivunu, ja sehän sitten aiheuttaa kauheeta kutinaa.. Ihme ettei oo kohta jo vereslihalla, kun välillä tulee väkisinkin raavittua :/
 
mä huomasin et mun iho on iha kuivunu joka paikasta... rasvaa saa kuluu.. ja senjälkee rupeeki kirvelee.. auts :/
 
^Hennah^, itse syön myös tuota multivitan raskaus- ja imetysvitamiinia, ja lisäksi olen syönyt Calcia 800 -merkkistä kalkki+magnesium -valmistetta. Ihan huoletta voi syödä magnesiumlisää vitamiinien lisäksi! :)
 
Siis veri tuli sisältä, muun nesteen mukana :) Varmistin neuvolasta ja kaikki ok, kunhan ei jatku tai kipeydy! Jo raskaana ollessa voi tulla kuulemma rintatulehdus joten pitää piettää maitokanisterit jo nyt kylmältä suojassa.
 
Mulla taas tuntuu alavatsassa jotain ihme "kipua" ja samalla tuntuu et jotain valuis haaruksista mutta kun vessassa käy tarkistamassa niin ei mitää!!mitähän tää mahtaa olla ja onko kenelläkää muulla tämmöstä??
 
Mulla on sama nyt kuin esikoista odottaessa, eli nenästä tulee verta aina aamuisin ja päivisin sellaisia verihyytymiä :S Nyt oon huomannut, että mulla on ihan mustelmilla jalat. Tulee ihan törkeitä mustelmia kun vähänkin kolhaisen johonkin...pitää muistaa sanoa siitä kun joskus on seuraava neuvola.

Selkä mulla on ollut mennyttä kalua heti siitä lähtien kun masu alkoi kasvaa. Se on pahimmillaan jos istun jonkun aikaa ja lähden sit liikkeelle. Mut se vetreytyy aina kun vähän kävelee :)
 
Minulla on välillä alavatsa kipeä oikealta puolelta ja välillä en pysty makaamaan selläni sen takia,ku sattuu niin paljon. Neuvolasta täytyy kysyä mistä jouhtuu,mutta toivottavasti ei mitään vakavempaa.
 
Takaisin
Top