Yhtä sun toista vaivaa

Mulla oli lauantaina kanssa kauhee huimauskohtaus.. Aamulla ku heräsin ni viel makuuasennossa rupes pyörryttää.. Mutta on varmaa hemppa alhaalla ku käy tollee...

Mulla oli raskauden toisella kolmanneksella noita huimauskohtauksia tosi usein. Neuvolassa ei sitten kumminkaan koskaan näkynyt mitään ihmeellistä ja nyt ei oo enää hetkeen tullut noita kohtauksia. Mitään syytä ei oikein osannut sanoa neuvolassa, mutta hyvähän noista aina on mainita siellä. Ja on muuten ikävä vaiva! :sad001

Mullakin on ollut mielialanvaihteluja nyt loppupuolella. Mitään ei ollut alussa eikä keskivaiheilla, mutta nyt... Saatan räjähtää miehelle ihan yht´äkkiä jostain pienestä asiasta ja sitten hetken raivoomisen jälkeen purskahdan itkuun. Tulee niin huono omatunto siitä, kun raivoaa ihan tyhmistä asioista. Itkua on vaikee lopettaa, vaikka mies sanoo ymmärtävänsä ja lohduttaa. Oon varmaan ihan kamala avovaimo tällä hetkellä. :confused:

Tää hajamielisyys on aika raivostuttavaa,tänään etsin jääkaapista kynsiviilaa,sitte yritin imuria saada sinne samaisee jääkaappii siivouskaapin sijasta,suihkun jälkeen piti käydä vaatekaapilla kolme kertaa ennenkun muistin ottaa sen paidan sieltä mukaa ja kaikenhuippuna kesken telkkarin mainostauon unohdin että mitäs sitä ees katsotaan :laughing002

Juu.. Hajamielisyys täälläkin vaivaa! Ja erityisesti jos on väsy päivä... :P ja tänään väsymys on iskenyt pahasti!!

Tuttuja on mullekin noi huimauskohtaukset, kun niitä tulee lähes päivittäin. Kylmä hiki nousee ja vaatteet saakin sen takia vaihtaa aika usein. Ei niihin oo mitään syytä löytyny, ja kävin sokerirasituksessakin sen takia, että en keksiny enää muuta, mistä olis johtunu. Sokerit oli ok, mutta se testi ihan hirveä, kun siellä vasta meinas taju lähteäkin.

Tunteiden purkaukset näkyvät omalla kohdallani enenmmänkin nyyhkytyskohtauksina. Saatan saada kunnon itkut aikaseks, mistä vaan keksin. Olen myös kovasti hellyyden kipeä ja kaipaan huomiota mieheltäni. Onneksi mies on nyt lomalla, niin muistaakin ottaa mua huomioon, muuten saattaisin saada itkukohtauksen :D

Kiitos kommenteista Julie, Suviii ja Hillevi. Mulle neuvolaterkka sanoi tänään huimausten ja sen jälkeisen kylmän hien samoin kuin liki jokailtaisten rytmihäiriöiden johtuvan pahasti jumiutuneista svistä selkälihaksista, kiitos puutarhatöiden. Mullahan on puolentoista kuukauden ajan vaivannut vanha rannekanavan hermoahtauma, mikä lähtee jostakin hartioista, ja herään joka aamuyö kipuun, kun koko oikea käsi puutuu, vaikken edes nuku sen päällä. En siis pysty nukkumaan lainkaan oikealla kyljellä, ja käsi pitäisi saada pikimmiten kuntoon, että pystyn imettämään.

Sivuhuomautus: Esikoinen söi alkuun 3 tunnin välein, ja mulle kätevintä oli öisin nukkua vieressä, heti imetyksen loputtua vaihtaa toiselle puolelle ja kyljelle ja sitten taas seuraavan herätyksen tullessa imettää puolinukuksissa toisesta rinnasta. Tuo puolenvaihto oli siis ihan välttämätöntä, esikoinen kun ei muuten huutanut öisin eikä yleensä vaatinut kanniskelua tai vaipanvaihtoa, ainoastaan heräsi aterialle.

Jätski ja Hatsii, hajamielisyyttä täåälläkin: menin neuvolassa antamaan pissanäytettä, mutta unohdin pissata purkkiin! Piti kitata vettä koko neuvolan ajan ja antaa lopuksi uusi näyte :)

Helli, kuinka olet hoitanut tuota oikeassa kädessä vaivana olevaa rannekavanan ahtaumaa? Itselläni se on alkanut vaivaamaan entistä enemmän. Sama käsi kuin sinulla. Pikkusormi, nimetön ja keskari ei herätessä liiku ja kipuilee kovasti. Välillä ranteet on kipeet ja sormet puutuu vaikkei mitään tekisikään.
Sain tohtorilta panadol novumia ja rannetuet. Lääkkeet on aika kirosana, kun ei niitä tohtis kauheesti vedellä ja tuet ei auta. Onko sinulla keinoja muita? Yölliset heräilyt on täälläkin tuttuja.

Känkkis: Tekemällä hartianseudun neuraalivenytyksiä, ihan noin ensi hätään kaikkia normaaleja pyörittäviä liikkeitä, millä saadaan liikkuvuutta ja hermo pois pinteestä. Varsinaista hermovenytystä en osaa oikein sanallisesti selittää: siinä viedään vuorotellen kädet suoraan eteen 5 sek ajaksi voimakkaaseen venytykseen ja vuorotellen taakse koukkuun kämmen ylöspäin (aina toinen käsi vuorollaan edessä). Kokeile kaikkea, mikä venyttää hartian ja koko käden hermoja, minä ainakin yritän kivuissani kaikkea niin että hyvä kun ei käsi repeä irti (huom, varsinaisia hermovenytyksiä max 5 sek kerralla).

Sitten kaikkea sellaista kannattaa välttää, mikä vaatii sormien puristusvoimaa, täällä ainakaan pistolapion heiluttelu ei ole hyväksi. Mutta ylipäätään siis liikettä hartioihin. Voimia, on inha vaiva.

Omaa napaa: Hajamielisyys jatkuu täällä. Makaronilaatikko oli ollut puoli tuntia uunissa, ennen kuin huomasin unohtaneeni munamaidon...

Mielialanvaihtelut ja hartiavaivat tunnetaan täälläkin!

Mun viimeisen raskauskolmanneksen auvo taisi loppua lyhyeen... Nyt vaivaa aika saletisti sappikivet. Toissa talven oksentelin ja mahakipuilin epämääräisesti, vaivaa kyllä tutkittiin ja lopulta syytin e-pillereitä ja jätin ne pois. Sappi jäi sitten tutkimatta ja oireet helpotti moneksi kuukaudeksi. Viime elokuussa sain pahenevan kylkikipukohtauksen, kävin päivystyksessä ja sain käskyn mennä tutkimuksiin "heti maanantaina". Noh, jäipä menemättä ja eipä ollut oireitakaan enää. Nyt on yli viikon tullu jossain vaiheessa päivää aina huono olo ja väliin on kipu juuri tuolla oikeassa kyljessä. Eilen oli todella huono olo ja lopulta oksensin oikein railakkaasti.

Olen kyllä jo aiemminkin miettinyt, että sappikohan se tuota raskauspahoinvointia mulle aiheuttaa, kun yksi pahimmista ykäilyn aiheuttajista on kurkku, varsinkin kuorineen syötynä. Nyt sitten sinnitellään keskiviikon neuvolaan ja ei voi kyllä muuta todeta, kuin että fiksu ihminen olisi tuon sapen tutkituttanut jo ennen raskautta. Tyhmästä päästä kärsii taas koko ruumis.

Vaiva se kai tämäkin....
Kiristää päätä välillä ihan hirveesti. :angryfire Saatan välillä kärähtää ihan tosissani, ja ihan tyhmistä asioista. Räyhäisen tai tiuskaisen ja sit joudun pyytämään anteeksi. :D
Eilen jupisin sängyssä itekseni ja rähisin rakkaista ystävistäni. Tämä neiti kun vihaa yllätyksiä yli kaiken, ja sain kuulla kautta rantain, että mulle ollaan järkkäämässä "babyshowerit." Siitä sit kiukustuin kovasti ja rähisin itekseni. Hyväähän ne vaan tarkoittaa reppanat.. <3 Mut ois kiva itekin saada järjestää jotakin ja leipoa vaikka tarjottavia.. ei täs niin paljon tekemistä oo, kun on lomalla siihen asti ku äippäri alkaa.. :D

Voi nupin kiristys. Pardon moi. :smiley-ashamed005

Helli kiitos vinkeistä, jo tieto siitä ettei tän kans yksin paini, helpottaa jollain tavoin, vaikkei näitä kenellekään soisi.

Ja nupin kiristys, sitä on ollu jo lähes alusta asti. Oon saanu palautetta, että kuinka mulla aina on ollu pitkä pinna, mutta nyt se kärvähtelee vähän väliä. Tänään käskin ampiaisen painua sinne syvälle rumaan sanaan. Olematon esimerkki, sen lisäks että eripuraa ja mielipahaa saan aikaiseksi läheisten kanssa. Ja vaikka kuinka yritän, en mahda sille mitään että on ihmisiä jotka tosissaan ärsyttää. Ja mielestäni minulla on syy olla vihainen, toisinaan vain liian voimakkain tuntein. Mitähän tässä vielä tulee. Toki kivut ja pelot lisää näitä tunteita. Ja tää taitaa olla sitä kasvua vanhemmuuteen, kun käy asioita läpi näin voimakkaalla temmolla. (kumpa toi ukko kestäis tän kaiken)

Juuh,lyhyt pinna täälläkin,raskauden puolessa välissä töissä tuumasin että "uskotteko jos kerron että oikeesti mulla on hyvät hermot?"no,vastaukseks sain naurut..ei vissiin uskoneet. laughing7 ei kyllä enää ole hyvistä hermoista tietoakaa,eikä kyllä ylipäätää aivotoiminnasta :sad015 ,eilen piti viedä kaverille sen kännykkä,no vein sit aku ankka lehen.onneks matkaa oli vaan 2metriä niin oli nopeesti suoritettu vaihto.

Nonii, nyt kun ei enää selkä väsy, niin väsyy/kipeytyy jalkapohjat, huonot kengät noi kroksit, mut helpot käyttää. Kertokaapas millasia kenkiä te käytätte? Tarttis vissiin käyä ostaa kengät nimittäin. Jaloissa ei onneks oo turvotusta, eikä muutenkaan :)

kroksit,sit jotkut ihme "balleriinat",tosi huonot kävellä...ne on semmoset sipsunsipsunneiti kengät ja sitte perus reebokit.Jaloissa ei ainakaa vielä mitää vikaa mut toi selkä kenkkuilee.

Mulla on tässä jo liki kaks viikkoo oireillu toi lantion seutu.. Ruvennu ilmeisesti löystyyn, niin tekee välillä tosi kipeetä :/

Ostin itselleni ecco-kesäkengät. On ne vaan niin hyvät jalassa ja vaikka maksavat vähän enemmän, niin on ollut mulla ainakin tosi kestäviä käytössä.

Liitoskivut on ruvennu nyt tulemaan täällä tutuiksi. Ei niitä onneksi vielä ole ihan hirveästi ollut, mut ne tulee jotenkin aina niin yhtäkkiä et välillä saa melkein huutaa. Kohtu meinaa välillä myös kipeytyä tai menee sellaseks aristavaks, kun noita harkkasuppareita tulee jatkuvasti muutamia kymmeniä päivässä. Alkaa se näköjään jo jossakin tuntua, että on raskaana, mut sit huomaa, että eipä tässä enää niin kovin pitkä aika ole enää.

Jes, juurikin olin tulossa kyselemään, että kiristääkö muilla pinna. Tänään on ärsyttäny ihan kaikki, jopa sekin että pitää ärsyttää koko ajan ja valittaa vaan kaikesta. Totesin miehelle, että ois pitäny vaan ottaa koira ja että oikeestaan kaipaan jo töihin :sad001 Ei siis masenna, mutta vanne kiristää päätä. Noh, ehkä tämäkin on vaan valmistautumista tulevaan, pinna tulee varmasti kiristymään säännöllisesti vähintään seuraavat 18 vuotta.

Mä sanoisin, että jos vaan mahdollista niin pitäisi käyttää päivän aikana erilaisia kenkiä. Balleriinat ja joustavapohjaiset kengät ärryttää helposti vaivaisenluun, ainakin mulla, mut käytän niitäkin. Vanhoilla, hyvin jalkoihin muotoutuneilla tennareilla vedättelen pääosin. Ahtaat kengät ei ainakaan saisi olla, luulisi että turvotukset pahenee jos veri ja imunesteet ei kierrä kunnolla. Mä luulen, että jos selkä/polvet/jalkapohjat kipeytyy niin se on vaan merkki siitä, että pitäisi huilia?

Kenkiin on yksi ratkaisu. Tuoli :) Sillä istuen saa lenkkarit jalkaan. Vanha perussääntö on, että tukeva pohja tukee myös jalkaa. Pohjan pitäisi siis olla napakka ja jämäkkä eli käytännössä hieman paksu. Pohja ei saisi vääntyä kuten monien keveiden ballerinojen ja tennareiden pohjat vääntyvät. Kipeytyviä nilkkoja tukee parhaiten jämäkkä kanta, eli avonaiset crocsit ovat kipeiden nilkkojen kumppani. Vähän haastavia vaatimuksia kesäkenkiä ajatellen, mutta jotain löytynee, kun ympärilleen katselee. Onneksi on alennusmyynnit :D :D

pikkukoo, vannetta kiristää täällä välillä niin kovasti, että jo sitä miettii onko tää ihan normaalia. Lähinnä jos joku heittää vitsillä mun ulkonäköä koskevia vitsejä, tai muuten vaan ottaa pannuun, niin saatan suuttua nollasta sataan ihan muutamassa sekunnissa. Ärsyttää. Itelleki tää on vaikeeta välillä itkeä ja välillä olla ihan muuta maata. Mitä väsyneempi sitä on, sen enempi asiat painaa.

Mä olen ainakin niin tunneherkkä nykyisin että itken jos ja mistä asiasta. Toisaalta huomaan että olen löytänyt huumoria ihan toisellalailla monesta asiasta kuin piiiitkään aikaan ja se tuntuu tosi kivalta.

Takaisin